Hage i dåligt skick

mittanvändarnamn

Trådstartare
Hej buke!

Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert råd. 😊 Det är så att jag har en häst på lösdrift. Jag var och tittade på en jättefin hage, men på grund av omständigheter i stallet flyttades hästflockarna runt och vår flock fick byta till en hage av en helt annan kvalité. Den har djup lera och vattenpölar överallt. Det finns ingen del av hagen som inte är täckt av lera, endast i ligghallen. Nu har det frusit på och hagen är totalt knölig. Hästarna går försiktigt fram och tillbaks. Inte en chans att de kan röra sig i alla gångarter.

Min fråga är om jag fortfarande måste ta hänsyn till uppsägningstid? Är det inte lag på att hästarna ska kunna röra sig i alla gångarter? Jag har givetvis diskuterat detta med henne och hon anser inte att det finns någon anledning för henne att låta mig slippa uppsägningstid.

Gör en anmälan till Länsstyrelsen. Du kan vara anonym om du ringer dit.

Låter som de behöver en liten tillsyn. Finns flera stallägare som fått lov att ändra underlag i sina hagar pga lera. Om de inte gör det får de betala vite.

Sorry för trådkap, men hur mycket av en hage får lov att vara lerig? Eller rättare sagt, hur stor yta måste vara grusad tex?

Sorry för trådkap, men hur mycket av en hage får lov att vara lerig? Eller rättare sagt, hur stor yta måste vara grusad tex?
Det ska finnas torra ytor och hästen ska kunna röra sig i alla gångarter.
Områden med hård belastning (ingång till ligghall, vatten, foderhäck, grindar...) ska vara hårdgjorda eller naturligt ha motsvarande egenskaper :)

Jag ska anmäla det, men kommer också att flytta därifrån snarast. Frågan är om stallägare kan tvinga en att betala för uppsägningstid? Visst står det i avtalet att man kan få byta hage men det måste väl ändå gälla en laglig hage?

Jag ska anmäla det, men kommer också att flytta därifrån snarast. Frågan är om stallägare kan tvinga en att betala för uppsägningstid? Visst står det i avtalet att man kan få byta hage men det måste väl ändå gälla en laglig hage?
Jag tror det kommer kosta mer än det smakar att försöka driva ett sånt ärende mot stallägaren om h*n vägrar släppa i förtid.

Så länge det inte är avtalat att du skulle få slippa uppsägningstid pga lerig hage får du vackert betala.

Jag tänker att man måste ju kunna reklamera när tjänsten som man har köpt inte uppnår förväntad standard.
Att hagen är så lerig att den inte uppfyller de lagar och regler som finns är ju definitivt inte en standard som man skall behöva förvänta sig.

Jag hade flyttat och slutat att betala för lösdriften med hänvisning till att jag inte fått tjänsten som jag betalat för.
Sedan så skulle jag bestrida eventuell faktura så att skulden skulle behöva fastställas i tingsrätten, där jag skulle hävda att tjänsten inte var möjlig att nyttja utan fara för hästens hälsa.
Och så bilder på det, massor av bilder.

Jag tänker att man måste ju kunna reklamera när tjänsten som man har köpt inte uppnår förväntad standard.
Att hagen är så lerig att den inte uppfyller de lagar och regler som finns är ju definitivt inte en standard som man skall behöva förvänta sig.

Jag hade flyttat och slutat att betala för lösdriften med hänvisning till att jag inte fått tjänsten som jag betalat för.
Sedan så skulle jag bestrida eventuell faktura så att skulden skulle behöva fastställas i tingsrätten, där jag skulle hävda att tjänsten inte var möjlig att nyttja utan fara för hästens hälsa.
Och så bilder på det, massor av bilder.
Här var det faktiskt ett fall som gick till tingsrätten. Det gällde en hund som inte rastades på sitt hunddagis. Ägarna satte gps på hunden och såg att den inte gick komma ut. De fick reducerad dagisavgift av TR.

Ts: vill du gå den vägen hade jag filmat också. Och tagit reda på om det blir några avgifter för att driva ärendet, oavsett om du gör det själv eller med hjälp.

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 436
Senast: EZMK
·
Gnägg Hej! Tänkte se om det fanns någon kunnig person som har lust att hjälpa mig lite. Jag har min häst i ett stall där hagen nu har blivit...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
13 428
Senast: Bregen
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 726
Senast: Trolle
·
Anläggning Jag bor i en del av Sverige där stora hagytor inte är jätte vanligt. Min dröm är såklart en stor och lerfri hage med skog, backar och...
2
Svar
37
· Visningar
3 487
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar