Haflingertråden del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden del IV

Åh, nej, farlig är hon verkligen inte, men åsikter det har hon... Hon är väldigt lätthanterlig på många sätt, men hon testar också en del ibland.

Jag vet inte, men jag TROR tyvärr att vi avskräckte tjejen. Jag är 164 cm lång och väger ca 60 kg. Den här tjejen var en decimeter kortare och vägde ca 15 kg mindre. Belle är stark, och unghästpigg, så man måste sätta henne lite på plats emellanåt. Speciellt nu på vintern har hon rätt mycket "glöd". Men jag tror inte att den här tjejen är tuff nog att klara det. Det är ju sällan man måste sätta ridskolehästar på plats, och det är ju sådana hon är van att rida en gång i veckan. Jag behöver nog någon med både lite större rutin och volym ;)!

Nej, jag menade inte att Belle är farlig. Jag menade bara att det var inte i onödan att ni gick runt den bommen, för det är aldrig i onödan att träna på något som hästen är rädd för/inte vill. Men man ska akta sig så att det inte uppstår en farlig situation (alltså pressa hästen för mycket) - men jag menade inte att ni hade varit i en farlig situation - det var helt generellt menat bara. Hoppas du förstår;)...

Tråkigt om det inte funkar med tjejen, men jag förstår. Det kommer ju inget positivt ut av det om inte tjejen klarer av det. Det är ju som sagt stor skillnad på att rida ridskolehästar och envisa flingor med "unghästfaconer":D

Wincent behöver ju också sättas på plats ibland. Kännde det speciellt när jag fick tillbaka honom från fodervärden för drygt ett år sen och då var det ändå en tjej som var väldigt mogen för sin ålder som hade haft honom.

Hoppas du snart hittar den rätta medryttaren.

Go' morgon!!!!

Måste bara berätta!!! Jag blev så glad i stallet i går för när jag kom dit och skulle ut på min promenad med kusen, var en hovslagare på besök hos stallägarna.

Han har väldigt bra rykte om sig. Har hållt på med hästar hela livet - både uppfödning, träning, bedömningar och sen hovslagning så klart. Han jobbar dock inte som hovslagare längre, trots att alla vill ha honom till sina hästar. En riktig HÄSTKARL alltså. Men ibland kikar han förbi, så jag var snabb och haffade honom, för att ta en snabb titt på Wincents hovar:D

Han sa att det såg väldigt bra ut. Han gick fint nu, så det var bara att sätta på skor och sätta i gång att träna honom igen. "Sånna här hästar mår inte bra av att stå still! Dom blir ohyfsade" sa han (precis så som jag har sagt:p). Han menar självklart inte att jag ska sätta i gång med hård träning direkt, men att jag skulle sluta oroa mig och försöka komma i gång lite successivt.

Det var väldigt skönt att höra från en vars erfarenhet man litar på.:bow:

Vad kul!!!!:banana::bump::banana::bump:

Vilken läkningsförmåga han har wincent!:)
Det var ju inte längesen han fick fång, och redan nu kan han börja komma igång igen! jag är imponerad!:)

Ett jättegrattis till er båda för ett bra jobb och en snabb tillfriskning!

Tack så mycket!

Det är 5 veckor sen nu. Så det var väl ett ganska lindrigt fall verkar det som.

Sen var han noga med att understryka att han var av den gamla skolan, men det var så han alltid hade tänkt och han har ju erfarenhet av de flesta raserna också. Håller själv på med avel på ardenner och halvlod, och det är ju ganska stor skillnad mellan dom två raserna. Så jag tänker att han har en del erfarenhet bakom sina ord.

En veterinär som jag känner, som visserligen är mer expert på hundar men vars ord jag litar starkt på också, sa att i detta skedet, som jag var nu, tyckte han det var viktigare att prata med en hovslagare än veterinär.

Jag kommer som sagt börja sakta ändå (speciellt dom första veckorna tills jag ser på hoven om det har blitt fångringar ellet hovbensrotation), men det känns skönt att kunna göra någonting.

21691763.jpg

En sån ljuvlig rumpa! :love:

Jag förstår precis vad du menar, fattade utan att anstränga mig.Vad bra att han inte måste vila längre!

!!ådnä råtsröf in sappoh nem,ralmavs gaj tta rekräM

Oj då!!! Nu blev det verkligen svammel:o

Min dator fick spelet och började skriva baklänges:eek: Så jag fick starta om den helt och hållet för att få ordning på den:devil:

En sån ljuvlig rumpa! :love:

Oj så ljuvlig!!!:d:love:

Men var kom den ifrån helt plötsligt? Moli??? Eller Snigeleffekt???:confused:
Får vi höra mer om denna kramgo bakdel och vem den sitter på?

Kanske en bild från andra hållet med??:angel:

!!ådnä råtsröf in sappoh nem,ralmavs gaj tta rekräM

Har du börjat skriva på kod, Iser? :rofl: Jag tycker inte alls att du svamlar!

Så otroligt roligt att höra om Wincent :banana:. Jag håller tummarna för en fortsatt tillfriskning utan några komplikationer.

klickar du på pilen bredvid där det står snigeleffekt ovanför bilden så hamnar du på orginalinlägget och kan se resten av bilderna!
Lärde mig det precis nu!:D

Ja man ska väl alltid ta allt med tillförsikt, men jag håller verkligen tummar och tår för att allt ska gå bra för er!:)

Här kommer ett par nästan nya bilder på småkillarna!:)

Nisse nyfiken!

nimbus

Nisse vill alltid vara med på ett hörn!:angel:

Vad söta de är :love:. Men vad krullig han är lille Nisse! Han ser ju för rolig ut :D:love:. Vad är det förresten Nisse heter på riktigt nu igen?

Ingen fara - jag förstår precis vad du menar och med åldern blir man rättså försiktig. Det är då man förstår att det är MÅNGA kilon man handskas med, och att mycket kan hända om något går fel :crazy:...

Fick köpa nytt stängselaggregat idag. Kul, kul när man får lägga ut 1600 kr i oväntade pengar, men sådant är livet... Belles min när jag satte på det var SKRÄCK :D! Hon tog ett skutt baklänges. Det var mörkt ute (som det ju är hela tiden nu, känns det som) och det gnistrade till ordentligt vid ett av handtagen i öppningen, och hon stod ju precis där och kikade på vad jag gjorde nyfiken som hon är. BRA när pållarna har respekt för trådarna, tycker jag :devil:!

ja visst är han framförallt i öronen!:angel:
Nimbusen har vart krulligare innan men nu har det håret som växer ut börjat bli rakt!:(
nisse heter Ninjo igentligen!:)

Gud vad skönt att höra! Jag har ju väldigt negativ erfarenhet av fång, men samtidigt god också, så jag har förstått hur oberäknelig sjukdomen är :confused:. Min islänning gick det ju väldigt dåligt för, men shettisen fick inga märkbara men alls.

Shettisen vet jag inte om jag berättat om egentligen? Hovslagaren upptäckte fångförändringar i hennes hovar i september förra året. Hon hade haft ett fånganfall, sa han. Själv hade jag inte märkt något :crazy:, och med min erfarenhet i bagaget är det väldigt märkligt. Men självklart tror jag att hovslagaren har rätt. Jag litar på honom till 100%!! Sedan dess har han alltid kollat NOGA efter fångtecken, men hon har inte haft några som helst problem under året som gått. Ibland har man TUR!!

160 det är stort!:eek:

Kollade runt lite på vilka hingstar som var störst, i tyskland är liz. Anthony störst med sina 155cm, och på fohlenhof Abendstern även han 155.
kan ha missat nån i tyskland som är större.
orkade inte kolla upp fler..:angel:

Hörde när jag var i USA att där fanns en hingst på 160, men minns inte namnet!

Frågan är ju hurpass rastypiska dom är när dom blir uppåt 160, hästen i annonsen tycker jag var för "älglik"

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka