Halka barfota?

Lycanthrope

Trådstartare
Min nordsvensk ska nu få en ny chans att bli barfota.
Eftersom nya stallet bara består av mysiga skogsvägar och ängar :love:

Men hur blir det när snön/isen kommer?
Det går ju inte att brodda.

Halkas det mer eller mindre barfota?
 
Sv: Halka barfota?

de lär ju inte komma någon vinter ändå=)

jag hade min oskodd i bak i början på förra vinter och han halkade hela tiden på isen. är det bara snö funkar det ju skitbra. blir ju inga styltor. men på is va de ingen höjdare...
 
Sv: Halka barfota?

Okey! Det blir nog ingen is på mjuka skogsvägar och ängar ändå?
Och vi har jättenära till ridhus! :idea:

Nej, nån vinter blir det kanske inte.. Huff :(
 
Sv: Halka barfota?

nä de tror jag inte. är väl mest på stallplan och vägarna de blir isigt.

Gör inget att de inte blir nån vinter. men de får fan bli torrt nån gång!
 
Sv: Halka barfota?

Prova med broddade boots, tex easyboot bare. Det ska min häst få ha när/om det blir halt.
En fungerande stråle känner iof igen underlaget men min häst är ingen höjdare på isbanan... :(
 
Sv: Halka barfota?

Jag skulle titta på hur hagen ser ut i första hand. När du rider kan du ju ha broddade boots, men om hagen är som en isbana riskerar man att de fläker sig, särskilt om de härjar mycket i hagen.
Vi brukar alltid ha snöiga fina hagar och jag har haft mina barfota sedan i våras, men nu har skor och broddar åkt på då vi har en spegelbank ishage :( :mad: Jäkla väder, nu har vi underkylt regn och i morron bitti ska det bli strom (23m/s) *jippi* :crazy:
Mina hästar får vänta med barfotagången tills underlaget är säkert igen...
 
Sv: Halka barfota?

Min går barfota året runt. Går bra, kan vara lite halt ibland, värst är på gårdsplanen och till och från hagen.. Men han har blivit en riktig isdansare... ;) :crazy: men vi klarar oss.
 
Sv: Halka barfota?

Min häst fläkte sig nästan när hon var barfota förra vintern (unghäst) så jag skodde henne med snösulor och 4 brodd för att inte riskera nåt. Skulle aldrig våga ha henne utan när det finns is.
 
Sv: Halka barfota?

Dom halkar mindre barfota än med järnskor utan brodd, å sen gäller det att vara nogrann med verkningen.

Om det är isigt när du är ute och rider så kan du andvända broddade boots, jag använder easy epics och dom är lätta att ta på och av.
Det kostar ju en del i inköp men man sparar in på det i längden.

Om det blir halt i hagen eller gårdsplan så tycker jag det är bättre att sanda än att slå på skor... Så vida det inte är skridskobana förståss... :smirk:
Man kan också strö ut spån vilket funkar minst lika bra som sand...

Mina hästar är barfota, men i hagen dom går i nu så blir det inte särskilt halt, bara längst upp i hagen där dom håller till mest, runt vatten koppen och där jag utfodrar höet och lite fram till skjulet, men då gör jag stigar av utstrött spån eller gödsel.

Dessutom slipper man styltorna!
 
Sv: Halka barfota?

Dom halkar mindre barfota än med järnskor utan brodd, å sen gäller det att vara nogrann med verkningen.

Om det är isigt när du är ute och rider så kan du andvända broddade boots, jag använder easy epics och dom är lätta att ta på och av.
Det kostar ju en del i inköp men man sparar in på det i längden.

Om det blir halt i hagen eller gårdsplan så tycker jag det är bättre att sanda än att slå på skor... Så vida det inte är skridskobana förståss... :smirk:
Man kan också strö ut spån vilket funkar minst lika bra som sand...

Mina hästar är barfota, men i hagen dom går i nu så blir det inte särskilt halt, bara längst upp i hagen där dom håller till mest, runt vatten koppen och där jag utfodrar höet och lite fram till skjulet, men då gör jag stigar av utstrött spån eller gödsel.

Dessutom slipper man styltorna!
Hoy , kul att se det finns fler som löser isiga underlag med spån o strö. Funkar jättebra. Alla våra hästar e barfota, de halkar varken inne eller ute.
 
Sv: Halka barfota?

Jag skulle titta på hur hagen ser ut i första hand. När du rider kan du ju ha broddade boots, men om hagen är som en isbana riskerar man att de fläker sig, särskilt om de härjar mycket i hagen.
Vi brukar alltid ha snöiga fina hagar och jag har haft mina barfota sedan i våras, men nu har skor och broddar åkt på då vi har en spegelbank ishage :( :mad: Jäkla väder, nu har vi underkylt regn och i morron bitti ska det bli strom (23m/s) *jippi* :crazy:
Mina hästar får vänta med barfotagången tills underlaget är säkert igen...

Håller med dig! :smirk: Att kolla hagen INNAN man tänker på ridningen ... En häst som stod i samma stall där jag har min älskling, flyttade sin häst och vi fick höra några veckor efter att hästen gått omkull i hagen och brytit tre ben :( Dem fick avliva hästen på plats ... :cry:
 
Sv: Halka barfota?

Håller med dig! :smirk: Att kolla hagen INNAN man tänker på ridningen ... En häst som stod i samma stall där jag har min älskling, flyttade sin häst och vi fick höra några veckor efter att hästen gått omkull i hagen och brytit tre ben :( Dem fick avliva hästen på plats ... :cry:


Ja, jag älskar mina hästar och vill dem det allra bästa. Därför vill jag att de är barfota om det är möjligt, det är min uppfattning att det är bäst för dem.
Men jag älskar dem också så mycket att jag inte vill att de ska fläka sig eller bryta sig när det finns saker som kan hjälpa dem.
Man måste kunna anpassa sig för hästens bästa.
 
Sv: Halka barfota?

Självklart ska det vara brodd på skon. Något annat är inte snällt mot hästen.

Jag vet hästar som fastnat med broddarna i en vändning i hagen och slitit sönder både skelett och senor.. fast å andra sidan vet jag en häst som slet av hornhoven för att han fastnade mellan två stenar i galoppen ute i hagen... :S Olyckor kommer man aldrig helt undan..


Allmänt; Eftersom Pax's hästar även är mina hästar så går givetvis mina hästar med barfota.. året runt. ^^
 
Sv: Halka barfota?

min pålle halkar betydligt mindre på isiga vägar nu när hon går barfota än när hon hade skor:) och vi är dom som har bäst fotfäste när jag är ute och rider med hästar som har skor +broddar:angel:
 
Sv: Halka barfota?

När jag red min unghäst oskodd höll vi på att trilla och jag fick hålla mig i dikeskanten där det fanns lite snö och skrovel som gjorde att det inte var ren is som på vägen. Min andra häst som hade snösulor och 4 brodd knallade på helt obehindrat.
Jag törs för min och hästens säkerhet inte riskera benbrott eller andra skador genom att inte sko med brodd (och snösulor, annars verkar ju inte brodden alls).
 

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
565
Senast: Myzan87
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 072
Fordon Jag bor i Valdres. Allt här lutar, mer eller mindre brant. Dessutom är det is och snö oktober-april. Förra bilen (Caddy) hade en knapp...
Svar
18
· Visningar
1 917
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp