Hävda köp

Men att inte träffa hästen innan köp är en stor chansning. Att lita på en film kan aldrig betraktas som väl utförd undersökningsplikt. För mig skulle det vara otänkbart om jag inte är beredd att det kan gå precis hur som helst och ta situationen därifrån.

Ja, jag tycker att du borde inse att chansningen är ditt ansvar och inte säljarens. Därför bör du ta och uttrycka det ansvaret och lämna ett konstruktivt förslag där du ekonomiskt tar en del av det ansvaret. Att kompromisslöst kräva en tillbakagång tycker jag är för jävla ruttet med det du har berättat. Det är min åsikt.

Man lär sig av sina misstag. Problemet är om man inte inser att det är ens eget misstag utan vill skylla på någon annan. Då lär man sig ingenting.
 
Jag har absolut inte varit på säljaren att TA TILLBAKA honom, utan har vänligt frågat henne om hon har möjlighet till det eller om hon på ngt annat sätt kan hjälpa oss till den bästa lösningen för ponnyn inte för mig . Har gjort klart att jag tycker situationen är jobbig då jag inte har kontroll på den . Så jag vet att hon inte har ngn skyldighet , men ville veta vad lagen säger , och vem skulle inte vilja veta det ? Jo, vi har sett flera filmer på honom , dock är dom flesta hoppfilmer . Så vi visste att han inte var speciellt utbildad ,men att han kunde hoppa, men som sagt var trodde vi han var inriden så det gick att sitta på honom , jag kan fortfarande tycka att man betalar mer för en inriden häst än en som inte är inriden ( om det skulle gälla samma häst )
 
Jag vet inte vad du gjort och inte gjort så jag dömer inte dig som person. Jag uttrycker min åsikt om det som diskuterats i tråden.

Självklart är priset högre för en inriden häst. Att din dotter blev avkastad i hästens nya miljö är vare sig indikation eller bevis på att den inte skulle vara inriden.

Då tycker jag du har ett bra läge att lämna ett konstruktivt förslag som skulle kunna lösa situationen.
 
@ankic men har ni sett någon film där en person sitter på hästen och rider den? Om ni har det är ju hästen inriden, iallafall gruninriden.
 
Jag har absolut inte varit på säljaren att TA TILLBAKA honom, utan har vänligt frågat henne om hon har möjlighet till det eller om hon på ngt annat sätt kan hjälpa oss till den bästa lösningen för ponnyn inte för mig . Har gjort klart att jag tycker situationen är jobbig då jag inte har kontroll på den . Så jag vet att hon inte har ngn skyldighet , men ville veta vad lagen säger , och vem skulle inte vilja veta det ? Jo, vi har sett flera filmer på honom , dock är dom flesta hoppfilmer . Så vi visste att han inte var speciellt utbildad ,men att han kunde hoppa, men som sagt var trodde vi han var inriden så det gick att sitta på honom , jag kan fortfarande tycka att man betalar mer för en inriden häst än en som inte är inriden ( om det skulle gälla samma häst )

När man köper unghäst tycker jag man bör ha så god rutin att man kan utbilda hästar från grunden, rida in. Och man bör ha hjälp att tillgå o man nu inte har utbildat flertalet hästar med gott resultat.

Med unghästar måste man vara beredd på att det kan gå fort att rasera det som byggts upp.
Tänk på hur många timmar totalt den hästen burit ryttare om man nu skulle ridit så mycket som man nästan bara kan på en 4-åring.
(Oftast görs det ju dessutom inte så mycket.. en ponny dessutom med senare start än halvblod eller fullblod tex)
Tänk sedan på hur många timmar tex en ridskolehäst på 18 år har, om den ridits några lektioner/dag under sina sista 12 år.
Det innebär bla att på den rutinerade hästen innebär det inte att all ridning är läskig som bara den eller jobbig som bara den om en ryttare skulle råka göra något fel.
Men den yngre hästen kanske man snabbt tar sig dit att de obehagliga timmarna blir fler än de behagliga. Eller iaf tillräckligt många för att ridning ska förknippas med obehag, stress etc.
Att åka av på en unghäst kan faktiskt också skrämma skiten ur dem och göra dem ovilliga till ridning.
Ska man rida in får man träna dem i att man kommer snett, åker av etc och så upp igen och upprepa tills hästen inte längre reagerar(när den är mogen för det givetvis). Alt så får man vara så jäkla sadelfast att man inte åker.

En unghäst kan alltså vara helt ridbar och fin för någon och sen vid flytt och ryttarbyte kan den balla ur utan att det är något fel på hästen.
Det kan vara så att den mer rutinerade personen som haft den först antingen inte sitter upp innan hästen är helt avspänd och sånt kan nästa ryttare missa och därför åka i backen och skrämma livet ur hästen som sen blir "oridbar".
Det kan vara så att ryttare ett sitter så stadig och är så konsekvent och lätt och rätt i hjälpgivningen att när ryttare två hamnar lite i obalans blir hästen rädd eller när ryttare två är otajmad i hjälperna blir hästen rädd.
Har man bara åkt en gång kan hästen börja panika vid uppsittning.

Och då måste man göra om allt jobb, ev tar det nu dessutom längre tid än innan iom att hästen innan visserligen inte kunde något. Men den var iaf inte skrämd och hade heller inte lärt sig fly och kasta av/slåss vad den nu än gör..

Så hade jag varit du hade jag gjort mig av med hästen. Jag förstår att du inte vill att dottern ska rida den. Ni HAR inte kunskap nog.
Ni är inte de första eller sista som kommer råka göra den här tabben. Isf skulle tex jag vara arbetslös. ;)
Däremot tycker jag inte ni behöver lasta säljaren med det här.
Och ska ponnyn säljas i nuvarande skick säljer ni den inte som oinriden. Ni säljer den som projekt däör inridningen misslyckats.
Just iom att sånt kan vara väldigt mycket mer komplicerat än att bara rida in. Så lura ingen!
Skickar ni den till någon som rider in på nytt kan ni sälja som inriden.

Jag har själv kontaktats ang liknande historier som er. En del har jag inte haft tid med. Och en del av dem har dykt upp som oinridna på annonser. Det tycker jag är att lura folk, förutsatt att man nu inte talat om det vid vidare kontakt. Det vet ju inte jag.
 
Det finns ju en anledning till att en unghäst aldrig får tappa ryttare. Det var en av de första sakerna jag fick lära mig när det gällde unghästar och utbildning. Man får aldrig, aldrig åka av en unghäst, för den kan faktiskt bli förstörd av det. Det är ett trauma för hästen. Vissa hästar tar det med en klackspark, andra får fullkomlig panik och släpper inte upp ryttare igen.

Då måste man vara säker på att kunna reda ut situationen och sitta kvar, om man tvunget vill spara slantar och köpa unghäst.
 
Det finns ju en anledning till att en unghäst aldrig får tappa ryttare. Det var en av de första sakerna jag fick lära mig när det gällde unghästar och utbildning. Man får aldrig, aldrig åka av en unghäst, för den kan faktiskt bli förstörd av det. Det är ett trauma för hästen. Vissa hästar tar det med en klackspark, andra får fullkomlig panik och släpper inte upp ryttare igen.

Då måste man vara säker på att kunna reda ut situationen och sitta kvar, om man tvunget vill spara slantar och köpa unghäst.

Ja, dels bör man vara sadelfast. Men framför allt måste man kunna läsa när det är läge att öht sätta sig på hästen och när det är "för tidigt" om det så gäller dagsform eller i utbildningsstadie. Så man inte sätter sig på något som en mer rutinerad person skulle kunna gissa kan explodera.
Det är dumt att riskera ens om man är jäkligt sadelfast.
 
Absolut är steg 1 att läsa hästen, fast det kan jag känna är grundläggande oavsett vilken häst jag vill sitta på. Respekt för hästen måste ju vara att lyssna, ta in och handla utifrån djuret.
 
Absolut är steg 1 att läsa hästen, fast det kan jag känna är grundläggande oavsett vilken häst jag vill sitta på. Respekt för hästen måste ju vara att lyssna, ta in och handla utifrån djuret.

Tyck det du! :P
Nej, men jag håller så klart med. Dock är det tyvärr ingen självklarhet bland folk.

Och på en väl inriden och skolad häst kan man ju hantera mer spänning iom att man i värsta fall kan pressa in dem mellan hjälperna i många lägen. En häst som inte förstår hjälperna och det inte är 100% befäst på ens i oskarpt läge är man ju rökt om man försöker pressa åt något håll eller formge "för mkt" sas i fel lägen om man inte är rutinerad nog att veta hur man drar dem ur balans alt låser dem genom böjning etc etc. Och det kanske man öht vill slippa utsätt dem för.
Tyvärr anser jag det är vad som ofta skapar såna här individer som det talats om i tråden.
Man försöker pressa en häst till mer skolning än den har och får en större retur än man klarar av att möta upp.

Mina inlägg är väl eg inte bara svar till dig. För jag tror du vet alltdet jag säger. Det mer spinner vidare och kanske ger någon annan något att läsa. )
 
Stalla upp den andra ponnyn och skicka denna på utbildning.

Det är en hyfsat lång och krävande resa för en ungponny att åka hit från Irland. Självklart kan de bli förändrade och osäkra.
 
Våran ponny som idag är 16 år, har min äldsta dotter utbildat själv. Han var 4 år gammal då vi köpte honom, visst har inte vägen varit enkel hela tiden, men han har aldrig gjort ngt som skulle kunna skada ngn av oss. Så vi har erfarenhet av unghästar och trodde vi skulle lyckats , men det jag menar är att vi "litade" på filmen, där han såg ut att vara våran drömponny . Jag tänkte aldrig , att det skulle bli att rida in han på nytt , och min dotter har absolut inte förstört honom , genom att "försöka" rida på honom, jag har frågat säljaren om hon kan tänka sig att ta tillbaka honom, eller om hon kan hjälpa oss att hitta ett alternativ som är det bästa för ponnyn, att jag som mamma inte tycker om och får ont i magen när jag vet att han kastar av min dotter, är väll inte så konstigt . Det jag verkar sakna är att förutse att en inriden ponny inte går att sitta på, att jag inte har nerver att låta min dotter kastas av , men samtidigt så vet jag inte hur man ska kunna förutse sådana saker fast man försökt ta reda på så mycket som möjligt innan köpet , men samtidigt så kanske även en säljare som importerar och säljer ponnyer här borde ha större undersöknings plikt på sina hästar som hon säljer till sina kunder , och framför allt till barnfamiljer . Tack alla som svarat på denna tråd, tänkte att det skulle kännas bättre att skriva och bolla tankar och fakta med andra hästmänniskor som kan ge råd, stöd och kanske lite hopp, men just nu känns det som jag är den mest dumma människan som går i ett par skor, men samtidigt om man ska tänka att allt går åt fanders så kan man ju inte göra ngt , då även en 20 årig häst , som är världens snällaste , vips kan börja kasta av.

Hur länge hade hästen varit hos er innan ni började försöka med att rida första gången?
 
Våran ponny som idag är 16 år, har min äldsta dotter utbildat själv. Han var 4 år gammal då vi köpte honom, visst har inte vägen varit enkel hela tiden, men han har aldrig gjort ngt som skulle kunna skada ngn av oss. Så vi har erfarenhet av unghästar och trodde vi skulle lyckats , men det jag menar är att vi "litade" på filmen, där han såg ut att vara våran drömponny . Jag tänkte aldrig , att det skulle bli att rida in han på nytt , och min dotter har absolut inte förstört honom , genom att "försöka" rida på honom, jag har frågat säljaren om hon kan tänka sig att ta tillbaka honom, eller om hon kan hjälpa oss att hitta ett alternativ som är det bästa för ponnyn, att jag som mamma inte tycker om och får ont i magen när jag vet att han kastar av min dotter, är väll inte så konstigt . Det jag verkar sakna är att förutse att en inriden ponny inte går att sitta på, att jag inte har nerver att låta min dotter kastas av , men samtidigt så vet jag inte hur man ska kunna förutse sådana saker fast man försökt ta reda på så mycket som möjligt innan köpet , men samtidigt så kanske även en säljare som importerar och säljer ponnyer här borde ha större undersöknings plikt på sina hästar som hon säljer till sina kunder , och framför allt till barnfamiljer . Tack alla som svarat på denna tråd, tänkte att det skulle kännas bättre att skriva och bolla tankar och fakta med andra hästmänniskor som kan ge råd, stöd och kanske lite hopp, men just nu känns det som jag är den mest dumma människan som går i ett par skor, men samtidigt om man ska tänka att allt går åt fanders så kan man ju inte göra ngt , då även en 20 årig häst , som är världens snällaste , vips kan börja kasta av.

Hej!
Jag funderar lite på hur mycket ni såg själva av ponnyn.
Du har skrivit att man intygat att ponnyn är ordentligt riden och hoppad (med ryttare?).
Ni har sett film och tyckte att det var er drömponny. Var hästen riden på filmen?

Jo, det är en risk att köpa osett. Och ansvaret när man valt att göra det, får man ta själv och inte stjälpa över på någon annan.

Om säljaren dock gör det som ekonomisk verksamhet borde dock säljaren vilja ha ett skapligt gott rykte och kanske vara mån om att hjälpa er nu när det blivit galet.

En viktig fråga är dock om personen enbart förmedlar kontakten.
Om det är någon som förmedlar kontakten - möjligen med viss provision - men som aldrig själv tar hem hästarna till sig, kan det ju vara så att den person som hjälpt till att förmedla köpet faktiskt inte har möjlighet att själv köpa ponnyn. Det kanske inte finns något stall eller liknande.

Tråkig situation men det kan ´nog vara lämpligt att sälja ponnyn vidare till någon som klarar eller vågar klara att rida den.
 
Jo, ponnyn är riden på filmen, hoppar bana o verkar vara på ngn form av fältbana , där dom hoppar flera titthinder på rad, Säljaren tar hem hästarna till sig o säljer sedan vidare, vissa har hon köpare på redan innan och då får man som i vårat fall hem den hit på en gång, det har aldrig varit någon tvekan om att vi skulle klara av denna ponny, det trodde säljaren också, men bland hamnar man i situationer som man inte har kontroll över , jag har funderat mycket , och hade vi åkt dit o provridit den en eller flera ggr så hade vi nog ändå valt att köpa , för tror att av alla hästar som importeras så måste det finnas någon som omställningen blir för stor för, snabb inridning o lång resa, nytt ställe mm, och omställningen gör så hästen inte riktig vet vad som händer, och visst har han lyckats kasta av en gång så är risken stor att han gör det igen , nu får jag ta o försöka göra det bästa för den här killen, han är mycket trevlig , på dom här 2 veckorna har han gjort framsteg i hanteringen från marken, börjat förstå komandon, skritt , trav o stanna , vi har även provat tömköra honom i skritt , han är en mycket försiktig kille , men gör sitt bästa . Vi får se hur det hela slutar, säljaren skulle höra av sig i dag , men har inte hört av henne ännu. Men eftersom han är försiktig o känslig så tror jag inte att det är klokt att skicka iväg honom på någon in/ till ridning nu, det viktigaste är att han blir trygg och börjar lita på oss, kanske fortsätter vi att jobba i sommar o så får vi se hur allt ser ut till hösten
 
Du har ju gått på en nit oavsett om det är ditt el säljarens fel. Det som hedrar dig är du uttryckligen vill ponnyns bästa. Jag hoppas ni hittar en bra lösning. Kan nog kosta dig en slant men så är det när man spelar högt dvs hoppas göra ett klipp i hästaffärer . Billig köp innebär ofta investeringar i tid och utbildning annars säljs de dyrt. Konstigt vore det annars
 
Jo, ponnyn är riden på filmen, hoppar bana o verkar vara på ngn form av fältbana , där dom hoppar flera titthinder på rad, Säljaren tar hem hästarna till sig o säljer sedan vidare, vissa har hon köpare på redan innan och då får man som i vårat fall hem den hit på en gång, det har aldrig varit någon tvekan om att vi skulle klara av denna ponny, det trodde säljaren också, men bland hamnar man i situationer som man inte har kontroll över , jag har funderat mycket , och hade vi åkt dit o provridit den en eller flera ggr så hade vi nog ändå valt att köpa , för tror att av alla hästar som importeras så måste det finnas någon som omställningen blir för stor för, snabb inridning o lång resa, nytt ställe mm, och omställningen gör så hästen inte riktig vet vad som händer, och visst har han lyckats kasta av en gång så är risken stor att han gör det igen , nu får jag ta o försöka göra det bästa för den här killen, han är mycket trevlig , på dom här 2 veckorna har han gjort framsteg i hanteringen från marken, börjat förstå komandon, skritt , trav o stanna , vi har även provat tömköra honom i skritt , han är en mycket försiktig kille , men gör sitt bästa . Vi får se hur det hela slutar, säljaren skulle höra av sig i dag , men har inte hört av henne ännu. Men eftersom han är försiktig o känslig så tror jag inte att det är klokt att skicka iväg honom på någon in/ till ridning nu, det viktigaste är att han blir trygg och börjar lita på oss, kanske fortsätter vi att jobba i sommar o så får vi se hur allt ser ut till hösten

Nu har jag en viss erfarenhet av importer, genomgående behöver de tid och betydligt mer tid många gånger än vad te x en vanligt köp skulle generera i.

Det är en enorm omställning för hästen, att köpa en häst här i Sverige kan ge en del acklimatiseringsproblem. För en import är det mycket större än så, ett helt nytt land, ett nytt språk både kroppsligt och verbalt, nya stallrutiner, nya människor, annat foder med tillhörande rutiner. Till det ska man lägga en mycket lång transport, jag kan ge dig ett exempel fast här handlar det om en Islandshäst.

Man har sett flera importer stå vända åt det vädersträck Island ligger, och stå så i flera timmar faktiskt. Man har sett hästar som när flygplan kommer i luften, ställa sig och titta på dom och inte släppa flyget med blicken förrän det är borta. För många Islandshästar har det varit en jobbig inkörs period, en del repar sig snabbt eller i varje fall märks inte så mycket på dom. För andra blir det värre, de kan bli allt från oregerliga till direkt sjuka.

Det man numera vet och försöker följa på nyimporter är, att ge dem tid att få landa i sin nya miljö. Många hästar rids inte förrän efter några månader, men det här är ju iofs individuellt och kanske en bedömning man gjort att det har varit nödvändigt.

Man vaccinerar inte en nyimport på direkten då man har sett att detta faktiskt kan göra hästen sjuk, jag tror för min del att det inte spelar någon roll varifrån hästen hämtas så för mig är en import just en import oavsett varifrån den kommer utanför vårt lands gräns.

Om ni har sett en fantastisk häst på filmen, så kan den mycket väl vara det förutsatt att ni ger hästen den tid som behövs för att hitta sig själv igen.
 
Eftersom ponnyn var riden och uppenbarligen välfungerande på filmen, förstår jag att ni utgick från att den skulle fungera hos er.

Det låter bra att ni bromsat och börjat om lite från början, tror kanske att tålamod är tillräckligt i det här fallet.
Håller verkligen tummarna!

Eftersom ponnyn var riden och fungerande, har du inte fog för ditt påstående att den är oinriden. Jag tycker inte att säljaren/förmedlaren har något ansvar att hjälpa er.
 
@kryddelydd håller med, hästen är uppenbarligen inriden sedan att det förmodligen är resan, omställningen, nya omgivningar, nya människor som gjort att hästen reagerat på det här sättet kan ingen hjälpa, inget ansvar vilar på förmedlaren och det känns inte rimligt att varken häva köp eller få någon ersättning eller liknande
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
1 974
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 330
Senast: Solstig
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 529
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 950
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp