• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare brosen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 557
Sv: Hagar?

Efersom vi har flera hagar att utnyttja på sommaren, används inte alla varje år. Vi har kossor som betar det andra året. På vintern använder vi hagarna vartannat år. Det är bästa sättet att undvika parasiter.

Efersom vi har flera hagar att utnyttja på sommaren, används inte alla varje år. Vi har kossor som betar det andra året. På vintern använder vi hagarna vartannat år. Det är bästa sättet att undvika parasiter.

Ah, ja då är det ju parasitfritt, och extra bra är det ju med växelbetet med korna =)

Jag har 2 olika vinterhagar i närheten av stallet. Den ena är på 1 hektar och den andra ungeför hälften. I dom går de enbart vintertid. På sommaren går de på sommarbete ca 5 km härifrån i stora hagar ca 5 hektar. Kuperat och med en bäck som rinner genom hagen. Det finns även stall om jag vill ta in dom av någon anledning. Vi har alltid olika hagar på sommaren och vintern pga inälvsparasiter. Hagarna får vila imellan och parasiterna dör.

Det tycker jag låter jättebra, att ha vinterhagar och sommarhagar är bra som du sa och vinterhagarna får ju vila när sommarhagarna betas i och vice versa. :D

Man behöver ju inte ha så små så man måste byta hage efter några veckor. En häst ska ha minst 1 hektar hage väll? Så man kan ju som sagt inte ha för små hagar.

Vi har som tur är flera hagar året runt, vilket gör att vissa hagar endast är sommarhagar och resten av hagarna enbart används under vinterhalvåret. Vinterhagarna tycker jag ska vara större än sommarhagarna, eftersom att hästarna går i vinterhagarna under en längre tid på året än vad dom spenderar i sommarhagarna.

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
886
Senast: Lucifer
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
603
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
739
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V