Hälften barfota,hälften skodd

T

trolli

Min kbl travare,numera ridhäst har under hela tiden jag ägt honom haft jätte:cry: dåliga hovar. Blir aldrig nå bättre,med skorna på,är inne på min tredje hovslagare,är btw den ende som lyckats få skorna att sitta på överhuvudtaget. Har dessutom en till,bättre,hovslagare som fungerar allra bäst,men blir akuta tillfällen osv. Grejen är att han bor långt bort :(

Skodde av honom för en månad sen nu,i förhoppning om att hovkvalitén ska bli bättre. Har nu hjälp av en AANHCP verkare och min hovslagare. (Med inrådan av hovslagaren att hålla honom barfota också ifall någon undrar,just för att han ska få bättre hovar.) Förbannar ingen metod utan tar hjälp av de båda. Tror egentligen ingen metod är bättre än den andra,gör det som är bäst för just min häst..

Efter första verkningen var han som vanligt,han ömma inget och gick bra att rida. Efter andra verkningen blev han öm,stapplade runt i hagen några dagar men idag såg jag han gjorde galopprace och hopp och skutt,ingen oren gång,en pigg och glad häst :)

Har köpt boots till honom fram,ska köpa till bak också.

Men min tanke var nu,om man ska ha honom skodd vinter halvåret,då det är mkt is och så här. Vill ju inte ha nån häst som bryter benet av sig.

Och hålla honom barfota barmarkstid. Så han har går ett drygt halvår för att "läka ut" hovarna och få starkare hovar,då det går att ha dom barfota.

Är det någon som har någon erfarenhet av att göra 50/50 så att säga?

Sv: Hälften barfota,hälften skodd

Jag gör väl så litegrann, håller barfota så stor del av året som möjligt, blir det för mycket is så åker dojjorna på.
Blev rekommenderad av hovis att göra så och hittills har det funkat bra. Dock rider vi ännu inte "fullt ut" pga tidsbrist osv. Jag vet inte hur det blir med hovömhet osv i längden när man kör 50/50. Man har ju hört att de kan behöva ett år på sig att vänja sig vid barfota, och om man då skor vintertid kanske de aldrig hinner fixa tills sig så att de funkar fint barfota?

Jag tog av till barfota förra våren, hovarna så då gräsliga ut och ändrade verkligen form under flera månader. Till hösten först började de se "färdiga" ut. Under hela den tiden gick det inte att rida utan boots på grusvägar osv. Fram var helt klart värst.
I vinter har han gått skodd runt om en period, och skodd fram en period. Nu när vi tagit av igen tycker jag att han har mycket finare utgångsform på hoven och han klarar sig mycket bättre på grus.

Så jag tycker det ser ljust ut :idea:

Lycka till med din häst, och var uppmärksam på att den inte blir öm och stel!

Ja nog har han varit öm men det var mindre än en vecka. Tror du det påverkar mycket? Vill ju som sagt inte att han ska gå och ha ont eller så. Har inte ridit honom nu sen 10 dagar tillbaka,tänkte han skulle få gå och känna själv ett tag.

Det är ganska lätt att de får otäcka spänningar i kroppen om de går och ömmar tyvärr.
Jag har alltid tänk som så att om han inte klarar att gå i hagen utan att vara öm, så får det bli skor igen. Boots kan jag ha när jag rider medan han gör om sina hovar så de funkar på alla underlag, men i hagen måste han klara sig barfota.

Om din häst inte är öm i hagen är det ju fint. Nu skulle jag börja promenera med honom på lite olika skonsamma underlag, så han får "några mil" i de nya fötterna. Noga att man håller efter hovväggen så inte den växer ut och bryta av och orsakar spänningar. Vartefter får kan kolla av hur grova underlag han klarar, som sagt, för oss tog det en hel sommar&höst i boots innan hovarna funkade bra på alla underlag.
Sen måste man kolla så att hästen inte sliter för mycket, det kommer ju i så fall också orsaka hovömhet.
Så, skynda långsamt och var uppmärksam, så ska det nog gå bra :)

ja han var ju som sagt öm i hagen några dagar men nu är det bra. kan inte se att han går orent nu.

ska ta kort på han nu,en månad barfota och jämföra med de som jag tog på honom med skor,hur han såg ut innan avskoningen. tror det är skillnad redan nu.

Oififan vilka hiskeliga fötter... :crazy: Hoppas det funkar att gå barfota nu. *håller en tumme*

inte vackra eller hur?? :(

så har han sett ut mer eller mindre i dryga två år. känner att jag måste göra nånting,hoppas därför att han ska bli bättre barfota nu då..

Jag svarade på din andra tråd men den försvann visst.

Så här skrev jag.

Sådana trevliga hovar hade vår ponny innan också. De är bra nu tack vare biotin som stärker hoven samt att vi fick bukt med rötan där sömmen sitter.

Vi blandade kopparsulfat i en sprayflaska och sprajade hovarna först varje dag i en veckas tid, därefter varannan, var tredje dag. Därefter underhållsspraj 1 gång i veckan tills hovarna hade vuxit ner, Att vi hade kopparsulfaten i en sprayflaska och flytande, gjorde att den kunde ta sig in via sömmarna och angripa rötan. Nu har hovarna varit bra i flera år och vi behöver inte spraja alls.

Obs, bara spraja på det angripna området. Har man ingen sprajflaska kan man ta svamp eller pensel, men det blir mer slabb då, samt att man får akta händerna lite extra då kopparsulfat är uttorkande

Har provat ge honom biotin i över ett år men det blir ingen skillnad alls.

Han har ingen röta vid sömmarna,det mörka på hovarna är resterna från hovtjära,hovarna var som svampar,tjäran torkar ut.

Ska fota honom,förhoppningsvis i morgon på hur han ser ut barfota.

Hej!

Jag hade ungefär samma problem som dig dock inte lika illa. men kallblodstravare slet av sig skorna i tid och otid, till slut fanns det inte mycket att fästa sömmen i!! Jag har haft honom i 1,5 år och redan när jag köpte honom hade han "dåliga" hovar. Flera olika hovisar kom ut och försökte göra något åt det, men pga av att det inte gick att fästa sömmen på ett bra sett, slet han av sig skona igen(inte alla samtidigt) vilket resulterade att det fanns ännu mindre att fästa söm i. Inte hovisarnas fel, utgångsläget var liksom inte de bästa.. Jag tog då av honom skorna i slutat av sommaren i förhoppning att det skulle bli bättre. Tanken var att sedan sko honom igen när hovarna återhämtat sig och växt ut.

Det har jag dock inte gjort, han funkar jättebra barfota och hans ser i dag helt annorlunda ut. Så idags läget ser jag ingen anledning att sko honom.

Det jag märkte när vi tog av han skorna var att han ömmade ngt de första veckorna (på grus). jag red inte särskilt mycket då mer än på mjukt underlag typ gräs eller i skogen där det inte var mycket sten. I hagen visade han ingen ömhet alls vad jag kunde så iaf.
Hade inte heller några problem att rida under vintern. Red nartuligtvis inte när det var blankis.

Nu när snön försvann och jag red på grus var han som när han var skodd. Travade på utan problem och visade inga tecken på ömmhet.:) Så jag tycker du ska ge det en chans och se hur hans hovar utvecklas under barfota tiden, jag ångrar mig iaf inte.

Mvh Tjalle

Hej!

Ett tillägg var med honom på kliniken för ett par veckor sedan då kommenterade dom att han hade fina hovar,:banana: på vet besiktningen när jag fick honom fick han anmärkning på hovarna.

Mvh Tjalle

Ja jag måste ge honom chansen att bli bra. Provar därför barfota nu då,vet inte vad jag ska göra annars.

Min var lika som din,dåliga fötter redan vid köp så det var inte heller något bra utgångsläge.. :crazy:

Tjalle,verkar din hovslagare din häst eller har du någon annan?

Hej!
Jag har en hovvårdare till honom som verkar enligt aanhcp, och jag tycker hon är jättebra, men har ingen aning om hur det skulle fungerat med en hovis. Jag är ingenvarken barfotataliban eller skofanatiker, jag gör det som jag tycker och anser bäst för min häst. För oss har detta fungerat väldigt bra och jag är nöjd.

Mvh Tjalle

Ok. Jag har också en aahncp verkare till hjälp med backup från min hovslagare.

Jag är heller ingen barfotataliban eller skofanatiker,gör det bästa jag kan för hästens skull,inget annat..

Har provat allt jag kan för hästen och inget fungerar. Vad gör man?

Jag hade ut min hästkiropraktor,som även är hovslagare,tre veckor efter det att hästen blivit avskodd. H*n blev helt förtvivlad över att jag inte hade några skor på hästen. Jag hade likagärna kunnat sälja honom till att bli kattmat :confused: H*n har behandlat hästen i över ett och helvt år och nu helt plötsligt skulle ha hästen,enligt h*n,ha fått hovbroskförbening,sänkt hovben, förstörd hovmekanism,att jag förstört hästen för livet m.m m.m. Helt förstörd står jag där och vet inte vad jag ska svara. Och allt det där som hästen nu hade fått skulle ha hänt på tre veckor. Jag ringde ögonaböj till min hovslagare och till känd hovslagare på hästklinik och diskuterade detta. Ingen av dom kunde hålla med det som kiropraktorn sagt. Det är fysiska omöjligheter,att det skulle ha hänt på tre veckor. Det tar lång tid att utveckla det som h*n påstått,isåfall skulle hästen ha haft de besvären redan långt innan,men det har aldrig varit nå fel på hästen tidigare,och då har ju kiropraktorn ändå behandlat hästen i över ett och ett halvt år :confused:

Hej! Jag tycker det är tråkigt när männiksor har den attityden, både vet, hovisar och ET har sett min häst och ingen av dom har sagt något negativt om att han är barfota eller hur hans hovar ser ut nu.

Din kiropraktor tycker jag inte verkar agera professionellt, utan blandar i personliga åsikter och värderingar i arbetet och slänger ur sig kommentarer som verkar vara rimliga. hade jag varit du skulle jag byta kiropraktor.
mvh Tjalle

Ja det var inte kul att höra allt det h*n sa. Men det dumma är att härikring finns ingen annan kiropraktor :(

Hej ! blev lite fel: "slänger ur sig kommentarer som inte verkar rimliga skulle det naturligtvis stå:smirk:

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 062
Senast: muslidag
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 467
Senast: skiesabove
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 451
Hästvård Jag vill jättegärna kunna ha min häst barfota, då jag är övertygad om att det egenltigen är optimalt, MEN. Jag har senaste tiden börjat...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
9 324
Senast: fourlegs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka