Hålla vit häst vit

Sv: Hålla vit häst vit

Fler som rekommenderar det. Hur går jag till väga? Ska den spädas? Hur länge ska de sitta i? Schampo efter?

Jag spär med vatten, typ kanske 1/10 och doppar eller sprayar svansen med. Då blir den gul och man blir förfärad men när det torkar blir det vitt :cool:

Det tänkte jag oxå, fläta och påse när det behövs :)

Ska bada ben och svans när han funnit sig till ro här hemma.

Jag flätar stora delar av året (inte sommaren), kör ofta med flexilinda (utan att dra år om svansroten). Sitter bra och kan bara slängas istället för att behöva tvättas, Säkert ingen höjdare för miljön dock. Och lite dyrt, men köper storpack och jagar priser så känns OK.

Fast jag har fegat och sköljt ur det! :cool: Det har funkat det med!

Jag har tagit en hink,fyllt till hälften med vatten,i med två-tre kapsyler jodopax. Doppa svansen. Låt sitta 10 min. Fyll hinken med rent vatten och doppa svansen så man får ur det mesta,svansen är kritvit! (Eller vit och vit,jag har ju en isabell...)

Har själv fått tiset på buke,och var ganska nervös när svansen var alldeles jodopaxgul,men vilket toppenresultat det vart! :D

För små fläckar så baddar man med vatten,sen på med potatismjöl,sen bortsa bort när det setat ett tag,fast han man en häst med mycket ljust så brukar det vara mer än bara små fläckar. Dom har en tendens till att vilja lägga sig i värsta skiten! :rofl:

Jag har även provat tvätta svansen med både såpa och Yes. Yes tyckte jag funkade bättre än såpan,dock så luktar såpan godare,men som sagt så är jodopaxen oslagbar! :bow: Det fick rent svansen på min på bara en behandling efter att den varit totalt nerbajsad några dagar pga sjuk häst. Svansen hade verkligen varit helt dränkt i diarré,och jag tänkte så att den här kommer jag aldrig få ren igen,för avföring färgar ju av sig,och det hade som sagt setat ett par dagar,men svansen vart helt ren direkt,inga missfärgningar kvar alls.

Jodopax måste jag allt köpa & prova! Min ponny har börjat brunsta så svansen är mer gul/brun än vit :devil:

Hur håller man pälsen ren längst då? Är det skimmelschampo som gäller eller funkar jodopax med avtvättning? Ponnyn är i skick som grå/brun nu efter vintern med jättepäls, grönsåpa räcker inte långt .:angel:

Vet faktist inte.. Jag har ju en isabell som sagt så han är ju redan "pissgul"! ;):) Till enstaka fläckar så tar jag bara ryktstenen.

Kl

Jag använder lila sårsrpray, 3-4 sprut i en 5 l hink. Doppar svans tills den är transperant och svampar av kropp. Utsatta ställen får mer lilavatten.

Tvättar innan med valfritt schampo och sköljer

Väldigt effektiv, dryg och billig metod

Ja du, det är inte lätt! Min pålle har en jättetjock svans som alltid är pissgul längst ner...
Närmast jag kommer en vit svans är att tvätta den i YES, men jösses vilken tid det tar och man måste vara noga med att skölja den ordentligt.
Annars tvättar jag med grön såpa, tycker det funkar.

delvis kl

Idag har vi tvättat svanen. Tvättade med yes längst ner den den var skitig och vanligt hästshampo i resten. Hade i en massa oparfymerat balsam från apoteket efter. Blev väldigt bra tycker jag :)
Ignorera de skitiga bakbenen ;)

Söt som en karamell är han min fina Kaka

Kl

Jag använder lila sårsrpray, 3-4 sprut i en 5 l hink. Doppar svans tills den är transperant och svampar av kropp. Utsatta ställen får mer lilavatten.

Tvättar innan med valfritt schampo och sköljer

Väldigt effektiv, dryg och billig metod

jag har inte fått det att funka :( Antar att jag gör ngt fel :(

Vilken gobit!

Min fick sig en omgång igår så nån dag borde han ju se skaplig ut iaf, är dock himla nyfiken på att prova jodopax, vet inte om ja vågar dock, tänk om han blir gul (are)

Jag tvättade en riktigt skiten skimmelsvans idag, med hink dessutom (längtar till nya stallet med spolspilta). En omgång med grönsåpa och vatten, en omgång bara vatten och sedan en omgång jodopax och vatten. Blev kanonfint :)

*KL*

Hur gör man med jodopax? Utspätt eller koncentrerat? Hur länge ska det verka? Funkar det på kroppen oxå?

Tusen frågor:p

Jag hade INTE tagit jodopax på kroppen, dels för att det är starkt bakteriedödande men också väldigt uttorkande. Köp det där sprayet för vita hästar isåfall.

Liknande trådar

Hästvård Alltså HUR håller ni svansarna vita på era skimlar? Vickan har en rejäl svans, räcker till åt säkert tre svansar! Tjockleken gör den...
2
Svar
21
· Visningar
1 185
Senast: IngelaH
·
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: TinyWiny
·
Hemmet Ge mig era bästa tips på att hålla spishällen skinande ren! Skrapa, speciella medel, vanlig såpa, ättika och bakpulver.. Ja vad...
Svar
8
· Visningar
170
Senast: cewe
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
974
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka