Hagar UTAN häst

J

jle

Äntligen har vi köpt en pytteliten gård:bump:
Frågan då är vad ska jag göra med hagarna på ca 1,5 tunnland då jag inte har någon häst eller andra betande djur? Måste man hålla efter växtligeheten på ngt vis eller räcker det att köra med gräsklipparen lite då och då? tacksam för svar:bow:

Sv: Hagar UTAN häst

Jag skulle plantera fruktträd.
Kanske ett område med olika bärbuskar som jätteblåbär.:d

Tack för tipsen. Måste nog dock förtydliga lite... tanken är ju att ha ett par hästar där om ett år eller två så då måste man ju kanske ändå underhålla det på nåt vis...

Finns det ingen granne som kan låna ut några får eller ett par kor? Eller köp några får själv och sälj sen. Köper du kor kan du ju äta upp dem sen om du inte är blödig ;) Bättre att käka de korna än de i affären, då vet du ju att dom haft ett bra liv och en vettig slakt. Men inte alla som har hjärta till det...

Tips, om det är dåligt med skuggande träd för de framtida hästarna så kan du passa på att plantera ett par nu - innan du får hästar som gnager på ungträden. :idea:

Lösningen kom av sig själv :idea: De nya grannarna vill gärna låna hagarna av oss medan de fixar till sina egna, som utbyte får vi låna deras hästar och vi får gärna ha våra blivande hästar i deras stooora sommarhage. så skönt att man har fixat hästkompisar och sommarhage oxå:bow:... Bara hästarna som fattas ju :banana:

Där är bla två stora ekträd som ger massor med sval o skön skugga :)

Senast ändrad av en moderator:

De hade jag tagit ner omedelbart om du hade tänkt att ha hästar där

:confused: Det är väll bara att inte ha hästarna där när ekollonen är gröna ?

Ekar är väll föresten fridlysta :idea:

Mvh Mia som haft Ekar i 15 år precis i angränsande vid staketen ;)

:idea:

Javisst kan man göra så.

är Ekar verkligen fridlysta??

Nej ekar är inte fridlysta. Vissa extra gamla eller extra fina ekar kan vara skyddade men då är det just det specifika trädet som är skyddat.

Sen kan man ha olika sorters miljöstöd och avtal som reglerar hur betsmarken skall skötas. Om man får extra stöd för en beteshage där ekarna är det värdefulla så kan man givetvis inte hugga ner ekarna. Då kan det bli en dyr historia med återbetalning av stöd för flera år tillbaka.

Vadå gröna ? Skulle dom vara giftiga bara när dom är gröna menar du ? Bark, löv och ekollon är alla giftiga. Inte bara ekollonen.

Oj det hade jag ingen aning om, det har ju gått hästar där de senaste tio åren

Vadå gröna ? Skulle dom vara giftiga bara när dom är gröna menar du ? Bark, löv och ekollon är alla giftiga. Inte bara ekollonen.

Nej speciellt gifitga är varken löv, bark eller ekollon. Eklöv är inte gott så finns det mat i hagen så betas inte eklöven alls. Och på stora träd kommer de inte åt löven heller. Hästar gnager inte ekbark om de har mat heller för den delen.

Ekollon kan bli ett problem om hästarna får smak på det. Oftast så är det inga problem men vissa hästar kan bli ekollon-narkomaner och då kan det gå riktigt illa och sluta med avlivning.

Och en helt annan sak..HUR länge ska hästfolk debattera ekar eller inte. Dom är ju giftiga..det kan man ju inte komma undan. VARFÖR ska det då ältas hela tiden OM dom är, OCh min häst har INTE dött, bla bla bla.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 043
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar