Häva köp?

Sv: Häva köp?

Men det här är ju ett typiskt ryttarrelaterat problem? Hästen drar en penna och lyckas ibland. Och protesterar när det inte går (genom att resa sig).

Det behöver alls inte varit ett problem för tidigare ryttare, varför skulle då säljaren köpa tillbaka hästen? Jag hade aldrig återtagit en häst som jag inte haft problem med, för att den efter flera månader börjat dra pennor med en ny ägare.

Detta är nya ägarens ansvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Häva köp?

Då låter det som att det är för mycket häst för dig helt enkelt.
Det är ju inte säkert att ägaren haft problem med hästen o då går det ju inte att lasta denne.
 
Sv: Häva köp?

Jag vill helst bara ha ston då dom jag har haft under mina 45+ år med hästar ALDRIG har rest sej eller gjort något annat dumt.

Däremot har jag haft valacker som inte har gjort annat än rest sej och dragit iväg med bettet mellan tänder i ALLA gångarter utan att dom har kunnat stoppats på något vis. Inte ens när ryttaren har hoppat av har hästarna stannat..... ALLA VALACKER :MAD:

//palle som nu är ägare till 2 valacker :D
 
Sv: Häva köp?

Men det här är ju ett typiskt ryttarrelaterat problem? Hästen drar en penna och lyckas ibland. Och protesterar när det inte går (genom att resa sig).

Det behöver alls inte varit ett problem för tidigare ryttare, varför skulle då säljaren köpa tillbaka hästen? Jag hade aldrig återtagit en häst som jag inte haft problem med, för att den efter flera månader börjat dra pennor med en ny ägare.

Detta är nya ägarens ansvar.
Jag är ledsen men , jag håller med Lovisenora . Känns mer som en ryttar/hanteringsproblem . Detta är väll också mer typiskt när pålle börjar bli lite varm i kläderna vid nytt hem och ny pilot efter ett par månader att dom kan börja testa och se vad som går att säga emot om .

Mia
 
Sv: Häva köp?

Jag tror numera ,efter bitter erfarenhet ,att man gör det för lätt för sej när man säger att det ofta är ett ryttarproblem.Hästar är flockdjur och om man inte har ledarskapsproblem eller hästen inte begriper vad man vill,vill ju hästen göra som flockledaren ber om.

Min egen historia är denna:
Vi köpte en rätt så dyr tävlingsponny i oktober 2011.Han var tävlad på Irland där han kom ifrån i 110 klasser.Har en underbar galopp och hoppar outstanding,men var inte riden i markarbete någonting utan bara riden rakt fram samt hoppad.
Det var bara ett litet problem med honom som vi inte ens upplevde som ett problem,han sparkade bakutskutt några gånger när han hoppade,ibland riktigt rejält så flickan nästan åkte av,vilket vi tolkade som hoppglädje.Dessutom var han lite speciell i sättet,inte elak men lite burdus och gåpåig.
Han har fungerat bra,går fint på marken nu och fått placering med hem nästan varje gång.
Sista tiden har dock bakutsprången ökat i både höjd och intensitet,vill inte göra galoppbyten och känns "seg".Vill inte hoppa kombinationer heller.Flickan kände att något var fel och vi åkte till klinik.
Vetrinären där tyckte att vi var ena idioter som kom dit med en frisk häst,han var inte halt alls ,vare sej vid longering,böjning eller ridprov.
Röntgen visade ingenting ,ryggen var u.a.Till slut gjordes ultraljud och då upptäcktes en gammal skada långt inne i korset,han har antagligen gått ikull eller råkat ut för något på Irland.
Med det här vill jag bara säga att jag tror inte hästar är dumma eller beter sej illa utan anledning bara för att jävlas.Beter de sej konstigt ska man lita på sin egen känsla och då är det ofta något som verkligen är fel.
 
Sv: Häva köp?

Då låter det som att det är för mycket häst för dig helt enkelt.
Det är ju inte säkert att ägaren haft problem med hästen o då går det ju inte att lasta denne.

Nej jag har lite samma känsla och skulle givetvis aldrig "lasta" förra ägaren, hon har ju knappast tränat stot att resa sig. Men åker gör hästskrället iaf, jag kan ta att de testar men inte att de reser sig som sagt. Har haft häst i många år och aldrig haft detta problem förr, visst att någon unghäst stått lite på bakbenen men inte på det här viset.

Dock får man notera det som lite intressant, att när folk vet att en häst slagit över är det kanske lätt att sitta på ett forum och säga att det är "för mycket häst för den människan" som om det gällde en nybörjare osv. Hon som nu fått ta över hästen för ridning och försäljning är orädd och tuff och rider ju massor med hästar inkl inridning, men även hon erkände igår att hon inte riktigt vågar vara lika sträng när min häst strular som hon är mot andra. Hon såg också när jag gick omkull så hon vet att jag inget gjorde. Trodde inte mina öron när den här tjejen som är det mest orädda jag vet erkände att även hon reagerat. Och hon har hållit på i 25 år med aktivt tävlande etc.

Tack för era svar allihop, alla intressanta att läsa :) Nu ska jag leta vidare efter en annan häst, sorgligt men nog till det bästa!
 
Sv: Häva köp?

Ehm

Men det handlar ju inte alltid om att "gå på" en häst. Det handlar om KÄNSLA för NÄR man kan gå på och när man ska låta bli, just när det gäller känsliga hästar så ska man ju försöka hitta en balans på "gå på/ge efter" dvs man ska hela tiden ligga under "nu jävlar" (från både ryttare och häst) utan mer ligga på "här kräver jag men inte mer än du hela tiden klarar av".

Och just såna saker som du menar på att ni haft problem med kan man ju tom träna från backen. Ta in hästen på en ridvolt/ridhus, gå in med andra hästar och sen ut med dem igen... Arbeta hästen på töm tex och den ska ignorera att de kommer eller går hästar. Funker det utan ryttare på ryggen ska det ju funka med ryttare på ryggen annars är det fel på ridningen alt hästen ...

Att tro att "nu jävlar ska jag minsann sätta en orädd och tuff ryttare på den här hästen så hon lär sej" är inte alltid rätt, det kan va mer rätt att sätta upp en mer ödmjuk ryttare som inte måste "pressa" hästen utan mer känner vad hästen "klarar av"...
Att sätta "hårt" mot en känslig häst KAN resultera i att den slutar lita på människor. Den blir elak för att den är rädd och osäker. Och då tar den till alla knep den kan för att slippa bli utsatt för det "hårda"... = ond cirkel...
 
Sv: Häva köp?

Vet att det här inte är svar på din fråga egentligen, men jag skulle ha tagit mig en funderare på vad som egentligen hände vid ovanstående tillfälle, när din tränare "satte åt hästen rätt bra" vilket slutade med att den reser sig. Jag skulle också fundera över varför hästen reagerade med att bli rejält istadig från första början - hur definieras det, och hur löste din tränare problemet som uppstod? Det känns som att det har hänt något vid detta tillfälle eller andra när din tränare har ridit vilket lett till att hästen har börjat resa sig. Kanske är det så att tränarens ridstil inte passar denna häst? Om den alltid har ridits av en mjuk ryttare (och då menar jag inte mesig), och sedan kommer någon som "sätter åt den rätt bra", så kanske det är en anledning till att den börjar protestera. Kanske har den blivit rädd eller osäker vilket gör att den reagerar så kraftigt nu vid minsta lilla press från ryttarens sida?

Spekulationer från min sida, tränaren kan mycket väl vara en fantastisk ryttare och du har ett stort förtroende för denne, och jag har helt fel!
+1 på den :bow:
Jag känner nog ett par supersnälla och stabila hästar som skulle kunna leva rövare om någon kom och skulle trycka till dem på fel sätt...
Jag skulle tippa på att hästen helt enkelt känt sig missförstådd och tagit saken i egna händer.

Naturligtvis kan det även vara så att det är först när man kräver någon typ av samling(tex) som hästen känner av ett ev smärttillstånd, så klinikbesök skulle nog inte vara fel.
 
Sv: Häva köp?

+1 på den :bow:
Jag känner nog ett par supersnälla och stabila hästar som skulle kunna leva rövare om någon kom och skulle trycka till dem på fel sätt...
Jag skulle tippa på att hästen helt enkelt känt sig missförstådd och tagit saken i egna händer.

.

jag känner också en sån :angel:
 
Sv: Häva köp?

Det är dessutom sällan hon visar humör när hon inte brunstar, under brunsten är det verkligen en riktig surkärring. Sen finns det kanske de som anser att det är en myt och att hästen kanske har extra ont i kroppen vid brunst, men oavsett så påverkar det humöret på henne. Och det kan jag ta, men inte att hon slår runt sådär. :( Hon får gärna bocka, tjura och backa men stegra sig det är inte ok. Inte när hon inte ens kan hålla balansen.

Här finns det örter att ta till faktiskt, karens är 96 timmar, så gör man ett uppehåll innan tävling och fortsätter direkt efter. De funkar kanon, hästen blir helt ok att rida även under brunsten.
 
Sv: Häva köp?

Jag tycker du gör helt rätt som säljer vidare. Det är def. inte värt det eftersom det hela redan blivit så allvarligt och du så tydligt vet att du inte vill försöka lösa det (vilket jag har full förståelse för).

Även om det inte spelar någon roll nu, så håller jag inte med om resonemanget att tränaren skulle ha orsakat det hela. Även om tränaren skulle ha varit totalt okänslig och satt åt hästen i fel läge, så att det istället var på, så som man får förstå resonemanget, snudd till försvarligt att hästen reste sig med tränaren, så skulle ju inte en sund och stabil häst, tagit till beteendet igen i en sådan odramatisk situation som du sedan hamnade med hästen i. Nej, i mina öron ringer det rejäla varningsklockor utifrån det du berättar. Så jag tycker som sagt att du gör helt rätt som säljer vidare till någon som är medveten om problemen.
 
Sv: Häva köp?

Med tanke på att jag ägt Palles valack ett antal år vore intressant att veta varför han skulle resa sig? Har han aldrig gjort förut.
 
Sv: Häva köp?

Jag skrev ALDRIG att just HAN hade rest sej..... INTE NÅGONSTANS......

INTE ens om jag hade hängt rullstolen om halsen på honom hade han rest sej, SNÄLLARE häst får man leta efter :love:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 812
Senast: Juli0a
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 084
Senast: Elendil
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 623
Senast: Trissa
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp