Haflingertråden del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden del IV

Han var 125cm i manken och något högre bak. 6 mån på onsdag!
Läste nångång att dom ska vara 130cm när dom är 6mån för att dom ska bli över 140 som vuxna, frågan är ju bara hur väl det stämmer, för jag har aldrig träffat på nåt 6 mån föl som varit 130 eller över som har blivit under 140 cm!:confused::)
Det märks väl med tiden hur stor han blir, mamsen var iaf 148cm!

Jag har ett diagram över mankhöjden på haflingerunghingstar som är uppfödda på Fohlenhof. Enligt detta så blir en hingst som är 130 cm vid 6 mån ca 148 vid 3 år och växer oftast några cm till till 6-7 års åldern. Enligt det diagrammet så skulle en hingst som är 125 cm vid 6 mån bli ca 143 cm vid 3 år. Det måste såklart finnas avvikelser från ett sådant diagram också. Det är ju en medelmankhöjd det visar.

Waradero som nu är 18 månader mättes nyligen till ca 143 cm. Förhoppningsvis följer han sin kurva och blir minst 148 cm :D!

Det är nog samma diagram jag sett!:)

men det är klart visar det medeltalet så kan det ju bli stora skiftningar både uppåt och neråt!
mycket beroende på hur snabbt dom växer, vissa är ju nästintill färdiga på höjden när dom är tre, andra växer en bra bit till!
och sen spelar det genetiska en stor roll.

Hoppas iaf att vi båda får två välväxta grabbar!:D

Vet du hur väl viktbanden stämmer? tycker det lät mycket! för så stor har han ju inte sett ut på dom senaste korten..:)

Nej jag vet inte hur bra det stämmer. Vet ni hur mycket era väger? Vet ju inte riktigt vad jag ska jämföra med, men visst har han varit tjock innan. Fast det fördelar sig så jämt på något sätt, så man luras att tro att han bara är byggd så, men han hade fettdepåer lite här och var innan. Nu har han inga direkta depåer (mer än det på nacken:D), men han ser fortfarande större ut än han har gjort innan.

Här har ni en bild där han är ung o trim.... 4-5 år gammal! Vi ska på hubertusjakt! Så ska han se ut! Fast då gå i en lite bättre form...
Bild047.jpg

Senast ändrad:

Hrrm, vad ska jag svara på det :crazy:. Vi har väldigt, väldigt, väldigt bra hö i stallet i år och trots att Romeo bara får 5kg/dag och får röra på sig i princip varje dag (så mycket som han kan/ska med sin artros) så har viktnedgången avstannat helt. Jag tycker snarare han blivit tjockare igen :crazy:.

Jag reser bort ett par veckor från och med torsdag så jag tror inte jag hinner ta någon bild innan dess. Ni får ge er till tåls till efter den 5e december när jag är tillbaka igen.

Ja usch va svårt det är att ha så lärrfödda hästar! Speiellt när dom oftast får dela stall med sånna som behöver all näring de kan få!

Vart ska du resa så länge??? Vad avundsjuk jag blir nu!!! Håller på att locka min mamma till att vi ska åka till Island till sommar. Hoppas Islandska kronan håller sig låg:idea:

Ha en riktigt go tur då, vart du än ska!!! Jag kommer nämligen inte in hit i morgon!

Ja usch va svårt det är att ha så lärrfödda hästar! Speiellt när dom oftast får dela stall med sånna som behöver all näring de kan få!

Ja, det är ju det! Jag upplever det ofta här på buke som om man är en otroligt korkad och elak typ om man inte har sina hästar på fri tillgång hö/hösilage. Men det går ju inte! Jag vill mer än gärna att min pålla ska ha mat att tugga på jämt, men jag vågar inte tänka på hur hon hade sett ut då...:crazy: Hon får mer än hon behöver nu, och jag tycker aldrig det känns som om hon har mat. Trist :(!

Ska kanske också tillägga att det ALDRIG känns som om stiglädrena är lika långa. Kan korta och korta och korta lädret på högersidan och länga på vänster, men icke att det hjälper :confused:. Har jämfört stiglädrena, och det verkar inte vara någon större skillnad på dem. Tjejen som provred sa med en gång när hon kom upp att hon tyckte att höger stigläder var längre, även fast jag justerat dem innan hon kom. De var alltså båda i samma hål. MYSTISKT!! Ska jag kanske prova att lägga i ett extra ilägg i padden på höger sidan, eller är det rent förkastligt?

Köpte ett viktband idag, så i slutet av veckan kan jag ge dig lite info om vikt på hästarna..:)

Vilket härligt kort!:love: kul att se Wincent som ungdom!

Det är minst lika jobbigt att ha en lättfödd häst som att ha en svårfödd!:crazy:
Läste i senaste nr av tidningen ridsport att hästar kan drabbas av diabetes pga för mkt mat och för lite kondition:crazy:, och hur lätt är det att hålla en haflinger i trim utan att svälta den!:angel:

Du kanske skulle investera i en skrittmaskin! tillbringar hon dagen i den istället för i hagen så kan du nog öka hömängden så småningom...;)

Apropå stiglädrena så vet jag inte riktig, har själv ett ben som är 15mm längre än det andra(och pga det skolios), så jag har olika hål på lädrena!

Senast ändrad:

Jo, skrittmaskin hade väl varit något :)! Undrar vad pållan hade tyckt om det?

Studerade henne lite till nu vid insläpp. Visserligen i boxen, och inte på ett plant underlag, men jag ser samma oliksidighet nu också. Kan det också vara att den ev förstärkts när hon faktiskt jobbat mer i sommar? Ska nog ta och försöka med att lägga in ett extra ilägg på höger sida, om det nu får plats i padden vill säga, för även om det kanske inte är optimalt att padda upp heller så kan det ju inte vara bra att alla ryttare sitter och "hänger" på sned? Då borde man ju snedbelasta både henne och sig själv något rejält :crazy:? Svår nöt att knäcka...:confused:

Ja, det var en svår nöt! Jag vet att din sadel är ganska ny, så det är väl inte så troligt, men stigläderna kan ju bli längre på ena sidan om man använder dom varje gång man ska upp och dessutom gör det från samma sida varje gång. Samma gäller ju för hela sadeln egentligen - att den kan bli sned om man belastar den mycket mer på ena sidan. Men det verkar ju inte troligt på en så ny sadel.

I fångtråden kan man läsa lite om "diabetes 2" för hästar också kallad insulin resistens. En del tror att det finns en samband mellan fång- och IR-hästar. Att de inte kan reglere sockret i kroppen på normalt sätt och därför har lättare för att få fång. Hästar som är benägna att få "diabete" är sånna som har lätt för att lägga på sig och få fettdepåer bl.a. över svansroten och vid manken.

Wincent har nu släppts i hop med resten av flocken igen och jag har (nästan) fått tillbaka min goa, gamla, glada pojke igen.:banana:

Han är inte längre tjurig när man ska gå med honom, utan bara testar som vanligt;).

Han gnäggar nästan varje gång han ser en:love: (han har gulligaste gnägget jag har hört. Borde filma det någongång).

Han är inte lika ohyfsatt längre heller. Fortfarande lite, men det är ju för att han inte har fått jobba på länge...

Här kommer ett par gamla bilder till...

Bild032.jpg

Bild038.jpg

Sant, fast för mig är det den motsatta sidan som känns längre. Jag kliver ju upp på vänster sidan, och använder oftast pall, men sadeln glider snett åt höger och stiglädret känns alltid längre på högra sidan.

KL

Jesses vad ni har skrivit - måste nog läsa det senare.

VI har köpt en hästtransport!!! :banana:
Hållde på att lastträna flera timmar, in regn och blåst.Nu står han avslappnad in transporten och kan gå ut och in i lungt och ro:laugh:

Men vad kul :)! Nu kan vi kanske rida tillsammans lite då och då? Skulle vara väldigt kul att få sällskap ibland:)!

Ja, nu känns det inte alls omögligt att vi kan rideerut på en gemensam tur:)
Nu är det först dags för mig att provköra:cool: Vi ska byta däck på bilen snart - då måste vi nu också sätta andra däck på hästsläpet.:angel:Annars får vi nog inte köra.
Sofia är sugen att rida i ridhuset och vill köpa en anläggningskort.:idea:Just nu på vintern blir det ju inte så mycket ridning ute pga mörket och vädret.Jag får träna att köra till ridhuset först, har inte kört med hästtransport sen jättelänge !:confused:
Nu måste jag jobbar två långa dagar och på lördag blir Winnetou hämptad.:):cry:

Va kul att du köpt hästsläp och tränat lastning. Det är sååå skönt att ha en häst som lätt går upp i släpet.

Återigen härliga bilder!:)
Måste vara jätteskönt för honom att få vara tillbaks i hagen med kompisarna igen!:laugh:

Idag blir Nimbus 6 mån!:banana:

Oj, nu har ni blitt så där slöa igen:crazy:;)

Det var knappt att jag hittade tråden, så långt ner var den... På 3:e sidan!!!:eek:

Nu har jag tagit lite kort på Wincent...

Vad tycker ni om hans kroppsform?

Nu:
DSC03711.jpg

DSC03712.jpg

Förre vintern:
Bild006-1.jpg

I våras:
Bild099.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok