Hallandsritten

R

restless

Stämmer d att hallandsritten inte blir av i år??:confused: Någon som vet varför?? Har av vissa anl inte kunnat tävla sen i våras, men hade satt mitt hopp att avsluta säsången med en liten 5.a i halland.. :cry:

Sv: Hallandsritten

Vi i Simlångsdalens RF beslutade redan förra året att inte köra Hallandsritten iår. Den finns inte med på årets tävlingstermin som ligger på SVRF, där ligger alla distanstävlingar.
Anledning: Vi har i år arrangerat Distansgalan och NordiskBaltiskt mästerskap, något som tagit mycket kraft o ork. Vi är för få som håller i allt kring tävlingarna = blir för stor belastning på oss, barnafödande och eget tävlande är annat som vägts in i beslutet, samt älgjakten!

Att arrangera en Distanstävling innebär massor av jobb, både innan-under- efter. Jag brukar ta semester veckan innan Simlångsritten för att hinna med allt som ska göras, mina egna hästar ser jag knappt under 1,5 veckas tid. 16-18 av dygnets 24 tim ägnas åt Simlångsritten. Av/efter anmälningar, ändra stallplatser, informera stallägare, svara på frågor ang tävlingen/boende mm mm.Prata med markägare,se över skyltmaterial, lägga bana (två hela dagar) klippa gräs på tävlingsplatsen,bygga veterinärgrind, ordna vattentankar, fixa ryttarkuvert, diplom,program, sponsorer mm.mm listan över allt som ska fixas kan göras oändligt lång. Domare och veterinärer ska kontaktas och tas om hand, boende och mat till dem och funktionärerna på tävlingsdagen ska fixas. Mao är man helt slutkörd efter att ha arrangerat en större tävling och att dra runt allt förarbete på 4 personer blir för tufft, går en gång/år men inte mer. Den dagen vi har fler som kan engagera sig med för/efter arbetet kan det bli fler tävlingar! Nästa års Simlångsritt har vi redan börjat jobba med, domare o vet. ska bokas, sekretariatsvagn. Proppar ska skrivas mm mm. Så nästa år, 2011 har vi inte heller någon Hallandsritt inplanerad.

Ibland undrar man vad man igentligen håller på med. Vet alla ryttare om vad för jobb som ligger bakom en tävling? Tror inte det för hjälp finns aldrig att få.
Hade det bara funnits mer folk så man kan dela upp uppgifterna så blir det lättare men var finns de?
Detta är inte menat åt TS.
// Linda

Kanske man måste införa någon form av obligatorisk funktionärande trots allt? De allra flesta klubbar har det här problemet och det är i de flesta klubbar samma personer som aldrig är med o jobbar på tävlingar. Det är också både nyttigt och roligt att jobba som funktionär. Kanske blir man lite mer förstående som tävlande också..
När sådana här förslag kommer blir det alltid mutter av typen hinner inte pga barn, egna hästar, långt att resa, långa arbetsdagar. Kruxet är ju att det gäller de som faktiskt trots allt donar och fixar också!

Det funkar inte heller. Vi införde obligatoriskt funktionär på vår tävling, dvs om man själv skulle rida fick man ställa två funktionärer till förfogande på tävlingen. Det resulterade bara i att ett flertal lämnade klubben...

Så vår tävling är också i farozonen att läggas ned. Men 2011 blir den av iallafall, än har vi krafter kvar ;)

...men det kan ju finnas andra kreativa förslag kanske...

Bara en idé - gå ihop med någon annan distansklubb och erbjud hemmaryttarna att de får tävla på hemmabanan mot att de är funktionärer på den andra klubben (så att deras ryttare kan tävla på hemmabanan) och vice versa. Är ju hur som helst lättare att fylla en bil med "gäst-funktionärer" och åka till den andra klubben än att dra med sig hästen och övernatta långt bort... Kanske kan funka för några i allafall... Dessutom kan det vara kul att fylla en hel bil med klubbkompisar och åka på en distanshelg när hästen kanske ändå står hemma för den obligatoriska vilan efter en ritt?

Själv är jag med i en icke distansklubb, men har i år (just för att jag uppskattar den tid och kraft som arrangörer lägger ner och förstår att dra mitt strå till stacken trots att "min klubb" inte arrangerar) ändå åkt på tre tävlingar enbart som funktionär. Två hemma i skaraborg och en i Dalarna.

Förvisso gäller detta förslag "bara" funktionärer under själva tävlingsdagen, men det är väl i allafall bättre än inget... och jag förstår självklart att den mest krävande delen av att arr en distanstävling sannolikt är tiden före själva dagen... eller? *puh - bara tanken på att kontakta alla markägare gör mig matt*

(...å sen finns det väl ALLTID de som ALDRIG ställer upp :grin: - men å andra sidan har vi säkerligen också de som ALLTID är funktionärer UTAN att ens ha någon häst.. de tycker bara att själva funktionärandet är kul..., så var det i allafall när jag tävlade hund...)

Någon komplett universallösning som löser alla bekymmer kommer säkert inte att hittas, men att lyfta frågan och att bolla idéer kanske är ett sätt att öka "moralen"...?

ps. Min hundklubb hade alltid "terminsvisa" avslutningar med jättekuliga aktiviteter (typ bowlingkväll, fotbollsgolf, besök i varghägn etc) där man bjöd in de som hade varit med på minst två aktiviteter (hundklubbar har ju lite fler än en eller två tävlingar/år) och det var MYCKET uppskattat och gjorde att många sökte sig till funktionärsplatserna. :bump:

Ibland undrar jag hur det kommer se ut i Sverige inom ett par år, har vi några distanstävlingar kvar då...?
Tycker man hör från alla håll och kanter hur arrangörer går på knäna, Fornaboda fick ju ställas in i år pga funktionärsbrist mm mm.

Jag tror att vägen att gå är att effektivisera så att distanstävlingar inte måste vara så funktionärskrävande.

Vedemaritten har vissa underbara människor som hjälper oss år efter år. Oftast mammor och systrar men även pappor o brödrar samt nån kusin.
De flesta utan distansintresse. Det har gjort att vi fungerar trots att vi inte är tillräckligt många.
När man har samma personer så blir de proffs o jäkligt duktiga fast de inte kan distans.:bow:
Verkligen så skulle man skicka dessa på spa efter en hel dag på fältet.

Men som Limona säger så har vi diskuterat andra lösningar o även nerläggning av Vedemaritten. Vi kan ju som klubb hjälpa andra o på så sätt få skriva ut licenser ändå. Fast det blir en tävling mindre i Skåne så drabbar det igentligen inte oss eftersom vi aldrig rider vår egen tävling:devil:.

// Linda

Obligatoriska medlemmsfunktionärer fungerar kanske om man är fler än 15st i klubben. Annars förslår det inte! Då får man tänka vidare. Bättre utbyte/sammarbetemellan klubbarna vore helt klart önskvärt, då det bidrar med mer kvalificerade funktionärer.
Men sen slutar det ändå med att det är samma personer som gör 24timmars insatser dagarna runt tävlingen. Men är man så dum så man tycker om det så skall man ju inte gnälla....

Sophia
ADRS

Ni hjälpte ju oss förra året vilket var guld värt :bow:

Men för oss innebär funktionärsbyte att vi i styrelsen som jobbar med Vedemaritten, får ännu en tävling mindre att rida på. Det blir isf vi som får åka och funktionära på andra tävlingar också.

Som ordförande i en ridklubb så är jag alldlels otroligt medveten om vilka som sliter och släpar vid nästan varenda tävling och vilka som seglar in, tar för sig av det goda och inte bidrar ett skit för övrigt. (I värsta fall kommer de med kritik på arrangemanget utan att själva vilja bidra till en lösning).
Hade vi haft en smajly med en arg djävul så hade jag använt den här!

Vi har försökt lösa detta genom att uppmuntra medlemmarna till att vara funktionärer genom att ge funktionärspoäng som ger billigare klubbkläder. Det funkar ju till viss del, för precis som någon nämnde här så byter ju folk klubb om man ställer krav på dem. (Men servas ska de...)

Ansvarsposterna är dock svåra att delegera ut för de kräver ju att man gör mer än det man blir tillsagd att göra under själva tävlingsdagen och dessutom tar man på sig just ansvar. Men nån måste ju göra det med, eller hur?

Jag kan nog skriva en hel, lätt citronsur avhandling om folk som tror att tävlingarna arrangerar sig själva, att de som ägnar sin fritid åt att ordna tävlingar åt andra gör felaktigheter på pin kiv, som inte förstått att ideellt arbete faktiskt kräver att medlemmarna engagerar sig just ideellt.

Tänk om alla kunde ge sin klubb åtminstone en halv dag om året - så snabbt och lätt det skulle vara att ro iland tävlingar, städ- och reparationsdagar och liknande. Om man är många så går det fort och lätt!!

Senast ändrad:

Vi har ju förmånen att ha ett antal väldigt dedikerade personer som tar ansvarsbiten (banan, funktionärer, samordnare, sponsoransvarig). Så länge dessa orkar, kommer det att fungera!

jag läste ett citat om detta med kritiker/non-doers ,,,

"A non-doer is very often a critic-that is, someone who sits back and watches doers, and the waxes philosophically about how the doers are doing. It is easy to be a critic, but being a doer requires effort, risk and change!"

Sug på den ni!

Senast ändrad av en moderator:

Som ordförande i en ridklubb så är jag alldlels otroligt medveten om vilka som sliter och släpar vid nästan varenda tävling och vilka som seglar in, tar för sig av det goda och inte bidrar ett skit för övrigt. (I värsta fall kommer de med kritik på arrangemanget utan att själva vilja bidra till en lösning).
Hade vi haft en smajly med en arg djävul så hade jag använt den här!

Vi har försökt lösa detta genom att uppmuntra medlemmarna till att vara funktionärer genom att ge funktionärspoäng som ger billigare klubbkläder. Det funkar ju till viss del, för precis som någon nämnde här så byter ju folk klubb om man ställer krav på dem. (Men servas ska de...)

Ansvarsposterna är dock svåra att delegera ut för de kräver ju att man gör mer än det man blir tillsagd att göra under själva tävlingsdagen och dessutom tar man på sig just ansvar. Men nån måste ju göra det med, eller hur?

Jag kan nog skriva en hel, lätt citronsur avhandling om folk som tror att tävlingarna arrangerar sig själva, att de som ägnar sin fritid åt att ordna tävlingar åt andra gör felaktigheter på pin kiv, som inte förstått att ideellt arbete faktiskt kräver att medlemmarna engagerar sig just ideellt.

Tänk om alla kunde ge sin klubb åtminstone en halv dag om året - så snabbt och lätt det skulle vara att ro iland tävlingar, städ- och reparationsdagar och liknande. Om man är många så går det fort och lätt!!

:):bow: - instämmer!

Obligatoriska medlemmsfunktionärer fungerar kanske om man är fler än 15st i klubben. Annars förslår det inte! Då får man tänka vidare. Bättre utbyte/sammarbetemellan klubbarna vore helt klart önskvärt, då det bidrar med mer kvalificerade funktionärer.
Men sen slutar det ändå med att det är samma personer som gör 24timmars insatser dagarna runt tävlingen. Men är man så dum så man tycker om det så skall man ju inte gnälla....

Sophia
ADRS

Det går faktiskt att planera aktiviteter under året, så att allt INTE behöver göras sista veckan innan ritten. Det handlar om att agera och inte att reagera. Visst, vissa saker kan bara göras just innan ritten (markera banan, startlistor ...) men funktionärer, domare etc kan man kontakta i god tid innan ritten. Banan har man säkert tänkt igenom, markerat på kartor etc. Kartorna kan man ofta trycka upp innan, eller lägga som PDF och skriva ut i tid. Tävlingen kan förberedas i Equipe genom att lägga in klasser, starttider m m, domare, veterinärer m m ...

Det går faktiskt att planera aktiviteter under året, så att allt INTE behöver göras sista veckan innan ritten. Det handlar om att agera och inte att reagera. Visst, vissa saker kan bara göras just innan ritten (markera banan, startlistor ...) men funktionärer, domare etc kan man kontakta i god tid innan ritten. Banan har man säkert tänkt igenom, markerat på kartor etc. Kartorna kan man ofta trycka upp innan, eller lägga som PDF och skriva ut i tid. Tävlingen kan förberedas i Equipe genom att lägga in klasser, starttider m m, domare, veterinärer m m ...

Låter tjusigt men det dyker alltid upp ändringar, problem osv.
// Linda

Jag skulle inte vilja trycka upp fler hundra färgkartor särskilt långt i förväg. Det har jag alltid gjort i sista minuten, när man verkligen VET att slingorna kan gå som man tänkt.

Det är ruskigt irriterande att få kartor som inte stämmer överens med bansnitslingen.

snarare är det så att man förbereder kartan i datorn och när man har bestämt hur banan skall gå (och snitslat/markerat) slutligen så kopierar man den (typ veckan innan! ritten). Domarna vill gärna kunna se hur banan går, om det är några tänkbara hinder e dy. Men, det viktiga här i detta är planering, planering och att inte göra allt i sista minuten!

Lägger du inte ut kartan på er hemsida innan ritten? Många hämtar hem den därifrån. Sedan kan man ha en tryckt karta att lägga ut i ryttarkuverten till ritten. Den kan man göra klar några dar innan ritten. Förresten, är det slingorna som bestämmer kartan eller tvärtom?

Senast ändrad av en moderator:

visst gör det det, men ju mer man kan planera /förbereda innan dess bättre. Då finns det tid att åtgärda problem utan att behöva stressa ...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 911
Hundhälsa Har en hund på drygt 2,5 år som haft problem med magen och därför går på elimineringsdiet. Hills z/d, färskt hjortkött, standardt immun+...
Svar
5
· Visningar
445
Senast: Sol
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 372
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 064
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka