Hålla vit häst vit

Bison

Trådstartare
Ge mig era bästa tips!

Bakben och svans är mer gula än vita. Vad ska man tvätta med? Såpa, skimmelschampo, balsam?

Sv: Hålla vit häst vit

Välkommen in i den underbara världen av skimmelschampoo och regelbundna bad! ;)

Skämt åsido.. Det jag tycker har fungerat bäst är K9 bright white schampoo. Veredus easy white fungerar men bleker! Annars är det mest att se till att få bort alla fläckar en gång för alla och sen ta bort fläckarna varje dag så dom inte blir permanenta. Samt hålla bädden så ren det bara går såklart.

Aldrig mer en skäck! :p

Veredus easy white tycker jag inte fungerar alls.
Var hittar man det där andra?
Tur det finns spolspilta med varmt vatten

Skimmelshampo, något som är riktigt mörkt lila! Och tvätta så fort du ser en fläck, annars fastnar de i pälsen och blir omöjliga att få bort. Samma med svansen, behöver tvätta ofta om du vill ha en kritvit svans.

Galltvål är förvånansvärt bra - och billigt!

Förra medisen var skimmel och det var ett elände! Provade olika torrschampon som skulle vara för skimlar, men effekten var marginell.

Galltvål slår jag ett slag för! Vissa köper blondinschampo/silverschampo till sina skimlar, ska tydligen vara toppen.

Jag tycker såpa funkar bra. Fast iofs tvättar jag ganska ofta med Hibiscrub av hälsoskäl och det kan vara därför det hålls vitt.

Köpt ny häst :)?

Jag kör med Fiberings skimmel schampoo på min ponny som har vit man & svans! Det bästa jag provat hitills och då känns det som jag provat allt! Finns på Börjes bland annat för en billig peng! :laugh:
K9 produkter finns ju bland annat på Gekås men sen har det väl en hemsida man kan beställa från? :grin:

Hej!

Om jag verkligen vill ha svansen vit kör jag med såpa först och sen jodopax som jag låter sitta i ett tag. Brukar bli vitt och fint.

Nu var det i och för sig mängder med år sen jag ens försökte få vita pållan ren..

/Lavinia, har gett upp den vita färgen och satsar på viktigare saker :-)

När jag gjorde praktik på ett jaktstall i England så använde dom vanligt diskmedel för att få bort fläckar på hästarna innan jakten. Funkade faktiskt riktigt bra. Men det är väl knappast något man badar hästen i :grin:

Fick ett tips av en kompis som har jobbat som hästskötare i många år, kopierar in det här.

Potatismjöl samt babypuder. funkar till de svåraste fläckarna, dessa pisse alt skitfläckar som skimmlarna gärna får fuskar man enkelt bort med lite vatten på fläcken sedan på med potatismjöl och låt det torka till. borsta av och där efter på med lite pälsglans och babypuder. blås bort det överflödiga och vips var fläcken borta!!! vit kalk sten fungerar även.

Skimmelschampoo till kroppen, låt verka ordentligt.. Sen kör jag blonderingsschampoo (sånt lila) för människor i man och svans, låt verka minst 15-20 min.. Sen brukar hon vara fin..

Är det någon fläck kvar skyller jag på att den ska vara där.. Då hon är knabstruper är hon leopardtigrerad..:grin:

Mvh Domino_s

Jag är frisör och mina svar är helt ur den synvinkeln och otestat på häst. Har aldrig ägt en skimmel. För att ta bort beläggningar på hår använder vi askorbinsyra (kryddhyllan på ica typ) Blanda med vatten så de går att fördela i svansen och låt verka ett tag. Tvätta. Sen finns de djuprengörande schampon som tvättar lite "hårdare" Vi använder Kevin Murphys schampo Maxiwash på kunder med beläggningar på håret. Det rengör med AHAsyra som "slipar" ytan på håret. Funkar bra på människor. Kanske värt att testa på häst. Sen silverschampo såklart. Men det kamouflerar bara bort det gula.

hur stor del askorbinsyra i hur mycket vatten?

Fio> Ponnyn (som var en häst) är såld. Jag tyckte inte om honom, avskydde att åka till stallet mot slutet, ville inte rida honom, bytte stall, bytte tränare men samma sak. Trodde först jag var less på hästar men har insett att jag var less på honom. Utifrån sett såg allt jättebra ut, vi tränade, tävlade plockade rosetter men det hjälps inte när man inte känner ett jota för hästen.

Oj, till en människa typ två matskedar. Och vattenmängd bara så att det går bra att fördela det i håret.

Askorbinsyra fungerar även på vitt tagel. Eller tvätta med grönsåpa eller vanligt potatismjöl som du gnuggar i pälsen och sen borstar bort.
Jag har varit skimmelägare i 10 år. Det är tacksamt att ha en tråk-brun idag ;)

ett alternativ som funkar bättre än man kan tro är att gnida in fläckarna med träkol och sen borsta...

Jag har några skäckar men jag bryr mig inte så mycket om vilken färg de "vita" fälten har när de går här hemma. De tvättas bara om de ska på utställning eller så.

Denna badades med Fiebings schampo och sen hade jag nån spray för skimlar också (minns inte vilken sort), han blev rätt vit... (togs direkt från vinterns lösdrift och badades inför premiering) Han har en liten färgad slinga i svansen, så det är inte så att den är smutsig...
DSC00358.jpg

Liknande trådar

Hästvård Alltså HUR håller ni svansarna vita på era skimlar? Vickan har en rejäl svans, räcker till åt säkert tre svansar! Tjockleken gör den...
2
Svar
21
· Visningar
1 185
Senast: IngelaH
·
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: TinyWiny
·
Hemmet Ge mig era bästa tips på att hålla spishällen skinande ren! Skrapa, speciella medel, vanlig såpa, ättika och bakpulver.. Ja vad...
Svar
8
· Visningar
170
Senast: cewe
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
974
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka