Hälla bort lakvattnet ur betforen

skjona

Trådstartare
Jag har funderat lite granna.
När man blötlagt betfor någon timme och det har lakats ur; försvinner då inte en massa vattenlösliga näringsämnen om man häller bort lakvattnet?Jag brukar låta det vara kvar så de får sörpla i sej allt.

Sv: Hälla bort lakvattnet ur betforen

Jo det är klart att det gör! Jag heller aldrig av vattnet. Man får heller ta lite mindre vatten så att betforn suger upp det mesta....

Jo, man får i princip bara betfibern kvar när man häller av vattnet, vilket ju oftast är helt onödigt. (Det kan dock finnas lägen då man vill göra det, men knappast i normala fall till en frisk häst.)

Tycker man själv eller hästen att det blir för mycket vatten i krubban är det ju bara att hälla i mindre mängd från början.:idea:

Enligt en person som jobbar på Danisco är det endast de lättlösliga kolhydraterna som finns i melassen som försvinner med lakvattnet.

De har också från och med höst ändrat sockerhalten i betfor till 20% från tidigare 23%. Ger man alltså 1 liter torr betfor och inte häller bort vattnet så innehåller den portionen 60 gram socker. Vet dock inte hur stor del av detta socker som är lättlösliga kolhydrater.

Välbärgat hö/ensilage innehåller ca 100 g totalsocker/ kg ts. Ger man hästen 7 kg ts hö/ensilage så får hästen ca 700 g socker per dygn.

häller alltid i förmycket vatten när jag blötlägger betforn och silar alltid av vattnet. min häst älskar betforvattnet så brukar hälla i det i hennes vattenhink så att hon ska dricka :p

Mina får allt sörpla i sig betforvattnet oxå, varför hälla ut det gottigaste?

OT kanske...men är det verkligen samma sorts socker i melass som i gräs/hö?
Varför reagerar isf hästar som är känsliga så starkt på melass, där det verkligen räcker med små mängder för att få reaktion, och inte på hö?

Ingen aning, men jag tror att höet innehåller flera olika sorters socker bland annat det fångframkallande fruktanet, som visst inte finns i melass och betfor. Helena Handberg är nog rätt person att svara på frågan.

Det om sockret kommer från en person som jobbar på Danisco som tillverkar betforen.

Nej, jag misstänker att det inte är samma sak. Eller att det är "formen" som skiljer. Det verkar iaf som att just melass är det som hästar reagerar ganska lätt på, även i liten mängd.
Jag har förstått det som att det inte alls är att rekommendera ens så liten mängd melass som det finns i t ex 1 liter betfor, till en känslig häst. Även om den inte reagerar på sockret i hö.

Jag tänkte mest på min egen (som vanligt:)) och varför han aldrig reagerat på hö el gräs även om han äter mkt per dag, men reagerar blixtsnabbt på liten mängd melass...därför jag undrade om du visste.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 122
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 375
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 872
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 766
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka