W

Wii_90

Tycker ni att detta är ok:

En person har insläppet av hästarna. Hästarna står i en stor hage och när det är dax för insläpp så står hästarna en bit ifrån.
Personen är lite lat/bekväm av sig så den tar en fyrhjuling och åker in i hagen och ställer sig bakom hästarna och kör mot dem och tutar så att hästarna ska springa mot ingången.

Sv: Hagen

Det är inte okej någonstans! Har man nsläppet, då har man ansvar för att tai n hästarna på ett säkert och lugnt sätt, utan risk att någon kommer till skada.

Tja det beror väl på hur vana pållarna är? Men det verkar jobbigt att starta, öppna grinden, köra in, stänga grinden osv... Själv brukar jag ta en hink och lägga krafft i och skramla ett par gånger så kommer hästarna travandes till grinden!

Beror på vad det är för hästar .. finns det någon i hagen som inte är trafiksäker så kan det hela bli mycket värre om man jagar hästarna med fordon! Men jag skulle tycka att det var ok om någon vallade min häst med fyrhjuling då både han och hans hag kompisar är väldigt säkra och skulle nog inte bli direkt rädda.

Det tycker jag är ok - OM alla hästägare är med på det. (Även om jag hade föredragit att samla in hästarna från hästryggen snarare än från ett motordrivet fordon.)

En person har insläppet av hästarna. Hästarna står i en stor hage och när det är dax för insläpp så står hästarna en bit ifrån.

Vill inte hästarna gå in eller? Mina hästar kommer alltid när det är dags för insläpp. (Utom om släpet är kopplat och framkört ;))

Vill inte hästarna gå in eller? Mina hästar kommer alltid när det är dags för insläpp. (Utom om släpet är kopplat och framkört ;))

Nej nu är det så ljust så då vill de inte gå in. Detta var i lördags och fortfarande vintertid.
Nu när det är sommartid så går de ju in en timme tidigare (än vintertid) och inte ens den hästen som brukar stå vid grinden stog där eller kom när ägarna ropade.
Insläppet är kl 17

Tja det beror väl på hur vana pållarna är? Men det verkar jobbigt att starta, öppna grinden, köra in, stänga grinden osv... Själv brukar jag ta en hink och lägga krafft i och skramla ett par gånger så kommer hästarna travandes till grinden!

Ja min häst är då inte van och är känslig av sig, tror inte att han blir bättre av att han blir skrämd av tutande fyrhjulingar.

Vi brukar försöka vifta med blåa ikea påsar som vi har hö i, brukar fungera men nu gör det inte det.

Inte ok:crazy:

Tänk skaderisken..och vad gör människan sen när hästarna står vid grinden? Puttar på med fyrhjulingen:grin:

Sen får man tänka i längden oxå...vänjer sig hästarna att kommer det ett fordon bakifrån så ska de rusa framåt...ja,tänk själv konsekvenserna av det när man rider på en bilväg

Låter som ett stall där jag stod innan... Tyvärr blev några av hästarna fruktansvärt stressade av detta och en tog med sej halva staketet en av gångerna... Då skyldes det på att det ena ledarstoet hade jagat ut just det hästen...mm..visst, jag var där och såg hur det gick till...:grin:

//Domino_s

Det finns lugnare sätt att driva hästar på. Vi har ju knappast milsvida hagar till våra hästar (för det mesta) så här års där man måste gå flera km för att hitta djuren.
Håller med Seabaz om att en hink med lite pellets i regel fyller samma funktion på ett mindre stressande sätt.

Det låter inte som en bra idé i mina öron.

Hästarna får ingen mat när de kommer in då? Kanske bättre ha dom ute längre nu när det är ljusare. Jag skulle inte vilja ha mina hästar drivna med något slags fordon, inte för att de direkt är rädda tyvärr, utan för att unghästarna tycker det är jätteintressant med billack och hjul som rullar och plåt som låter. Så de skulle förmodligen försöka åka med istället för att springa undan

inte ok:crazy:

Tänk skaderisken..och vad gör människan sen när hästarna står vid grinden? Puttar på med fyrhjulingen:grin:

Sen får man tänka i längden oxå...vänjer sig hästarna att kommer det ett fordon bakifrån så ska de rusa framåt...ja,tänk själv konsekvenserna av det när man rider på en bilväg

hÅller med fullstÄndigt!!!!

inte ok. Det är inte tillåtet att driva djur med hjälp av fordon. Lägg till det att man inte får köra med motorfordon i terrängen.

Är nog det dummaste jag har hört :S Denna person bör inte ha häst om denna inte ens orkar ta in dom ordentligt :S Stackars djur.

Tycker ni att detta är ok:

Personen är lite lat/bekväm av sig så den tar en fyrhjuling och åker in i hagen och ställer sig bakom hästarna och kör mot dem och tutar så att hästarna ska springa mot ingången.

Hade vi försökt göra så, hade det fått totalt motsatt effekt!

Fyrhjulingen innebär mat eller att nåt kul ska hända (typ utöka hagen eller nåt man kan vara "hjälpsam", läs ivägen, med), så hästarna går mot den. Tutar man för att få dem att flytta på sig, kanske de masar sig ur vägen, men för det mesta får man kliva av och sjasa undan dem.:rofl:

I ditt fall är det inte ok, eftersom de verkar vara rädda för fyrhjulingen.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 187
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 447
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama