Håll hunden kopplad förtusan! >=(

Saybia

Trådstartare
I går promenerade jag hem från stallet och gick i
mina egna tankar då jag fick syn på en stor långhårig
schäfer i ögonvrån som kom i full fart mot mig.
När den var framme hos mig tog jag instinktivt ett steg
bakåt, jag är inte rädd för hundar men har respekt för stora
hundar som jag inte känner. När jag tog steget tillbaka så
blottade hunden tänderna varpå jag tog det säkra före
det osäkra och stod blick stilla. Hundens ägare, en äldre
man, kom gående i sakta mak efter en paralellväg till den
väg jag stod på och sa till mig "Hon är såå snäll så!".
Jag var dock HELT övertygad om att hunden hade bitit mig
om jag hade rört mig :crazy:
Mannen kallade på hunden men den brydde sig inte ett dugg,
min "räddning" kom när schäfern fick syn på en kille som kom
cyklande med en bordercollie och den satte vilt skällande iväg
tvärs över gatan och flög på bordercollien så både den och
ägaren stöp i diket :crazy:
Den hundens ägare hade i allafall mål i munnen (till skillnad från
mig)
och skrek "KOPPLA HUNDEN!! KOPPLA HUNDEN!!".
Jag stannade dock inte för att se hur det gick men jag hoppas
det gick bra för både hunden och ägaren...

Men jag blir så himla arg när jag tänker på det.
Varför har man inte en sån där hund kopplad?
Varför har man inte koppel på en hund som man inte
har kontroll över? Så himla onödigt att utsätta människor
och andra hundar för rädsla och ev. skador.
Kanske hunden var "så snäll så" men skulle försvara ägaren?
Vem vet. Men jag tycker det hursomhelst är ansvarslöst
att gå med en hund okopplad i ett tätbebyggt villaområde
och inte ha "pli" på den :mad:

Var bara tvungen att skriva av mig lite.
 
Sv: Håll hunden kopplad förtusan! >=(

Var det i Öjebyn? Av någon anledning känns det som att det inte skulle förvåna mig. :angel: :crazy:
 
Sv: Håll hunden kopplad förtusan! >=(

håller med dig.

Var påväg från en efterfest 4 på natten för några år sedan då det plötsligt kommer en Grand Danois rusande vilt skällande emot mig.

Brukar inte vara hundrädd men då jag sett denna hund bunden utanför affären ett antal gånger då den beter sig som en rabiesmittad grävling ungefär samt att den kommit lös ett antal gåmger samt bitit kompisens 8 veckors valp rätt över ryggen så så blev jag rejält rädd samt att jag var rejält påverkad efter allt festande.

Blev så rädd så jag inte ens kunde stå på benen (är dessutom en liten människa på 156 cm/42 kg) så jag bara satte mig på vägen med händerna överhuvudet och tänkte att nu DÖR jag...

Monstret bara luktade på mig, men jag blev rejält rädd, endå har jag en hel del hundvana, men just denna hunden skärmmer halvt ihjälk mig bara jag ser den...

Den har som sagt slitit sig ett antal gånger och attackerat både folk och hundar så det kändes som att jag hade all anledning att vara rädd, fattar inte varför man skaffar en hund man inte ens kan hålla...:mad:

Sen kan olyckor hända, men inte VARJE vecka som i detta fallet.
 
Sv: Håll hunden kopplad förtusan! >=(

Jag förstår inte hur du bara kunde gå vidare. Varför inte hjälpa den andre? Kanske den behövde ett vittne om något hände.

Jag skulle anmäla hundägaren.
 
Sv: Håll hunden kopplad förtusan! >=(

Ägaren halvsprang dit och skulle väl "koppla hunden" men
jag såg aldrig om han gjorde det.
Min hjärna var bara inställd på att ta mig därifrån så fort
som möjligt för hunden visade ett sånt kroppsspråk
som sa att den inte var välvilligt inställd.
Kanske lite dumt gjort, jag vet men det är lätt att vara
"efterklok", svårare att handla rätt i ögonblicket...:crazy:
 
Sv: Håll hunden kopplad förtusan! >=(

Detta med framrusande lösa hundar har diskuterats livligt i en annan tråd nyligen. Där var trådskaparen så himla arg på någon som kommit och släppt sin hund lös BARA för att trådskaparen hade sina hundar lösa och tränade och lekte med dem. Den som släppte sin hund hade sagt att har man hundar lösa så inbjuder man andra också att släppa sina hundar lösa. Idiotiskt tänkt och det finns mycket att läsa just i den tråden.
 
Sv: Håll hunden kopplad förtusan! >=(

Aningsfull skrev:
Var det i Öjebyn? Av någon anledning känns det som att det inte skulle förvåna mig. :angel: :crazy:


När jag läste denna mening kom jag att tänka på att jag kört förbi en man med en lös schäfer i Öjebyn för några månader sedan. Varför jag kommer ihåg tillfället är för att schäfern gjorde utfall mot bilen. :crazy: :eek:

Kan ju faktiskt vara samma hund och gubbe????
 
Sv: Håll hunden kopplad förtusan! >=(

Detta är ju ssåå iriiterande!!:devil:
Vi har en Schäfer här i skärhamn som man ofta möter lösspringande här....bland gatorna där de kör en hel del bilar...
As jobbigt, speciellet när man går med sin egna hund och den kommer fram och ska hälsa...
den verkar ju inte elak på något sett, men då min kusin va ute med sin Rottis och gick komden springande emot dem och hon ville ju inte att den skulle hälsa på varken henne eller Ronja (hunden) och röt till den att gå hem, och hon fick ju då genast backup av Ronja som oxå blev arg på den.....

Ronja är ju snäll och gör inget för hon vet ju att de är Åsa som är ledaren och tar denna fajten så sätt....
Men nästa gång kanske de inte är en snäll vovve de möter, eller en rädd hund, eller en rädd människa?

har sett dessa som äger denna Schäfer plocka upp den hur många gånger som helst....fattar inte varför de inte har den kopplad om den nu sticker hela tiden? och HUR kan den sticka HELA Tiden!! :mad:
 
Sv: Håll hunden kopplad förtusan! >=(

Hatar också hundar som e okopplade i tätbebyggda områden.

Visst att hunden är snäll o trevlig mot husse & matte. men vad händer om hunden känner sig stressad eller inte gillar ngn lukt eller så hos den han rusar fram emot?

Har varit med om allt för många ggr då en skällande hund kommer springandes mot mig under åren.
O då snackar vi inte ngra små bjäbbande saker, utan schäfrar eller dyl på typ 40kg. O att få en sån som hugger mot ansiktet e nog inte så himla kul direkt...

Nu när jag själv har skaffat hund så tar jag inga risker, utan kommer det ngn hund okopplad springandes mot mig o jag anar fara så sparkar jag först o frågar sen. Dock ENBART om hunden verkar aggresiv. Kommer inte hända att jag kängar till en hund som e snäll o bara vill hälsa.

För att klargöra så ingen tror jag kommer sparka allt som kommer fram så kan ja säga som så, att det ska vara klara tecken på att hunden ska attackera för att jag ska göra ngt.
Stannar den bara o skäller så gör jag inget. Men minsta lilla den visar en tendens att "hoppa på" mig eller min valp. Ja då fredar jag mig o min vovve.

Dock finns det människor som garanterat sparkar till även en hälsande snäll hund som e okopplad. Så därav förstår jag definitivt INTE hur fan man kan ha hunden lös bland andra människor öht.


/Tobbe
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Ursäkta långt inlägg men känner att jag behöver få skriva av mig. Har bott 10 år på samma ort och aldrig varit med om något liknande...
2
Svar
21
· Visningar
2 063
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 893
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Tiken har fyllt 6 och är en korsning mellan bc/collie/setter/schäfer. Ska försöka få ihop bakgrundsinfo kortfattat. Bodde på landet...
Svar
3
· Visningar
1 443
Övr. Hund I lägenhetshuset jag bor i nu är det ett par som har sina två hundar lösa ute på tomten som hör till lägenheterna. Det är ett litet...
Svar
9
· Visningar
1 343
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp