Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Så här ser hon ut på sommaren.. ganska stor skillnad
14676810.jpg


Är era flingor med så mörka runt mulen?
 
Sv: Haflinger

Tack för ditt svar.
Jo, om ett köp skulle vara aktuellt så vill jag ju att hästen ska kunna få registrerbara avkommor, eftersom tanken var att ta föl på detta sto delvis.
Som jag sa så har jag noll koll på det här med stammar eftersom jag är ny inom rasen så därför la jag frågan här hos er kunniga.

Det med arab i läste jag för en tid sen....så jag lär mig allteftersom :D.

Siffrorna ska nog inte vara så svårt att få tag på, OM hon nu har några men eftersom mor och far var utskrivet så finns ju ett pass på henne.

Som sagt så är kanske inte ett köp aktuellt det var bara så att jag fick tips om henne, tyckte om hennes modell och eftersom mor och far stod utskrivet så ville jag bara fråga.

Lakrits/som lär sig allteftersom och är tacksam för all nyttig och läraktig information om vår underbara ras Haflinger ;)
 
Sv: Haflinger

Ja,,jag har varit haflingerägare i drygt 1 månad, lite längre kanske. Hade en på G förra vintern men blev för dyr.
För en månad sedan ringde min stallägare (jag har 2 hästar till) och sa att jag nog skulle hålla mig från stallet ett par dagar (då försäljningstall). Givetvis undrade jag varför och hon sa att hon den dagen fått en haflinger.(hon visste att jag gillade dessa)
Höll jag mig undan??? Haha...inte direkt. Dagen efter åkte jag och maken ut tidigt på morgonen och där stod han...min flingpojke. Jag provred honom lite grann och ett köp stod för dörren.
Både jag och maken smalt som snö i töväder.

Jag rider western och skolar nu om min till detta med bra resultat och en qh kommer jag aldrig mer sukta över:p
Mitt mål är att börja tävla honom till våren och han kommer inte bli den sista haflingern hos mig kan jag lova.
Denna hästras är jätteduktig i western och det jag vill göra, önskar/dröm, är att visa rasen ute på westernbanorna.
Att ha fler haffisar är också ett mål och lära mig så mycket jag kan om dom. En "haffisranch" är ju aldrig fel :D
 
Sv: Haflinger

haha vad mysigt:D Jo det blir nog då, en gång haflinger alltid haflinger:P Super mysig ras..
Hur gammal är han då? Är han svensk uppfödd?
 
Sv: Haflinger

Han är inte född i Sverige utan i Holland och är 13 år gammal.
Hade det varit ett sto så hade jag säkerligen varit mer noggrann med köpet, alltså stam (han har ingen) osv.
Nu är det en valack, urmysig och jättesnäll med en enormt stor personlighet, och jag föll som en fura för honom.
Det är nu när jag sökt på nätet om rasen (speciellt inom western) som intresset mer och mer har tilltagit och vad som händer framöver får vi se :D

IM000854.jpg

IM000722.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Du och din familj ska självklart ta åt er!:love:

Jag är absolut ingen stamsnobb så det var inte det jag ville få sagt.
Utan mer det som du var inne på att man inte vet bakgrund osv.

Självklart finns det seriösa och bra uppfödare utomlands man kan hitta prisvärda hästar hos men jag opponerar mig lite åt att köpa en "oreggad" haflinger i tron om att den är speciell bara för att den är importerad!;)

Det finns oftast en anledning till att det inte finns papper med till hästen och att den är billig i inköp.
Betänk att det ska läggas på transportkostnader + div.papperexercis + provotion = försäljningspris.
Ligger detta på runt 15-25 000:- (jag finner 2 oreggade importerade flingor på nätet nu och dom ligger runt den prisklassen) så säger ju det sunda förnuftet att en oreggad importerad häst kanske inte är det bästa som kommer från det landet...

MEN den behöver ju inte behöver den vara sämre som familjehäst för det utan vara jättetrevlig och fin på alla sätt och vis!
Det finns det flera haflinger som är strålande bevis på här i Sverige!



Lakrits;
-Din Rambo är jättefin och självklart ska du vara nöjd med honom!:bow:
Som sagt, min Trygg hade inte ett papper med sig men honom hade jag köpt om och om igen om jag så fick chansen!:D

Alla har dock inte den turen för min personliga erfarenhet av dessa hästköp det är att många av dom dom har haft "konstiga" hältor, åldersbestämningen har inte stämt, den har inte gått att köra osv osv.
Och framför allt det som Eldfuxen var inne på att en del blir lurade när dom tror sig ha köpt ett fint avelssto.


Lite känsligt ämne det här men ändå intressant att diskutera!
 
Sv: Haflinger

Haflingern har ju sedan "länge" blivit en erkänd westernras framför allt i Tyskland där flera kända haflingers har slått QH på fingrarna!:D

Det kommer du och Rambo göra här hemma med!;):p
 
Sv: Haflinger

vart kan jag som nybörjare titta på western? har intresse av att börja men vet inte vart jag ska läsa nånstans..
 
Sv: Haflinger

Börja med att gå in på westernforumet här på Bukefalos. Leta och sök bland trådarna så kommer du hitta jättemycket information.

Är det något speciellt du undrar över så fråga på..kanske jag kan ge dig någon liten hjälp.
 
Sv: Haflinger

Det skulle inte falla mig in i att köpa en häst som det inte stämmer överrens med i papprerna, chipp m.m.
Hade det inte gjort det på min så hade jag inte genomfört något köp.

Det stoet jag fick tips om finns inte här i Sverige ännu.

Som vanlig ridhäst så kanske det inte spelar någon roll med papper osv som du skriver men om man vill vara mer "seriös" i sitt handhavande så ska det ju vara rätt givetvis...det är jag helt med dig på, och alla andra också förstås ;).

Om jag ska utöka min haflingerfamilj så vill jag ju ha bra matrial för att i framtiden kunna visa upp bra haflinger, annars är det ju ingen mening:D.

Rambo kommer nog bli en bra westernhäst när han mist lite av sitt hull och fått muskler, men kanske inte i klass med de i Tyskland...fast det är ju givetvis en dröm:D...att kunna slå qh hästarna...hihihi.
 
Sv: Haflinger

Jo, det är klart men Rambo är ju väldigt speciell och fin. Magari börjar ju tyvärr bli lite gammal nu.
 
Sv: Haflinger

Tack för svaret! Det är en sån kanonresurs med den här tråden, ni experter är ju fulla av kunskap :bow: I Janosch papper står det att han är Hellfuchs (ljusfux), så jag anade att det fanns nåt liknande för de mörkare flingorna.

Lakrits: de filmerna du postade i westernforumet var ju helt underbara. Steget och smidigheten i kombination med en skarp hjärna (och myyycket glimt i ögat) tänker jag gör Haflingern till en alldeles utmärkt westernhäst.
 
Sv: Haflinger

Ja..jag har en till film som jag kan visa er...har typ spenderat en vecka framför google och hittat massor av duktiga westernhaflinger.

Om ni scrollar ner till reining så finns det en länk där det står "Reining Hafi"...kolla in den. Tyvärr spinner hästen på fel ben..men vad gör det..den kan ju momentet i alla fall.
OBS. Kräver någon slags mediaplayer för att se.

http://monta-western.de/Videoclips.html

Sedan finns det en sida med mycket fina foton på haflinger inom western...ser nu att det inte går att länka till bilderna men klicka på namnen i vänsterkanten så får ni fram foton.

http://www.reining-haflinger.de/index-h-i-s.html
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Varför kan inte ni westernfolk inse att spinning är rent djurplågeri ?
Förstår ni inte att det måste vara förenat med mycket stort obehag för Din häst (som Ni säger att Ni älskar så mycket ) att tvingas snurra först 10 varv åt ena hållet och sedan 10 varv åt andra hållet !!!
Får jag föreslå att ni själva utför rörelsen och KÄNN !
Och då väger ni ändå bara 15 % av hästens vikt.
VÅGA PROTESTERA ,FÖR ERA OCH ALLA HÄSTARS SKULL!!!
Det är inte rätt bara för att man gjort så här i" alla år"----Tvärtom!!!
Se på skador som spatt,som inte sällan uppkommer ur dessa absurda rörelser.Är det detta Ni vill ge Era hästar?
Även den här rörelsen, där man tvärnitar sin häst är också rent djurplågeri---det enda det leder till är förslitningar och smärta för Din "älskling "
Jag var på invigningen av Bökebergs Ridanläggning och där pågick ngn.western-tävling.
Jag mådde illa å hästarnas vägnar och var tvungen att gå efter en kort tid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Hudvårdstråden 2
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp