Haflingertråden del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden del IV

Tack! vilket sammanträffande att han fick vara med på ett hörn av bilden!:D

Ha en trevlig helg du med!:)

Tycker jag med........ råkar vara gift med honom sedan ganska så exakt 31 år... (19/11):D

Måste berätta om vår hovslagardag i går. Med 16 haflinger i stallet då går en hel del av dagen och den ena gosigare haflinger med vinterbjörnpäls efter den andra kom in till hovis, verkas, visiterades, pysslades med och släpptes ut i hagarna igen.
Fölungarna var så duktiga och matte så stolt, allt vi lärt dem som nyfödda kan dom, lyfta hovar, stå still, ha grimma och annat stallvett men oj vad de växer. De går ute på dygn ännu, har gjort det sedan början av augsti och jag hoppas på ännu en månad för de mår så bra av det.
Vi har även en väldigt stor valack Wessel Klodskovgaard efter liz.135/T Wildkogel och vår Gratitude, Wessel måste vara absolut den största renrasiga haflingern i Sverige. Hovis som är en gammal haflingerfreek tyckte vi skulle mäta honom, sagt och gjort, jösses 157cm i mankhöjd efter hovis verkat honom, han har altså växt 2 cm sedan sist.....:cool:

Ja, du det där med fågelskrämmor är känsligt.

Ulli var vädigt sällan rädd för någonting med, men en gång var det än fågelskrämma som lyckades reta upp henne med.

Vi red på en fastighet, där dom satte ut ganska mycket fasan och för att hålla räven borta från utsättningsplatsen. Hade dom fågelskrämmor. Men det var inte vilka fågelskrämmor som helst - det var sånna som låg ner och sen helt plötsligt på vissa besämda tider på dygnet, så "vaknade" dom. Det var om en ballon utformat som en människa som blåstes upp och sa en massa elaka tjutande ljud. Vi var aldrig i direkt närkontakt med dessa, men en gång, var det en sån gubbe som reste sig ute mitt på en åker - kanske 150 m från Ulli och jag - och började tjuta. den var alltså på inget sätt nära oss och vi skulle dessutom svänga åt totalt motsatt håll. Men Ulli var som förlamad!:eek:
Hon kunde inte ta ett steg till varken fram eller tillbaks eller åt sidan:eek:. Hon stod helt still och bara stirrade på denna konstiga varelse. Men springa i från något som var farligt har hon aldrig gjort:angel:

LP Tänk att det finns sånna stora flingor - häftigt! Men Gratti ger väl rätt stora avkommor överlag va? Skulle jag ha en ny, skulle jag nog titta mig om efter en som var lite större. Fast det är ju inte storleken det beror på. Det finns ju många andra fakorer, som ska räknas in som viktigare.

Vi har även en väldigt stor valack Wessel Klodskovgaard efter liz.135/T Wildkogel och vår Gratitude, Wessel måste vara absolut den största renrasiga haflingern i Sverige. Hovis som är en gammal haflingerfreek tyckte vi skulle mäta honom, sagt och gjort, jösses 157cm i mankhöjd efter hovis verkat honom, han har altså växt 2 cm sedan sist.....:cool:

157 cm!!!!! Vilken jätte! Det vore jättekul att få se en bild på honom. Vad är egentligen storleksrekordet för haflinger?

Men det var inte vilka fågelskrämmor som helst - det var sånna som låg ner och sen helt plötsligt på vissa besämda tider på dygnet, så "vaknade" dom. Det var om en ballon utformat som en människa som blåstes upp och sa en massa elaka tjutande ljud.

Vilka monsterfågelskrämmor :eek:. Tur att vi inte har stött på några sådana. De borde kunna skrämma slag på den mest stabila häst :crazy:.

Iser och Utte

Vilka härliga Fågelskrämme historier! passa på nåt sätt in på Alla helgona helgen vi har framför oss!:D

Utte, vad smart att fästa reflextäcket i en gjord, när inte sadeln är på!:idea:

KL

Här kommer pinfärska bilder på "tjockis":

PB010009.jpg

Notera gärna det lilla shettismonstret med de lysande ögonen i bakgrunden. Måste vara ett litet halloweenmonster...:)

PB010008.jpg

Fina Belle! :love:

Vad många elband du har. Är det månne så att halloweenmonstret är en liten rymmare? Jag var alldeles nyss ute i trädgården och fångade en av grannens shettisar. Det är samma visa varje vinter. Hon verkar vara omöjlig att hålla på rätt sida om staketet.

1766959263.jpg

1731002735.jpg

1706416476.jpg

DSC00303.jpg

Några bilder på min sötis:D

Senast ändrad av en moderator:

vad tycker ni lite fet jag vet men visst e han fin?

Japp, "Halloweenmonstret" började rymma för ett tag sedan. Aldrig gjort det förr men elen i sommarhagen var dålig, och gräset började ta slut, så hon kröp under tråden (har bara två trådar där). För att vara på den säkra sidan har jag nu fyra trådar här hemma + att jag har lagt till ett jordspett till för att få mer el på trådarna. Verkar fungera jättebra, för hon har inte gjort några nya försök alls :)! Det far förbi så många lastbilar precis utanför hagen, så man vill ju verkligen se till att hagen är säker... Skulle vara hemskt om hästarna kom ut och orsakade en olycka!

*kl*

Hej hej på er alla igen!

Snacka om att vara Bukeberoende...hahaha. Det går ju bara inte hålla sig härifrån..man får ju abstinens för sjutton.

Det har inte hänt speciellt mycket hemma hos oss. Hästarna har nu flyttat till vinterhagen där lösdriften också finns. Rambo ska förvisso stå inne på nätterna för jag behöver ju ha lite kontroll på matintaget :D.

Ridningen funkar som tidigare...helt OK. Transporten är fortfarande på lagning så vi har inte kommit iväg någonstans men vi knatar på hemmavid och det funkar bra.

Hoppas ni andra har det bra....

Jag tänkte dela med mig lite av en dikt som jag skrivit om Rambo. Hoppas ni gillar den....
Den är baserad på vad jag fått veta om hans tidigare liv.
Givetvis är det copyright som gäller.

En vilsen själ

På en marknad i ett land står en vilsen själ
hoppfull om ett hem som vill honom väl
Många blickar han under dagen får
likaså dom som honom runtom står.

En efter en de runtom han försvinner.
En glimt han då i deras ögon förnimmer.
Ett nytt hem dessa vilsna själar då får
han hoppas snart han ditåt också går.

En man snart kommer fram och leder han bort
en transport han står på inom kort.
Mot en ny resa hans liv nu tar
han undrar var han denna gång far.

Väl på plats han snart förstår
att här får han jobba så mycket han förmår.
Att gå runt hela dagen med småfolk på sin rygg
gör ingen vilsen själ särskilt trygg.

Dagarna går och han mer och mer
visar sin misstro och snart alla ser
att denna vilsna själ nu har fått nog.
Hans hjärta brast och blicken dog.

Så stod han där ännu en gång
denna vilsna själ med en dyster sång.
På en marknad, i ett land och lämnad av en man
i en rad med många precis som han.

I en ny transport han snart nu står
undrar så var denna resan går.
Tillsammans med andra de ur landet far
det land han kände har han ej längre kvar.

En trött och vilsen själ nu kliver ur
till en plats han nu hoppas få mera tur.
En glimt i hans ögon nu syns brinna
när han kärlek plötsligt förnimma.

En vän han möter som ett hem vill han ge,
en vän som gör allt för att ge honom det.
Dagen kommer och hans drömmar blir sanna
vännen säger att han här får stanna.

Tillit och tro de tillsammans fått
när det snart ett år har gått.
Någon dyster sång det aldrig mer bli
livet för han är nu en glad melodi.

Denna vilsna själ som blev lämnad av en man
på en marknad med många precis som han.
Ett nytt liv han har fått med kärlek och tro.
Här vill han stanna, här vill han bo.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka