Halka barfota?

Sv: Halka barfota?

Prova med broddade boots, tex easyboot bare. Det ska min häst få ha när/om det blir halt.
En fungerande stråle känner iof igen underlaget men min häst är ingen höjdare på isbanan... :(

nu e ja int riktigt säker på vad som menas med "En fungerande stråle känner iof igen underlaget " ...:confused: kan nån vänligen förklar för mej

(...har pesonligen int sett strålar som skulle känna igen underlag:p )

fia n
 
Sv: Halka barfota?

Hej!
Min häst är barfota bak, men vill ju inte att han ska halka vid ridning.
Var kan man köpa bootsen som går att brodda?
MVH W
 
Sv: Halka barfota?

nu e ja int riktigt säker på vad som menas med "En fungerande stråle känner iof igen underlaget " ...:confused: kan nån vänligen förklar för mej

(...har pesonligen int sett strålar som skulle känna igen underlag:p )

fia n


Strålen är ju mjuk som typ din häl, den har överlägset mycket mer känsel än horndelen av hoven. När hästen har strålen emot underlaget känner hästen(inte strålen väl... :crazy: ) direkt om fästet släpper.
Och det tror jag nog att du förstod... :smirk:
 
Sv: Halka barfota?

nu e ja int riktigt säker på vad som menas med "En fungerande stråle känner iof igen underlaget " ...:confused: kan nån vänligen förklar för mej

(...har pesonligen int sett strålar som skulle känna igen underlag:p )

fia n

Om du tittar längre upp har jag redan svarat på denna fråga.... Jag menar att en stråle som har kontakt med backen bättre kan känna av underlaget än om den har skor+brodd mella hoven och backen....
 
Sv: Halka barfota?

Om väglaget är halt och isigt säger lagen att man måste ge hästen ett halkskydd i arbete, det finns ju boots som man kan brodda att använda om väglaget säger så.
Om din häst får en fläkskada, bör du känna till att många försäkringsbolag betalar inte ersättning för denna om man brustit i sitt ägaransvar beträffande halkskydd.
Det går ju numera att lösa utan att behöva sko, allt annat måste ses som en bekvämlighetsfråga av ägare/ryttare.
 
Sv: Halka barfota?

Min häst har gått oskodd på vintrarna för vi har bara haft skog och ridhus omkring oss. Det går oftast utmärkt att klara sig utan broddar.
Man behöver ju inte rida över stora isar om man ser dem i tid. Kan öva lite på skänkelvikningar mellan isfläckarna!*hihi*

Nu har vi flyttat och förutsättningarna är annorlunda... nu har han skor i fram med brodd, men barota i bak :-(
 
Sv: Halka barfota?

Om du tittar längre upp har jag redan svarat på denna fråga.... Jag menar att en stråle som har kontakt med backen bättre kan känna av underlaget än om den har skor+brodd mella hoven och backen....
Men en häst som har broddade boots känner väl ännu mindre av underlaget än en skodd häst med snösulor och brodd?:eek:
 
Sv: Halka barfota?

På blankis halkar alla barfota. Min gick omkull 2 ggr förra året o i år fick hon skor istället så hon kan ha brodd. Dock får hon gå barfora resterande delen av året :D
 
Sv: Halka barfota?

Nejdå, du förstår väl att en oskodd hov har en stråle som känner av allt underlag oavsett om den har boots eller inte. :angel: På ren is halkar även oskodda hovar och säg den som aldrig halkat själv när det bara släpper utan förvarning. :crazy:
 
Sv: Halka barfota?

Men en häst som har broddade boots känner väl ännu mindre av underlaget än en skodd häst med snösulor och brodd?:eek:

Ok nu tar jag det här en sista gång. Har man en oskodd häst kan de lättare känna av underlaget, MEN om hästen halkar i alla fall så kan man ha broddade boots. Det är så jag löser problemet.
 
Sv: Halka barfota?

Möjligt att jag har råkat på EXTREMT trögtänkta och klumpiga hästar :smirk: ..men, inte fasen har mina pållar hunnit ta reda på sina ben/kropp alla gånger dom har halkat ( - de tidsperioder dom varit barfota...) Det går blixtsnabbt att köra upp&ner på isigt underlag och det är inte roligt att se på en häst som inte får fäste under hovarna när han ska ta sej upp..har varit med om det.
Halka kan dom göra med broddade skor åxå - jovisst..men halktillfällena blir defintitivt fler barfota...
 
Sv: Halka barfota?

Är de vana att gå barfota så brukar det inte vara några problem. Hästar som är vana vid brodd räknar liksom inte med att halka och tänker mindre på vad de sätter fötterna, de klafsar bara på sin vana trogen. Min som går oskodd i princip alltid kollar noga var hon går och tar det försiktigt när det är halt.
Fast jag rider naturligtvis inte när det är ishalka, då står hon.
Vi har inga hagar där det blir ishalka heller, det är torrt och fint i hagen även nu (tack och lov för att vi bytt stall).
 
Sv: Halka barfota?

Är de vana att gå barfota så brukar det inte vara några problem. Hästar som är vana vid brodd räknar liksom inte med att halka och tänker mindre på vad de sätter fötterna, de klafsar bara på sin vana trogen. Min som går oskodd i princip alltid kollar noga var hon går och tar det försiktigt när det är halt.

Men det där var att generalisera, tror nog att de flesta hästar är väldigt försiktiga när och var de sätter hovarna. Speciellt på okända vägar, men de kan säkert bli mera säkra på kända marker.

Har en häst som är mycket försiktig med fötterna på ställen han inte har varit tidigare, det han känner igen klafsar han igenom utan betänkligheter. Enda gången som jag har sett en reaktion i form av att bli riktigt försiktig, det var när han hade problem med en hov.
 
Sv: Halka barfota?

Mitt gamla halvblod hade 100% full koll på var hon satte sina fötter och halkade eller snubblade nästan aldrig. Hon gick fram som med sugkoppar där andra halkade runt, oavsett om de var broddade eller barfota. Perfekt terränghäst då hon flöt fram över ojämnheterna och min unghäst har sedan "barnsben" alltid haft samma 100%-iga kontroll på ben och hovar. Har knappast något att göra med om en häst är klumpig eller smidig ifall den är skodd eller ej. :smirk:
 
Sv: Halka barfota?

Hej.Skor, snösulor och brodd är det enda som hjälper vid isigt underlag, Kan man välja att bara träna sin häst på vanligt mjukt snöunder lag eller barmark, är det nog ok. med barfota. Kul att höra arr det är fler som "sandar" med det som ska ut på skithögen, det är helt suveränt. Varma bajsknottar och varm spån, suger sig fast eller fryser fast på det hala underlaget.:rofl:
 

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
565
Senast: Myzan87
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 072
Fordon Jag bor i Valdres. Allt här lutar, mer eller mindre brant. Dessutom är det is och snö oktober-april. Förra bilen (Caddy) hade en knapp...
Svar
18
· Visningar
1 917
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp