Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Sätt dig in i westernridningen innan du kläcker ur dig något om det.

För det första så spinner man inte 10 varv, varken på träning eller tävling. Om det gjorde ont på hästen så skulle den inte utföra det.
De hästar som klarar av att spinna är dom som har styrkan till det, alltså orkar bära sig på det inre benet för att utföra momentet.

Angående slidestop så är det många faktorer som spelar in. För det första så är det underlaget. Underlaget är "glidvänligt" vid reining, alltså det "stoppar" inte upp hästen och motar den när den ska glida, ett dåligt underlag kan däremot orsaka skador.
Sen så finns det slidingskor och de hästar som tävlar i reining har dessa skor. De hjälper hästen att glida. Det blir som att åka kana.

Sen det är klart, det går inte sticka under stolen med att hästar får förslitningskador osv. MEN det finns i alla sporter.
Man ska också tänka på att USA är USA, där är dom mycket tidigare med allt och de tävlar 4-5 åringar på de riktigt stora tävlingarna...dom hästarna håller inte alltid så länge.
Men då ska man veta att de rids in som 2 åringar och sen kör dom på. Ofärdiga hästar som sätts i ridning på det viset, ja..det är inte konstigt om dom inte håller.
Men den diskussionen är en helt annan.

Sen ska du också veta att westernhästar utför sina moment i en lägre form där mycket balans spelar in, givetvis styrka också men ta dressyrhästarna i engelsk ridning, de gör samma sak fast i en mycket, mycket högre form...det är inte så nyttigt heller.

Innan du säger att det handlar om djurplågeri....sätt dig in i hur det fungerar.
 
Sv: Haflinger

Du säger också att vi bara väger 15 % av hästens vikt; det är möjligt men tänk då på att hästen har muskler anpassade för sin storlek och kropp, den har ju inte en människas storlek på sina muskler.
 
Sv: Haflinger

*kl*

Ni som kan och har koll på stammar; tror ni man har valt vissa linjer osv. i valet av westernhaflinger?
Även om ni inte är intresserade av western så kanske ni vet vad det är för stammar man kan kika på som kan lämpa sig?
 
Sv: Haflinger

Hvilken härlig film. Det är inte så ofta man ser en flinga med en så fin galopp och va snyggt tränat den var.

Så verkligen harmoniskt ut tycker jag.

Tulipanaros, jag tycker den kommentaren hör hemma på westernforumet...

*kl*

Ni som kan och har koll på stammar; tror ni man har valt vissa linjer osv. i valet av westernhaflinger?
Även om ni inte är intresserade av western så kanske ni vet vad det är för stammar man kan kika på som kan lämpa sig?



Håller inte Golden-Tinka på med western också? Hon kanske vet...
 
Sv: Haflinger

Så här ser hon ut på sommaren.. ganska stor skillnad
14676810.jpg


Är era flingor med så mörka runt mulen?

Hon var rätt lik Wincents mamma i färgen (sommarfärgen i alla fall). Hennes man var inte helt vit heller, ändå fick hon rätt höga poäng på kåringen för Sweissgut när hon var ung. Men kraven kanske har skärpts sen dess - hon föddes ju '78.

Har fått höra att hon var en av dom högst bedömda stona i Danmark (och också bland dom första) trots att manen inte var kritvit och huvudet var ganska stort.
 
Sv: Haflinger

Aha där ser man, jag har alltid trott att det va jätte negativt med de svarta i svansen.. sedan ahr hon ju inte jätte jätte lång man heler, o den e inte krit vit.:D Men jag älskar henne som hon är:P
 
Sv: Haflinger

Klart att man gillar det man har även om de inte ser ut precis som "regelboken" säger.Jag älskar min Hannie trots sina vita fläckar som förresten inte syns i vinterpälsen:confused:.
Tror att de har mörka mular Faffie var mörk o Hannie


Har en mörk liten näsa!
 
Sv: Haflinger

Jag har ju fått hem min Barefoot London i dag.Glömde dock att ta med kameran-teflonminne:eek:Hann inte rida heller men jag provade den på o det såg riktigt bra ut.Funderar lite på frampommeln hur ser jag om den är för smal? Finns inga dumma frågor eller....?:o
Ska plåta i helgen så får ni hjälpa mig då! Hinner nog inte innan ,vi ska få hem Stinas lilla valp i morgon,så söt!:love:/L
 
Sv: Haflinger

Ja, det var väl det bästa du kunde göra mot hästarna. Kan man inget om sporten/hästar så skall man hålla sig därifrån och knipa igen käften. Ta rida på saker innan du uttalar dig.
 
Sv: Haflinger

Jo..men självklart..det har du rätt i..att jag inte tänkte på det, och duktig på stammar är hon ju också.
Ska genast fråga..
Tack för tipset ;)
 
Sv: Haflinger

*kl*

Ni som kan och har koll på stammar; tror ni man har valt vissa linjer osv. i valet av westernhaflinger?
Även om ni inte är intresserade av western så kanske ni vet vad det är för stammar man kan kika på som kan lämpa sig?

Jag har funderat ett tag på det här, men nej ... jag kan inte se att vissa stammar skulle vara bättre eller lämpligare för just westernridning. Nu är jag inte särskilt insatt i westernridning, men stammar, DET kan jag! :D

Jag känner bara till enstaka haflinger som är duktiga i western, men tyvärr kan jag inte se något "mönster" stammässigt. Det tycks snarare vara så att det de har gemensamt är ägare/ryttare som vill rida western ...

Nägra exempel:

Hingsten Normade, e. Nevada - Midas, född 1992 (står i Sachsen-Anhalt i Tyskland). Normad har 3,125 % arab i stammen.
Hingsten Stuart 420071283 e. Steiger - Neckar, född 1983 (står i xxx i Tyskland) Stuart är helt renrasig. Bilder: http://www.haflinger-wernborn.de/Home/Schauprogramm/Sattel/sattel.html
Hingsten Nando e. Notaris - Atoll, född 1999 (står i USA) Bild 1: http://hendershothaflinger.com/assets/images/db_images/db_Parker_1_5x7R_CD_IMG_01821.jpg
Bild 2: http://hendershothaflinger.com/assets/images/db_images/db_Nando_Smethport__PA_20061.jpg
Bild 3: http://hendershothaflinger.com/assets/images/db_images/db_Parker_1_5x7R_CD_IMG_87301.jpg
Lille coole hingsten Wayne County, född 1986 e. Woestina (står i USA!). Hittar ingen westernbild (men han har tävlat allt från halterklasser (Bild: http://pets.webshots.com/photo/1101251864038356767YBQIpd) till boskapsklasser! Och så här underbar färg har han mot den vita snön ... http://pets.webshots.com/photo/1011511010026672576AAuYCYetEE

Som synes en massa olika stammar ...

Sen finns ju stoet Gloria som vann tyska mästerskapen i trail för en massa år sen. Hittar inte hennes stam eller bilder någonstans, tyvärr.
Ett annat legendariskt western-haflingersto (jag överdriver inte) är ju Luis Kompatschers underbara Nikita som gick i pension i somras. Bild (sidepass över levande människa): http://f9g.yahoofs.com/groups/g_382936/.HomePage/__sr_/185d.jpg?grAkxYHBrTVsmPf0

Luis K har en hingst också, Apoll, som han rider western på. Hittar endast en ganska dålig bild (längst ner på sidan): http://www.acocms.it/Sites/athesia_radius/attach/Stallerhof_Deutschnofen.pdf . Apoll är född 1994 och e. Admont - Adlerstrolch. Hela härstamningen hittar du här: http://www.haflinger-suedtirol.com/content2.asp?Subc=246&L=2&idmen=154

Sen har han en valack också (tidigare avelshingst) vid namn Medano. Har tyvärr inte hans stam här. På bilden upptill till vänster på denna sida riden av en annan sydtyrolare: http://user.tninet.se/~kvc963s/anvandning/anvandning.HTM

Ja, det var några duktiga westernhaflinger, och som du ser varierar härstamningarna enormt ... :crazy:
 
Sv: Haflinger

Om det är en sådan frampommel (mediumvid) som följer med sadeln kan du nog utgå ifrån att den är för smal, tyvärr. Ta ut den och titta på den så ser du hur smal den är... Men det funkar jättebra, tycker jag, att bara ersätta den med något annat mjukare.
 
Sv: Haflinger

Å vilka vackra hästar, alltså jag tycker inte det finns något som slår haflingerhingstar. De är vackrare än alla hästar=)
Det är svårt att tro att det är samma ras på den där hemma i hagen :smirk:
 
Sv: Haflinger

Om jag har förstått Dig rätt Lakrits eller var det Åke,så är dylika evenemang,som Western-tävlingar,endast "öppna" för redan initierade.
Övriga göre sig ej besvär !
Är det rätt uppfattat?
Jag ska höra med Western-förbundet, om det är deras policy också.
Jag lägger över mina synpunkter på forum:western,där jag kanske kan få en mer nyanserad respons på mitt inlägg, än andemeningen:
Stick och brinn,du fattar ju inget!
Det är ju de facto så, att det är min självklara rättghet att uttrycka min avsky för något ,som jag finner stötande,ur djurens perspektiv.
Det är de facto på det sättet att den oinvigde kan se verkligheten med andra ögon och är inte förblindad av givna normer,idoldyrkan och status.
 
Sv: Haflinger

Hej har ni sett den här bilden? Kommer inte ihåg, men den är bara såå söt:rofl:

SkogsDM12.jpg


Hon ser verkligen ut som en PONNY, en liten hårig ponny!
Hon ser så liten ut, men hon tycker om att blir tränsad iaf, kör inte upp huvet som andra hästar jag haft..

Ursäkta jag har inge och g´ö
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Här är en till muppbild jag hittade, så här ser vi ut just nu i skolan, håller på och ska ta motorsågskörkort A & B.

IMG_0104.jpg


Jag och Camilla
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Om jag har förstått Dig rätt Lakrits eller var det Åke,så är dylika evenemang,som Western-tävlingar,endast "öppna" för redan initierade.
Övriga göre sig ej besvär !
Är det rätt uppfattat?
Jag ska höra med Western-förbundet, om det är deras policy också.
Jag lägger över mina synpunkter på forum:western,där jag kanske kan få en mer nyanserad respons på mitt inlägg, än andemeningen:
Stick och brinn,du fattar ju inget!
Det är ju de facto så, att det är min självklara rättghet att uttrycka min avsky för något ,som jag finner stötande,ur djurens perspektiv.
Det är de facto på det sättet att den oinvigde kan se verkligheten med andra ögon och är inte förblindad av givna normer,idoldyrkan och status.
Jag tror att alla kanske tog i mer än som var nödvändigt, men det blir så lätt infekterat när man far ut mot någons gren. Om du läser lakrits inlägg så försöker hon faktiskt förklara och diskutera och ger dig en hel massa bra information. :bow: DEN diskussionen hör emellertid hemma i westernforumet, så jag ska också bita mig i tungan här och ta diskussionen där den hör hemma. Kom dit och diskutera kring belastningsfrågor och ridsätt, så finns det flera extremt duktiga och kompententa ryttare som kan förklara hur man tänker och hur man tränar.

DEN HÄR tråden där emot, handlar om våra ljuvliga, älskade flingor :love: Det är hittills en av Bukes trevligaste trådar med högt i tak, mjuka toner i inläggen och en oändlig mängd nyttiga tips för att som vill veta mer om sin ras, eller bara visa upp sin Hafi-vän för andra som älskar dom lika mkt som man själv gör. Låt oss bevara den stämningen, ha detta som just en Haflinger-tråd och skicka de andra kringliggande diskussionerna till de trådar/forum där dom SKA ligga.
en ödmjuk bön från Josa

Persikan:
första bilden är ju det sötaste jag sett på lääänge, hon ser verkligen ponnysöt ut! :love:
Tuffa ni såg ut på "muppbilden", din utbildning verkar superintressant, med körning och motorsågar och allt!?
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Varför kan inte ni westernfolk inse att spinning är rent djurplågeri ?
Förstår ni inte att det måste vara förenat med mycket stort obehag för Din häst (som Ni säger att Ni älskar så mycket ) att tvingas snurra först 10 varv åt ena hållet och sedan 10 varv åt andra hållet !!!
Får jag föreslå att ni själva utför rörelsen och KÄNN !
Och då väger ni ändå bara 15 % av hästens vikt.
VÅGA PROTESTERA ,FÖR ERA OCH ALLA HÄSTARS SKULL!!!
Det är inte rätt bara för att man gjort så här i" alla år"----Tvärtom!!!
Se på skador som spatt,som inte sällan uppkommer ur dessa absurda rörelser.Är det detta Ni vill ge Era hästar?
Även den här rörelsen, där man tvärnitar sin häst är också rent djurplågeri---det enda det leder till är förslitningar och smärta för Din "älskling "
Jag var på invigningen av Bökebergs Ridanläggning och där pågick ngn.western-tävling.
Jag mådde illa å hästarnas vägnar och var tvungen att gå efter en kort tid.

:angel:vad du verkar bitter, provat katrinplommon?
Vad har det här med haflinger att göra?
 
Sv: Haflinger

Säger som de andra: ta det på westernforumet så slipper denna haflingertråd bli förstöd.
Men..jag ska svara dig på det du skrivit här.

Westernridningen är absolut öppen för alla, varken man utövar det eller inte.
Du började med påhopp om att det var djurplågeri, jag reagerade starkt på det eftersom du uttalade dig om det efter att ha tittat en gång på en tävling (som du själv skrev).
Jag upplyste dig hur det fungerar för att du ska förstå att det inte handlar om plågeri.

Det finns så mycket annat inom hästvärlden som är 10 gånger värre, och det borde man koncentrera sig på istället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Hudvårdstråden 2
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp