Hålla grundläggande voltigelektion

I

Illen

Finns det några här på buke som gör/har gjort voltige. Jag ska ridlärare på ridläger i sommar och där ingår en voltigelektion per läger.

Men jag är inte alls bra på voltige så jag undrar om ni kan ge mig lite tips på vilka rörelser man kan göra. Barnen som kommer har oftast aldrig gjort voltige förut så det är väldigt grundläggande.

Vi kommer börja på en bock där jag ska visa dem lite olika rörelser. Det jag kan är fanan, kaptensvändning, grundsits, jorden runt.

Men jag behöver mer tips!!

Sv: Hålla grundläggande voltigelektion

Hur gamla barn handlar det om? Jag skulle rekommendera att man börjar med lättklassövningarna samt upphoppet.
Lättklass-grunden består av grundsits, fana (enbart ben), kvarnlyft (över halsen), svingar, knästående samt avhopp.

Det är viktigt att hela tiden hålla det på en säker och lagom nivå. Är det en van och rutinerad häst ni ska ha? Tänk på att barnen måste vara medvetna om att de ska vara mjuka och försiktiga mot hästen, inga hårda skor, inga tår i ryggen på hästen, inga dunsar osv.

Börja på bocken med övningarna. Därefter provar man i skritt och utifrån hur de kör där och hur pass stabila de är får man bedöma vad man kan göra i galopp. För en del kan det vara fullt nog att bara sitta, andra klarar att släppa, en del kan gå upp på knä lite. Det finns hur mycket som helst man kan göra. Att blanda in för mycket övningar kan vara svårt med tanke på att ni bara ska köra ett tillfälle prova på. Något många barn tycker är roligt är att stå i skritt. Det krävs dock att man har lite öga för att korrigera dem rätt på vägen, extremt viktigt att de inte rätar ut knäna till exempel.

Tänk även på att det får lov att ta lite tid för att det ska bli bra, att man lugnt och sakligt hjälper och korrigerar lagom för nivån.

Lycka till! Fråga gärna mer om det är något du undrar över.

japp det är en rutinerad och jättesnäll ponny.

vad menas med svingar? vet du om d finns ngn hemsida är man kan läsa om olika hopp och positioner eller vad man nu ska kalla det:p

Svingar är grunden till sax och sidhopp, de kan utföras, framåt och bakåt och rent grundläggande är det en bensammanslagning som man utför från sittande på hästen framlänges eller baklänges. Om du goolar lite på voltige kan du nog få upp en hel del klubbar med info. Finns även internationella sidor med beskrivningar, filmer, bilder m.m

Om vi ska ta lite facktermer, så pratar man ej om jordenrunt, övningen heter kvarn, sen pratar man även om att man gör olika voltigeövningar, grund och kür.

Tyvärr är den enda svenska bok som finns i ämnet klart undermålig i sina beskrivningar och jag kan därför inte rekommendera den.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 749
Senast: Lillefrun
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 910
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka