Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Så här hungrig kan en haflinger vara:

hunger.jpg


Hahha så där brukar vår grabb också göra. Finns det något de inte skulle göra för lite käk! Riktiga överlevare! Robinsson-klass:)

Det är sådana egenskaper jag värdesätter i mitt "avelsprogram" ... :cool: Kul att du uppskattar humorn i min lilla bild på min hungriga lilla hingst! :) (Det är samma häst som i min avatar!)
 
Sv: Haflinger

Jättevacker häst, vilken ras det än är :)

Men hur är det med det där med kallblod eller ej, vad gäller Haflingern? Jag har hört/läst båda delar och blir inte riktigt klok på det. Någon här som vet hur det egentligen förhåller sig?

Håller med, Trygg är fin! :love:

Haflingern, eller rättare sagt Svenska Haflingerföreningen, tillhörde först AK (AK=avelskommité) Kallblod inom Svenska 0Hästavelsförbundet (SH) men det var många som inte tyckte det var bra av olika orsaker, så sen bytte föreningen "tillhörighet" och var med i Svenska Ponnyavelsförbundet en tid, men inte heller det uppskattades av alla, så nu är haflingern en "egen" ras inom SH.

Jag har i en massa år försökt reda ut detta med "kallblod", "ponny" och "häst" men får inga vettiga svar någonstans ifrån. :crazy:

För mig är haflingern en häst, med vissa drag av kallblod och vissa av ponny. Storleksmässigt är de ju oftast ponnymått, men de är ju lite kraftigare i modellen (även de lätta) så det är svårt att klassificera dem! I tyskspråkiga länder kallas de Kleinpferd (liten häst).

Hoppas du blev liiiite klokare ... Själv är jag mer förvirrad än någonsin! :D
 
Sv: Haflinger

Jag brukar lite högdraget väsa -Haflingern är inget kallblod! (Inte så att jag inte gillar kallblod för det gör jag verkligen) Utan mest för att få höra den jag pratar med rodnande försöka urskuldra sig lite.:D. Många tror visst att kallblod anses som något mindre värt:eek:
Så jag brukar vara lite elak mot halv/fullblodsfolket mest bara för att det är skoj!
Jag kallar min pålla för ponny-när hon inte beteer sig som en kamel dvs.Egentligen är det väl inte så noga vad de är ,huvdsaken är att de är, eller hur!
 
Sv: Haflinger

Precis! Jag kallar mina för "ponnysarna" ... :love: Sen kan folk säga vad de vill. :cool: Pratade med en "expert" en gång, och försökte klura ut varför man inte fick säga att haflingern var en ponny. Döm om min förvåning när jag fick svaret (citerar inte exakt här) "Ponnyer är robusta med tjock raggig päls och en svans som är tjock upptill och smalnar av nedtill".

Jag menar :eek: Det är ju precis det jag gillar hos mina, eh, ponnysar ... :o

Tillägg: "Ponnyer" och "ponnyerna" är det korrekta sättet att säga ... Språkmänniskan Eldfuxen skiter dock i det. "Ponnysarna" är mycket gulligare ju! :love:
 
Sv: Haflinger

Tack för länkarna Eldfuxen! De ser spännande ut. Här ska läsas (hemma med sjuka barn :().
 
Sv: Haflinger

Knapplån

Det är sant som ni säger att har man en gång förälskat sig i ett gult yrväder med vit man och svans så är det kört...
Vår lille kille är äntligen friskförklarad efter 8 månaders långsam Rehab-träning. Kunde inte fått en bättre julklapp!:love:
Tömkörts en gång i veckan, klättrat och gått låååånga promenader. Allt för att killen skulle få tillbaka sin styrka och äntligen har det gett resultat. Ville bara dela med mig lite av vår lycka:).

Liten tömkörningsfilm:

http://www.youtube.com/watch?v=p-6ouNFkqSA

Ursäkta lerfärgen på svansen:smirk:.

God Jul alla haflingrar och haflingerfantaster!
 
Sv: Haflinger

Wow vad fin han ser ut :love:.

Åtta månaders rehabilitering. Det låter riktigt tufft! Vad har han råkat ut för?
 
Sv: Haflinger

Jättefin är han! Var tvungen att kolla på hoppfilmen också.Tur att jag inte håller på med hoppning skulle aldrig i livet kunna hålla ordning på i vilken ordning hindern skulle tas!:rofl: (undrar om det har med åldern att göra:eek:)/L- med teflonminne
 
Sv: Haflinger

Hej alla haflingerägare/älskare!
Jag är nybliven ägare till en söt liten flinga. Hon är importerad från Tyskland och 6 år. Jag tycker verkligen att hon är en trevlig häst. Kommer alltid först i hagen, gnäggar när man öppnar dörren till boxen och är totalt orädd för allting (som vi sett hittills..) Tyvärr har jag ännu ingen bild på henne. Jag tänker träna henne inom den akademiska ridningen samt köra in henne!
Hon har tyskt pass, finns det anleding att byta mot svenskt pass eller kan hon behålla det hon har?? Om jag tex vill visa henne i sommar?? Eller betäcka henne?

Välkommen hit!
Va roligt med någon mer som håller på med akademisk. Jag cet inte så mycket om det än, men har blivit introducerade till det gnm mina fodervärder, som håller på mycket med AR - anordnar kurser etc. Har bara börjat lite smått från marken än så länge, men tycker det verkar som ett meningsfullt och hållbart sätt att träna.

Fast ibland blir jag också sugen på western - det är så mycket man vill göra.

Ska bli kul iaf att diskutera lite AR här också.

Ser fram emot att se kort...
 
Sv: Haflinger

*räcker upp en hand*

Jag gick faktiskt från Haflinger till en med Noriker i!:love:

För den som inte vet så är Norikern "besläktad" -från början- med haflingern och många av dom har samma färgkombination som en haflinger.

Lägger in bilder trots att han inte är haflinger bara för att ni ska kunna se "likheten".

Norikern är tyngre och högre.
Har inte nåt samma popularitet som haflingern (och kommer nog aldrig bli heller då det är ett kallblod)

http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/raser/noriker.html

Tryggmedsele.jpg
Trygg.jpg

Dom är också härliga:love:. Har en bok hemma med en härlig bild av en noriker. Ända sen jag fick den boken har jag velat se en live... Men det har jag tyvärr inta haft möjlighet till än.

Den såg jättefin ut din:love:
 
Sv: Haflinger

*knpl*
Halvtaskig bild på mig och tanterna, kolla in Tinkas (till vänster) mage:eek: tur att det är en fölis därinne!
Och om ni undrar, ja vi ser ett spöke, lr rättare sagt jag!:rofl:
 
Sv: Haflinger

Jättefin häst :love:.

Intressant med någon som har en Noriker! Jag har funderat lite på en sådan till min man. Inte för att det är aktuellt just nu, men jag letar ibland i annonser men har aldrig sett någon till salu. Har du importerat själv?

Min man är 187 cm lång (76 kg) och behöver något rejält att rida. Han red tidigare en Haflinger modell större men var nog tyvärr egentligen för lång.

Hur är den som ridhäst, Norikern? Hur är den till sättet? Liknar den Haflingern? Så klart förstår jag ju att alla är egna individer men Haflingern har ju som konstaterats många gånger här i tråden många gemensamma beteendedrag.

Många frågor blev det. Förlåt alla Haflingerälskare för att jag spinner vidare med Norikersnack men de är ju ialla fall släkt med Haflingern :).

Tyvärr finns han inte kvar i livet längre.
Han avlivades efter en tragisk -tillika oförklarlig- hagolycka förra året.

Jag köpte honom som 1-åring i tron om att det var en papperslös ardenner.
Men det stämde inte riktigt.
Vid närmare efterforskningar visade sig att han dök upp i Sverige som föl på en hästauktion i Skåne.
Säljaren hade lastat hästar i Österike/Tyskland och tagit med sig upp.
Det säljs föl av raserna Noriker och Haflinger på höstauktioner i Österike.
Många av fölen går direkt till slakt.

Jag har ju inte mycket att jämföra med när det gäller just Noriker men däremot köpte jag min första haflinger -90 och har haft ett par stycken.

När det gäller Haflingern så är det en ras som fångar en hjärta till 100%!
Det vet ni ju!
Gemensamt för dom flingor jag har haft så är det att dom har varit så otroligt positiva!
Alltid sociala, alltid med på noterna och alltid med öronen framåt!:love:

Jämför jag dom med Trygg så var han mycket lugnare -ja t o m "trög" i temperamentet.
Alltid sävlig och trygg i alla väder och situationer.
Ingenting kunde få honom att ta till flykten och ingen kunde tro att det var en unghäst utan han var mer som en gammal åkarpamp.

Nu skulle han vara min "Köra-uppdrags-häst" (Det var därför jag bytte ras. Ville ha en lite större och starkare dragare. Men fux med vit man skulle det vara givetvis!) och min "lunka-i-skogen-kille" och till det kan jag tänka mig att Norikern är suverän med tanke på det lugna och milda lynnet.
Däremot tror jag inte att den passar den utpräglade ridhästmänniskan som vill träna/tävla western, hoppning och dressyr.
Även om en del har vidgat sina användningsområden för Norikern i hemlandet.

Han var inte heller så "bufflig" som mina flingor har varit!;)
Å andra sidan gjorde sävligheten att en del av charmen förlorades.
När jag tänker på en Haflinger så är annars just charm det första ordet jag kommer att tänka på!:love:
 
Sv: Haflinger

När jag tänker på en Haflinger så är annars just charm det första ordet jag kommer att tänka på!:love:

Så sant, för vem har inte charmats plirande ögon under vita luggar, framåtriktade öron och nyfiket letande mular!:love:





Ha ha den här tråden är verkligen för inbördes beundran!:o
Dom oinvigda som läser måste tycka att vi är tokiga...:D
 
Sv: Haflinger

Så sant, för vem har inte charmats plirande ögon under vita luggar, framåtriktade öron och nyfiket letande mular!:love:





Ha ha den här tråden är verkligen för inbördes beundran!:o
Dom oinvigda som läser måste tycka att vi är tokiga...:D


Vet ni vad............. denna tråden är så underbart positiv:love:
För alla ni som skriver här verkligen älskar era hästar ovillkorligt och på deras betingelser!!!:love:
Buffliga, busiga, feta, påhittiga, matglada, odrägliga, med på det värsta, yrväder, uttryck som ville jaga bort vilken ras-intresserad som helst:D men inte gänget här!
Välkommna alla nya det är så roligt att kika in på denna tråd man blir verkligen glad och stolt över "sin ras"!:bump:
 
Sv: Haflinger

Tyvärr finns han inte kvar i livet längre.
Han avlivades efter en tragisk -tillika oförklarlig- hagolycka förra året.

Usch vilket fruktansvärt sätt att förlora sin häst på :(.

När det gäller Haflingern så är det en ras som fångar en hjärta till 100%!
Det vet ni ju!
Gemensamt för dom flingor jag har haft så är det att dom har varit så otroligt positiva!
Alltid sociala, alltid med på noterna och alltid med öronen framåt!

Ja det är verkligen sant :). De är underbara helt enkelt.

Jämför jag dom med Trygg så var han mycket lugnare -ja t o m "trög" i temperamentet.
Alltid sävlig och trygg i alla väder och situationer.
Ingenting kunde få honom att ta till flykten och ingen kunde tro att det var en unghäst utan han var mer som en gammal åkarpamp.

En lugn, sävlig och trygg åkarpamp. Det låter ju som en perfekt häst till maken :D. Och någon tävlingsridning av något slag blir det verkligen inte tal om för hans del.

Ja vi får fundera och läsa mer om dem. Det blir i alla fall inte aktuellt förrän om tidigast ett par år. Hoppet är ju förstås att det ska gå att hitta en riktigt stor flinga som kan passa honom :).
 
Sv: Haflinger

Söta hästar!

Faktum är att Romeos mage såg ut nästan som Tinkas i somras och där låg det garanterat inte någon fölis :crazy:.
 
Sv: Haflinger

Hej vad jag har förstått så gick haflinger under kallblod förut men 2001 gick de över till ponny.

Har ni sett på hrkk:s hemsida att haflingermästerskapen -08 ska det va med bruksridning/western.
Det måste betyda nått i trailväg, jag vill verkligen vara med, hoppas ni med!
 
Sv: Haflinger

Thiih min ser ut som hon väntar fölis dock beror det nog mest på att hon ätit för mkt hö nu igen :angel:
 
Sv: Haflinger

Vet ni vad............. denna tråden är så underbart positiv:love:
För alla ni som skriver här verkligen älskar era hästar ovillkorligt och på deras betingelser!!!:love:
Buffliga, busiga, feta, påhittiga, matglada, odrägliga, med på det värsta, yrväder, uttryck som ville jaga bort vilken ras-intresserad som helst:D men inte gänget här!
Välkommna alla nya det är så roligt att kika in på denna tråd man blir verkligen glad och stolt över "sin ras"!:bump:

Ja, det är så sant! Här riktigt lyser av kärlek i alla inlägg. :love:
Välkomna alla nya från en ganska ny Josa!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 595
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp