Hagar som sluttar - Konstig fundering.

nexxa

Trådstartare
Tanken slog mig i går kväll när jag satt och funderade över hagarna uppe i stallet..det kommer antagligen bli en del hästar här under sommaren, vilket gör att man kanske får dela av någon/några hagar i fall någon vill ha sin häst själv.
Här finns fem inhägnade hagar och i stort sätt fyra av dem är plana ner till och sluttar sedan uppåt, om man har en hel sådan hage tycker jag inte det är några problem - hästarna bestämmer själva hur och var de vill stå, men låt oss säga att man delar av en av hagarna, för att det ska bli praktiskt lättast kommer ena hagen bara att slutta varav den andra delen har både plan och sluttande mark.
Min fundering kommer då till, kan det påverka hästen på något negtivt sätt att bara gå i en hage som sluttar?
Kan de bli trött? Få ont i benen? Blir de snea för att deras kropp hamnar lite snett när de står och äter?

Kanske en märklig fundering, men är intresserade av vad ni anser om det hela.

Sv: Hagar som sluttar - Konstig fundering.

Det där är ju avhängigt tiden de går i hagen, hur brant sluttningen är och så vidare, men du får ju en belastning som skiljer sig från den på plan mark, och ang långtidsperspektiv på det så finns det varierande åsikter även från 'de som kan'.

Men hur mycket sluttar det, finns det någon platt yta osv?

Jag har hagar som är både plana och har branta sluttningar, och hästarna går ungefär lika mycket och betar på båda delarna, de busar/springer lika mycket på bägge delarna etc men de står ALDRIG och vilar i sluttningen utan på plan mark (däremot kan de ställa sig på en liten plätt som är plan mitt i det sluttande t ex, det händer rätt ofta). Då är det dock ganska brant sluttning vi talar om.

Det är svårt att bedöma hur brant det är..kanske seg brant kan säga en del? ;)
Det skulle antagligen enligt mig bli jobbigare, visst i den backiga delen finns det säkert någon plan plätt, men vi har fegis hästar som inte vågar gå överallt ;)
Man kan ju dela av den så båda får plant men då får man extra stängsla på en del ställen och göra en utsläpps ruta..ska se om jag hittar en bild som kanske kan ge ett hum om hur det ser ut.

Det är ju inte så farlig lutning. Men det är väl aldrig bra för hästarna att gå på lutning hela tiden........
Kan var bra att växla mellan hagrna isf.

Jag skulle inte ha några problem att ha häst i de hagarna. Värre lutningar än så finns det och hästarna bygger finfina muskler:) :cool:

I en av mina hagar är det värre lutning (fast plan mark oxå såklart) och där det lutar värst, där står hästarna o vilar. Nu har de stått där nästan dagligen i fem år, och mina må vara av segt virke kanske, men de lever än. ;) Jag skulle inte ha oroat mig.

Jag hade tagit hagen med bara sluttning (om det inte är en skånsk lerhage vill säga). Jag har aldrig haft så frisk hästar som när jag hade en sluttande hage.

Jag var till Wales i sommar, och ingen av hagarna jag såg där var så "platta" som dom hagar du visar!
där gick verkligen hästarna på "fjällsluttningar!" ;)

Hästar är gjorda för att gå i terräng, och jag skulle inte tro att dom skulle ta skada av lite "uppför och nerför"

* Jenny *

Herregud, det där är väl inget att oroa sig för... Det är bara nyttigt för hästar att gå i kuperad terräng...

När jag var i norra Norge så stod alla hästar i VÄLDIGT sluttande hagar. Det är nog inga problem. De trampade upp små slingriga stigar och stigarna blev ju "jämna" till slut så att de kunde stå normalt på dem.

Jag menar inte att hela den hagen är ett problem jag menar om man skulle dela av halva hagen och några hästar skulle gå i övre delen och då går de BARA i sluttning och kan inte vila plant.

P.S mina går i hela hagen nu och det är detas vinterhage

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 214
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 975
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden