Så länge hästen inte är hungrig, så vill den gå ute. Om det inte är extremt blött, extremt kallt, extremt blåsigt, den är extremt ensam, det är extremt med insekter, eller den går i en extremt tråkig hage.
Egen erfarenhet...
Men väldigt många missar att hästen måste ha FODER även i hagen om det inte är den årstiden där det finns gräs (om man har gräshagar).
Och i stort sett i ALLA de fallen där ngn säger "min häst vill inte vara ute mer än ett par timmar/dag", så visar det sig att de hästägarna INTE ger sina hästar ngt foder ute, alternativt de har inte gräs i hagen!
Och tacka 17 för att hästarna då vill in! För de är ju inte dummare än att de lärt sig att MATEN den finns INNE!
I stallet där mina hästar förut stod, så stod mina hästar limmade på grinden redan vid 13.00 på em vintertid. De fick inget hö utomhus då, och gick ut vid 8.30.
Nu bor de i ett stall där de går ut mellan 06.00 och 07.00, sedan är de inte intresserade av att komma in förren TIDIGAST vid 16.30 nu vintertid.
Men så får de också en REJÄL högiva vid utsläpp, samt även en lika rejäl giva hö vid 12.00.
Finns det gräs i hagen vill mina hästar inte in förrän tidigast 20.00, oavsett när de gått ut på morgonen.
Fö så har jag lite (läs mkt...) svårt att förstå poängen med att ha hästen inne i boxen allt utom ett par timmar per dygn?!
Snacka om tråkigt för hästen...