hålla katten borta

lizan

Trådstartare
Moderator
Hej!

Skrev en tråd på andra djur, men eftersom problemet stigit i grad idag och igår så kom jag på att kattfolk säkert kan fler knep än vad de kunde på andra djur!

Vi bor i radhus och har hyffsat nyligen flyttat hit, hela området är nytt, men jag vet inte om katten tillhör någon här eller om den traskat hit från någon av villorna runtomkring. Det började med att katten kikade hit och märkte att det fanns marsvin i en bur på altanen, vilket såklart var jätteskoj. Jag har ordnat med ett extra galler på buren, så jag är inte rädd för deras skull längre. Men nu har katten börjat att helt enkelt vandra in hos oss, igår när mamma kom ur duschen hittar hon katten utanför badrummet, på övervåningen i huset.

Finns det något man kan göra för att hålla katten borta? Den hoppar upp på altanen över räcket (på lägsta stället 1½ meter), vi provade att sätta för vid trappen men det hjälpte föga. Att ha dörrarna stängda fungerar inte heller när det är såhär varmt.

Så har ni några knep på något man kan lägga ut som katten inte tycker om? Fick tips om att dom inte gillar citrus tex?

Eller är det bara att gilla läget?

(jag gillar iofs läget så länge den låter bli marsvinen, det är en hemskt söt katt, men jag har hittills inte varit trevlig mot den eftersom vi inte vill ha den här.. men det är svårt att låta bli, verkar vara riktigt kelig också :D )

Sv: hålla katten borta

Som sagt, spruta vatten (gärna mycket) när den är inne hos er. Det går utmärkt att gosa med den utomhus om den är trevlig. Den ska ändå sätta själva "inomhus" i samband med otrevlig, inte människorna som bor där.

fast den får hemskt gärna låta bli våran altan också.

så man ska alltså springa runt med en blomflaska i högsta hugg hela tiden som man har någon dörr öppen? surt. :p

Jag lånade in ett glatt kusinbarn och hans vattenpistol (modell stor)en eftermiddag.

Smällde även med grytlock och en och annan sko flög nog också efter katten :o, till sist gav den med sig efter sista grytlocksattacken, katten blev rejält rädd, iaf tillräckligt för att inte gå in till mig mer.

(ägaren tyckte det var helt ok att hans okastrerade hankatt gick in till mig och markerade revir till sist fick jag jättenog):mad:

jag kan säga att den fick en ofrivillig tur ner från altanräcket när den smugit runt marsvinen första gången...

idag var den inne igen på övervåningen, mamma hade blomstersprutan där nere så då blev det bara skrämsel, sen hittade hon den med tassarna på buren så då blev den duschad.. vi får väl se...

fast frågan är hur ordentlig duschen är med bara en blomspruta. :p

kanske ska köpa något rejälare! :angel:

En sådan här super zooka eller vad dem heter. :D
Men som någon skrev kan ni ju spruta på den bara när den är inne i huset och klappa och kela med den i trädgården istället.

fast jag ville bara bli kompis med den när jag trodde att den inte längre ville ha mina små svin. nu är det krig tills den låter bli dom! :devil:

sitter tyvärr fast på andra sidan huset (eller ja, vi har inte ens någon slang än) , och går ju inte direkt att spruta med inomhus! :p

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 181
Senast: Shenzi
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 470
Senast: Heulwen
·
Övr. Djur har flyttat hem till föräldrarna och då fick marsvinen flytta ut på altanen (men bor jag kvar till hösten så får dom flytta in i...
Svar
6
· Visningar
759
Senast: lizan
·
T
Övr. Katt Först vill jag bara påpeka att jag VET att det finns kattfolk som har koll på sina katter. MEn nu är det de andra jag vill...
Svar
10
· Visningar
1 073
Senast: winst
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama