Haflingerhästar!

Tokyo

Trådstartare
Hej alla människor :)

Nu är det så att jag (kanske/troligtvis/kanske inte/vem vet?) ska köpa häst(alt. skaffa foderhäst) och jag råkar ju vara väldigt svag just för haflingerhästar.
Någon som kan berätta mer om denna ras??
Varför jag borde skaffa en.
Varför jag inte borde ha en.
Ni förstår :)

Jag har ju som alltid gillat denna ras då jag växt upp bland "flingor" :)
Min farmor och farfar är nämligen ägare till den första svenskfödda haflingern och har haft diverse haflingers på gården där jag spenderade/spenderar somrar och jular :)

Som jag har förstått det så är det en ypperlig allroundhäst.
Alltså... de verkar ju(vad jag har sett) kunna göra precis ALLT!
Har jag fel då?

Det bör ju tilläggas att jag är en 14-årig ponnyryttare som är inne på det här med hoppning :)
Det är inte så att jag tävlar några höga klasser men jag tycker det är väldigt roligt att hoppa :)
(Även fast jag blir lite tveksam när det dyker upp hinder högre än 1 meter/110 cm)

Nu har jag babblat allt för mycket!!!

Ska jag verkligen skaffa en haflinger??
Jag älskar de små liven men jag vill veta mer om dem!!! :D

:banana:
 
Sv: Haflingerhästar!

Jag har en haflinger! Och jag tycker att min passar in på det du skriver "att man kan göra allt med dom". Men det är ju från individ till individ.

Den erfarenheten jag har av haflinger är att de är känsliga och har mycket egen motor, men har ändå väldigt bra temperament och är inte så stissiga.

Min haflinger är av den grövre typen och har ett bra steg, medan det finns en annan haflinger i stallet som är av den nättare typen och har mer ett "ponnysteg". Hoppning går snabbt, men det är KUUUUL tycker min häst :) Räkna dock med att de är kallblod och starka! Igår tyckte min att det var läskigt med alla mygg ute i skogen, och när vi travade var det inte "sansad trav, mjuk och fin i munnen" utan mer "nu köööör vi!"

Jag ska låna ut min haflinger på foder inom snar framtid, tyvärr endast "här nere" i mellan Sverige, men det finns ju massvis av haflinger om du kollar på annonser :)
 
Sv: Haflingerhästar!

De haflinger jag har stött på stämmer in på det du verkar vilja ha ut av en häst. Pigga glada allroundponnys/små hästar som är lugna och trygga i sin mentalitet. Så rasen i sig är nog inget jag tror du behöver fundera särskilt mkt på. Du gillar rasen, har träffat flera individer av den och vet ungefär hur rasen är.

Det som du mer får tänka på är vilken typ av individ du vill ha? Om du gillar att hoppa men blir lite osäker på högre höjder så bör du leta efter en ponny som har säker taxering och är ärligt och positivt inställd på hinder. - då kommer du ha förutsättningarna för att utveckla din egna hoppning oavsett vilken specifik höjd du rider på.
Och så i övrigt en välriden ponny som har lärt sig goda grunder. Den ska t.ex. inte dra iväg, vara seg på att lyssna för varken skänkel eller tygel och så ska den varar jämnt musklad och kunna söka sig till en hållbar arbetsform om du som ryttare gör rätt. Jag tolkar dig som att det är din första ponny som du ska skaffa och då är det viktigt att den är välriden i dressyren även om du är mer hoppinriktad. Är den välriden i dressyren så kommer du att kunna utvecklas med ponnyn i hoppningen också och ponnyn kommer att ha en mycket större chans att få vara hel och frisk om den har en god grund när den flyttar hem till dig.

Enda anledningarna för att du inte ska skaffa en haflinger som jag kan komma på är om du inte hittar rätt individ. Om du letar efter en haflinger men inte hittar någon som utbildningsmässigt passar dig och din kunskapsnivå så tycker jag att du ska vara beredd på att bredda ditt letande efter ponny för att ha större chans att hitta en ponny som passar dig. Det finns ju inte hur många haflinger som helst i landet så det är ju kanske inte säkert att det finns en som har den utbildning och trygghet i hoppningen som behövs som är till salu eller för utlåning. Och hittar du inte helt rätt så är det dumt att vara helt fastlåst vid en specifik ras.

Den andra anledningen jag kan komma på är om du verkligen vill satsa på hoppningen och på att tävla och komma upp i klasserna. Det finns ju haflinger som hoppar riktigt bra men om man vill satsa på en "tävlingskarriär" så är det större chans att hitta en riktigt bra hopponny inom en ras som är avlad för hoppning. Men det verkar som så på ditt inlägg att du mest är ute efter en rolig kompis som du kan hoppa med och då finns det ingen anledning att leta efter en hoppstjärna. Och sen finns det inget som säger att vissa raser inte kan skrälla i hoppningen.
 
Sv: Haflingerhästar!

Jag håller med Ottila. Om du vill "satsa på" hoppning på så sätt att du vill tävla så är nog inte haflinger den rätta ponnyn. Jag tycker de är underbara personligheter och det bra-iga med dem är att de är så allround. Jag uppskattar förstås också att man som vuxen kan rida dem och jag har träffat flera riktigt "välridna" haflingers av just den anledningen (de rids in och till av duktiga vuxna). Jag har också en aldeles egen haflinger som jag importerat från Tyskland. Här en bild på den :-)
73541_1553163183887_1079388511_3063836_8180678_n.jpg
 
Sv: Haflingerhästar!

Om det är en foderhäst du söker i första hand så ska du nog bortse helt från ras. Det är ganska svårt att hitta någon vettig foderhäst överhuvudtaget.
 
Sv: Haflingerhästar!

Efter att ha läst de andras kommentarer vill jag fylla på lite kom jag på!

Som sagt ÄR de bra allroundhästar. Trygga, lagom pigga och rätt bra på dressyr och rätt bra på hoppning, men inga stjärnor direkt.

Det jag känner med min är att han kan bli RIKTIGT stark. Jag är en liten vuxen, och min haflinger är "bara" 144 cm, så oftast går det bra, men när han är pigg (alt drar iväg) är det svårt att få stopp. På det viset passar inte haflinger alls bra som barnponny/nybörjarponny/första ponny.
 
Sv: Haflingerhästar!

Om det är en foderhäst du söker i första hand så ska du nog bortse helt från ras. Det är ganska svårt att hitta någon vettig foderhäst överhuvudtaget.

Ja, oh ja! Det är praktiskt taget omöjligt särskilt eftersom att det är ca 35 649 st andra som söker precis samma typ av häst som en själv ^-^

Och nej. Jag är inte ute efter rena rama hoppmaskinen. Jag satsar inte på att tävla i elitklass. Jag hoppar för att jag tycker att det är roligt och söker främst då en allroundhäst att ha kul med :)

Tack för alla svar :p
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 097
Hundavel & Ras Ursäkta ännu en sådan här tråd :p Jag funderar på att köpa hund, kanske inte detta året, men om ett, två år. Jag försöker hitta en...
2
Svar
20
· Visningar
6 575
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp