Haflingertråden del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden del IV

HJÄLP NÅGON!

lagom kul att komma till stallet efter en vecka i spanien o märke att hästen knappt vill röra på sig? hon äter är jätteglad, har ingen feber, men blir anfådd när hon går och det verkar som om varje steg är en möda för henne. hon svettas också utan att jag gjort någonting? hon är barfota och kan ömma lite ibland, men aldrig såhär! hon lät mig lyfta och verkade inte ha ont i dem, inga stenor eller sprickor, men ja vet verkligen inte vad det är! fång vill jag bara inte tänka på, hon har aldrig haft några problem med att gå på frodigt bete vilket de har gjort ett par veckor.. :cry: :confused: hjälp?

provar med bilderna igen..

IMG_1525.jpg

IMG_1859.jpg

NU fungerar bilderna - vilken jättesnygg häst hon är :)!!

Ja, du det lät ju som konstiga symtom, men om hon är ovillig att röra sig måste man nog ta det på största allvar :(... Har du pratat med något hovslagare eller veterinär?

Fång beror ju tyvärr inte bara på frodigt bete, utan även andra faktorer (t.ex. fruset gräs, ny tillväxt efter torrperiod, etc) som har med fruktanet i gräset att göra.

tack så jätte mycket, jag kan inte annat än hålla med! :D

jag vet och de som passade henne medans jag var i spanien hade ridit senast igår och hon hade varit pigg och gått på lika bra som vanligt? jag ska göra det imon om hon inte blivit bättre. är verkligen orolig.. :( ja fång är verkligen ett mysterium, det kan komma från så mycket. men det verkar otroligt att det skulle vara det, men ska självklart kolla upp det!

Här är lite nya färska ridbilder på oss:

PA120007.jpg

PA120008.jpg

PA120009.jpg

Reflexländtäcke och hjälmreflex på för snart börjar älgjakten. Det märks redan på trafiken på vägarna. Ovanligt många som är ute och kör, och ovanligt många som kör fort...

Med pannluggen fladdrande i vinden!:laugh: så charmigt!

ja fy för älgjakten! pratade med en jägare som passera stallet idag när jag stod och måla, och han hade sett två st...
bara ett par hundra meter bort!
funderar på att locka in dom istallet så dom kan få lite lugn och ro!:angel:
Det hade nog vart en syn!:rofl:

tyvär berättade han också att vi har en lodjurs hona med unge i bergen, hon hade tydligen skrämt deras shettisar för ett par veckor sen...
känns ju inte så kul när jag ska ta hem smågrabbarna!:crazy:

Bettysmatte!

- Ja är såå lättad! Hästepollen var som vanligt idag, så antagligen är det inget :bow: dock har hon varit hängig ett tag eller slö. på sommaren är blir hon väldigt seg (mycket på grund av värmen) så jag antog att det var det, men jag tycker att hon varit det för länge. nu har vi i alla fall stallat in, så får se om det blir någon skillnad. hon vår hippolyt foder, där vitaminer och mineraler ingår, men hon kankse behöver lite extra? har ni några tips så dela gärna med er! :D

en sommarbild bjur jag på :rofl:
hstoja.jpg

och en gammal bild på Ponyta och hennes föl nico :p
Ponitahennesfl.jpg

nico förra sommaren
nico.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Vad bra att det inte verkar vara nåt!:)
Hon är jättefin!
är det fölet på ryggen?;)

ja, jag är jätteglad! tro det eller ej, men det är faktiskt jag ;) jag lovar, man somnar när man ligger sådär. haflingerrumpor är hur goa som helst :love:

vad underbar din häst såg ut förrästen (den efter Wildhüter)! jättefina bilder :laugh:

Ha ha, kunde inte låta bli, men såg att du hade ändrat nu!:)
nico var också en liten snygging!

Det är inte min häst utan en bekants!:laugh: men ja hon är underbar på alla sätt!

*kl*

Iser - Hoppas det ordnar sig med din lille pålle. Det låter som om att det är fång. Du får uppdatera oss inom det snaraste. Jag håller tummarna att det går bra.

Jag själv har tillbringat helgen på Grevagården. Sedan i torsdags kväll rättare sagt till lördagkväll kl. 22.
Vad har jag gjort då? Jo, jag har varit på Harvest tävlingar.
Givetvis bara quarterfolk nästa (som jag inte är största fan av ;) ) men jag har också träffat på mycket annat trevligt folk. En hel hög härifrån Buke tex.
Trots att det i stort sett bara var quarterhästar var det väldigt roligt att titta på tävlingarna. Det har varit varierade grenar såsom reining (väldigt mycket), pleasure, halter osv osv.
Min tränare hade stora framgångar och det bådar ju gott :D.
Kan ju tala om att det blev myyyyycket filmat :D.

Idag har jag och Rambo lekt rodeo. Givetvis var det ju inte planerat men han tyckte att han minsann skulle visa matte.
Vi har nu ett nytt ställe att kunna rida på, en jämn och fin vall, och detta gör också att vi kan träna mycket bättre nu än innan.

Vi började med det vanliga, lite skänkelvikningar, spin, rollbacks och stop. Vi fortsatte sedan med ridning på en hand. När vi blivit lite varma i kläderna så skulle vi träna lite på galoppen vilken han inte vill hålla igång speciellt länge.
Envis häst och envis matte resulterade i en serie skutt och bakutsparkar.
Han bryter av av ren lathet och vid ett tillfälle så fick han lite mer av sporren och tjosan vad bakänden lyfte :rofl:.
I nästa stund hoppade han på alla fyra ett par gånger men sedan gick det bra.
Jag kunde inte låta bli att skratta en smula när han höll på.
Skam den som ger sig. Nu tror jag att det kommer gå hyfsat nästa ridpass.

en sommarbild bjur jag på
Klicka här för att visa bilden i originalstorlek.
häftig bild;)
jag är glad att din häst är pigg igen:banana:
haflingarna är verkligen mångsidiga man kan ju till o med använda dom som säng:laugh:

Jag måste bara berätta vad som hänt nu under kvällen.

Jag kom in på ett holländskt forum där jag registrerade mig och la ut en tråd om stället där jag misstänker att Rambo kom ifrån.
En tjej kände till denna man och sa att han troligtvis inte fött upp Rambo (står som uppfödare i passet) utan bara fixat hans pass. Denna man köper upp hästar på hästmarknader och säljer sedan vidare.
Hon ska i alla fall prata med honom och se om han kommer ihåg Rambo.

Om det nu är så att Rambo bara blev uppköpt av honom så ska denna tjej hjälpa mig att lägga ut efterlysningar på honom.

Ja,,en del av er kanske undrar varför jag gör detta och inte bara nöjer mig med att ha honom men hästen har en sån otroligt stor personlighet och jag skulle väldigt gärna vilja veta vad han gjort i sitt tidigare liv. Kanske man också en dag kan få veta både hans mammas och pappas namn, var han bott osv..

Instämmer...:crazy:
Iser, var är du? Hur går det med pållen?

Åhh vad söta ni är!:love:

Det är inget bra - Wincent har fått fång:cry: Jag är så ledsen. Jag har alltid varit så försiktig, men så går det när man litar mer på andra än på sig själv....

Han fick medicin lördag kväll och bättringen var tydlig så det finns ingen tvekan om att det är fång.

Jag har inte själv pratat med veterinären, för hon som har stallet fixade medicin och allt sånt eftersom hon har en bekannt som är vetrinär som ofta hjälper i sånna krislägen.

Ni som har haft fång-hästar innan; hur lång tid går det innan man kan börja använda honom? Kan han nu knappt äta gräs resten av livet?

Nej, vad trist!:(
Men tur att det upptäcktes i tid!

kan tyvär inte så mkt om fång, men skickar dig ett pm ikväll, med mailadressen till en som kan desto mer!:)

Nej, vad trist!:(
Men tur att det upptäcktes i tid!

kan tyvär inte så mkt om fång, men skickar dig ett pm ikväll, med mailadressen till en som kan desto mer!:)

Mmmm... Hur vet man att man upptäckte det i tid? Jag sitter och läser i fångtråden och blir helt förstört och orolig. Alla pratar om jätte lång vila och Wincent är ju redan helt förstört efter den sista vilan - han behöver verkligen komma i gång igen snart. (Och jag med).

Nej, vad tråkigt att höra att det var fång iallafall :(.

Det går nog inte att svara på hur lång konvalescens blir förrän röntgen på hovarna gjorts och innan det kan göras ska han ju vara helt symptomfri.

Jag förstår att det känns helt tröstlöst men ge inte upp nu Iser. De flesta fånghästar blir ju helt återställda. Och framför allt, du får inte se det som att det är ditt fel! Även om allt görs ”rätt” så får hästar fång och ingen kan säga varför. Man kan läsa sig helt snurrig på när fruktanhalterna teoretiskt kan vara höga i gräset men enligt undersökningar så varierar ju halten otroligt mycket över en dag.

Försök att vara positiv nu. Ni upptäckte det tidigt och självklart kommer Wincent att bli helt frisk igen!

Jag PMar länk till en mycket bra liten bok om fång som några av makens kollegor skrivit (han jobbar på KVL, Veterinärhögskolan i Köpenhamn).

Tack Utte!

Ja, man blir verkligen snurrig av att läsa om fruktanhalter. Han har ju gått i den hage i två veckor, så det var ju inte helt nytt för honom fast att det var mycket gräs, men det är ju så mycket annat som kan väga in också. Kanske medicinen han fick på fredagen eller stressen av att åka till kliniken. Fast att han är snäll och lätt att ha med, så märker man att han blir stressad, för han blir alltid så lös i magen när vi har varit där.

Men jag var ju på vakt också, för hans nacke har ju växt rejält, han har haft problem med hovarna, han har stått still i 7 veckor och han är ju överviktigt, men jag trodde att dom hade koll också, för även om de är stressade ibland och lite ustrukturerade, så har de ju stor erfarenhet också, så jag försöker att inte lägga mig i. Men men... Jag kan ju inte skylla på dom heller, för om jag vill ha något annorlunda, är det ju mitt ansvar att säga till.

Men är det inte konstigt att inte veterinären säger något heller?:confused: Det var ju säkert därför han gick dåligt när vu var där. För det var ju just i vändingarna han hade svårt. Hon skyllde det på skoningen och att överrullningen inte va bra och det kan mycket väl vara så att han har problem där också. Men borde inte någon larmklocka ringa hos en veterinär när hon ser en överviktig häst med en rejäl nacke i slutet på sept/början på oktober som rör sig försiktigt och speciellt i vändingarna?

Ursäkta att det blev så långt - måste bara rensa huvudet lite...
Jag tycker så fruktansvärt synd om honom. Han gillar verkligen inte att stå still och sen gör det till och med ont och vi får vara jätte försiktiga med gräs och allt annat i framtiden:cry:

Jag hade precis bestämd mig för att få honom i form och bli av med fettet. Jag behövde inte detta för att se problemet...

Nej! Nu kan jag inte sitta här och tycka synd om mig själv och min häst längre - det blir ju inte bättre för det.

Välkommen Ninchen!

Wahrta, vad kul att äntligen få se din flinga. Hon är jätte fin. Nico - har man inte läst om honom i någonstans inom körning - eller det kanske var någon annan? Han kanske inte är så gammal?

Lakrits va spännande om du kan hitta Rambos uppfödare och föräldrar!!! Vist är dom speciella... Jag blir gladare för Wincent för varje dag som går, så mycket personlighet! Rambo har ju dessutom blitt jätte snygg!!! Det var en sån utveckling jag hade hoppats att kunna sätt i gång nu när jag kom hem och kunde rida oftare och så händer allt detta:cry::devil:

Jag har inte berättat om hans företeelser i fredags. Han är så rolig för han visar så tydligt vad han tycker och jag har blivit mer uppmärksam på sånt också sen vi började med NH.

När jag skulle hämta honom i hagen i fredags innan vi skulle till kliniken gick han i från mig när jag gick fram till honom:o Det har han aldrig gjort innan, så jag blev väldigt förvånat (men försökte att inte ta det personligt:p). Då gick jag till en av dom andra hästarna i stället och började gå i väg med den istället.

:eek: Var Wincents ansiktutryck!!! Det var ju inte det som var meningen. Han satte genast i trav och travade efter oss, sen stoppade han ett par meter ifrån mig och tittade intresserad på mig; "Nu kan du komma och ta mig - SNÄLLA!!!". Så typiskt honom - han ska jävlas hela tiden....:love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka