Hävda köp

Om man köpt en häst som är veterinärbesiktad ( har ej varit med på besiktningen, men säljaren skickade besiktnings protokollet ) och på köpkontraktet står det att den är inriden samt hoppad , och det visar sig när man ska börja rida den att den kastar av sina ryttare, kan man reklamera köpet ??? Är hästen verkligen inriden? Vi har nu backat och jobbar hästen från marken, då säljaren tror han kastar av för att han inte förstår. Men känner att det verkligen inte var det här jag väntade mig, att börja rida in en häst , har varken kunskap eller tid .

Antingen har du inte skrivit sanningen här eller så är det i tidigare trådar det inte stämmer. Visst var det så att det fungerade först sedan började han kasta av den yngsta dottern men det fungerade med äldre ryttare och sedan har det eskallerat. Hästen var alltså ridbar när den kom men er ridning har framkallat problemen eller hur? Givetvis inte avsiktligt, men det blev ordentligt fel

Hur får du då till det att hästen inte är riden? Som många skriver i tråden och som man med viss logik kan inse så är hästar levande varelser inte en robott och utbildning är en färskvara, i synnerhet innan man hunnit befärsta det med år av ridning.

Jag misstänker att du tycker att folk här är väl tuffa i diskussionen och det nästen blir lynchning. Det är just det ovan som får många att se rött eller att åtminstone bli irriterade när du skyller på hästen (tillskriver den eganskapen inte inriden) och andra för att ni inte klarar av hästen. Det är inte kul att erkänna för sig själv att huvudproblemet är en för ung och grön häst till aktuell ryttare. Det är så med ridning att ju mer man lär sig dess mer inser man hur begränsade ens kunskaper är. Vad jag märkt går kunskapskurvan i förhållande till aktuella kunskaper ungefär så här - inte för alla men för många.

Nybörjare - Nybörjare
Något försigkommen -Expert
Flera års ridvana - Proffs
Van ryttare - Inser att det inte är mycket man kan, men efterhand börjar en del bli riktigt duktiga
Proffesionel/Mycket van ryttare - Man är ofta både ödmjuk och duktig men har för länge sedan insett sina begränsningar.
 
Jag har ingen vana av importhästar men känner en del som föder upp hästar och har ju då sett utvecklingen hos unghästarna. En god vän till mig har en quarter som hon fött upp. Han reds in förra våren utan bekymmer. Han kunde ridas i alla gångarter och var väldigt cool. Det var inte mycket som bekom honom.

Sen har han pga tidsbrist inte blivit rider på hela vintern. Nu har han ridits igång igen och har plötsligt fått en hel del åsikter. Skulle jag rida så skulle jag antagligen åka av då han gärna bockar i galoppfattning, han sparkar bakut mot skänkeln i början av passen. Han visar rent generellt trots i början av passet, för att sen inse att bråk inte lönar sig och jobbar jättefint i slutet av turerna. Jag hade som sagt säkerligen ramlat av då jag både är feg och inte har grym balans, hans ryttare fixar dock situationen och varje ridtur slutar bra.

Med det vill jag mest säga att ja hästen kan gott och väl fungerat ganska okomplicerat på förra stället, men har hos er fått åsikter. Har den också lyckats vinna sina strider kommer det troligen eskalera. Det behöver absolut inte vara en dåligt riden häst bara för det.
Den här hästen jag pratar om var på clinic ifjol och funkade över förväntan, medan han nu fått självförtroende och testar vad han kan komma undan med. Samma ägare, samma ryttare, samma stall.

Ja det bästa vore väl helt enkelt att sälja den då ni inte klarar av den. Att det är säljarens fel tror jag inte på, tror inte heller ni blivit lurade. Ni köpte en unghäst och fick en unghäst. En del unghästar är okomplicerade, andra har mer självförtroende och testar. Nu har den vunnit hos er.
 
Hej! Lite uppdatering om våran Ponny
Han är kollad av veterinär, dock ej röntgad då hon inte såg ngn vits med det då han inte har några tedanser till smärta eller dyligt . Det enda hon ansåg o som vi själva sett är ju att han är muskelfattig , hon tyckte det var hemskt att dom hoppat med honom o kunde inte förstå hur han burit sig åt med sin muskelfattiga kropp, han var fin i munnen , inget som störde honom , hon drog ett drag med raspen , en liten pigg hade han , inga hakar , eller sår . Vi fick lite övningar som vi kunde göra med honom för att få de få muskler han har att slappna av samt som stärker hans balans lite grann. Vad vi annars har jobbat med honom är longering o tömkörning, han är duktig med hemskt försiktig ännu, min äldsta dotter har skrittat honom på lina på ridbanan , där är han ännu spänd o osäker . Ute ritt fungerar hur bra som helst , men där har han ju aldrig kastat av heller . Vi har även travat o galopperat på lina på ängen bredvid oss och det har fungerat bra . någon nämnde om jag inte skrivit sanningen om ridningen, att först har det funkat o sedan har han börjat kasta av , kan väll stämma delvis, de första gångerna red dom ju ut o då gick det ju bra sedan då dom skulle rida honom på ridbanan så kastade han av , det är ju lätt o se i efterhand . Varför tror ni han är "svår" på ridbanan, men inte vid uteritt ? Min egen teori är ngt med att han upplever det jobbigt eller svårt ( läskigt) med hörn för att han inte har muskler som bär honom o då blir det ännu jobbigare med att ha ryttare på ryggen , eller testar han ändå? Vi har beslutat att jobba med honom i sommar o sedan ser vi till hösten hur det gått om vi gjort framsteg , eller om det är bäst att sälja honom . Men just nu är vi inne på att kämpa med våran ponny
 
Hej! Lite uppdatering om våran Ponny
Han är kollad av veterinär, dock ej röntgad då hon inte såg ngn vits med det då han inte har några tedanser till smärta eller dyligt . Det enda hon ansåg o som vi själva sett är ju att han är muskelfattig , hon tyckte det var hemskt att dom hoppat med honom o kunde inte förstå hur han burit sig åt med sin muskelfattiga kropp, han var fin i munnen , inget som störde honom , hon drog ett drag med raspen , en liten pigg hade han , inga hakar , eller sår . Vi fick lite övningar som vi kunde göra med honom för att få de få muskler han har att slappna av samt som stärker hans balans lite grann. Vad vi annars har jobbat med honom är longering o tömkörning, han är duktig med hemskt försiktig ännu, min äldsta dotter har skrittat honom på lina på ridbanan , där är han ännu spänd o osäker . Ute ritt fungerar hur bra som helst , men där har han ju aldrig kastat av heller . Vi har även travat o galopperat på lina på ängen bredvid oss och det har fungerat bra . någon nämnde om jag inte skrivit sanningen om ridningen, att först har det funkat o sedan har han börjat kasta av , kan väll stämma delvis, de första gångerna red dom ju ut o då gick det ju bra sedan då dom skulle rida honom på ridbanan så kastade han av , det är ju lätt o se i efterhand . Varför tror ni han är "svår" på ridbanan, men inte vid uteritt ? Min egen teori är ngt med att han upplever det jobbigt eller svårt ( läskigt) med hörn för att han inte har muskler som bär honom o då blir det ännu jobbigare med att ha ryttare på ryggen , eller testar han ändå? Vi har beslutat att jobba med honom i sommar o sedan ser vi till hösten hur det gått om vi gjort framsteg , eller om det är bäst att sälja honom . Men just nu är vi inne på att kämpa med våran ponny

Att han är muskelfattig NU kan man ju knappast lasta tidigare ägare för.

Att man har haft en okomplicerad ungponny gör inte att man är van vid ungponnyer.

Har han dåligt med muskler så orkar han inte balansera upp både sig själv och ryttare på ridbanan.

Släpp honom på ett bra sommarbete (stora kuperade hagar med kompisar) och låt honom vara till slutet av augusti (kolla att betet räcker bara) och ta sedan hjälp med att börja om från början.

Vill ni rida i sommar så kan ni passa på att hyra en schysst ponny som ger barnen självförtroendet åter.
 
Hej! Lite uppdatering om våran Ponny
Han är kollad av veterinär, dock ej röntgad då hon inte såg ngn vits med det då han inte har några tedanser till smärta eller dyligt . Det enda hon ansåg o som vi själva sett är ju att han är muskelfattig , hon tyckte det var hemskt att dom hoppat med honom o kunde inte förstå hur han burit sig åt med sin muskelfattiga kropp, han var fin i munnen , inget som störde honom , hon drog ett drag med raspen , en liten pigg hade han , inga hakar , eller sår . Vi fick lite övningar som vi kunde göra med honom för att få de få muskler han har att slappna av samt som stärker hans balans lite grann. Vad vi annars har jobbat med honom är longering o tömkörning, han är duktig med hemskt försiktig ännu, min äldsta dotter har skrittat honom på lina på ridbanan , där är han ännu spänd o osäker . Ute ritt fungerar hur bra som helst , men där har han ju aldrig kastat av heller . Vi har även travat o galopperat på lina på ängen bredvid oss och det har fungerat bra . någon nämnde om jag inte skrivit sanningen om ridningen, att först har det funkat o sedan har han börjat kasta av , kan väll stämma delvis, de första gångerna red dom ju ut o då gick det ju bra sedan då dom skulle rida honom på ridbanan så kastade han av , det är ju lätt o se i efterhand . Varför tror ni han är "svår" på ridbanan, men inte vid uteritt ? Min egen teori är ngt med att han upplever det jobbigt eller svårt ( läskigt) med hörn för att han inte har muskler som bär honom o då blir det ännu jobbigare med att ha ryttare på ryggen , eller testar han ändå? Vi har beslutat att jobba med honom i sommar o sedan ser vi till hösten hur det gått om vi gjort framsteg , eller om det är bäst att sälja honom . Men just nu är vi inne på att kämpa med våran ponny
Som sagt, hur myckt muskler hästen hade när han lämnade förra ägaren går inte att säga så pass långt efteråt, det går snabbt att tappa muskler.

Ärligt talat så virrar du som en yr höna angående ridbarhet (inte illa ment men beskrivningarna är milt uttryckt inkonsekventa och ofullständiga) och avkastning. Hur kan du ens komma på idén att som du gjort att påstå en häst som fungerar vid uteridning inte är inriden? De råden och kommentarer ni fått här utgår från då du påstod att hästen var helt oridbar och kastade av allt och alla. Fungerar hästen vid uteridning så tar man det från där.

Jag är långt ifrån expert på inridning och utbildning av hästar, men jag hade alla gånger utbildat hästen ute i naturen och efter hand smugit in några minuter på ridbanan, saker hästen kan och fått den att känna sig duktig med mycket beröm.

Gissningsvis är han svår på ridbanan för att ni sett till att han blivit rädd och osäker där och trott att både han och ni kan mer än ni kan. Missförstånd, för stora krav, exempelvis första gången du talar om att han är omusklad och dålig balans, har ni utgått från det redan från början? Kan hästen inte balansera sig på ridbanan och man rider på som det är en välutbildad häst, inte en unghäst, så blir det lite tokigt. Har hästen ens blivit riden på en ridbana av er storlek innan?

Missförstå mig inte, jag klandrar inte dig för misstagen, man måste börja någonstans och ibland blir det fel om man inte har kunskapen. Ni är inte ensamma. Det som jag retar mig på är att du tycks villja lägga skulden överallt utom hos er själva. Ni har sett filmer på en häst som hoppar, köpt utifrån filmen och först nu undrar du hur de kan ha hoppat en så omusklad häst. Varför ställde du i såfall inte den frågan när du såg filmen, var hästen bättre musklad då, eller lika omusklad och varför reagerade ni inte i så fall? Varför köpte ni en omusklad häst om det var så viktigt eller har den fallit ur sedan ni fick den?
 
Som ovanstående skrivit, att hästen är väldigt muskelfattig nu är inte konstigt. Sedan kan jag iofs tycka att hästar som är i lagom hull och går ute ordentligt och får röra sig fritt vanligen har tillräckligt med muskler för att skutta lite. Regelrätt hoppträning är en annan sak.

Om hästen går att rida ut, rid då ut. Man kan göra i stort sett allt som man gör på ridbanan där. Och på ridbanan: man kan inte tuta och köra med en unghäst där som om det vore en skolad häst. Allt är nytt. Varenda situation och i båda varven. Funkar en sak när hästen är högerställd är det fortfarande något annat när den är vänsterställd o s v.

När jag för många år sedan red in min egen häst så stegrade han sig när man skulle byta om volt + när man travade på volten och kom från öppna delen och skulle gå in på slutna. När detta skett två eller tre gånger (= jag insåg att det var ett mönster) saktade jag av till skritt under dessa manövrar så att hästen hann tänka ordentligt. På så sätt arbetade vi runt problemet i några veckor och tog det lugnt så att han hann få ordning på sin kropp, sina ben och sin hjärna vid dessa tillfällen. Det kan låta som det var en superenkel manöver men för honom var den svår - just då. För övrigt var han extremt lättsam och okomplicerad, men just det där tyckte han var superjobbigt.

Jag skulle rida ut och så lägga till ett eller ett par varv på ridbanan på slutet när hästen är avrastad. För många hästar - och framför allt ryttare - är det en fördel om man gör en liten "bana" typ rider runt koner eller tunnor så det blir lite problemlösning. Hästen måste då koncentrera sig på ryttaren och ryttaren måste styra och inte sitta och vänta på att hästen ska fara i luften. Sedan kan man avsluta med att sitta av, sadla av och kanske få en hink med lite godis som äts på ridbanan. Om det nu är så att hästen upplever själva ridbanan som läskig.
 
Mitt pyre, som är riden i alla gångarter utomhus, skulle jag med största sannolikhet inte kunna rida på ridbana utan att det blev pannkaka. Han skulle inte begripa vitsen med att gå runt runt, vilketet skulle göra att det skulle visa sig att grunderna inte är helt befäste än. Skulle jag då tycka att "äh det här kan du, skärpning unge herrn" så skulle han mest troligt försöka, men vara enormt stressad inombords. Vid en viss gräns skulle han helt enkelt tacka för sig, pressad över gränsen.

Häromveckan drog jag mig själv i örat och sa skäms. Vid ett tillfälle stannade han och stod. Inte tittade eller så utan bara liksom stod. Jag bad om framåt men inget hände. Jag bad tydligare om framåt, och tyckte (här kommer felet!) att "hörru, skärp dig, det här vet du vad det betyder" och kickade till lite. Under hela tiden var han helt lugn, närmast "här står jag och sover lite i solen". Inga tecken på stress. När jag kickat till kom vi ju framåt och jag berömde massor. Fem meter senare lägger han en mycket lös hög. Och jag gav mig själv en mental örfil.

För nej, han förstår inte fullt ut framåtdrivande hjälp när jag sitter uppepå. Det är lätt att tro att han gör det då det är en ponny med fin egen motor och det liksom "brukar fungera utan problem". Han är himla lätt och okomplicerad. Men om man skärskådar det så förstår han inte fullt ut och den där dagen så han begrep inte vad jag ville, vände stressen inåt (normalt mkt utåtriktad) och jag gjorde en missbedömning och "hojtade högre". Vilket inte hjälper om de inte förstår. Och den där högen bevisade att det stressade honom att jag bad om och om igen men han inte förstod vad han skulle göra.

En häst med lite annat temperament hade exploderat, eller blivit "vrång" alt skickat av mig - eller febrilt provat alla möjliga saker. Och det hade inte varit fel på hästen, utan skit i sadeln. Men det ÄR lätt att överskatta de små, råka kräva lite för mycket eller gå för fort fram. Även om man skött hela inridningen och borde ha stenkoll. Än lättare om man inte har stenkoll.

Brist på muskler är inte anledningen att han är som han är på bana TS ponny, utan snarare att han förknippar banan med stress och obehag, att det ställts för höga krav osv.
 
Hej! Lite uppdatering om våran Ponny
Han är kollad av veterinär, dock ej röntgad då hon inte såg ngn vits med det då han inte har några tedanser till smärta eller dyligt . Det enda hon ansåg o som vi själva sett är ju att han är muskelfattig , hon tyckte det var hemskt att dom hoppat med honom o kunde inte förstå hur han burit sig åt med sin muskelfattiga kropp, han var fin i munnen , inget som störde honom , hon drog ett drag med raspen , en liten pigg hade han , inga hakar , eller sår . Vi fick lite övningar som vi kunde göra med honom för att få de få muskler han har att slappna av samt som stärker hans balans lite grann. Vad vi annars har jobbat med honom är longering o tömkörning, han är duktig med hemskt försiktig ännu, min äldsta dotter har skrittat honom på lina på ridbanan , där är han ännu spänd o osäker . Ute ritt fungerar hur bra som helst , men där har han ju aldrig kastat av heller . Vi har även travat o galopperat på lina på ängen bredvid oss och det har fungerat bra . någon nämnde om jag inte skrivit sanningen om ridningen, att först har det funkat o sedan har han börjat kasta av , kan väll stämma delvis, de första gångerna red dom ju ut o då gick det ju bra sedan då dom skulle rida honom på ridbanan så kastade han av , det är ju lätt o se i efterhand . Varför tror ni han är "svår" på ridbanan, men inte vid uteritt ? Min egen teori är ngt med att han upplever det jobbigt eller svårt ( läskigt) med hörn för att han inte har muskler som bär honom o då blir det ännu jobbigare med att ha ryttare på ryggen , eller testar han ändå? Vi har beslutat att jobba med honom i sommar o sedan ser vi till hösten hur det gått om vi gjort framsteg , eller om det är bäst att sälja honom . Men just nu är vi inne på att kämpa med våran ponny


alltså har ni hjälp av ngn ridmässigt med ponnyn? Ngn duktig tränare som kan utbildning av unghästar och kan coacha dottern om ni nu ska utbilda er ponny utifrån läget ni befinner er i?
Jag tycker det är tråkigt att läsa allt i tråden inkl vissa kommentarer, av den anledningen att det vare sig är standard eller norm att en unghäst under utbildning protesterar vare sig på ridbana eller vid uteritt osv eller att man ska ha de problemen öht. För mig bottnar det i brister hos utbildaren/ryttaren om det blir såna reaktioner och poängen bortsett från det konstaterandet är att det är ett extremt minus för hästen i sig, framför allt, att såna scenarion uppstår pga såna orsaker.

Det ska inte spela ngn roll i sig om det är ridbana eller ute faktiskt..... Men varje gång ngn sånt scenario sker att hästen börjar protestera och leva om och utbildaren/ryttaren inte förstår eller ens förstår att ta sig ur situationen konfliktlöst på några sekunder utan att det blir en grej, så blir det ett minus i kontot i fråga om vad hästen lär sig och hur dess inställning under ryttare och arbete etableras. Det är därför såna scenarion helst aldrig ska infinna sig öht i utbildning av unga hästar, och i min värld behöver de faktiskt inte infinna sig heller, men det kräver ju ffa att om man själv då upplever att såna situationer uppstår att man då tar hjälp av ngn så det inte befästs öht utan snarare aldrig ngnsin ens behöver ske öht.....
 
halvt knapplån och halvt @mackan
Sen ska man inte glömma att de flesta individer tål några ryttarmisstag utan att det blir någon fuck-up. Haken är att veta vilka de där undantagen är, innan... För efter är det ju "försent"...

Men även proffsen gör fel ibland, och de allra flesta småfel har ingen större eller bestående påverkan. Men går det snett är det enda vettiga att ta hjälp. Direkt. Där är vi eniga.
 
halvt knapplån och halvt @mackan
Sen ska man inte glömma att de flesta individer tål några ryttarmisstag utan att det blir någon fuck-up. Haken är att veta vilka de där undantagen är, innan... För efter är det ju "försent"...

Men även proffsen gör fel ibland, och de allra flesta småfel har ingen större eller bestående påverkan. Men går det snett är det enda vettiga att ta hjälp. Direkt. Där är vi eniga.

Poängen var väl att skillnaden var just det i fråga om skillnad. Man behöver inte ens vara proffs faktiskt öht, för att känna av det och sen lösa det. Jag har inte avsett att prata om ngra undantag öht. De flesta hästar blir väldigt dåligt utbildade om det jag skrev om inte stämmer sant.
 
@Alexandra_W förstår inte vart proffsaspekten kommer in i bilden utifrån det du skrev? vad är ett proffs enligt dig? Det handlar väl om att ha känslan och kunskapen i grunden att inse lägen och veta hur man tar sig ur dem utan att det blir en plump i protokollet för hästens del, i min värld behöver man inte vara proffs för den skull, men det beror ju på vad du avser med proffs? Jag tyckte poängen gick fram utmärkt från det jag skrev, vad var det som var otydligt enligt dig isåfall?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
1 974
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 330
Senast: Solstig
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 529
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 950
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp