Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflinger

Det var en svans som heter duga!

Visst har hon slankat ner sig Belle. Jag tycker hon ser fin ut jag :d. Det går åt rätt håll för min Romeo också tack och lov. Det märks framför allt på täcket som jag har fått spänna in rejält.
 
Sv: Haflinger

Hon ser jättefin ut! Det syns att hon börjar bli "vuxen".

Jag måste komma ihåg o ta med kameran så ska du få se på en flinga modell köttbulle!:o Stallägaren är mer än generös när det kommer till att hiva ut ensilage till lunch.Kraft har vi nästan slutat med,4 dl pellets/dag o lite morrot. Skulle behöva rida mer men tiden räcker inte riktigt tilljust nu:o
 
Sv: Haflinger

*kl*

Halloj igen gott folk.

Ni som har koll på stammar...
Fader: Whisky
Moder: Rosi

Någon som känner till? Eller som vill kolla upp om det är nåt bra ?

Fått nys om ett sto :angel:

Däremot är stoets första bokstav i namnet efter pappan...alltså W...blivit lite galet där tror jag minsann :smirk:


Vill också bara tala om för er här på morgonkvisten att min haflinger jag har idag inte är den enda som kommer bo hos mig i framtiden. Så..här har ni ytterliggare en haflingernörd som kommer försöker lära sig så mycket som möjligt om denna ras.
Har nu i ett par dagar googlat runt och hittat massor av fina haflinger inom western, på högre nivå, speciellt inom reining.
Lägger in lite bilder och film i kväll sen....
Vad heter stoet då? Finns det inga bokstäver eller siffror efter mamman och pappan?
 
Sv: Haflinger

Här är min köttbulle:P:P
16828639.jpg
 
Sv: Haflinger

haha :P tackar:p blir mörkare på vintern och ljusare på sommaren..
Hon är dock dräktig på dygn 135 idag:P kan förklrara rundheten:P:P haha men de emysigt:P älskar rasen:D
 
Sv: Haflinger

Jag kan inte uttala mig om hur hon ska se ut, för jag är bara hafi-nybörjare och lååångt ifrån nån expert (överlåter det åt andra) men blicken på den här bilden är ju bara för skön! :love: Där kan man verkligen snacka om att "grundlugnet" och det lilla busiga Haflingerfnisset skiner igenom :love:
PC100003.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Vilken rund och go skönhet! Och jag håller med Lakrits, vad mörk hon är! Kallas det nåt speciellt eller är detta också kort och gott en fux?
 
Sv: Haflinger

hm nee inte vad ja vet.. bilden är ganska mörk den med.. men hon blir som sagt mörkare på vintern..
Hon har även svarta strån i svansen, kanske däerför hon är så mörk annars med.. Har hört de e dåligt med mörkt i svansen..
Men de e inte mycket man kan göra åt:P

Renrasig de e hon garanterat, köpte henne i värnamo, dierkt importerad från tyskalnd/tryolen tilsm emd sin mamma:D
 
Sv: Haflinger

Min har också en del grått och svart hår, speciellt i manen, tyvärr. Tack och lov har hon faktiskt ljusnat en hel del sen jag köpte henne. Att det dock är svansen som ser mörkare ut än manen på mina bilder beror på att den är smutsig...:smirk:
 
Sv: Haflinger

Tack!

Usch, ja, det är svårt det där med maten! De VILL ju så gärna äta (så mycket de får!), men ALLT man ger dem syns ju...
 
Sv: Haflinger

Tack för komplimangen! Det stämmer på pricken! Lugn är hon, men också VÄLDIGT busig :D. Finns det något att pilla på, välta, riva sönder, spilla ut, etc. så nog sjutton GÖR hon det!
 
Sv: Haflinger

Haha precis som min polle:P O framför allt finns det mat, spelar ingen roll om det är 2 korn s ska hon på det:p Men de e kanske typiskt haflinger..
 
Sv: Haflinger

Halloj igen gott folk.

Ni som har koll på stammar...
Fader: Whisky
Moder: Rosi

Någon som känner till? Eller som vill kolla upp om det är nåt bra ?

Fått nys om ett sto

Däremot är stoets första bokstav i namnet efter pappan...alltså W...blivit lite galet där tror jag minsann

I Sverige finns en avelshingst som heter Wilco 26.
Han är e: liz.Whiskey.

Kan det vara den Whiskey?

Men Lakrits, varför gå över ån efter vatten och köpa osedda och "oreggade" flingor?
(OBS! Dom är inte sämre på något vis! Min älskade Trygg var stamlös och oreggad inom sin ras med!)

MEN..jag tycker att uppfödarna här i Sverige förser oss med Haflinger som duger lika bra (och många gånger bättre) än dom som kommer från stor-Tyskland och Holland.

Många tror att man får en "sällsynt speciell" flinga bara för att den kommer från Tyskland..(?)

Min åsikt är att det också finns mycket dåligt som kommer därifrån!
Man måste ha en stor kunskap och kontakter anser jag (samt en okej plånbok) för att få hit det som är bra!

Numera är jag inte insatt i haflingervärlden på samma sätt men förr köpte en del flingor från Danmark som kom från Tyskland med en tvivelaktig bakgrund.
Köpte själv en gråmanad dansk som numera står i Norge!:D

Sedan är utbudet så stort här i Sverige numera med tycker jag.
Det finns inte bara en typ eller en linje utan det börjar bli som ett eget liten smörgåsbord Sveriges haflingeravel!

Allt tack vare våra underbara uppfödare som lägger ner ett otroligt jobb för att leverera friska, vackra, sunda och rastypsika haflinger till "oss"!
:bow::bow::bow:
 
Sv: Haflinger

*kl*

Halloj igen gott folk.

Ni som har koll på stammar...
Fader: Whisky
Moder: Rosi

Någon som känner till? Eller som vill kolla upp om det är nåt bra ?

Fått nys om ett sto :angel:

Däremot är stoets första bokstav i namnet efter pappan...alltså W...blivit lite galet där tror jag minsann :smirk:


Vill också bara tala om för er här på morgonkvisten att min haflinger jag har idag inte är den enda som kommer bo hos mig i framtiden. Så..här har ni ytterliggare en haflingernörd som kommer försöker lära sig så mycket som möjligt om denna ras.
Har nu i ett par dagar googlat runt och hittat massor av fina haflinger inom western, på högre nivå, speciellt inom reining.
Lägger in lite bilder och film i kväll sen....

Eldfuxen säger som flera redan har sagt: Vad har dessa hästar för nummer? Förutom Wilcos far liz. Whiskey finns åtminstone en Whisky i Luxemburg och en i Holland. Rosi vet jag minst 4 bara i Tyskland. Så nummer behövs alltid om man ska kunna säga något om stammen.

Det finns i alla fall inget haflingersto med den stammen registrerad i Sverige, så innan du slår till bör du absolut kolla att hästen är OK härstamningsmässigt. Då tänker jag framförallt på ev. inblandning av arab. Reglerna i den svenska haflingeraveln har blivit strängare, och risken är att du står där med en häst som inte ens kan få registreringsbara avkommor (som haflinger alltså, och det är ju det man brukar vilja om man köper ett haflingersto ...).

Hoppas jag inte låter för negativ nu ... men jag har träffat så många som blivit lurade när det gäller importerade haflinger så det är lika bra att varna!
 
Sv: Haflinger

Tack för ditt svar.

Jag kikade runt lite och fann detta haflingersto och blev nyfiken på stammen (är ju ny inom rasen och kan inte ett jota om stam). Namnen var det enda jag uppfattade, siffror vet jag inte.

Angående köp av utländsk haflinger,,,tja. Den jag har nu var inte meningen att jag skulle köpa förrän jag såg honom i stallet, då var han redan här i Sverige.
Det här stoet fick jag nys om från en kontakt och kikade lite bara. Ser mycket trevlig ut helt enkelt.
Bra pris och bra ålder.

Att köpa haffisar från utlandet tycker jag inte är fel så länge dom är friska och krya.
 
Sv: Haflinger

Åh, Trygg! Tack för de "komplimangerna"! Jag tar åt mig ... :cool: Dock lägger även utländska uppfödare ofta ner massor av jobb för att få fram sina uppfödningar, så jag ser inget fel i att importera i och för sig. Det är mest det att man kan råka köpa en haflinger då som inte är OK härstamningsmässigt som är min stora invändning.

Jo, det krävs kunskaper för att hitta de där pärlorna, vilket land de än kommer ifrån, alltså vare sig de är importer eller svenskfödda. Dock behöver man enligt mig inte ha en så stor plånbok för att importera bra haflinger. Vissa uppfödare är dyra, ja, liksom vissa "områden", men vet man vad man gör så kan man absolut göra fynd! Min underbara Fira t.ex. hittade jag tack vare en mängd jätteduktiga kontakter i Italien. Och hon var inte alls dyr. Men uppfödaren var väldigt stolt över att få exportera en av sina hästar.

Så priset är inte haken vid import, om ni frågar mig. Det är kunskapen om hästen, både vad gäller stammar och vad hästen tidigare varit med om.
 
Senast ändrad:
Sv: Haflinger

Vilken rund och go skönhet! Och jag håller med Lakrits, vad mörk hon är! Kallas det nåt speciellt eller är detta också kort och gott en fux?

I Sverige ska vi ID-kontrollanter skriva "fux", alltid, enligt de instruktioner vi fått. "På tyska" skulle denna häst förmodligen heta något i stil med "Dunkelfuchs" (mörkfux) eller "Lehmfuchs" (lerfux). Hon tycks ha den där mörka "huden" som tyder på att hon har "Lehmfaktor", vilket ofta kan ge mörka inslag i man och svans också.
 
Sv: Haflinger

aha så det är inget negativt då? Eller jo lite borde det ju va.. japp hon är mycket mörk under pälsen, det kan man se i huvudet framför allt..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning http://sv.tinypic.com/r/728zz6/9 Hjälp! Vad för rygg har denna häst? Har mega problem med sadel
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: caballus
·
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite? Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: Maléne
·
Hundavel & Ras Gjorde BPH beskrivning med vår Lagotto förra helgen. Superkul och han reagerade ungefär som jag trodde :) Otroligt positiv attityd...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp