Haflingertråden del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden del IV

Det är väldigt varierande när man kan sätta igång dom igen. Lucy stog i 4 månader. Har du röntgat han? Tänk på att ha han på NOLL gräs när frosten kommer.

Nej inte än... Det kom ju i lördags;)
Nej inget gräs när det är frost.... Nu när man har läst om fruktanhalter undrar man hur man någonsin har vågat släppa hästen på gräs:confused:;)

lakrits och utte tack för de fina kommentarerna om min lilla havreflinga! :love:

lakrits: hon byter färg efter årstiderna och blir apelkastad medans hon byter, döläckert ;)

utte: du kan ge dig på att jag blir kvar här, haha :p

grngrsponpon.jpg

Ella-82
Hur går det med Anton, vad säger han om lill matte?:)

Anton säger inte så mycket om henne än, det blir väl mer när hon börjar gå tror jag ;)

Har nu haft igång Anton i 1½ månad, han är ganska så pigg o det känns inte som att han har tappat så mycket sen i våras, vilket är jätte kul! Det är bara magen o pälsen som skall bort, sen blir det lite lättare. Ser fram emot alla körtävlingar i vår!!!

Nej inte än... Det kom ju i lördags;)
Nej inget gräs när det är frost.... Nu när man har läst om fruktanhalter undrar man hur man någonsin har vågat släppa hästen på gräs:confused:;)

Vi hade våran på bete i år. Det var inga som helst problem för hennes del i alla fall. Vi vet ju inte vad det var som löste ut hennes fång. Vi misstänker att det var någon typ av förgiftning inblandad.

Nej, det är klart man ska våga - jag är väl liiite ovanligt pessimistisk dess dagar.

Vi vet inte heller vad som löste ut det. Att han var för tjock är ju faktum, men det måste väl ändå vara något som utlöser det. Kanske frosten på nätterna förre veckan - att fruktanhalten fortfarande var hög när han kom ut på morgonen och att det dessutom fanns så mycket gräs att han fick i sig rejäla mängder. Kanske stress utlöste det (pga vet.besöket). Kanske problem i hovarna utlöste det. Kanske en kombination av många saker... Han var ju inte i toppform heller efter att han hade stått i 7 veckor pga hovledsinflammation:(

Jag blir så förvirrat. Har pratat med 2 veterinärer och 2 hovslagare och alla säger olika:confused::confused:

Jag hoppas verkligen att du hittar lite mer info om rambo! Det är samma häst oavsett med eller utan stam, men för sin egen skull är det kul och kan vara bra att veta!
och vem vet kanske har han en w-hingst till far!;)

*delvis knapplån*
Våga ska man, men inte om det finns risk för hästens hälsa!
En häst lider inte av inte gå på bete, det gör den däremot om den är sjuk!

Hästsverige är unikt på det sättet att vi överutfodrar våra hästar, många kan inte tänka sig en sommar utan hästen i en stor grön hage!
Jag har aldrig sett detta fenomen utomlands!:)

är det nån förbättring idag?

Senast ändrad:

Har pratat med 2 veterinärer och 2 hovslagare och alla säger olika:confused::confused:

Ja du, jag vet inte om det finns någon annan sjukdom som är så "mystisk" och oberäknelig som fång :crazy:... Usch och tvi! Man får helt enkelt bestämma sig för vilken expert man litar mest på, och följa dennes råd. Det är en djungel!

Hur mår han idag?

Vet ni vad min "klanta" gjorde idag? Gick omkull i hagen :crazy:! Hon var pigg, och blev glad när vi kom, tog en kurva där det är lerigt lite väl fort och, vips, så låg hon där på sidan...:crazy: Hon tog sig snabbt upp igen, och verkar helt normal, men otäckt var det. Jag måste erkänna att jag red en sväng ändå, hoppas att det inte straffar sig på något vis. Men jag har ju också en överviktig häst, och är också panikslagen för att hon ska få fång, så jag valde nackdelar och fördelar mot varandra. Det känns som att hon om möjligt måste ha motion... Får bara hoppas att hon inte haltar eller mår dåligt i morgon. Då kommer jag att känna mig riktigt hemsk :(...

Jag hoppas verkligen att du hittar lite mer info om rambo! Det är samma häst oavsett med eller utan stam, men för sin egen skull är det kul och kan vara bra att veta!
och vem vet kanske har han en w-hingst till far!;)

Absolut, han är min lilla darling oavsett om han har stam eller inte.
Det mest intressanta är hans bakgrund, stammen skulle i så fall bara bli ett plus.

Hahaha........ja...visst hade det varit en fullträff om han hade en W-pappa :D

Jag tror inte du behöver ha dåligt samvete, så länge hon inte verkar ha ont!
tänk alla gånger vi ramlar, utan att skada oss..:)

eftersom jag fotar mkt, framförallt när hästarna busar i hagen så ser man att det är inte ovanligt att dom går omkull!
Full fart in i en kurva, faller pladask, upp igen och iväg!:)

Däremot kan det se väldigt skrämmande ut, i sommras hade Nisse ett litet race i den blöta gräshagen, full fart fram till mamma, där han tvärnita och gjorde en bakåt volt, sen låg han på sidan blickstilla...:eek:
jag som sett allt stod på balkongen och höll andan, mamma häst stod en stund och kollade på den lilla som låg blickstilla..
sen tröttnade hon och gick iväg, då for nisse upp igen och full fart efter henne..:laugh:
Så illa däran var han!:angel:

Ponyta är dålig igen :S Veterinären ska komma o titta på henne idag. kan vara borelia eller nått sånt.. matte är orolig!

Usch då!:crazy:
Hoppas veterinären hittar felet och att det inte är nåt allvarligt!
tycker det har vart mkt hältor och sjukdomar på hästarna i tråden iår, hoppas det blir mindre sånt fram igenom!
så att både hästar och ägare får njuta av hösten/vintern/våren...:)

ja det hoppas jag med! :D får resultaten på fredag! hoppas, hoppas.. så duktig var hon min tös, stod alldeles blickstilla när han tog provet - som vanligt! hon är en klippa ändå :)

nej, men det var det gulligaste jag sett :p bara tanken på att jag om en månad kanske sitter med än sån i knät är ju helt galet underbar! :love: ska nämligen bli moster! :laugh:

Vilken underbart rar maskot vi har fått!!:love: Du måste lova att lägga in bilder på henne titt som tätt så vi får se hur hon växer./L

Nu har jag blivit med Haflinger:love:
Fick hem den nya ögonstenen i lördags 11/10
Han heter Strazz född 2003 och är e: Striker 22 u: Hervor 32-99-0516

Vore kul att få lite kontakt med andra haflingerägare, och se lite bilder.
Finns det nån här ute som har en häst efter Striker lr Hervor?
Pm:a mig om ni vill se bilder på honom på min hemsida, vet inte om man får lägga ut den här.
//Linda

Prova, det är väl alltid någon som skriker i högan sky om det inte är tillåtet:D Annars så skriker vi inte så mycket i den här tråden som är en av Bukes "snällaste", det muttras mest lite ibland......
Välkommen förresten!

wathra- hoppas att det går bra för Ponyta
Iser-håller tummarna att det "bara" är ett lindrigt anfall
Bettymatte-vad fin hon är:love:
Kramar Lisa som lyckats hitta en karl-med vidhängande stall:rofl:

STRAZZ!!!:love:

Den busungen har jag ju inte sett på flera år! klart man vill se bilder!:)
Såg att han var ute på annons men inte trodde jag hans nya ägare skulle dyka upp här!;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Hovrandsartros
Tillbaka