Hålla rent - kattungar

Snö

Trådstartare
Jag har en kull kattungar som nu är 4 veckor. Jag undrar hur ni gör för att hålla rent nu när de börjar utföra sina behov på egen hand - men inte alltid vet vart. Vi bor inte stort nog att avvara ett rum så de håller till i vardagsrummet i en hage - som de nu börjar ta sig ur såklart. Det går hittills bra men jag undrar hur ni gör för att undvika olyckor.

Är det många toalådor och skura ofta bara som gäller eller har ni andra knep? :) Jag är hemma på heltid så jag håller koll och tar dom till lådan vid behov. Men det måste ju finnas dom som jobbar samtidigt som dom har smått hemma. Hur gör ni?

Kullen är renrasig och seriös på alla sätt och vis.

håll dem instängd på mindre yta och med låg "låda" med kattsand - de kullar jag haft har fattat grejen jättesnabbt och det är mer en olycka än vanligt att det hamnar något utanför. ha gärna flera lådor om det är fler kattungar. den enda nackdelen är om de vuxna katterna oxå börjar använda den - fast kan tro att det är fördel oxå för kattungarna gör nog som de vuxna ;) då får man ha lite större eller fler lådor :D

håll dem instängd på mindre yta och med låg "låda" med kattsand - de kullar jag haft har fattat grejen jättesnabbt och det är mer en olycka än vanligt att det hamnar något utanför. ha gärna flera lådor om det är fler kattungar. den enda nackdelen är om de vuxna katterna oxå börjar använda den - fast kan tro att det är fördel oxå för kattungarna gör nog som de vuxna ;) då får man ha lite större eller fler lådor :D
Tack, ja ett eget rum hade absolut underlättat då ytan är svår att avgränsa i vardagsrummet :D men jag får göra mitt bästa. Mamman har ännu inte gått på barnens låda vilket jag är tacksam för, för hon tömmer hela lådan annars när hon städar. Jag har en stängd låda till henne och ändå gör hon sitt bästa för att tömma den när hon utfört sitt behov. Jag har lyft in barnen i den också när dom blivit pippiga i den delen av rummet. Vi får väl se om dom kommer på hur msn kommer in i den själva snart.

Håller tummarna att dom lär sig fort som du säger :)

20180118_164344_zpstopx9s43.jpg
[/URL][/IMG]
20180118_174856_zps9qvkrlmk.jpg
[/URL][/IMG]

Jag har kattungarna i en valphage av canvas när de är i den åldern. Där har de alltid nära till lådan. När de kan klättra ur hagen får de vara lösa men då åker det fram fler lådor så att de alltid har en låda nära. När kattunge måste gå är det bråttom. ;)

Jag har kattungarna i en valphage av canvas när de är i den åldern. Där har de alltid nära till lådan. När de kan klättra ur hagen får de vara lösa men då åker det fram fler lådor så att de alltid har en låda nära. När kattunge måste gå är det bråttom. ;)
Tack! Ja dom är ju ena riktiga klätterapor så dom kommer ju lätt över hagen jag har nu. Så det är väl bara att ställa ut fler lådor och trampa i sand ett tag (mamman kommer att ordna det så fint).. :p Det är priset man får betala för alla gånger som dom bara är bedårande. :love:

Senast köpte jag en ny sand som visade sig vara parfymerad. Är det dumt? Tänker om det påverkar lukten av toa. Tycker att de väljer att gå bredvid på golvet. Även när jag lyfter dom till lådan när jag ser att det är pågång. Då går dom ur och kissar bredvid.. Dom har ju precis börjat kissa själva så jag vet inte om det beror på sanden eller ej. Hade papperspellets innan men det luktar så himla illa.

Senast köpte jag en ny sand som visade sig vara parfymerad. Är det dumt? Tänker om det påverkar lukten av toa. Tycker att de väljer att gå bredvid på golvet. Även när jag lyfter dom till lådan när jag ser att det är pågång. Då går dom ur och kissar bredvid.. Dom har ju precis börjat kissa själva så jag vet inte om det beror på sanden eller ej. Hade papperspellets innan men det luktar så himla illa.
Små kattungar ska gå på klumpfri sand, så att det inte är någon fara om de äter sanden. Men annars så är det bara att ha dem på liten yta och flera små lådor som är lätta för dem att ta sig upp. Gör de utanför lådan gäller det att göra rent noga. Såpa och sen typ urin-Off eller motsvarande kör jag med. SEn brukar jag ställa lådan på det stället där de gjort utanför. Det brukar gå väldigt fort för dem att lära sig. Min kull i somras gjorde inte utanför lådan en enda gång, men det kan skilja mellan olika kullar.

Små kattungar ska gå på klumpfri sand, så att det inte är någon fara om de äter sanden. Men annars så är det bara att ha dem på liten yta och flera små lådor som är lätta för dem att ta sig upp. Gör de utanför lådan gäller det att göra rent noga. Såpa och sen typ urin-Off eller motsvarande kör jag med. SEn brukar jag ställa lådan på det stället där de gjort utanför. Det brukar gå väldigt fort för dem att lära sig. Min kull i somras gjorde inte utanför lådan en enda gång, men det kan skilja mellan olika kullar.
Okej, jag har alltid haft sand som klumpar till mina kullar - men det var ju 100 år sen. :p Jag får väl köpa sån där äcklig pellets igen. Den klumpar inte och är ofarlig. Dessutom ingen parfym. :)

Okej, jag har alltid haft sand som klumpar till mina kullar - men det var ju 100 år sen. :p Jag får väl köpa sån där äcklig pellets igen. Den klumpar inte och är ofarlig. Dessutom ingen parfym. :)
Oftast går det bra, men får man en kattunge som äter sanden och blir förstoppad så de inte överlever så ångrar man sig nog ganska bra. Jag brukar gå över på den vanliga sanden som klumpar (EC) när de är ca 6 veckor och de kommit på vad som är mat och vad som inte är mat.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 389
Senast: Kaching
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 085
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka