Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Men ett litet men Eldfuxen... håll dig till Haflinger när du informerar om olika westernämnen ........:D
Hingsten Normade med 3.125% arab hör inte hit, det är ingen hafliger utan Edelblut!:devil: Skapar onöding förvirring!:confused:

Oh, förlåt ... :o Hoppas ni inte blev alltför förvirrade era stackars vilseförda lamm ... :crazy: Fast jag tycker nog att han kan få vara med på ett hörn (med procenten angivna förstås). Får man presentera papperslösa hästar måste väl även en som bevisligen har 96,875 % haflinger i stammen duga för den här tråden? Jag tror inte att någon tänkt köpa Normade ändå ... Och både Nevada och Midas är helt renrasiga.
 
Sv: Haflinger

Åh vad fint! Men du! Jag som just hade kommit på att du kunde bli lärare på min körskola med haflinger som jag ska starta. Sen. Kanske. :angel: Äsch, jag får lära mig köra själv! :banana:
 
Sv: Haflinger

JA! Det blir jag gärna! Haha!

Tror det rör sig om ca 150 Hektar skog.

Hon är 142 men hon drar inga tunga lass *L*
Jag är väldigt noga med att hon inte får dra för tungt så att hon fortfarande tycker det är kul=)
Det som sket sig lite när jag var med på skogsDM i ett alldeles för tidigt skede tycker jag nu (i efterhand) ska hädanefter inte lyssna så mycket på andra utan besluta själv!
Så då vart hon lite avskräckt, hon är så lätt emot ardennrarna så hon hade lite svårt att bromsa 8-hjulingen i nerförsbacken..

Hon tar massaveden så får nordsvensken sköta timmerstockarna!
Än så länge iaf, det går ju att träna upp henne med.
(Bara tiden som fattas) som för många andra här..

Jag har en praktik kvar på utbildningen på 3 v. och jag har gjort skogsdelen så nu kan ja va vart ja vill och skulle gärna vilja vara på nå haflingerställe! Är det ngn som vet nånstans?
Jag kan gö vad som helst, köra in en unghäst eller köra skit eller vad men ja känner att jag vill utnyttja utbildningen lite till att vidga vyerna i haflingervärlden!
Det kan väl inte vara fel?

Den är efter jul och nyår ngn gång..
 
Sv: Haflinger

EldfuxenDu är förlåten, det är inte alltid så lätt att hålla ordning på procenten(%) :angel:

Persika Vilken härlig gård!!!!!!! Förstår att du vill kämpa för den.

Härliga bilder!
 
Sv: Haflinger

kul att du vill åka till något haflingerställe på praktik! jag har funderat på att åka till tyskland eller österriket på min 7 veckorspraktik i vår det finns ju lite fler hästar där. Men antagligen blir det något hopp/dressyrstall med halvblod, är ju kul det med. Bara det är mycket hingstar:love: är jag nöjd!! Du gick på Kvinnersta va? Har två kompisar som går där i 3:an, Joanna Borgström och Cilla Eriksson. vet du vilka det är?
 
Sv: Haflinger

.

Min köttbulle:
DSC01583.jpg


Vilken lustig färg hon/han har:P
 
Sv: Haflinger

*kl*

Ni som kan och har koll på stammar; tror ni man har valt vissa linjer osv. i valet av westernhaflinger?
Även om ni inte är intresserade av western så kanske ni vet vad det är för stammar man kan kika på som kan lämpa sig?

Den hästen här som skulle kunna gå hur långt som helst inom reining, om man satsade på henne är Marimba

I övrigt tror jag det är mycket viktigare att kolla extriören!;)
Eftersom det är svårt att bevisa att det är stammen som gör haflingern till en bra westernhäst!
 
Sv: Haflinger

O men hur ska exteriören se ut på en sådan då?
Nått speciellt man ska titta på?

Hittade nåra gamla fimler på fetto frida förra vintern när Therese kom och skulle försöka göra häst utav henne:devil:

På den första är hon en trotsig tonåring som inte förstår ryttarens hjälper över huvud taget. Hon sparkade även bakut i protest ett antal ggr!



EN dag senare börjar hon fatta vinken:



Vet bara inte riktigt hur formen ska se ut i western, vad man ska sträva efter.. Therese var extremt noga med eftergiften så fort hon sökte sig neråt men hur fortsätter man på det då för ibland kan hon springa och nästan nosa i backen och det är liiiite för lågt haha!
 
Sv: Haflinger

:DVi har också en framtida dröm som western ryttare!:bump:

:love:

:bump:

Jag tror inte heller att det är någon speciell linje eller avelsinriktning som skulle vara bättre till western än någon annan, utan det är individens anlag som avgör och ryttarens intresse.
Däremot så tror jag att western passar de flesta haflinger om de är rätt byggda, vilket de flesta är!:banana:
Ni som sett haflingershow i utlandet minns nog italienaren som brukar uppträda...... Eldfuxen, har säkert någon bild eller länk dit!;)
Oh vad jag längtar till ljusare tider............
 
Sv: Haflinger

pic14434724

:love: Herregud vilken fantastisk hårrem! Tack för påminnelsen om att det finns en tid när det inte är decimeterlång vinterpäls som gäller.

Om en vecka vänder det - sen går vi mot ljusare tider igen! :banana:
 
Sv: Haflinger

Igentligen borde ju alla hästar med bra poäng 38 och uppåt passa, men det är ju inte helt tillförlitligt!
Så det jag hade tittat efter är, korrekta ben, rund överlinje, stark ländrygg, relativt sluttande kors, fina ben inga stockar ;).

Gångarterna skall gärna vara något markbundna!


gammal bild på fet häst i nedförsbacke, men här ser du iaf vad jag menar med rund överlinje, stark ländrygg och rätt lutning på korset!:) som iaf jag anser är det viktigaste för att få en bra ridhäst!
uppstlld.jpg
 
Sv: Haflinger

Ni som sett haflingershow i utlandet minns nog italienaren som brukar uppträda...... Eldfuxen, har säkert någon bild eller länk dit!;)

Ja, han var med i mitt inlägg om westernhaflinger och stammar (2032):

Eldfuxen skrev:
Ett annat legendariskt western-haflingersto (jag överdriver inte) är ju Luis Kompatschers underbara Nikita som gick i pension i somras. Bild (sidepass över levande människa): http://f9g.yahoofs.com/groups/g_382936/.HomePage/__sr_/185d.jpg?grAkxYHBrTVsmPf0

Luis K har en hingst också, Apoll, som han rider western på. Hittar endast en ganska dålig bild (längst ner på sidan): http://www.acocms.it/Sites/athesia_radius/attach/Stallerhof_Deutschnofen.pdf. Apoll är född 1994 och e. Admont - Adlerstrolch. Hela härstamningen hittar du här: http://www.haflinger-suedtirol.com/content2.asp?Subc=246&L=2&idmen=154

Sen har han en valack också (tidigare avelshingst) vid namn Medano. Har tyvärr inte hans stam här. På bilden upptill till vänster på denna sida riden av en annan sydtyrolare: http://user.tninet.se/~kvc963s/anvandning/anvandning.HTM

Han är en riktig cooling, Luis Kompatscher, rider (red) sin Nikita med halsring, och gör slidestops, rollbacks och sidepass. Och "hoppar bock" upp på hästen, förstås. Även sidepass över levande människor (varför använda bommar, liksom, när alla flickor står i kö för att få agera levande bom? :D ). Sen lät han Nikita gå över människor utlagda som ett "L" m.m. m.m., stanna mitt i alltihop och så ställer sig karln upp på hennes rygg och tar av sig hatten för publiken. Då kan jag säga att tårarna inte var långt borta hos mig i alla fall. Vilket förtroende mellan häst och människa! :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Citat Persikan:
"Therese var extremt noga med eftergiften så fort hon sökte sig neråt men hur fortsätter man på det då för ibland kan hon springa och nästan nosa i backen och det är liiiite för lågt haha"

Det skulle jag också gärna vilja veta.

G-T Varför vill du ha mer markbundna rörelser? På vilket sätt skulle det göra en Haflinger till bättre Westernhäst? :confused:
 
Sv: Haflinger

O


Vet bara inte riktigt hur formen ska se ut i western, vad man ska sträva efter.. Therese var extremt noga med eftergiften så fort hon sökte sig neråt men hur fortsätter man på det då för ibland kan hon springa och nästan nosa i backen och det är liiiite för lågt haha!

Det man strävar efter är att hästen ska orka bära sig i en hyfsat låg form med så lite kontakt som möjligt i munnen. Vägen dit kan ta ett tag.
I din väns fall så skulle jag ge hästen lite skänkel så den får upp nosen igen till en mer lagom form.
Den jättelåga är ju bra också bara hästen arbetar igenom den, men regelboksmässigt ska öronen vara i jämnhöjd med manken, på tävling. Men tävling och träning är olika saker.
Den riktigt låga formen använder jag mig av ibland i slutet på ridpass. Hästen får sträcka ut musklerna, den slappnar av. Att rida på en lite mindre volt och släppa efter på tygeln mer och mer är jättebra.
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

På Wras tävlingar och enligt deras regelbok så dömer man hästen efter hästens ras och förutsättningar. I Quarterklasser/tävlingar så dömer man efter Quarterns förutsättningar som ras. Quartern har en extra gångart, jog. Det är en energisparande gångart, kort kort trav, och den är väldigt markbunden. Egentligen är oftast Quarten väldigt markbunden i sin gång vilket gör att den ser/är avslappnad och har säkert ett syfte till just den rasen men det har jag ingen koll på.

Det mesta i westernridningen ska se avslappnat ut, och en markbunden gång gör ju sitt. Givetvis ska den inte släpa benen efter sig och dyl, den ska ju bära sig.

Golden Tinka kan säkert förklara mer angående markbundheten för jag har säkert inte helt koll på det och vad det kan ha för syfte till fullo.
 
Sv: Haflinger

Det stämmer säkert det du skrev om stam, kroppsbyggnad är väl det som betyder mest. Men med tanke på att haflingern är en ganska välanvänd ras i Tyskland inom western (vad jag uppfattat det som) så kanske de "fått" fram nån "avel" inom rasen som gav hästar exteriört lämpade för westernridningen.
Men..det var bara en tanke :D
 
Sv: Haflinger

Varför vill du ha mer markbundna rörelser? På vilket sätt skulle det göra en Haflinger till bättre Westernhäst? :confused:

Hästen sparar energi, den blir bekvämare att sitta på, och har lättare för att hålla reda på benen, än om den skulle ha höga knälyft!;)
Sen har den ofta naturligt lättare att lära sig gå i jog och lope (långsam galopp) om den håller hovarna nära marken, det betyder ju såklart inte att den ska släpa hovarna efter sig!
 
Sv: Haflinger

Måste ju fylla på med lite bilder från dagens stallbesök, Tinka firade min hemkomst genom att slänga mig i backen:crazy: hon måste testa och se vad jag går för när jag sitter och halvsover på ryggen barbacka..:angel:
Efter det var det full fart, bocka nerför alla backar, och takta sig fram genomskogen och allmänt leva rövare när tillfälle gavs, dom ser ju så lugna och beskedliga ut i hagen men fy vad man lurar sig!!!
kom iaf hem utan några brutna revben;)
Amie


Lilla Anca


En snorig Merell, kolla in öronen!:d


Latina
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 595
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp