Hagfördelning, hur..?

lady_vip

Trådstartare
Jag har nu i vinter 3 ston hemma och de måste nog tyvärr delas, men hur..?

Det är mina 2 ston, halvblod på 4 och 11 år. Båda två är ranghöga damer som gärna går och tjuvnyper andra hästar och jagar rundor på dem om de får chansen. 4-åringen sätter dock inte sig på den äldre, då får hon ju pisk.
Dessa två kommer rätt bra överrens, överlag, ibland lite osämja, men de kan stå och äta från samma hög osv.

Sen är det ett arabsto på 9 år som är van att gå i stor flock på 7-10 hästar. Hon är rätt så ranglåg jämfört med mina hästar, men enligt ägaren (hästen är utlånad) så är hon rätt så ranghög där hemma och bestämmer där. Vad jag har sett av henne så går hon undan direkt då någon av mina tittar på henne.

Hästarna får frukosthö och lunchhö ute och det har alltid funkat bra. Lite spring blir det mellan högarna, oavsett hur många högar jag lägger, men de stannar till slut.

Det äldsta halvblodsstoet tränas mycket och behöver mycket hö för att hålla hullet, och hon kommer då inte riktigt till ro när hon äter i hagen eftersom hon jagar runt de andra en hel del. De andra är lättfödda och mår snarare bra av motion när de äter :crazy:

Jag ger henne mycket kväll och natt, men hon orkar inte äta upp, därför får jag öka på dagen.

Jag kan inte ge fri tillgång eftersom de 2 lättfödda då skulle rulla fram och äta och äta och äta....

Vad jag kan göra är ju då i mitt tycke att flytta den äldsta till egen hage. Hagen är i stort detsamma, lite kuperad med skydd och de kan stå klia varandra över tråden.
MEN det känns inte bra att ta henne ifrån de andra. Även om hon inte är snäll emot dem alltid så är det ju hennes flock hon kanske mår sämre av att gå själv...

Vad ska jag göra...??

//E

Sv: Hagfördelning, hur..?

Kan du inte utfodra hästarna ute med så mycket hö som möjligt och den svårfödda får fri tillgång inne i boxen. Om hon sedan behöver mer än vad hon då äter för att hålla hullet kan du kanske komplettera med luzern och kraftfoder?

tycker inte du ska dela på dem.. blir så ledsen när jag ser hästar gå i hagar utan kompisar! hästare flock djur...ska vara tillsammasn de räker inte med att dom bara ser varandra..dom ska kunna leka o röra vid varandra! se till att fodra den lite mer mobbade hästen med mer mat i boxen...o sen lägg ut mer hö i hagen..o lägg gärna fler ahögar så alla 3 hästarna kan gå runt o välja hög...o de fins flera högar kvar..vi hade samma problem med våra 3 valackar, tills vi gjorde så här! lycka till :D

Fast hon är inte mobbad, hon är mobbaren:) Men hon får inte ro eftersom hon hela tiden jagar runt de andra.

Har provat att göra så, men de går runt oavsett hur långt det är mellan högarna och hur många det är...

Och jag ger henne massor av mat inne, men hon orkar inte äta upp det...

Det är faktiskt ett dilemma, för jag vill inte sära på dem...

//E

du skulle inte kunna göra en liten avdelning som du kan stänga av, och där mata den ranghöga med mer än de andra vid lunch eller middag? krångligt rent praktiskt kanske.. och tar förstås lite tid då man måste öppna mellan sen också. jag vet ju inte hur du har det, alltså om du har hästarna hemma och hur mycket tid du har..

Du skulle kunna stänga in henne i en liten hage, inne i den "riktiga" hagen, som öppnas med en timerstyrd grind efter den tid du beräknat att maten är uppäten.

Jag har hittat en bra timergrind som inte behöver någon ström, fast jag tänkte använda den till att göra en "lunch-hage".

HeJe

Äta och äta brukar dom mest göra den första veckan, sen märker dom maten finns kvar där alltid, och då brukar dom lugna ned sig och bara äta lite då och då...Varför inte prova ? Hur lång tid är det mellan frukost och lunch målen ?

Håller med din idé om timer grina och låta äldsta stoet stå i den med hö så hon har hela morgonen och så efter lunch så får dom gå ihop alla 3... Så skulle jag ha gjort i alla fall har jag en känsla av.

Fast mina flickor är nog lite speciella :angel: Har provat det en hel vinter, men det blev bara massa elände... Den ena blev sjuk, den andra för tjock...

Ska kolla upp det här med timergrind, men just nu får hon gå själv. Hon är väldigt självständig av sig ändå, men det känns inte bra att hon ska gå själv.

Nån som vet var man kan skaffa en timergrind..? Tyvärr kan vi inte hålla på och stänga mellan målen. De får på morgonen, sen är någon hemma och som hatsigast ger på lunchen...
Någon frågade hur långt det är mellan målen, minst 4-5 timmar, MEN de har stora hagar med plock, ris osv.

//E

HeJe skrev:
Du skulle kunna stänga in henne i en liten hage, inne i den "riktiga" hagen, som öppnas med en timerstyrd grind efter den tid du beräknat att maten är uppäten.

Jag har hittat en bra timergrind som inte behöver någon ström, fast jag tänkte använda den till att göra en "lunch-hage".

HeJe
Var har du hittat en sådan grind?? Skulle behöva en sådan men har inte möjlighet att ha den kopplad till ström :)

Kolla om det äldre halvblodsstoet verkar trivas i en egen hage med de andra precis bredvid. Gör hon det så skulle inte jag ha några som helst samvetskval över att hon inte går med de andra.
Visst, det är bra för hästar att ha sällskap i samma hage men de är individer och det finns massor med hästar som trivs bra med att gå själv också.
(Och de som går själva fast de inte riktigt trivs, vilket är tråkigt men det är en annan diskussion)

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 978
Senast: Sel
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar