Haflingertråden del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden del IV

När vi sen kom hem, tänkte jag erbjuda honom vatten medan att jag borstade honom , för hann hade druckit sen vi åkte hemifrån och han brukar dricka rätt mycket.

Jag ställde det fram för honom och borstade vidare och tror ni inte han vältade hinken?!!! (Han vet jag blir irriterad när han gör det;)).Jag hann rädda den innan allt åkte ut och fortsatte. Sen skulle jag mocka och lät honom stå kvar uppbunden. Rätt vad det är tittar jag ut ur boxen och ser Wincent lyfta upp hinken med framtänderna 20 cm ovanför golvet..... Sen släppte han den.... Hela golvet var översvämmat!!!:eek: Och jag kan svära på att Wincent stod, nöjd med sig själv, o skrattade:D!

Vilken BUSUNGE!!!:love:

Lika kaxig var han inte när jag kom lördag och han hade ont i hovarna. Men han var så söt, när jag började känna på hans hovar och han börjar slicka sig om munnen, som för att säga: "ja matte, det är där det gör ont:idea:"

Förresten Utte, den historian som du har skrivit i haflingerforum, med Romeo som föll i gräset... Jag har varit med om exakt samma sak med Ulli, Wincents mamma:D

Försök att vara positiv nu. Ni upptäckte det tidigt och självklart kommer Wincent att bli helt frisk igen!

Tack! Tack alla för ert stöd och engagemang.

Problemet är ju bara att jag inte har någon tålamod kvar. Jag tror nog han blir frisk, så pass optimistisk är jag, men jag orkar inte vänta flera månader på att kunna sätta honom i gång igen. Speciellt inte när jag ser hur tråkigt han tycker det är... Han är ju en sån som ska aktiveras. Annars börjar han på allt sånt hyfs som att välta vattenhinkar etc. Och det är ju inget vettigt att lägga sin energi på i längden - han blir bara odräglig i längden....

Senast ändrad:

Usch, din stackare :(! Jag lider verkligen med dig, för jag har ju varit i samma båt själv, så att säga, med min förra häst...

Det är både sorgligt och underhållande att läsa dina inlägg!:crazy::)

Wincent verkar vara både en mkt personlig och stark häst, tillsammans kommer ni ta er igenom det här!:)

häftig bild
jag är glad att din häst är pigg igen
haflingarna är verkligen mångsidiga man kan ju till o med använda dom som säng

tack så mycket!:) ja det har du rätt i!

Wahtra, vad kul att äntligen få se din flinga. Hon är jätte fin. Nico - har man inte läst om honom i någonstans inom körning - eller det kanske var någon annan? Han kanske inte är så gammal?

Tack så jättemycket Iser! :laugh: hon har en riktigt rolig personlighet också kan jag säga :p Jag vet inte, Nico är 4 år så det kan vara möjligt. Uppfödaren sa att han skulle köra in honom (därför att han har lika stabilt temperament som sin mor) och använda honom som körhäst istället för Ponyta när jag köpte henne så ;)

Jag lider verkligen med dig och din häst! Fång är nog bland den största skräcken inom hästvärlden.. Hoppas att han inte blir värre utan bara bättre även om det tar tid! :)

förrästen, Iser. När börja du träna NH? Tränar du någon spec "typ" ex. Parelli och för tränare? :D NYFIKEN! :p

Ja, jag tränar Parelli, men inte för utbildat instruktör, fast hon är på level3 och fullt duktig för att lära mig något, men hon får ju inte kalla sig för parellitränare-/instruktör när hon inte har gått hela utbildningen, men det är hans filosofi hon bygger på...

Vilken härlig bild du har på din avatar!

Senast ändrad:

Ja visst är det!:idea:

Tränar du med PNH för tränare? Isf var? Har du hållt på länge?

Nu ska jag åka ut till pållen... Ska bli skönt att se honom igen fast jag inte får göra något med honom. Han blir så besviken på mig när jag kommer och allt jag gör är att pyssla om honom (han är inte så fåfäng:D) - det måste hända nåt helst hela tiden....

tack så mycket!:)

Jag lider verkligen med dig och din häst! Fång är nog bland den största skräcken inom hästvärlden.. Hoppas att han inte blir värre utan bara bättre även om det tar tid! :)

Tack! Tur för dig att det var "falskt larm" och att hon mår bra igen...

Ja visst är det!:idea:

Tränar du med PNH för tränare? Isf var? Har du hållt på länge?

Nu ska jag åka ut till pållen... Ska bli skönt att se honom igen fast jag inte får göra något med honom. Han blir så besviken på mig när jag kommer och allt jag gör är att pyssla om honom (han är inte så fåfäng:D) - det måste hända nåt helst hela tiden....

Hon jag tränar för heter Maria Gramén (om du vill se hemsidan kan jag skicka). Hon har tagit från Parelli, från andra och utifrån sig själv. hon är verkligen helt underbar, men inte utbildad parelliinstruktör då ;) hon jobbar med det på heltid, har träningar hos sig, åker till andra, har haft läger och tränar andra hästar ;) jag har hållit på i ca 2 år, men tränat för tränare i snart 1 år, innan har jag läst och så har andra i stallet visat mig. Hon bor utanför Gbg.

Ska jag med faktiskt! Din kuse låter som en riktig goding och lika fullifan som min (tänkte på det med hinken) :p

Åhh vad söta ni är!:love:

Det är inget bra - Wincent har fått fång:cry: Jag är så ledsen. Jag har alltid varit så försiktig, men så går det när man litar mer på andra än på sig själv....

Han fick medicin lördag kväll och bättringen var tydlig så det finns ingen tvekan om att det är fång.

Jag har inte själv pratat med veterinären, för hon som har stallet fixade medicin och allt sånt eftersom hon har en bekannt som är vetrinär som ofta hjälper i sånna krislägen.

Ni som har haft fång-hästar innan; hur lång tid går det innan man kan börja använda honom? Kan han nu knappt äta gräs resten av livet?

Iser gumman, det är jättetråkigt att Wincent har fått fång...men...chanserna är ju väldigt goda att han blir helt frisk och han kanske aldrig mer får det.
Jag vet precis hur du känner över att bli besviken om och om igen, tro mig jag har varit i denna sits i snart 4 års tid. Sätta igång, avbrott, sätta igång, avbrott.......

Eftersom ni upptäckte det i tid så är det ju inte säkert att han har någon hovbensrotation alls och eftersom han svarar bra på behandlingen så tycker jag det låter som att utsikterna är väldigt goda.

Vi har en ponny i stallet som har haft fång hos sina gamla ägare. Hon kom till oss för två år sedan ca. och har gått på bete i de stora hagarna hos oss tillsammans med de andra hästarna under somrarna utan en enda reaktion.
I år...har hon däremot visat "tecken" på fång men dock inget kraftigt.
Vid minsta tecken så har hon fått komma in eller hamnat i hagen där det inte finns något gräs alls.

Det vi kan märka och håller koll på när det gäller henne är hennes nacke som blir ganska hård om det är något på G.

Det du kan tänka på i fortsättningen är ju att han inte får gå på bete med massor av gräs och med tanke på våra lättfödda pållar så är ju det bara en fördel.
Sockerhalten i gräset i år har varit högre än normalt på många ställen vet jag och det är säkert en bidragande orsak.

Tänk positivt nu tjejen och krama om Wincent från oss alla så ska du se att det ordnar sig.

Hahahahaha.........jag kan inte låta bli att skratta när jag läser om hans "pyssel". Det låter såååå klockrent och typiskt en haflinger (vad jag konstaterat under mitt första år som haflingerägare i alla fall).

Visst är det så att de ska hela tiden vara i centrum, ha mest uppmärksamhet och får dom den inte så "tar" dom sig den på ett eller annat sätt.
Enmanshästar så in i norden....:rofl:

En jättefin flinga du har Whatra och älskar hennes färg.
Vi hoppas du stannar kvar här hos oss i tråden och delar det ni gör med oss alla här :laugh:

Här är lite nya färska ridbilder på oss:

PA120007.jpg

PA120008.jpg

PA120009.jpg

Reflexländtäcke och hjälmreflex på för snart börjar älgjakten. Det märks redan på trafiken på vägarna. Ovanligt många som är ute och kör, och ovanligt många som kör fort...

Underbara bilder Bettysmatte och framförallt en sådan underbar häst :laugh:

Hoppas att du får napp på den kroken:).
Även om man tycker lika mycket om sin lilla häst med eller utan stamtavla/bakgrundsinfo så håller jag med dig om att det är väldigt kul att veta vad de varit med om i sitt liv.

Har själv varit med om liknande, fast med mitt stora bruna halvblod:) Hade iofs hans stam och allt men ville gärna få tag på uppfödaren och hästens livsberättelse. Men letandet gick trögt och jag gav upp. Sedan efter flera år dök det upp en efterlysning i min hemmaklubbs gästbok. Tjejen som ägt honom hans första nio år hade lyckats spåra hästen och mig till rätt klubb. Hon ville väldigt gärna veta var han hamnat och hur han hade det:).
Så ge inte upp letandet! Svar kan komma från oväntade håll och kanske finns det någon därute som undrar vad det blivit av Rambo:)

Nu gör jag ett riktigt multisvarsinlägg!

Jag holer nämligen på med att träna min åring i showmanship at halter

Vad är det för något? Berätta!

Vad fin hon är din Ponyta! :love:

Underbar bild! Ni ser lika glada ut båda två :D.

Ja,,en del av er kanske undrar varför jag gör detta och inte bara nöjer mig med att ha honom men hästen har en sån otroligt stor personlighet och jag skulle väldigt gärna vilja veta vad han gjort i sitt tidigare liv. Kanske man också en dag kan få veta både hans mammas och pappas namn, var han bott osv..

Jag förstår precis varför du gör det! Även om jag inte fick veta Romeos stam så var det så otroligt mycket i hans beteende som föll på plats när jag fick veta hans bakgrund. Lycka till!

Förresten Utte, den historian som du har skrivit i haflingerforum, med Romeo som föll i gräset... Jag har varit med om exakt samma sak med Ulli, Wincents mamma:D

Ja de är helt otroliga ibland våra kära flingor. :D

Det är väldigt varierande när man kan sätta igång dom igen. Lucy stog i 4 månader. Har du röntgat han? Tänk på att ha han på NOLL gräs när frosten kommer.

Utte....jag kan smita in och tala om vad Showmanship at Halter är.

Det är en westerngren ungefär som en utställningsklass. Om det är Showmanship så bedömer man handlern mer än hästen men det finns olika Halter klasser så det finns även för hästen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Hovrandsartros
Tillbaka