Haflingertråden del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden del IV

Vad kul att ha dig tillbaka !:)
Och vilken underbar och träffande dikt, tårarna är inte långt borta när man läser den! Du måste verkligen älska Rambo!

Hej och välkommen till tråden!
Vilken vacker häst, huvudet var jättefint!;)
Sista bilden såg härlig ut!

kan du inte berätta lite mer!?:)

Det var en riktigt maffig herre. Han är jättefin!

Säger som Golden tinka, du måste ju berätta vem han är! :)

Men Lakrits, vilken vacker dikt du har skrivit om Rambo. Jag blir alldeles rörd.

Knapplånar mig själv.

Har idag svarat på en tjejs annons om att hitta en häst att pyssla med och rida 1-2 ggr/vecka. Hon bor bara drygt en mil härifrån, och hon ska komma och provrida nästa söndag :laugh:! Håll tummarna för att häst och tjej gillar varandra. Hon är 15 år och har ridit i ca 7 år, så ridkunskapen borde vara helt okej. Kanske till och med bättre än min för ibland känner jag mig lite feg och ringrostig...;) Kanske, kanske kan jag äntligen hitta pålitlig ridhjälp?

Tack allihopa:)

Lite fakta om min Hubbe:

Heter egentligen Herbert och är en 11årig valack, sent kastrerad, så sent som för ca 2 månader sedan! Väldigt matglad och lätt egensinnig 142cm hög ponny. Han väger nog runt 150-200kg för mycketsa vetrerinären när vi köpte honom för 2 månader sedan så det rättar vi långsamt till tillsammans med hans ouppfostrade lynne! Han nbockar ibland, har åkt tre gånger hittills men en av gångerna berodde på att den hela fina sadeln på något sätt gick sönder:(
Han är lätt innåtåad men hovslagaren sa att det har han nog fixat till nästa höst:) Han är pigg och framåt, gillar att hoppa och galoppera snabbt, förra ägaren hade tydligen hoppat honom 110cm men jag har bara tagit ett litet skutt över ca 50-60cm med honom. Han är väldigt lite utbildad, kan nästan inga skänkelvikningar eller galoppfattningar, ryggning är han däremot väldigt bra på! Förra ägaren har vi upptäckt inte är så pålitlig på väldigt många saker, vi har hört ryktesväg av bla hovslagaren ganska hemska grejer...
Är det något mer så fråga:D

Hej MonsterMy och välkommen hit! Vilken maffig och snygg kille du har fått tag på där. Jag är ju svag för den färgen. Vet du hans stam och om han har några avkommor? Är han import eller fött i Sverige?

Lakrits vilken fin dikt och va kul för dig att du har fått reda på lite mer om Rambos förflutna.Hur länge var han på det stället, där han gick med barn hela dagarna och varför kom han dit från första början?

Jag kan tänka mig hur jävlig Wincent hade varit efter ett tag på ett sånt ställe. Han örjar tröttna rejält på att stå i boxen. Han har så mycket spring i benen (och inte minst i huvudet;)), så när jag går med honom bockar han och sparkar bakut hela tiden:eek: Han är verkligen understimulerad. Han försöker vara snäll, men det finns så mycket energi och bus som bara MÅSTE ut:D Han har ju annars alltid varit snäll o leda.

På väg in i stallet däremot går det väääldigt lååångsaamt:angel: Stop var femte meter:grin:

Jag skulle vilja släppa ut honom i sjukhage nu, men det är gräs i våra sjukhagar, så det känns ju dumt. Vet ni om gräset slutar växa någon gång eller är det mycket fruktan i hela vintern när det fryser?

bettysmatte Jag håller tummarna!!!

Måste bara berätta om gårdagens lektion med Anton. Vi hoppade (o jag är hopprädd)!!! Men Anton var så himla snäll o tog sig över dom jätte höga hindrena på hela 60 cm ;) Vi hoppade faktiskt vattenmatta, koner o tunnor! Inte en tanke på att stanna eller titta. Han som kan vara så tittig annars. Men jag tror han tycker det är så kul så han bryr sig inte om allt det läskiga.

Hur är era flingor?

Tränaren berömde Anton så mycket. "Han är ju jätte snäll!!!" Var jag stolt eller! Synd bara att ingen tog kort. Skall se om jag kan få med mig en fotograf nästa gång.

Nu blir jag nästan lite nervös :crazy:... Som vanligt börjar jag tänka alldeles för mycket. Vad ska tjejen tycka om mitt lilla ombyggda garage (hon är ju van vid ridklubbens stora stallar) med tillhörande lilla rasthage? Var ska hon få provrida någonstans (usla ridvägar)? Kommer hon att tycka att min buffliga dam är jättejobbig och hopplöst outbildad (det stämmer väl delvis...:angel:)? Usch, jag vill ju att det ska funka!!

hej allihopa! :p

lakrits, jag kan bara hålla med om din dikt, tårarna var inte långt borta. hur fin som helst!

Hubbe var en stilig en :D

Bettysmatte, hoppas det går bra med provridningen!

kram på er alla

Jag skulle vilja släppa ut honom i sjukhage nu, men det är gräs i våra sjukhagar, så det känns ju dumt. Vet ni om gräset slutar växa någon gång eller är det mycket fruktan i hela vintern när det fryser?

Det där har jag också funderat över. När är liksom faran över? Jag skulle gissa att det så länge det ibland är så många plusgrader att gräset kan växa så finns det fruktan kvar. Hittar du ett svar på frågan får du gärna berätta!

Har ni ingen paddock som han skulle kunna få gå i någon timme per dag :idea:?

Nu blir jag nästan lite nervös :crazy:... Som vanligt börjar jag tänka alldeles för mycket. Vad ska tjejen tycka om mitt lilla ombyggda garage (hon är ju van vid ridklubbens stora stallar) med tillhörande lilla rasthage? Var ska hon få provrida någonstans (usla ridvägar)? Kommer hon att tycka att min buffliga dam är jättejobbig och hopplöst outbildad (det stämmer väl delvis...:angel:)? Usch, jag vill ju att det ska funka!!

Äsch, tänk positivt. Det är ju antagligen att komma bort från ridklubbsmiljön hon vill. Att få pyssla i ett litet mysigt stall och rida ut, nästan som att ha egen häst!

Jag håller också tummarna för att ni ska gilla varandra allihop på söndag.

Jag tycker det är väldigt låg aktivitet här i tråden nu för tiden :(.

Persikan, var är du?? Hur är det med Shone? Växer magen som den ska?

Dailan Kifki: Kokar du äppelmos fortfarande ;)?

Jag lägger in en liten filmsnutt på en skänkelvikning från en av tömkörningsträningarna så får ni något att titta på iallafall :).

Men oj vad mörkt det blev! Så såg den inte ut tidigare. Ja, ja ni får väl skruva upp ljuset på skärmen till max för att kunna se något.

Senast ändrad:

Tyvärr! Den är för långt bort och sen är det ingen som kan släppa honom fram och tillbaks heller bara för en timme.

Hade jag kunnat bestämma själv, hade jag stängd av en del av en av hagarna där det är minimalt med gräs, så att den inte var så stor och sen låtit Wincent gå i hop där med den gamla ponnyn i stallet, som också nyligen fick fång, ett tag tills han hade mindre ont och inte lika mycket energi.

Men av någon orsak kan inte stallägarna se fördelen med det, verkar det som. Dom har nu släppt ut deras "gamle" till de andra igen och det funkar säkert fint för den, som håller sig lugn. Men Wincent skulle ju inte hålla sig lugn om han gick i en ganska stor hage tillsammans med alla de andra när han precis har haft boxvila 4 veckor. Han är ju så sprängfull av energi:cool:

Bettysmatte Jag tycker Utte har en bra poäng där. Hon är säkert bara trött på ridskolemiljön och det hon kan lära sig där. Så var det när jag blev medryttare. Jag var trött på stämningen på ridskolan och att aldrg få rida ut.

Hon kan ju lära sig mycket om hästar genom att rida Belle, som hon aldrig kan lära sig på en ridskola. För det första hur man sköter om en häst, med allt vad det innebär om hö och halm och funderingar över hur man ska banta hästen, vilken hage dom ska stå i, hur sköta stallet etc.

Sen kan man lära sig mycket av att rida på andra hästar än ridskolehästar. Man lär sig om hästens personlighet på ett annat sätt och hur man hanterar "riktiga" problem, som att hästen vägrar att gå hemifrån t ex, och inte bara hur man gör den perfekta samlingen. Man får börja sätta sig in i hästens tänk på ett annat sätt när man börjar rida ut i stäälet för att alltid rida på ett ställe som hästen känner sen innan.

Jag tror det kan bli jätte bra för både tjejen, Belle och du!!!:bump:

Oj vad långt det förre inlägget blev:eek:! Hoppas ni förstod...

Jag kunde tyvärr inte se vad som hände i filmen pga att den var så mörk. Hade varit jätte roligt o se annars.

Jag undrar med var alla har tagit vägen...

Eldfuxen då??? Han hon åkt till Nya Zeeland igen:idea::confused: För gott????:D

Tyvärr! Den är för långt bort och sen är det ingen som kan släppa honom fram och tillbaks heller bara för en timme.

Hade jag kunnat bestämma själv, hade jag stängd av en del av en av hagarna där det är minimalt med gräs, så att den inte var så stor och sen låtit Wincent gå i hop där med den gamla ponnyn i stallet, som också nyligen fick fång, ett tag tills han hade mindre ont och inte lika mycket energi.

Men av någon orsak kan inte stallägarna se fördelen med det, verkar det som. Dom har nu släppt ut deras "gamle" till de andra igen och det funkar säkert fint för den, som håller sig lugn. Men Wincent skulle ju inte hålla sig lugn om han gick i en ganska stor hage tillsammans med alla de andra när han precis har haft boxvila 4 veckor. Han är ju så sprängfull av energi:cool:

Men det låter ju som en perfekt lösning att låta Wincent och den andra fångponnyn gå tillsammans i en gräslös del av hagen. Varför vill inte ägarna det :confused:.

Jag kunde tyvärr inte se vad som hände i filmen pga att den var så mörk. Hade varit jätte roligt o se annars.

Jag fattar inte varför den blev så mörk :confused: :mad:. Den var inte alls så från början. Jag ska se om jag kan få oss filmade någon gång när jag tömkör i dagsljus istället.

*knapplån*

Nu är jag tillbaks igen!:laugh:

Det var väldigt vad tråden är ödslig!:crazy: har alla gått i ide inför vintern?:angel:

men kul att några håller igång den!;)

Men det låter ju som en perfekt lösning att låta Wincent och den andra fångponnyn gå tillsammans i en gräslös del av hagen. Varför vill inte ägarna det :confused:.

Jag vet inte! Det känns som att dom tycker att jag är överförsiktig:confused: Men jag är hellre lite överförsiktig än att få hovbenssänkning/-rotation. Men jag pratade med dom i går, så nu tror jag att vi är överens om att de kan få gå i hop ett tag, fast inte riktigt i samma hage som jag hade önskat, men bättre än att han ska gå själv i alla fall.

Han har varit ute nu, för första gången på 4 veckor, i ca 4 timmar i dag. Hoppas det har gått bra! Det är ju som sagt lite gräs kvar, men det är nog inte så mycket fruktan i det i dag med detta vädret. Jag gav honom hätte mycket hö, men han gick på gräset direkt i alla fall:o Han bara ääälskar gräs:p

ha en trevlig helg, då återvänder jag med uppdateringar på måndag! Jag har stallhelg denna helgen, så jag har ju möjlighet att styra över hur mycket han ska vara ute själv.

Lycka till med provridningen på söndag, Bettysmatte.

Lycka till med provridningen på söndag, Bettysmatte.

Tack! Måste berätta vad "Mulle" (golden_tinka har verkligen rätt :D) gjorde idag. Har ju länge tänkt att jag ska ta mig runt den där evinnerliga vägbommen i skogen, och idag gjorde vi det. Dock gick det väl sådär... Det är ju ett grunt dike, utan vatten, som man måste över. Jag tänkte mig att Belle bara skulle gå ner och gå upp på andra sidan, lätt som en plätt. Jo, pyttsan!

Shettisen var med som draghjälp, och hon gick över diket utan några större problem. Jag hoppade av Belle, för det kändes rätt snabbt att detta inte skulle bli populärt. Stod och lockade och pockade, och till slut bestämmer hon sig för att spring-hoppa. Jag hängde med oväntat bra i andra änden av tygeln, och upp kom vi helskinnade på skogsvägen.

Precis när vi kommit upp vänder Belle snabbt på huvudet och HUGGER mig i jackärmen :eek:! Jag är helt övertygad om att det var straffet för att jag var en så otäck matte och tvingade henne över ett hästätande dike...:mad::D Ja, jag skulle väl egentligen inte tycka att det var roligt alls, för jag antar att det inte precis visar att hon har någon respekt för matte, men jag kom på mig själv med att fnissa flera gånger på ridturen ;). Hon är ju bara så KNÄPP!!!

Vi fnissade också lite till när vi upptäckte att vägbommen stod vidöppen idag. Vi gjorde alltså detta helt i onödan...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka