R
restless
Stämmer d att hallandsritten inte blir av i år?? Någon som vet varför?? Har av vissa anl inte kunnat tävla sen i våras, men hade satt mitt hopp att avsluta säsången med en liten 5.a i halland..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som ordförande i en ridklubb så är jag alldlels otroligt medveten om vilka som sliter och släpar vid nästan varenda tävling och vilka som seglar in, tar för sig av det goda och inte bidrar ett skit för övrigt. (I värsta fall kommer de med kritik på arrangemanget utan att själva vilja bidra till en lösning).
Hade vi haft en smajly med en arg djävul så hade jag använt den här!
Vi har försökt lösa detta genom att uppmuntra medlemmarna till att vara funktionärer genom att ge funktionärspoäng som ger billigare klubbkläder. Det funkar ju till viss del, för precis som någon nämnde här så byter ju folk klubb om man ställer krav på dem. (Men servas ska de...)
Ansvarsposterna är dock svåra att delegera ut för de kräver ju att man gör mer än det man blir tillsagd att göra under själva tävlingsdagen och dessutom tar man på sig just ansvar. Men nån måste ju göra det med, eller hur?
Jag kan nog skriva en hel, lätt citronsur avhandling om folk som tror att tävlingarna arrangerar sig själva, att de som ägnar sin fritid åt att ordna tävlingar åt andra gör felaktigheter på pin kiv, som inte förstått att ideellt arbete faktiskt kräver att medlemmarna engagerar sig just ideellt.
Tänk om alla kunde ge sin klubb åtminstone en halv dag om året - så snabbt och lätt det skulle vara att ro iland tävlingar, städ- och reparationsdagar och liknande. Om man är många så går det fort och lätt!!
Obligatoriska medlemmsfunktionärer fungerar kanske om man är fler än 15st i klubben. Annars förslår det inte! Då får man tänka vidare. Bättre utbyte/sammarbetemellan klubbarna vore helt klart önskvärt, då det bidrar med mer kvalificerade funktionärer.
Men sen slutar det ändå med att det är samma personer som gör 24timmars insatser dagarna runt tävlingen. Men är man så dum så man tycker om det så skall man ju inte gnälla....
Sophia
ADRS
Det går faktiskt att planera aktiviteter under året, så att allt INTE behöver göras sista veckan innan ritten. Det handlar om att agera och inte att reagera. Visst, vissa saker kan bara göras just innan ritten (markera banan, startlistor ...) men funktionärer, domare etc kan man kontakta i god tid innan ritten. Banan har man säkert tänkt igenom, markerat på kartor etc. Kartorna kan man ofta trycka upp innan, eller lägga som PDF och skriva ut i tid. Tävlingen kan förberedas i Equipe genom att lägga in klasser, starttider m m, domare, veterinärer m m ...