Hävda köp

ankic

Trådstartare
Om man köpt en häst som är veterinärbesiktad ( har ej varit med på besiktningen, men säljaren skickade besiktnings protokollet ) och på köpkontraktet står det att den är inriden samt hoppad , och det visar sig när man ska börja rida den att den kastar av sina ryttare, kan man reklamera köpet ??? Är hästen verkligen inriden? Vi har nu backat och jobbar hästen från marken, då säljaren tror han kastar av för att han inte förstår. Men känner att det verkligen inte var det här jag väntade mig, att börja rida in en häst , har varken kunskap eller tid .
 
beror väl på hur lång tid som gått. Finns inridna hästar som är precis det säljaren säger men som av en eller annan anledning intefungerar med nästa ägare, pga personkemi eller rutin.
 
Hur gammal 'är den?
Inriden är inte ens samma som grundriden.

Har du provridit.. som man självklart bör göra. Om man inte är proffs o skickat ngn annan.

Är hästen mkt ung så får man räkna med att börja om iom att allt är nytt.
Känsliga hästar kan bli "dumma" om de inte förstår.
 
Om man köpt en häst som är veterinärbesiktad ( har ej varit med på besiktningen, men säljaren skickade besiktnings protokollet ) och på köpkontraktet står det att den är inriden samt hoppad , och det visar sig när man ska börja rida den att den kastar av sina ryttare, kan man reklamera köpet ??? Är hästen verkligen inriden? Vi har nu backat och jobbar hästen från marken, då säljaren tror han kastar av för att han inte förstår. Men känner att det verkligen inte var det här jag väntade mig, att börja rida in en häst , har varken kunskap eller tid .

Jag skickade en av mina unghästar för inridning, men i en sådan ingår endast att hästen ska lära sig och acceptera sadel, träns samt att ha ryttare på ryggen i skritt, och trav inne i en paddock.

När hästen kom hem så fick jag börja skola den själv, dvs lära in grunder som inkluderas i den sk grundridningen.

Så ja som tidigare svarat så kan hästen mycket väl vara inriden, det behöver således inte innebära att hästen har blivit grundriden.
 
Om man köpt en häst som är veterinärbesiktad ( har ej varit med på besiktningen, men säljaren skickade besiktnings protokollet ) och på köpkontraktet står det att den är inriden samt hoppad , och det visar sig när man ska börja rida den att den kastar av sina ryttare, kan man reklamera köpet ??? Är hästen verkligen inriden? Vi har nu backat och jobbar hästen från marken, då säljaren tror han kastar av för att han inte förstår. Men känner att det verkligen inte var det här jag väntade mig, att börja rida in en häst , har varken kunskap eller tid .

Du har ju undersökningsplikt när du köper en häst, så om du inte har provat att rida och hoppa den eller åtminstone ser till att se de sakerna på film eller kollar tävlingsresultat har du inte så mycket att komma med. Det kan ju också vara så att den hoppar snällt med en rutinerad ryttare men passar på att testa med en mer orutinerad ryttare. Det är ju inte säljarens fel.
 
@ ancik

IOM att det är en unghäst från Irland är jag inte förvånad.
Det är inte första eller sista gången någon kommer göra om den här historian.

En så ung ponny som är från Irland kan man ha större misstanke om att vara snabbtagen än vissa andra.
Däremot är den förmodligen inriden och man har lyckats styra runt några hinder.

Det betyder dock inte att en grön ryttare klarar av att ens rida den i skogen/på volten kravlöst.

Inriden är för de flesta det som för mig är insutten.
Man kan styra runt hjälpligt i alla gångarter.
Jag kallar det insutten. Många kallar det inriden.

Du har fått en häst, som förutsatt att den är frisk och smärtfri, är vad du skulle ha.

Är den inte vetbes och du kan bevisa det kan du ha ngt att komma med.
Men inte för att den skickar av er.

Det går fort att förstöra hästar, spec i den åldern med så lite ridning i kroppen.
Även om nu inte ni gjort det så vet man att det är lätt hänt och kommer ta det i beaktande.
 
Då jag trott att jag köpt en häst som det gick att rida på , så känner jag mig " blåst" , eller lurad . Jag har ingen erfarenhet att rida in den på nytt, för tror det är det man måste göra , den blir spänd och osäker . Han är trevlig att hantera från marken och vid longering ( det har han blivit under de 2 veckorna vi backat) men vet inte hur jag ska få honom såld, beslutet har mognat fram o jag känner att jag inte klarar av det , man måste ju vara ärlig för hästens bästa . Pengar är inte allt, vet att jag inte kommer att få igen de 40000 kr jag betalade , men hur ska jag hitta en köpare ? Vad ska jag sälja honom som ? Häst under inridning? Ej inriden?
 
OK, du har köpt hästen helt utan att undersöka några fakta?

Då kommer det att bli svårt att häva köpet. Skicka på inridning och be att de grundutbildar den, eller sälj den för en billig slant till någon som vill göra jobbet själv.
 
@ankic Undersökningsplikten är en sak, utfästelse och avtal är en sak. Står det i avtalet att hästen är inriden, så ska hästen vara inriden. Står inget i avtalet ska den ändå uppfylla vad köparen med fog kunnat förutsätta och vara ämnad för samma sak som liknande varor är ämnade för (Köplagen, orkar inte kolla exakta skrivningen. Konsumentköplagen är strängare). Så det är inte alltid så att man är helt körd bara för man inte t ex provridit. Så långt har du rätt, du ska kunna lita på det som står i kontraktet och hästen ska uppfylla det som står i kontraktet. Enligt svensk rätt.

Men att det står i ett kontrakt att hästen är "inriden och hoppad" är ganska luddigt. Står det att den är hoppad under ryttare? Om inte så säger hoppad inget om hur riden den är. Tyvärr. Inriden är ju luddigt med då man kan lägga olika innebörd i det, och framförallt är det nog mellan svårt och omöjligt att bevisa att beteendet nu beror på att den inte är inriden och inte på att den bytt miljö, fått en ny ryttare osv.

Är det en import skulle jag försöka få byta häst i det läget, snarare än att försöka tvista.
 
Om man köpt en häst som är veterinärbesiktad ( har ej varit med på besiktningen, men säljaren skickade besiktnings protokollet ) och på köpkontraktet står det att den är inriden samt hoppad , och det visar sig när man ska börja rida den att den kastar av sina ryttare, kan man reklamera köpet ??? Är hästen verkligen inriden? Vi har nu backat och jobbar hästen från marken, då säljaren tror han kastar av för att han inte förstår. Men känner att det verkligen inte var det här jag väntade mig, att börja rida in en häst , har varken kunskap eller tid .

Är hästen köpt på import?
Då kan man undra vilket lands lagstiftning som gäller vid eventuell tvist.

Generellt ska det väl vara så att en "inriden" häst kan vara "insutten" och det är antagligen lämpligt att ta reda på hästens utbildningsnivå "hur mycket kan den?" för att veta vad säljaren menar med inriden.

Det känns som om det antagligen är svårt att reklamera av skälet "blir avkastad" utan att kunna visa att man försökt åtgärda felet.

En av mina kompisar köpte en häst som var "välutbildad" och jag hade sett hästen under ryttare tidigare och då hade den fungerat. Dock inte egentligen pressad av förra ägaren.
Säljaren var ett företag.
Hästen var dyr för sin ras, så man kunde med fog förvänta sig en välutbildad häst.
Hästen fungerade inte för köparen, som red för en instruktör som säljaren valde/rekommenderade, reste till instruktören i någon vecka för att komma tillrätta med problemet. Så småningom hamnade tvisten i tingsrätten där kontentan blev att säljaren fick återta hästen men köparen fick inte tillbaka pengar för det hon gjort för att rätta till felet elle de omkostnader hon haft under tiden.

Så: det kan gå att få säljaren att bli tvungen att återta "varan" men det är inte självklart att det är en billig affär.
 
Jag kan inte kalla honom vare sig insutten eller inriden, då han kastat av innan dom hunnit sätta sig , han är en import, dock så är det inte jag själv som importerat honom, utan en säljare . Vi har hela tiden innan , ca 3 v haft kontakt , där jag fått se film samt veterinärsbesiktnings protokoll mm , har även haft kontakt med 1:a säljaren på Irland, även hon har bara pratat bra om honom, hur duktig o hur rätt han gör allting , hur fin ponny vi kommer att få
och att vi inte kommer att bli besvikna . Och ja, jag tror han är en fin ponny o kommer att bli super, men eftersom jag inte har erfarenhet av inridning så känns det inte rätt mot honom , för det är nog vad han behöver ridas in på nytt. Sedan han kastat av min dotter, har jag som mamma inte velat att min dotter sitter upp, och även för att inte göra allt värre. Har pratat med säljaren direkt vi insåg att vi inte fixar det, har varit ärlig o sagt att jag vill ponnyns bästa o det är att han kommer till ngn som har erfarenhet , vilket jag saknar . Har ställt frågan om hon vill köpa tillbaka honom, vilket jag inte tror då hon hela tiden halar på svar , men om hon tror att han är så fin o kommer att bli en stjärna , så borde hon ju vilja ta tillbaka honom , Vi har inte möjlighet att skicka honom på tillridning, då vi har en till ponny som inte kan gå själv, o vi bor enskilt så ingen häst finns att låna heller .
 
Sedan kan jag väll tycka att en icke inriden eller insutten ponny ska ligga lägre i pris än att samma ponny hade varit inriden / insutten
 
Varför skulle säljaren vilja ta tillbaka hästen bara för att hon tror att det kan bli en riktigt bra häst?

En verksamhet som säljer hästar gör det som en del av sin verksamhet. Det är i vinstsyfte, att genomföra bra försäljningar som ger vinst. Då kan man inte köpa tillbaka hästar bara för att de verkar ha en god framtid. Verksamheten tog inte beslutet att hålla och träna hästen för framtiden, utan att sälja hästen till ett visst pris. Skulle det ha verkat bättre att göra det - hade det säkert varit beslutat från första början.

Ett konstruktivt förslag skulle kunna vara att ni frågar om säljaren kan tänka sig att köpa tillbaka hästen för en viss andel av den köpeskilling som gällde (80% ?). Då har ni tagit en del av ansvaret. Om det är uppenbart att säljaren farit med osanning kan man alltid reklamera, men det kan vara svårt att bevisa - och gäller det bara lynnet är det nästan omöjligt om inte säljaren varit riktigt bedräglig. Men det kan bli dyrt, det är nästan alltid billigare att försöka hitta andra lösningar.

Det finns en uppenbar risk att ni har skadat hästens träning allvarligt med tanke på hur det gått och för det bör säljaren få kompensation på något sätt om denne ska ta tillbaka hästen.
 
Jag kan inte kalla honom vare sig insutten eller inriden, då han kastat av innan dom hunnit sätta sig ...

Jag måste säga att jag har väldigt svårt att se vart din argumentation leder.

Du har sett film och utifrån det - osett! - köpt en ponny till din dotter. Ni chansar vilt på en utländsk direktimport, utan att veta något om hästen egentligen funkar med ryttaren. Bara detta är ju verkligen en otroligt våghalsig chansning. Sedan har ni inte heller kunskapen för en ung häst, trots att det är vad ni köper.

Även en inriden unghäst är fortfarande en unghäst, och kan mycket väl ta flera steg tillbaka i ridningen vid ryttarbyte. Vid något tillfälle brukar de också gå igenom slyngelåldern, och då krävs verkligen kunskap och sadelfasthet för att komma igenom.

Nu vill ni reklamera en lovande ung häst, som tydligen har försämrats under den tiden ni haft den. Självklart är säljaren inte intresserad av att ta tillbaka en häst som från att ha varit inriden/insutten nu kastar av allt och alla (enligt din utsago). Jag hade aldrig tagit tillbaka en häst som någon annan förstört.

Ni gjorde en våghalsig och rätt dumdristig chansning (flera tveksamheter, dels åldern på hästen, import, oprövad, obesiktigad av hemmaveterinär). Den chansningen gick inte hem och nu försöker ni vinkla det att SÄLJAREN skulle ha något ansvar för er chansning.

Nej, verkligen inte.
 
Kanske har jag skrivit knepigt o svårt att förstå, ja, vi har köpt en ungponny, som vi skulle vidare utbilda , mycket knäppt av oss att inte förutse att det inte skulle gå o rida på den, jag lägger inte skulden på säljaren, men hon har god erfarenhet av unghästar och importer, så eftersom han har stora förutsättningar att bli en riktigt fin hopponny, så vill jag inte göra allt värre, jag är rädd att göra allt värre, och vill det bästa för hästen, därav så måste jag ju vara ärlig och medge att jag saknar erfarenhet , vill att han ska få en ärlig chans att visa att han är fin. Att vi inte visste att vi skulle förstöra honom genom att försöka rida på honom, är ju också himla dumt av oss. Ska man rida en häst????
 
Ni har köpt en ungponny för att utbilda själv. Då måste ni ju ändå anse er tillräckligt kompetenta för att utbilda en häst. Detta är en del av att utbilda en ung häst, man får ta bakslagen och tillbakagångarna. Det är mycket, mycket sällan en rak väg. Det är verkligen undantagsfall att det inte blir någon testperiod på vägen. Hästen för lite revolt och testar var gränserna går. Det är så unga individer av nästan alla arter gör.

Ni chansade, det gick inte hem. Nu försöker ni få det till att säljaren skulle ha någon form av ansvar. Antingen genom att hon sålt på er något annat än ni TRODDE ni köpte (hästen har ni ju godkänt och funnit er nöjda med den informationen ni fick via film och utlåtande). Alternativt vill ni använda bakdörren att om säljaren nu tror att hästen ska vara ett sådant löfte borde hon ha ett ansvar att förvalta detta, genom att ta tillbaka honom.

Hästen är ett levande djur, det kommer inte att bli som man förväntat sig alla gånger. Vissa köper lugna lektionshästar som gått på ridskolan över 10 år. Vid flytten blir de som galna. Det är inte för att säljaren lurat köparen. Det är för att hästar är levande djur. Det som fungerar på ett ställe behöver inte vara likadant när hästen flyttar. Det måste man reda ut som hästägare.
 
Ja, ni verkar ha tagit er vatten över huvudet. Problemet är att du nu uttrycker en vilja att säljaren ska ta allt ansvar (genom att köpa tillbaka) för ert dåligt genomförda köp eller som Lovisaleonora kallar det "chansning".

Samtidigt finns det ju ingenting som hindrar er att komma överens med säljaren, om denne är villig att vara juste. Det jag föreslår då är att ni kommer överens om en rimlig kompensation, dvs att säljaren får köpa tillbaka får en viss del av köpeskillingen. Fortfarande finns det inget som gör att säljaren måste acceptera det, men om båda parter betraktar det som rimligt och säljaren tror att hästen går att sälja till annan för rimligt pris kan det gå vägen.

Att kompromisslöst kräva en tillbakagång av köpet, med den beskrivning du ger här, med ert dåligt genomförda köp, besiktning och chansning på en unghäst fast ni inte har kunskapen vore både för jävla ruttet, elakt och för den delen skitsvårt att få igenom.
 
Våran ponny som idag är 16 år, har min äldsta dotter utbildat själv. Han var 4 år gammal då vi köpte honom, visst har inte vägen varit enkel hela tiden, men han har aldrig gjort ngt som skulle kunna skada ngn av oss. Så vi har erfarenhet av unghästar och trodde vi skulle lyckats , men det jag menar är att vi "litade" på filmen, där han såg ut att vara våran drömponny . Jag tänkte aldrig , att det skulle bli att rida in han på nytt , och min dotter har absolut inte förstört honom , genom att "försöka" rida på honom, jag har frågat säljaren om hon kan tänka sig att ta tillbaka honom, eller om hon kan hjälpa oss att hitta ett alternativ som är det bästa för ponnyn, att jag som mamma inte tycker om och får ont i magen när jag vet att han kastar av min dotter, är väll inte så konstigt . Det jag verkar sakna är att förutse att en inriden ponny inte går att sitta på, att jag inte har nerver att låta min dotter kastas av , men samtidigt så vet jag inte hur man ska kunna förutse sådana saker fast man försökt ta reda på så mycket som möjligt innan köpet , men samtidigt så kanske även en säljare som importerar och säljer ponnyer här borde ha större undersöknings plikt på sina hästar som hon säljer till sina kunder , och framför allt till barnfamiljer . Tack alla som svarat på denna tråd, tänkte att det skulle kännas bättre att skriva och bolla tankar och fakta med andra hästmänniskor som kan ge råd, stöd och kanske lite hopp, men just nu känns det som jag är den mest dumma människan som går i ett par skor, men samtidigt om man ska tänka att allt går åt fanders så kan man ju inte göra ngt , då även en 20 årig häst , som är världens snällaste , vips kan börja kasta av.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
1 974
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 330
Senast: Solstig
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 528
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 950
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp