Haflingertråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Jag ska tävla i morgon!!!
Är så nervös så jag vet itne vart jag ska ta vägen.
Och om det inte går bra så har ju iaf en häst med vitsvans igen! :)
Och har bokat tre fotogradfer så snart kommer det bilder!!!!

Och grattis Suddis!!:banana::banana:

P5030072.jpg

Jag var och hälsade på en häst idag;)

Men man får väl inte säga vem för då blir man väl utslängd:mad:
Men ni får väl känna igen individen själva...

Persikan; Haha du kan få en busig Ebba ;P
Nej men sheat , hon ska iväg på betäckning , annars medryttare ett alternativ eller att inkörningen blir klar annars finns de bara en utväg att vi måste tyvärr sälja henne :(

JAG ÄR SÅ FÖRTVIVLAD , men nu ska pappa bråka med Lindesbergs Lasarett över att de inte gör något åt mitt TIO gånger större knä :(

Har så ont i bland att jag inte vet vart jag ska ta vägen & de är ju ebba som tar stryk över de , kan ju inte rida eller rättare sagt får inte rida mer en 1 - 2 gånger i veckan :(
Så stackars lilla ebba bus är utråkad :(

Lineá Pea: Du var ju i Danmark för ett tag sen, men har glömt fråga dig :crazy: Fick du reda på nåt om min flinga? :D

Vilka jättefina bilder, det ser väldigt bra ut också:laugh:
Jo, jag frågade lite men de visste inte så mycket mer än att hon bor i Jylland. I Danmark(som i Sverige) har man två avelsföreningar så det kan ju vara att ägaren finns i HAD och jag frågade i DTH eftersom vår Ondula och många av hennes avkommor är reggad och stamboksförd där.
Lovar att fortsätta höra mig för;) jag är ju också nyfiken!:D

Persika Det är bara hingstägarna som inte får nämna sina egna små vidunder. Så visst kan vi se att det är tyrolerhingsten liz.352/T Nachtmann som du beundrar!;) Så det blir en tyrolare till Shone, trots allt! Bra val:D Då får jag kanske se den lille i sinom tid till en kåring för Hannes! (ingen smygreklam bara ett konstaterande på bakgrund av tidigare diskussioner här i forumet;))
Trevlig söndag! Hos oss är det fint vårväder igen!

Senast ändrad:

Tack till Mandiiz för kommentaren,
och tack till Lineá Pea för besväret och kommentaren! :p

Vad kul, och precis som linea pea sa så får du visa bilder och omnämna andras hingstar så mkt du vill!:D
Ser ut som han växt till sig endel sen höstas, har du inga fler bilder?:)

Jo, jag frågade lite men de visste inte så mycket mer än att hon bor i Jylland. I Danmark(som i Sverige) har man två avelsföreningar så det kan ju vara att ägaren finns i HAD och jag frågade i DTH eftersom vår Ondula och många av hennes avkommor är reggad och stamboksförd där.
Lovar att fortsätta höra mig för;) jag är ju också nyfiken!:D

Det var därför jag skickade dig adressen till HAD:s (Haflingeravelsforeningen Danmarks) ordförande, Decibell_Lover. Hon borde kunna berätta mer om din häst, för hon har enorma kunskaper om haflingerhästarna inom HAD! :bow:

Persika Det är bara hingstägarna som inte får nämna sina egna små vidunder.

Precis så är det ... ALLA andra får prata om hingstar men inte vi! :mad: ;) Eller jo, vi får ju också prata, men inte om våra egna.

Så det blir en tyrolare till Shone, trots allt! Bra val:D Då får jag kanske se den lille i sinom tid till en kåring för Hannes! (ingen smygreklam bara ett konstaterande på bakgrund av tidigare diskussioner här i forumet;))

Det går väl att visa alla "helt renrasiga" haflinger i STH? Eller har jag missuppfattat?

Aha, okejs :)
Ja, men gudars vad kul ändå att höra att du har pappan :D
Han är ju jäkligt snygg så man får hoppas på det bästa :d
Ska absolut hålla dig/er uppdaterade i framtiden :D

Eldfuxen:

Det gjorde jag, och hon svarade så här:

Jeg ved desværre ikke så meget om ham. Hans mor Olga har fået 3 føl, som alle er
efter Liz. Stromboli HAH 15.

Olga er kåret i 2. kl. A med følgende beskrivelse:
Kåret den: 18-SEP-93
Sted: Vilhelmsborg
Resultat: II KL A 6(10)
Stangmål: 138
Pibemål: 18.5

Beskrivelse:
Middelstor hoppe af harmonisk type. Passende dybde og bredde. Typisk, kønt og
udtryksfuldt hoved. Velansat, middellang hals. Ret god skulder. Kort manke.
Lidt lang og vigende overlinie. Overbygget og furet kryds. Muskuløse lår.
Uklare haser. Bevægelsen middel i skridt, snæver og stiv bag i trav og galop.

Krop: 7-7-6-6
Lemmer: 8-7
Bevægelse: 7-5-5
Helhed: 6

Hans helsøskende hedder:

Gravenshoveds Omira HA 361 (født 1996)
Gravenshoveds Stardust 9500761 (født 1995)

Jag fattar inte mycket danska, någon kanske kan översätta.. :angel:

KL

Helt ärligt, vad är det första ni tänker när ni ser min häst? T. ex. rastypisk/icke-rastypisk, grov/smäcker (jo, säkert:D), harmoniskt/icke-harmoniskt byggd, tjock/smal (oh, ja...)/"lagom" hull, välmusklad/omusklad, etc etc. Nu är inte detta något foto på en uppställd häst, men ändå... Skulle vara kul att veta (eller kanske inte ;)).

P5030008.jpg

OK, jag gör ett försök!

"Jag vet desvärre inte så mycket om honom. Hans mor Olga har fått 3 föl, som alla är efter Liz. Stromboli HAH 15.

Olga är stambokförd i 2. kl. A [tror det är den näst högsta eller näst näst högsta klassen i HAD] med följande omdöme:

Stambokförd den: 18 september 1993
Plats: Vilhelmsborg
Resultat: II KL A 6(10) [ 6/10 är nog placeringen]
Mankhöjd: 138 cm
Skenbensomfång: 18,5 cm

Beskrivning:
Medelstort sto av harmonisk typ. Lagom djup och bred. Typiskt, vackert och uttrycksfullt huvud. Välansatt, medellång hals. Ganska bra bog. Kort manke. Lite lång och vek överlinje. Överbyggd och med delat [tror jag "furet" betyder!] kors. Välmusklade lår.
"Oklara hasor" [det där är ett lite skumt uttryck, tror att det betyder något i stil med "omarkerade hasor"]. Rörelserna medel i skritt, tät [tror jag det betyder] och stel bak i trav och galopp.

Kropp: 7-7-6-6
Ben: 8-7
Rörelser: 7-5-5
Helhet: 6

Hans helsyskon heter:

Gravenshoveds Omira HA 361 (född 1996)
Gravenshoveds Stardust 9500761 (född 1995)"

Jag kan göra ett försök med reservation för att jag inte är 100% jättehaj på alla utställningstermer...:

Jeg ved desværre ikke så meget om ham. Hans mor Olga har fået 3 føl, som alle er
efter Liz. Stromboli HAH 15.

Jag vet tyvärr inte så mycket om honom. Hans mor Olga har fått tre föl som alla är efter Liz. Stromboli HAH 15.

Olga er kåret i 2. kl. A med følgende beskrivelse:
Kåret den: 18-SEP-93
Sted: Vilhelmsborg
Stangmål: 138
Pibemål: 18.5

Olga är bedömd som 2 klass A (osäker på termer) med följande beskrivning:
Bedömd den 18 sept. -93
Plats: Vilhelmsborg
Mankhöjd: 138
Hasmått (?) 18,5

Beskrivelse:
Middelstor hoppe af harmonisk type. Passende dybde og bredde. Typisk, kønt og
udtryksfuldt hoved. Velansat, middellang hals. Ret god skulder. Kort manke.
Lidt lang og vigende overlinie. Overbygget og furet kryds. Muskuløse lår.
Uklare haser. Bevægelsen middel i skridt, snæver og stiv bag i trav og galop.

Beskrivning:
Medelstort sto av harmonisk typ. Bra djup och bredd. Rastypiskt, ____ (vet ej), och uttrycksfullt huvud. Välansatt, medellång hals. Relativt bra bog. Kort manke. Lite lång och vek överlinje. Överbyggt och _____ (vet ej) kors. Muskulösa lår. Osäkra (kan inte vara rätt ord om man talar om hästar väl???) haser. Medelrörelser i skritt. Snävare och ____ (vet ej) bak i trav och galopp.

Krop: 7-7-6-6
Lemmer: 8-7
Bevægelse: 7-5-5
Helhed: 6

Hans helsøskende hedder:

Gravenshoveds Omira HA 361 (født 1996)
Gravenshoveds Stardust 9500761 (født 1995)

Exteriör: 7-7-6-6
Extremiteter: 8-7
Rörelsernas korrekthet: 7-5-5
Helhet: 6

Hans helsyskon heter:
Gravenshoveds Omira HA 361 (född 1996)
Gravenshoveds Stardust 9500761 (född 1995)

Det kommer säkert in någon på forumet som är bättre på danska än vad jag är, eller som är bättre på utställningstermer och därför kan gissa bättre vad de menar!

Senast ändrad:

Hrmm tjockis på grönbete...:angel:
med ett vackert huvud och fin överlinje!:)

Suck...och ändå tycker jag inte att hon är såååå himla tjock just nu:D. Om du visste hur lite gräs hon går på... Haflingerhästar kan nog överleva på en dagsranson av två grässtrån, fem halmstrån och en barkbit. Allting utöver sätter sig som fett :D!

Men tack för komplimangerna också!

Hej! Har postat en tråd om detta men lägger in ett inlägg här med.
Som sagt man har ju en haflinger och hon kommer bli smällfet nu när jag strax ska släppa henne på sommarbete, så hon behöver ju inget kraftfoder. (2 grässtrån, 5 halmstrån & en barkbit hade som sagt räckt)

Men eftersom hon ger di, ska jag ge henne avelsfoder ändå?
Finns det mineralfoder anpassat till ston som ger di?

Det är ju svårt att se om hon är kraftigt byggd eller jämntjock, oftast ser man ju inte det förrän den dag då hästen är smal och man kan jämföra!:)

Det verkar på er som att era haflinger knappt behöver nån mat för att hålla hull :eek: Min flinga behöver jättmkt mat på vintern, annars blir han jättemager... :crazy:

Och när han är på bete blir han inte tjock, utan alldeles lagom :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 444
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 984
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 104
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka