Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Om jag har förstått Dig rätt Lakrits eller var det Åke,så är dylika evenemang,som Western-tävlingar,endast "öppna" för redan initierade.
Övriga göre sig ej besvär !
Är det rätt uppfattat?
Jag ska höra med Western-förbundet, om det är deras policy också.
Jag lägger över mina synpunkter på forum:western,där jag kanske kan få en mer nyanserad respons på mitt inlägg, än andemeningen:
Stick och brinn,du fattar ju inget!
Det är ju de facto så, att det är min självklara rättghet att uttrycka min avsky för något ,som jag finner stötande,ur djurens perspektiv.
Det är de facto på det sättet att den oinvigde kan se verkligheten med andra ögon och är inte förblindad av givna normer,idoldyrkan och status.

Jo, men du vill ju förbjuda det mesta innom hästsporten. Tex. western, trav och galopp. Tro fasen att man tröttnar. Att du sedan tycker att man bara ska rida i ridhus gör ju inte saken bättre. Jag vet inte, men jag tycker det osar om dina inlägg....:devil:
 
Sv: Haflinger

Ofta osar det från de som inte har någon som helst kunskap. Bäst är ju att ta reda på fakta innan man ger sig på nåt överhuvudtaget...När man kan påvisa vetenskapliga fakta kring en rörelse, oavsett vilken gren det handlar om, kan man ge sig ut i diskussionen. Allt annat är endast en massa "tyckanden"...:cool:

Trist att den här tråden blev besudlad så...
 
Sv: Haflinger

*kl* Till dem det berör!

HALLÅ!!!!! Inget larv på vår fina Flingatråd! Ska ni skälla på varandra för att ni inte råkar ha samma åsikter så gör det någon annanstans!:devil::devil:
Här ska det vara fina bilder på vackra flingor,å lite muppbilder på flingaägare,Så dé så!
Fortsätt gärna era diskussioner på Westerntråden jag tror nog att de passar bättre där.

Flingatråden är den snällaste o trevligaste tråden på Buke och så ska den få vara,hoppas att ni andra håller med.
Förresten ska ni vara snälla nu innan jul, för annars kommer inte tomten med några klappar till er:rofl:
 
Sv: Haflinger

Persikan:Få gärna mer tråkigt,dina bilder är alltid lika uppskattade (med eller utan muppar)!:love:/L
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Hejja Arna :bow::bow:. Du tog orden ur munnen på mig.

Snälla, inget mer bråk i den trevligaste tråden på buke!!!
 
Sv: Haflinger

Underbart söt bild på dig och Shone!

Kom precis på att hon ser ut som en "My little pony" på den där bilden :D!
 
Sv: Haflinger

DEN HÄR tråden där emot, handlar om våra ljuvliga, älskade flingor :love: Det är hittills en av Bukes trevligaste trådar med högt i tak, mjuka toner i inläggen och en oändlig mängd nyttiga tips för att som vill veta mer om sin ras, eller bara visa upp sin Hafi-vän för andra som älskar dom lika mkt som man själv gör. Låt oss bevara den stämningen, ha detta som just en Haflinger-tråd och skicka de andra kringliggande diskussionerna till de trådar/forum där dom SKA ligga.
en ödmjuk bön från Josa

DET HÄR håller jag med om. :bow:

Visst kan vi väl diskutera i den här tråden (det hoppas jag verkligen) men då ska diskussionerna röra haflinger. Olika ridstilar har sina forum, ta de diskussionerna där.

Eldfuxen, som också har åsikter om westernridning :devil: men liksom Josa biter sig i tungan ... :D
 
Sv: Haflinger

Råkade kika förbi Buke och kunde inte låta bli att läsa vad som nu var på "tapeten"! Bra att ni står på er!:bump:
Men ett litet men Eldfuxen... håll dig till Haflinger när du informerar om olika westernämnen ........:D
Hingsten Normade med 3.125% arab hör inte hit, det är ingen hafliger utan Edelblut!:devil: Skapar onöding förvirring!:confused:
Håller helt med att här ska det vara och är, en fin stämning oavsett var i haflingerrasen vi håller till. Att respektera varandra kommer en ras längst med!:D
Återvänder till mitt lilla vinteride........ ha det så gott i vintermörkret!:)
 
Sv: Haflinger

Vad heter Wincents mamma?

Hon hette Ulli. Har tyvärr dåligt koll på siffrorna, men hon var efter Liz. Afghan och Ulfi (e: "Stein-någonting" som jag inte heller kommer ihåg på rak arm) Vad jag vet om historian var att Ulfi var bland dom första stona som kom till Danmark. Hon och 6 andra ston skickades till Östrike för att betäckas med Liz. Afghan. Resultatet blev Ulli och 5 andra ston samt hingsten Abbas.

Har fått historian av uppfödaren till både Wincent, Ulli och Abbas. Det kan hända att gubben har snyggat till berättelsen lite med åren, men han är över 80 också, så han är förlåten:angel: Minnet har ju ett bäst före datum för dom flesta;)

Han var med bland dom första som tog in haflingern i Danmark tillsammens med H.J. Nobel (gift med Inge Nobel, som nu är ordförande i DTH och sålde även några av dom första flingorna till Sverige - det tackar vi för:bow:!

Det är så jag har fått höra historian ända sen jag var 13 och började rida Ulli - lycklig över att äntligen få rida en haflinger:love: Men hon var ingen skönhet om man jämför med dagens vackra flingor, men antagligen gillade dom exteriören, som antagligen var ganska lätt för den tidens flingor. Tyvärr har jag inga kort på henne, för hon gick bort innan digitakameran fick sitt genombrott.
 
Sv: Haflinger

Va avundsjuk jag blir på dig Persikan - det är så roligt att köra med motorsåg.

Vad har du för planer när du är klar med din utbildning? Ska du jobba med detta som proffs eller är det mest på skoj? (Vi kanske ska ta detta på PM, eller?)
 
Sv: Haflinger

Konstiga färger vi fått på vårt Buke eller så är det min dator som cpar.
Nerå jag ser det mest som ökad kunskap till mig själv och även hjälpa andra såklart om de vill ha ner nå träd.
Men att handhugga i någons skog och försöka tjäna pengar är inte lönsamt nu när alla dessa maskiner finns.

Däremot kommer jag syssla lite i min egen skog hade jag tänkt.
Vilken Shone får hjälpa till med;)
(vare sig hon vill eller inte)

Jag känner lite press på mig med tanke på att jag är 4:e generationen på Nygård och mitt enda syskon är en storasyster som inte vill ha det så det vilar helt enkelt i mina händer (inte ännu förstås)
Hittade ett VÄLDIGT gammalt flygfoto på Nygård.
Men smedjan saknas, den fick väl inte plats tyckte piloten..

IMG_0103-1.jpg


Jag vet att det ser skräpigt ut men det blir lätt så när ens pappa har "många järn i elden samtidigt"
De flesta byggnader är nu renoverade och båda husen är röda
(Jag målat Jag målat!)
Men om ni tittar noga uppe vid det högra husets gårdsplan så är det däruppe typ alla kort är tagna på Shone=) Och där är även stalldörren, den högra i vita delen.

Så vet ni lite mer var jag håller till hihi..
Och till detta hör då såklart några åkrar och en hel del skog och för att få en humm om hur jag senare ska ta hand om allt så kände jag att utbildningen skulle vara nyttig för mej.

Skogen var jag mest intresserad av att lära mig om och det måste jag säga att jag gjort.
Vi håller på med gallring och blädning nu och det är nyttigt eftersom jag kommer göra det hemma.

Eget företagande går ju oxå utbildningen ut på , jag hänger med men jag fattar inte mycket.
Mamma får vara min "papperstant" om det blir nå i framtiden.

Så som tjej här ska jag iaf göra allt jag kan för att leva upp till en mans villkor.:cool:

Att sälja finns inte på kartan då går jag hellre och dränker mig för då har jag inget att leva för, detta har mina förfäder byggt upp åt mig och detta skall jag viga mitt liv till (om jag så ska ha 3 jobb för att få det att gå ihop!)
 
Sv: Haflinger

Lyckost dig!:)

Håller ju själv på med skog och stora drömmen är ju att ha ett eget ställe. Det ser stort ut... Hur mycket skog har du?

Skulle önska det var jag, som vågade "ta ut" ett helt år på det viset, för att lära mig något som man är nyfiken på. Nu när man har börjat jobba är man ju fast i "träsket":( och känner att man måste ställa upp och inte kan ta ledigt för länge i taget. Sen har ju jag en massa drömmar om att resa mycket också - man kan ju inte ta ledigt för allt:crazy:

Att man alltid ska styras så av pengar:devil:

Just nu har jag ju inte äns tid med min flinga pga jobbet. MEN det ska bli annorlunda snart - inget mer gnäll!!!

Men smedjan saknas, den fick väl inte plats tyckte piloten..
Det var en våghalsig pilot om han flög och fotade samtidigt:crazy::idea:
 
Sv: Haflinger

*kl* Till dem det berör!

HALLÅ!!!!! Inget larv på vår fina Flingatråd! Ska ni skälla på varandra för att ni inte råkar ha samma åsikter så gör det någon annanstans!:devil::devil:
Här ska det vara fina bilder på vackra flingor,å lite muppbilder på flingaägare,Så dé så!
Fortsätt gärna era diskussioner på Westerntråden jag tror nog att de passar bättre där.

Flingatråden är den snällaste o trevligaste tråden på Buke och så ska den få vara,hoppas att ni andra håller med.
Förresten ska ni vara snälla nu innan jul, för annars kommer inte tomten med några klappar till er:rofl:


Jag kan inte annat än hålla med dig,,jag trivs som fisken i vattnet i denna tråd :D
MEN...när en sådan argumentation dyker upp ur tomma intet så är ett förklarligt inlägg på plats.

Tycker också det hör till westernforumet och jag tänker inte diskutera det här.

Men jag vill ju ha massor av juleklappar :cry::D
 
Sv: Haflinger

Tack så jättemycket för din forskning i det hela :bow:.

Jag ser att det inte har nåt med stammen att göra..de du hittat. Jag ska se om jag kan kolla upp lite på de hästar jag har hittat...intressant:).

Thank you :bump:
 
Sv: Haflinger

Du Persikan hur stor är Shone egentligen? En flinga är ju ändå mindre än en nordsvensk eller ardenner - hur klarar hon dom tunga lassen?
 
Sv: Haflinger

Tänkte bara att jag skulle bidra med lite kort, från en av dom få fina höstdagarna vi har haft i år, där jag till och med hann med att åka till stallet...

Det är länge sen jag skickade in några kort, så jag hoppas att jag minns hur man gör...

Min köttbulle:
DSC01583.jpg


Försöker få med sista gräset...
DSC01586.jpg
Ja min är också mörk på mulen:love:

Okej då... En liten kram kan du få...
DSC01581.jpg


Sällskap i hagen ska man ha...
DSC01575.jpg


Hoppas det funkar nu!
 
Sv: Haflinger

Hon hette Ulli. Har tyvärr dåligt koll på siffrorna, men hon var efter Liz. Afghan och Ulfi (e: "Stein-någonting" som jag inte heller kommer ihåg på rak arm) Vad jag vet om historian var att Ulfi var bland dom första stona som kom till Danmark. Hon och 6 andra ston skickades till Östrike för att betäckas med Liz. Afghan. Resultatet blev Ulli och 5 andra ston samt hingsten Abbas.

:eek: Ulli HA 23! Vad coolt! e. liz. Afghan u. Ulfi HA? e. 901 Steinadler var hon. Red du henne i Danmark? Om hon kom till Sverige måste mamsen och jag skriva en ny bok ju! :o Det blev förresten en hingst till av den där betäckningsresan - Klodskovgaards Attila, men han var steril.

Har fått historian av uppfödaren till både Wincent, Ulli och Abbas. Det kan hända att gubben har snyggat till berättelsen lite med åren, men han är över 80 också, så han är förlåten:angel: Minnet har ju ett bäst före datum för dom flesta;)

Han var med bland dom första som tog in haflingern i Danmark tillsammens med H.J. Nobel (gift med Inge Nobel, som nu är ordförande i DTH och sålde även några av dom första flingorna till Sverige - det tackar vi för:bow:!

:eek: igen! G. Vagn Rasmussen! Känner du honom? Lever han? :o

Det är så jag har fått höra historian ända sen jag var 13 och började rida Ulli - lycklig över att äntligen få rida en haflinger:love: Men hon var ingen skönhet om man jämför med dagens vackra flingor, men antagligen gillade dom exteriören, som antagligen var ganska lätt för den tidens flingor. Tyvärr har jag inga kort på henne, för hon gick bort innan digitakameran fick sitt genombrott.

Hallå där! I boken Haflinger in Europa - Liebe ohne Grenzen finns faktiskt en bild av Ulli! Med vit man! Och en av Abbas. Och några till. Visste du förresten att Ulli har en dotterdotter i Sverige? e. liz. Aros - Abbas (ja, Ulli betäcktes tydligen med sin halvbror).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 595
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp