Hålla vit häst vit

Sv: Hålla vit häst vit

Förutom vanligt schampo använder jag oljebalsam (till hund) i svansen det tar bort det sista gula som inte schampot har tagit.

På plats på tävling eller vid kyla är Stain master från Carr & Day & Martin perfekt.

Jag brukar faktiskt köra diskmedel i svans och på ben sen har jag ett skimmelschampo som n hetet nånting nånting blue snow , samma märke har gjort blue frost åxå men blue snow är stadigt! Om man inte använder plasthandskar så blir händer o armar alldeles blålila! Om hästen ska vara ren inför tävling brukar jag anvbändas det nån dag innan å låta de verka ett tag, typ så hästen skimrar i lila, dan innan brukar jag tvätta antingen med hexocil lr en gång till med bkue snow nm en inte låta de verka lika länge

(Ber om ursäkt för stavfelen, gillar inte alls sambons padda haha)

Ge mig era bästa tips!

Man tittar åt ett annat håll och låtsas som ingenting, såklart

grask_zps5320fcb7.jpg

:rofl:

Ärligt talat tycker jag de vita håren är jobbigare än smutsen, särskilt nu i fällningstider!!
Dom är liksom överallt, hade med mig ett gäng till London förra helgen fast jag inte ens hade kläder på mig som varit i närheten av stallet :angel:

Jodopax tycker jag är super! Grönsåpa funkar också.

Jag hade förträngt det där med skimmelpissfläckar etc tills jag fick hem en sån förra sommaren. Fy!

Naj! Han ska ha vit vacker svans och vita ben :)

Jag ska påminna dig om det om 12 år (så länge jag haft min häst nu) :D

Du har fått jättebra tips! Jag kör själv på Emin linimentschampoo. Det är både bäst och billigast då det är gjort för att "krypa ned" i pälsen! En tvätt räcker!

I man och svans kör jag "Gallop extra strong" och jodopax efter det :)

En varning för blått/lila skimmelschampoo bara: Det finns risk för om du låter det sitta för länge att din häst kommer skimra i lila som en my little pony, det hände en bekant till mig när hon skulle visa sin PRE-hingst och hade tvättat lite väl bra med skimmelschampoot :grin:

En gång, 2011, var min häst vit för sista gången :cool:

zt2mindre-1.jpg

Off topic men har du ett balsnöre istället för grimskaft? :p

On topic igen, mitt skäckstos svans har aldrig varit vit så länge jag haft henne men det vitaste var när jag först tvättade med grönsåpa sedan skimmelschampoo sen Yes sen skimmelschampoo igen och sedan torrschampoo. Den var dock inte helt vit ändå!!! :o Tilläggas bör att hon är inte så jättenoga med att lyfta upp svamse tillräckligt mycket när hon kissar... och brunstkisset har färgat hela svansen till en vacker orange/brun färg :D

men snart så tänker jag ge det ett försök till och få den vit en gång för alla, och sedan ska jag fanimej hålla den vit!!! Om det så betyder att hon måsta ha svanspåse!! :devil:

det är en bild från Irland, jag har inte fått hem hästen än...

Svanspåse kommer jag använda i hagen när det är lerigt samt i boxen innan tävling

KL
Jag tycker att man ska vara glad över att man har en skimmel. Då ser man pissen och skiten. Tänk hur en brun häst ser ut egentligen :yuck:

En sak som verkligen är guld för att hålla smutsen borta, är balsam i svansen och sen pälsglans, eg är nästan pälsglanset onödigt när man haft i balsam.
Jag köpte nå pump schampo å balsam på Dollars när ja va där sist, supersmidigt som sista grej :)

Annars tycker jag det räcker att fläta svansen så hålls den betydligt renare. Fast min har iofs tvåfärgad svans med vitt upptill så hon har ordnat det bra för mig:angel:

Det tänkte jag oxå, fläta och påse när det behövs :)

Ska bada ben och svans när han funnit sig till ro här hemma.

Liknande trådar

Hästvård Alltså HUR håller ni svansarna vita på era skimlar? Vickan har en rejäl svans, räcker till åt säkert tre svansar! Tjockleken gör den...
2
Svar
21
· Visningar
1 185
Senast: IngelaH
·
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: TinyWiny
·
Hemmet Ge mig era bästa tips på att hålla spishällen skinande ren! Skrapa, speciella medel, vanlig såpa, ättika och bakpulver.. Ja vad...
Svar
8
· Visningar
170
Senast: cewe
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
974
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka