Jag har "automatisk grindöppnare". I verkligheten är den en liten låda som är 3 dm lång, 1 dm bred och 5 cm tjock ungefär. Ena änden finns en fästanordning som man fäster i en stolpe. I andra änden finns en liten hake där man krokar på en elastisk grind (eller fjädergrind men jag föredrar de elastiska, men det är en smaksak).
Sen är det en display där man ställer in när man vill att grinden ska släppas. Man kan välja tid och sen endera om den ska släppa once, daily, weekly etc. Ställer man t ex in den på 1 pm daily så släpper dne grinden klockan ett varje dag.
Sen gör man endera en liten mindre hage i hagen och stänger till med grinden och lägger maten där, eller öppnar upp till en större hage där man lagt mat.
När klockan blir 13.00 (om man ställt in den på det) så piper lådan 3 ggr och släpper den grinden och hästarna kommer åt maten.
Man kan använda den till att släppa NER mat med, men det kräver lite tankeverksamhet för att få ihop. Den laddas i bilens cigarettuttag och tål fukt och väta.
När jag använde den (fri tillgång nu) så lärde hästarna det sig snabbt. Fem i ett stod de och hängde utanför "foderhagen", när manicken pep sina tre gånger så tog alla hästarna tre steg bakåt, för att när grinden var släppt rusa in till maten
2500 kr plus frakt kostade den när jag köpte den, på Bole Produkter.