• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare brosen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 557
B

brosen

Hejsan

En granne med mig har hästar och på sommaren så har hon stora beteshagar, emn på vintern så minskar hon in dem så att hagen är ca 10*10 m, varför gör man så på vintern?
Jag har mina i en STOR hage på vintern..
är det dumt?:confused:

Sv: Hagar?

Har man möjlighet så är det alltid bra med stora hagar, men om det är samma marker så vill hon väl spara på "sommarhagen" till sommaren och inte låta dem gå i samma och trampa sönder året om? :idea:

om man har olika hagar så kan man ju variera, men jag tycker man ska ha så stor hage som möjligt till hästarna. Har hon sina hästar i en hage som är 10*10 m? Är inte det Väldigt lite?!

Vi har 4 ha hage, men vinterhagen är bara 0,5 ha. Jag vill inte att de ska gå och trampa upp hela sommarhagen nu när det är lerigt och vått.

Immer

Vi har 4 ha hage, men vinterhagen är bara 0,5 ha. Jag vill inte att de ska gå och trampa upp hela sommarhagen nu när det är lerigt och vått.

Immer

Och jag gör tvärtom, låter de trampa sönder betet (inte utan ångest dock), för att de ska slippa gå i lera och väta i vinterhagen (som är mindre och blir söndertrampad). Betet blir inte samma sörja, det trampas sönder mer bitvis och inte helt. Men det påverkar nästa års bete.

OM jag hade grusade hagar nu, så skulle jag dock utan tvekan ställa dem där tills det fryser på. Även om det innebar små hagar. (Dock inte 10 * 10 meter, det är sjukhage).

Men anledningen att dra ner hagen på vintern är ju i princip alltid söndertrampningsrelaterat. Fast det blir bakvänt för mig, liten hage trampar de sönder fortare = de måste gå i lera.

10x10 är väl lite väl...:crazy:

Jag har lite mindre hagar på vintern eftersom de är permanenthagar & jag låter dem vara, beteshagarna kan amn ju ändra & flytta.
& så ska betet räcka till oxå, ett behov som inte finns på vintern.

Har däremot inte så stora hagar som jag hade velat ha då min makt är största delen äng & jag inte kan ha hästarna på sådan mark vår/höst då det blir för geggigt, har små skogsdungar där jag har försökt lägga vinterhagarna då det är mer fast mark där.

Sedan har jag ridbanan som är lite större ute på ängsmark & där kan man oxå ha hästar om det behövs.

Varför har man inte bara nån vinterhage och nån eller några sommar hagar?
När dom går i sommar hagarna så får vinterhagen stå och "vila" och på vinterna får sommarhagarna "vila". Tycker jag fel eller?
Om man minskar ner hagarna (storleken beror på hur många hästar såklart) så man får fler istället för en STOR så kan man variera hagarna, när betet är slut eller när det är söndertrampat så byter man hage. Är det svårt att fixa eller är det jag som tycker och tänker fel helt enkelt?

En sak till: att leta tappskor och sulor är lättare i en lerig vinterhage på 5000 kvm än i en lerig sommarhage på 40000 kvm ;)

Immer

Varför har man inte bara nån vinterhage och nån eller några sommar hagar?
När dom går i sommar hagarna så får vinterhagen stå och "vila" och på vinterna får sommarhagarna "vila". Tycker jag fel eller?
Om man minskar ner hagarna (storleken beror på hur många hästar såklart) så man får fler istället för en STOR så kan man variera hagarna, när betet är slut eller när det är söndertrampat så byter man hage. Är det svårt att fixa eller är det jag som tycker och tänker fel helt enkelt?

Beror ju dels på hur mkt mark man har etc. Har man tillräckligt med mark kan man ju ha flera stoooora om man vill.

Men att göra små hagar, kruxet är att det finns ett 'stopp' där det slutar fungera. När liten mindre hage ett är söndertrampad kan du släppa i mindre hage 2. Men när sista mindre hagen är söndertrampad, så den här tiden på året så har mindre hage ett inte återhämtat sig. Det måste torka upp eller frysa på för att bli skillnad.

Min vinterhage är samma lerklafs idag som den var när jag flyttade hästarna därifrån för 3 veckor sen. Tyvärr.

En sak till: att leta tappskor och sulor är lättare i en lerig vinterhage på 5000 kvm än i en lerig sommarhage på 40000 kvm ;)

Immer

Helt sant. Fast det är lättare att hitta dem i en ännu inte lerig sommarhage, än i en lerig vinterhage. Även om sommarhagen är större. Upptäckte jag igår ;)

Blir båda alt leriga så är det ju hugget som stucket och bättre ta den mindre. Men oftast så den större hagen tar ju inte lika mycket stryk? Dels pga storlek, men också pga grässvål etc. Min vinterhage har ju, pga upprepad söndertrampning varje höst och vår, inte alls samma grssvål och därigenom hållfasthet som sommarhagen med hyfsat intakt grässvål har. Och iom att den är större så blir belastningen mindre, i komb med att den tål mer belastning.

Men ångesten är ständigt närvarande, spec nu när det är bart, mjukt och regnar, och jag ser betet trampas och betas. När det borde vila. Bäddar för ogräset nästa år =/

Bästa medicinen mot söndertrampade lerhagar borde vara en stooor hage. Våra hästar går sedan flera år (frigång) på nästan hela arealen och det klarar sig fint.

LIA

Jag har speciella vinterhagar. Men även en som är lite större, Den vill jag att hästarna skå gå i på våren då betet börjar komma. Så de vänjer in sej försiktigt innan sommarbetet.

Jag vill inte att nån går där vintertid om det inte är ordentligt med snö. De trampar sönder så mycket då det är lite tö väder ute.

Bästa medicinen mot söndertrampade lerhagar borde vara en stooor hage. Våra hästar går sedan flera år (frigång) på nästan hela arealen och det klarar sig fint.

LIA

Japps, på ponnernas tid kunde man rent merkmässigt ha dem i samma hage året om om man ville.

Sen spelar markens beskaffning in. Lerjord är och förblir känsligare tyvärr, även på större arealer, när det kommer mycket regn.

Skodd eller oskodd, broddad eller obroddad spelar också in.

om man har olika hagar så kan man ju variera, men jag tycker man ska ha så stor hage som möjligt till hästarna. Har hon sina hästar i en hage som är 10*10 m? Är inte det Väldigt lite?!

altså, kanske inte 10*10 men 15 max, dom är inte stora iaf!

Jag har 2 olika vinterhagar i närheten av stallet. Den ena är på 1 hektar och den andra ungeför hälften. I dom går de enbart vintertid. På sommaren går de på sommarbete ca 5 km härifrån i stora hagar ca 5 hektar. Kuperat och med en bäck som rinner genom hagen. Det finns även stall om jag vill ta in dom av någon anledning. Vi har alltid olika hagar på sommaren och vintern pga inälvsparasiter. Hagarna får vila imellan och parasiterna dör.

Vi har alltid olika hagar på sommaren och vintern pga inälvsparasiter. Hagarna får vila imellan och parasiterna dör.

Tyvärr gör de inte det. För att man ska kunna räkna det som parasitfritt måste det vila längre än bara en sommar alt en vinter.

Utan det måste vila 'ett år'. Dvs om du har hästarna på betet sommaren 2007, så måste det vila 2008 med för att vara parasitfritt.

Dock finns det ändå en parasitkontrollerande fördel med att separerea sommar och vinterhagar, om man tar träckprov på våren och riktad avmaskning utefter det kan man hålla sommarhagarna hyfsat parasitfria, det går sällan med vinterhagarna.

Stallet där jag står så står dom i stora grushagar på vintrarna. Eller i alla fall när det är blött och slaskigt. Då det fryser och inte är massa lervälling så släpper vi dom i de stora hagarna. Stallägarn vill inte att dom ska trampas sönder vilket är förstårligt. Sen har min häst väldigt lätt för att få massa mugg så hon står gärna i en stor grushage :)
På sommaren så går dom ute i de stora gräshagarna.

Sen spelar markens beskaffning in. Lerjord är och förblir känsligare tyvärr, även på större arealer, när det kommer mycket regn.
Lerjorden blir tråkig under blöta höstar/vintrar, men det klarar sig ändå om arealen är tillräcklig. Vi har 3-5 hbl på 7-8 ha hage, varav drygt hälften är vall (=lerjord). Inte ens förra vintersäsongen lyckades sabba den, och då var det ändå den värsta jag upplevt. Blött, runt nollan och knappt någon tjäle på hela tiden.
Vilket inte syntes under sommaren. :)

LIA

Lerjorden blir tråkig under blöta höstar/vintrar, men det klarar sig ändå om arealen är tillräcklig. Vi har 3-5 hbl på 7-8 ha hage, varav drygt hälften är vall (=lerjord). Inte ens förra vintersäsongen lyckades sabba den, och då var det ändå den värsta jag upplevt. Blött, runt nollan och knappt någon tjäle på hela tiden.
Vilket inte syntes under sommaren. :)

LIA

Jo, men vad tillräcklig areal är varierar beroende på jorden, så jag menade.

Det fick jag ju erfara när jag flyttade fem mil. Till Upplandsleran, den ökända.. Det var någonstans där man insåg vad folk 'klagat på'.

Men finns det tillräckligt stora arealer går det bra oavsett, men vad 'tillräckligt stora' innebär skiljer sig beroende på jordtyp med (och skodda/oskodda, broddade/obroddade osv)

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
886
Senast: Lucifer
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
603
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
739
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?