Hålla hästen smal

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare JusticeGirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 257
J

JusticeGirl

Hur kan jag på bästa sätt hålla min häst smal..?

Min häst (sto, 12 år, Varmblod) fick fång för första gången någonsin i sommras..

Efter besök hos vet. med röntgade hovar och gips och div behandlingar, så har jag nu fått klartecken att hon hon får släppas i vanlig hage. Men ska hållas smal.
Om en månad får jag börja skritta henne.

Som sagt fått order av både vet och hovslgare att hålla henne smal.

I dags läget, går hon i en liten vanlig hage, som är mer jord är gräs, och får endast 10 kg hösilage om dagen.

Bör jag ge henne något annat med?

Vill inte att hon ska bli tjokis igen och bli sjuk.

Tips?

Sv: Hålla hästen smal

Halm är bukfylla utan så mycket näring eller energi. (och ett utmärkt strömedel :D)

Små träd som hon kan gnaga på i hagen så hon har något att göra. Dom gillar barken hästarna.

Vad innehåller hösilaget? Har man en fånghäst är det ju verkligen superviktigt med en analys så man får en bra foderstat.

Att hästen är smal hindrar inte fång. Motion och bra mat, dvs lite kolhydrater är en bättre försäkring mot fång.

En o-fet häst är en bra början i alla fall. Motion kan man ju inte åstadkomma i det här läget, så det får av naturliga skäl bli koncentration på en bra foderstat som inte gör hästen fet.

Den rådgivningen ger jag inte mycket för, det är ju en företrädare för kraftfodermärket som gärna säljer in sina egna produkter, vilket jag kan säga märks TYDLIGT.

En o-fet häst är en bra början i alla fall. Motion kan man ju inte åstadkomma i det här läget, så det får av naturliga skäl bli koncentration på en bra foderstat som inte gör hästen fet.

Precis, Jag får ju inte motionera henne ordentligt nu, så det är mest fodret jag funderar över.

Bör hon kanske få några, vitaminer/mineraler?

Den rådgivningen ger jag inte mycket för, det är ju en företrädare för kraftfodermärket som gärna säljer in sina egna produkter, vilket jag kan säga märks TYDLIGT.

Ja, det är ju sant. Men vart kan man få hjälp med foder rådgivning. Vill att hon ska få rätt. Vill inte exprimentera

Har försökt, men måste ha hjälp av någon som kan lära mig.

Funderade på att börja plugga. Gå hippologutbildning med inriktning foderlära.

Men pga av ekonomiska skäl har jag inte råd att börja plugga just nu.

Skulle absolut kunna tänka mig en kurs eller liknade. Gäller bara att hitta

SLU har kurs i hästens utfodring. Minns inte om den går höst eller vår, men kolla på studera.nu!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 564
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 460
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 073
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 486
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka