Hagar för tävlingshästar

H

Hooorses

Har nyligen köpt en jättefin tävlingshäst som (vad jag vet) inte har gått med andra hästar innan.
Eftersom hon står på uppstallning så finns det bara antingen en liten ruta ensam eller en stor hage med ung fem andra hästar.
Just nu står hon bara i en liten ruta men jag känner mig verkligen hemsk som låter henne stå så.
Hon verkar inte ha någonting emot det. Hon är så himla snäll.

Men jag vet ju att hästar är flockdjur och de är lyckligast tillsammans.
Men jag är så himla rädd att det ska hända något!
Jag vet ju att de blir starkare av skelett osv av att få springa och busa fritt men jag VET att olyckan kan vara framme!
Samtidigt så är jag rädd att hon ska skada sig av att stå stilla så länge i sin hage och i boxen.

Jag har börjat fundera på att flytta henne till ett stall med större hagar där hon kan gå själv men i så fall kommer det ta någon/några månader till hon kan flytta.

Vad tycker ni att jag ska göra?
Tror ni att det finns risk att hon kan skada sig av att stå stilla så mycket?
(Hon rids ung 1h om dagen och promenerar oftast 20 min på eftermiddagen.)

Sv: Hagar för tävlingshästar

Är olyckan framme kan den lika gärna vara det när hästen står ensam som om den går i en flock.

Min häst har i sommar gått ensam i en hage pga jag inte ville ha honom på jättekraftigt bete.
När han är ensam rör han sig nästan ingenting men när han får gå med polarna leker de lattjolajbanlåda.
JAG vill inte beröva min älskling att ha skoj med kompisarna i hagen även om det alltid finns en risk för skador.
Men han kan halka och få en fläkskada likväl om han går ensam i en hage med..
Så då väger en lycklig häst ändå över...

Allt är förenat med livsfara om man vill dra det till sin yttersta spets.
Stalltaket kan rasa in rakt över hästarna om du har maximal otur...
Jag har haft hästar i över 20 år nu och har peppar peppar aldrig hittils haft en skadad häst pga den har polare i hagen..

Problemet med en häst som aldrig gått med andra brukar vara att de inte förstår "hästspråk" och därför lätt hamnar i bråk = nästan garanterat med någon som blir skadad förr eller senare. Så om man har en häst som aldrig har gått med andra är det jätteviktigt att man hittar en häst att släppa ihop med som är väldigt tolerant med att alla kanske "inte pratar ordentligt" ex någon lekfarbror/lektant som är van att gå med unghästar.

Finns det ingen sådan som du kan prova med först och se hur det fungerar skulle jag definitivt hålla hästen själv, även om hagen är liten, tills det finns möjlighet att släppa ihop med en sådan häst för att se hur kommunikationen fungerar. Är hästen färdigväxt och klarar av det mentalt så skadar det inte speciellt mycket ifall hästen behöver stå i en liten hage en kortare period.

jag hade satsat på att flytta henne inom några månader till större hagar och gärna med en kompis så som Angel är inne på. Om du ser till att aktivera henne 2 ggr om dagen gör det ingen större skillnad några månader extra om hon ståt t så tidigare. rid varierat och försiktigt klokt också.

Vet hästar som brutit benet i liten grus fyrkant så olyckan kan vara framme när som helst.

Förhoppningsvis har hästen gått med andra hästar som unghäst och fattar språket efter en stund, börja med en häst och se hur det går.
Har haft såna hästar tillsammans med min gammelfarbror som är väldigt duktig på sitt jobb med att uppfostra andra hästar och de har fattat rätt fort.

Min går ensam för han åkte på stryk i hagen. Han har gått med kompisar i hagen och det har gått bra, men när resten av hästarna kom hem från sommarbetet(varav hagens värsting) blev det inte bra. Till en början hade han lite söndringa täcken, småsår på halsen som senare blev till större sår. Vi tog på han halstäcke i hopp om att det skulle bli bättre, han är tävlingsponny och kan inte gå med en så ful hals. Men då gick det så långt att han hade ingen päls på ena ganashen och han var helt söndertuggad på halsen. Veterinären sa till och med att vi inte kunde ha det så.

Helosanhästen sa dom till honom för han hade helosan över hela kroppen. Tyckte så synd om honom men nu går han själv, har en kompis precis intill hans hage och det går bra :)

Jag var i din situation när jag köpte min nuvarande häst. Han gick inte inte ens i hage utan stog inne hela dagarna, förutom vid ridning, som endast skedde på ridbana...

Jag flyttade honom till stallet där jag jobbade, ett westernstall där alla 10 hästar gick tillsammans i en stor hage. I början gick han i en liten hage på sidan om men jag kunde inte fortsätta ha honom där med rent samvete, så han släpptes in med de andra hästarna.
Hagen var då väldigt stor så att han skulle absolut kunna komma undan om de andra hästarna inte tyckte om honom. Visst skrek de lite i början men allt gick ändå jättebra.

Och tro det eller ej, men den här hästen har visat sig vara värdens bästa hagkompis. :D Han är högrangad till tusen, men älskar andra hästar och vill leka och kela och äta tillsammans med den/de andra hästarna. Han är väldigt duktig på att uppfostra andra hästar och har gått som uppfostrare åt både unghingstar och bråkiga ston, och han har aldrig kommit från hage med en skada. :)

Jag förstår hur du tänker, men samtidigt så är det ju så att hästar som är vana vid att gå i stor hage med kompisar oftast inte "rejsar" eller "busar" så att de gör illa sig, och så är de då vana vid att kommunicera med andra hästar och hamnar inte så lätt i våldsamma bråk. Och så blir ju hästar, vilket du ju nämnt, starkare, friskare och gladare om de får gå i stor hage med kompisar. Visst är det en något större skaderisk, men de kan skada sig i en liten rasthage också. ;)

det är mkt sant det du säger, men TS faktor att hästen alltid gått ensam hittills gör att man faktiskt behöver ta det i beaktning, det är inte bara att släppa ut i stor hage och stor flock och gå på den allmänna statistiken att det brukar funka, utan det krävs en successiv utslussning med försiktighetsmått under processen, för att säkra att det funkar som det ska, och att hästen mår bra under den processen också.

Vi fick en tävlings d-ponny till stallet för många år sedan. korsning ponny- travare.
Snäll mysig häst 15 år och stått i liten hagen ensam.
Han gick i början i vår sjukhage som var mycket stor mot vad han var van vid.
Han visste inte ens hur man gallopperar i hage utan tog 3 språng stannade vände och tog ett par språng åt andra hållet.
Sen släpptes han ut i flocken, en stabil flock med islandshästar och en mycket bra ledarvalack.
Inga problem alls. Supertrevlig häst.
Han var med på långtur i skogen och vi gjorde en liten rasthage när vi fikade.
Den lilla stängseltråden räckte honom knappt till knäna där han stod ihoptryckt med de andra pälsbollarna och käkade blåbärsris. Nu kanske detta var en extrem häst som var så avspänd och lugn trots liten vana av uteliv och andra hästar så tätt inpå sig.

I alla lägen tycker jag att man skall låta hästarna vara just hästar.
De ska få gå med minst en hagkompis - utom möjligen när de är sjuka.
Att man är rädd om sin häst är ju självklart, men därifrån till att beröva dem en grundläggande rättighet att som flockdjur få gå med andra hästar är ett långt steg.

Risken med att släppa ihop en häst som inte gått med andra förut är att den inte kan flockbeteendet lika bra eller vad man säger, så blir det bråk.

Hade en häst för några år sen som också gick själv (och var supersnäll då mot människor osv så trodde absolut inte de skulle bli problem) som vi släppte ihop med andra hästar. Resulterade att alla hästar (4-5 st) blev skadade varav en aldrig gick att rida igen. Blev avelsto.

Några år senare i nytt stall försökte vi igen då det inte bara var min som var boven.

Den gången sparkades hennes ben av och togs bort... Så ja, är hästar inte vana att gå i flock kan de bli problem vid ffa mat osv..

Även risken för småsår som kan bli lymfangit osv är ju betydligt högre.

Så välj hage med omsorg, försök kanske kompromissa med en annan häst bara.. Vore ju perfekt..

Jag håller helt med dig!

Jag skulle vidta åtgärder för att påbörja att hästen lär känna de andra i flocken genom att ha den mindre hagen i anslutning till flockhagen, och genom att låta hästen stå bredvid hästarna i flockhagen på nätterna i stallet.

Generellt sett är det heller ingen hållbarhetsfaktor att ha hästen ensam i en liten hage, tvärtom ökar det risken för slitageskador (även om risken för tramumaskador kan vara något större i en hage med sällskap).

TS, hur liten är den lilla hagen, för övrigt?

Jordbruksverket rekommenderar minst 300 kvadrat och att hästen ska kunna röra sig i sina naturliga gångarter (vilket jag menar att den inte kan på 300 kvadrat, men det är kanske en annan fråga).

Jag skulle aldrig ställa min häst i en liten ruta bara. Hästar är gjorda för att röra på sig. Jag hade heller aldrig ställt min häst ensam.

Så om jag hade vart du hade jag provat att släppa ihop med de andra hästarna om hagen är tillräckligt stor eller letat efter ett annat stall .

Risken med att släppa ihop en häst som inte gått med andra förut är att den inte kan flockbeteendet lika bra eller vad man säger, så blir det bråk.

Hej!

Den risken finns ju med alla hästar, oavsett om de är uppväxta med andra eller själva.. Min förra (uppväxt på lösdrift, alltid gått med andra hästar) skadades allvarligt av en häst hon gått med i nästan 3 veckor och min nuvarande får nästan jämt stryk av andra hästar- hon har också alltid gått med andra hästar.

De flesta hästar är faktiskt snälla och okomplicerade och kan hästspråk även om de inte gått med så många hästar i samma hage. Min tjej verkar inte kunna hästspråk trots att hon gått i hage med andra jämt- hon verkar tom trivas bäst när det är ett staket mellan henne och kompisarna.

Sen är det klart att man ska vara försiktig vid ihopsläpp med nya/okända hästar, tyvärr har jag lärt mej att det inte alltid spelar någon roll (min förra gick över 1 månad med hästen som skadade henne på andra sidan staketet och sen gick de ju några veckor i samma hage innan dom rök ihop..).

/Lavinia

De ska få gå med minst en hagkompis - utom möjligen när de är sjuka.
Att man är rädd om sin häst är ju självklart, men därifrån till att beröva dem en grundläggande rättighet att som flockdjur få gå med andra hästar är ett långt steg.

Håller helt med cirkus, hästar ska få vara hästar :)

Dessutom tycker jag mig i min omgivning se en tendens till att skaderisken vid ridning ökar hos de hästar som går själv på små ytor ute.

/boccia, som inte ens tänkt tanken att hålla mina tävlingshästar från att ha sällskap i hagen utan glatt släpt ihop dem med "alla andra"

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 502
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 192
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 310
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar