Sv: Haflingertråden del IV
*kl*
Hejsan allihopa!
Ja, återigen var det ett tag sen jag var här inne hos er men tro mig, jag har haft annat att tänka på.
Som det ser ut i dagsläget så har jag ingen häst att rida på alls och vet inte hur det kommer se ut framöver heller.
För en tid sedan hörde jag hur Rambo slog i hop sina hovar i bak när jag red han i fri form i trav ute på grusväg. Det hade bara gått 5 veckor sedan hovslagaren varit ute men hade hört att andra hästars hovar hade växt en del det sista så jag ringde till min hovis och bad han komma ut.
Var det inte hovarna så kanske han kunde se vad felet kunde vara.
När vi väl kollade hur hovarna såg ut så hade hästen två vänsterhovar.
När vi sprang med honom såg vi felet direkt och han svänger in med höger bakben onormalt under sig i trav.
Min första tanke var att det handlade om bäckenet igen som förra gången fast denna gång då på höger sida, alltså SI leden.
När jag sedan tänkte efter så har jag känt den sista tiden att det darrat/knäppt (dock hör man inget) på hans högra sida under padden när jag ridit. Jag har i min tro trott att det var padden som var orsaken. Den är hård/stel och uppbyggd och eftersom hästen är svankig tänkte jag att den "viker" sig och därför detta darr/knäppningar.
Innan ni säger nåt så ska jag också säga att jag alltid är själv och har ingen att be som kan kolla hur hästen går eller som kan leda och jag kollar.
Hästen har inte känts oren heller under ridning.
Idag tog jag en annan padd som var mjuk men samma fenomen dök upp ändå. Inte i varje steg men kanske i varannat, var tredje.
Jag sadlade av och skulle rida lite barbacka för att kunna känna mera exakt men det tillät inte Rambo.
Så fort jag kommit upp på ryggen och bad honom gå framåt så sparkade han bakut. Likaså andra gången jag provade.
Det vara bara att ta in honom igen.
Jag har ridit han barbacka förut och då har han inte gjort så här. Antagligen så blev det för mycket när han fick min direkta tyngd på. En sadel fördelar ju trycket.
En kiropraktor kommer på torsdag och vad som händer sedan får vi se men så ser läget ut idag.
Jag har läst lite sporadiskt i tråden och jag kan inte kommentera alla men det är jättekul att följa er i alla fall.
Lycka till med era hästar.