Hagens storlek - stor betydelse??

N

Noisette

Jag ska snart flytta min häst till ett annat stall pga att jag vill ha längre utevistelse än vad jag har nu (6 timmar i rasthage).
På nya stallet är hästarna ute 10 timmar på vintern och upp till 14 på vår/höst. (På sommaren har jag honom på enormt bete)

Haken är att hagarna på nya stallet inte är särsilt stora, utan bara plana rasthagar, med gräs, men inga träd, och okuperat.

Hur stor betydelse har hagens storlek på vinterhalvåret egentligen?
Han kommer få hö i hagen 3 ggr per dag och gå med 2 andra hästar, så han får i alla fall vara ute och ha kontakt med andra hästar hela dagen till skillnad från nu då han tillbringar mkt tid inne.

Bör jag oroa mig för hagens storlek? Jag vill ju att min häst ska må så bra som möjligt.
Hur skulle ni gjort?

Sv: Hagens storlek - stor betydelse??

Hur stora är rasthagarna? Om det är såkallade frimärkshagar hade jag aldrig i hela livet viljat ha mina hästar där. Jag tkr det är mkt viktigt att hästarna får röra på sig under dagen, att praktiskt taget vara stilla stående hela tiden (förutom ev. motion säg 1-2h/dag) och sen in i en box tkr inte jag är bra.
Hästar är av naturen inte avsedda att vara begränsade till en liten rasthage utan mår bäst av att kunna ströva omkring. Sen behöver dom kanske inte ha en 20 hektar stor hage, men rekommendationerna är ju max 2 hästar/hektar.
Men jag vet att det är svårt att hitta ett stall med tillräckligt stora hagar, och som sedan ska passa in på alla andra aspekter.
Jag har ju tur som har eget stall+egna hagar.
Men som sagt jag tkr att hagens storlek är av stor betydelse.

Nej dom är större än så. Dom kan röra sig obegränsat i alla gångarter.

Men hur mkt strövar hästarna egentligen omkring på vintern när det inte finns bete?
Min häst brukar stå där höet finns. Vildhästar strövade väl omkring för att hitta mat?
Som du säger är det väldigt svårt att hitta bra stall med bra hagar, särskilt inom rimligt avstånd och med rimligt pris i Sthlm.

Nästan alla stall jag tittat på i Sthlms området har max 6-8 timmars utevistelse i rasthagar. Det här är det enda med lång utevistelse.

Men hur mkt strövar hästarna egentligen omkring på vintern när det inte finns bete?
Min häst brukar stå där höet finns. Vildhästar strövade väl omkring för att hitta mat?
Som du säger är det väldigt svårt att hitta bra stall med bra hagar, särskilt inom rimligt avstånd och med rimligt pris i Sthlm.

Mina strövar rätt mycket även när det inte finns något bete. Enda gångerna de håller sig enbart runt foderbordet är om det har kommit mycket snö en halvmeter eller mer.

på vintern, då menar jag när de är väldigt lerigt eller mycket snö/is då rör inte min häst på sej mer än nödvändigt och när han stod i en stor stor hage med kompisar va han endå hysteriskt pigg när jag red eftersom han endå inte ville röra sej i lera/is.
när jag fråga dom som har stallet så står dom i princip på samma ställe hela dagen, rör sej såklart lite men inte mycket alls och rör dom sej så skrittar dom lite långsamt.

så under vintern så står min häst i mindre torrare grushagar och där rör han faktiskt mer på sej än va han gör i en stor och lerig/isig hage på vintern.

men de är olika såklart, min häst verkar inte gilla att röra sej när de är lerigt och hårt och knöligt underlag.

Nej dom är större än så. Dom kan röra sig obegränsat i alla gångarter.

Men det låter ju bra:)

Det är olika, mina gåromkring under hela utevistelsen (på vintern går de ute ca 12-13 h). När det är snö står de och krafsar/gräver efter "gräs" och sysselsätter sig med det. Dom får hö i hagen ca 3ggr/dag och det är endast under dessa tillfällen som de står vid höet och äter det (dom äter rent med en gång:D), sedan går de ut i hagen igen och strosar runt, busar lite ibland och som sagt, krafsar.
Så mina rör sig ganska mkt.

fast det säger sig ju självt, om du måste välja mellan pest och kolera.

bara för att hagen är större så ska det ju inte innebära att hästarna måste simma i lera upp till knäna.

självklart mår de bättre i en större hage än en liten! precis som att de självklart mår bättre i en hage där de kan tillfredställa sina övriga behov - gå omkring och plocka med lite smågräs eller bark eller löv, än en platt grushage utan ett strå ngnstans.

I hagen min häst ska stå i finns gräs han kan gå och plocka med. Dessutom tycker jag det är viktigt att han har kompisar att gå med då han inte gillar att va själv. Så även om hagen är av det mindre plattare slaget så hoppas jag han ska trivas!"

bara för att hagen är större så ska det ju inte innebära att hästarna måste simma i lera upp till knäna.

självklart mår de bättre i en större hage än en liten! precis som att de självklart mår bättre i en hage där de kan tillfredställa sina övriga behov - gå omkring och plocka med lite smågräs eller bark eller löv, än en platt grushage utan ett strå ngnstans.

här iallafall runt omkring så finns det i princip inte en hage på vintern som är lerfri och ens lite åt de torrare hållet, dom är lerhål allihop nästan oavsett terräng.

min häst mår mycket bättre på de sättet att han är gladare och lugnare och mer harmonisk hela han när han faktiskt kan röra sej relativt fritt utan att klaffsa runt i lera eller en knölig hage som frusit.

dessutom har han kompisar som han leker en hel del med, han är en aktiv häst i hagen och kan han inte röra sej där så blir han inte så glad och de märks i ridningen och i all annan hantering, så när jag flyttade till detta stallet jag står i nu så blev jag väldigt överraskad just för att de är mindre hagar, men han rör sej faktiskt mera och är gladare helt enkelt.

sen så slänger vi in massor av grenar och sånt så dom har att pyssla med också, så att säga att hästarna mår bättre av större hage jämt är fel tycker jag, dom ska inte gå i stor hage till vilket pris som helst och min häst mådde uppenbarligen inte bra trots stor hage med kompisar han trivdes med.

Senast ändrad av en moderator:

fast det har jag inte sagt någonstans över huvud taget, att hästen alltid mår bättre av så stor hage som möjligt.

att ha häst som du beskriver de hagarna är olagligt. det skall per lag finnas torr yta att komma undan leran på.

isåfall är varenda hage jag sett nästan vart olaglig isåfall..okej om de är sjöar och lera upp till knäna men jag prata "normal" lera..typ upp till lite över kotan/strax under kotan..

jag har faktiskt inte sett en enda hage runt omkring här där de vart en helt torr fläck för hästarna att vara på.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
653
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
646
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka