Hål i hoven

C

Contezza

Har fått höra att min medryttarhäst som nu är på bete har fått ett hål i hoven.
Vad kan man göra för att skydda hoven från tex hovböld?
Och hur lång tid tar det innan ja hålet är borta.
Kanske itne försvinner av sig själv precis.
 
Sv: Hål i hoven

Jag har ett fullblod med riktiga plattfötter, som haft ett och annat "hål i hoven". Menar du på undersidan då, efter att han trampat på något? Om det är på undersidan brukar man vilja dra ut var och annat jox som bildas innan såret läker igen. Eftersom hoven är så hård på ytan och inte kan expandera gör det ju väldigt väldigt ont om det blir högt tryck inifrån - fråga min pålle ;)

Det finns stora kompresser som innehåller någon kemikalie. Man doppar dessa i vatten, lägger under hoven och lägger ett hovbandage (förslagsvis med vetflex - funkar super!) Var man får tag i dem vet jag däremot inte - brukar få dem av vet. Annars kan man göra hemmagjorda genom att doppa en bit av en handduk i jodopax och lägga om. Det suger också ut vätska.

Lycka till!
 
Sv: Hål i hoven

Jag vet faktist inte hur det ser ut då han går på bete några mil ifrån där jag bor.
Men innan han åkte så hade han typ en grop i höger fram och där sömmarna var i vänster fram var det spruket.
Han har ganska dåliga hovar verkar det som.
 
Sv: Hål i hoven

du, vad har hon för hovslagare? det ska hovslagaren kunna fixa.. för annars känner jag en bra hovslagare i närheten som kan kolla på hästen ;)
 
Sv: Hål i hoven

Zandrix skrev:
du, vad har hon för hovslagare? det ska hovslagaren kunna fixa.. för annars känner jag en bra hovslagare i närheten som kan kolla på hästen ;)

Det är en valack.
Vet ej vem som skor han om det är Gunilla el om det är Martin Ondrasek.
Han tillhör ridskolan så jag har inte så mycket att säga till om där.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 925
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 862
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp