hästturism

Sv: hästturism

Seriöst? Dagens roligaste fråga :rofl:
Ja, alldeles seriöst.

Sedan gillar jag att spendera pengar på både upplevelser och materiella ting!
Vilka upplevelser och vilka materiella ting?
Går det att få till detta utan stora inkomster?

Jag har lyckats att få till det i mina arbeten och i mitt företagande.
Det finns ju alternativ till att betala för detta på en lön eller privat inkomst.

Varför är du så mot att jag skriver att om man funderar på att starta eget så bör man tänka efter före vad man vill ha ut och hur ens framtid ska se ut?
Jag är inte emot något alls.
Utan jag vill bara visa på att det går att få ut vad man vill ha utan att det sker genom att man först tjänar en massa pengar och sedan betalar för det som man vill.
Det finns sätt att göra det man vill och få det att betala sig självt.
Ibland så kan man t.o.m. få betalt.

Jag var inte för feg utan satsade.
Det gick bra.
 
Sv: hästturism

Försök att förstå, jag brukar min mark, om det sker inom de lagar o regler som finns och det skulle råka skada en deltagare på turridning så anser jag att ansvaret ligger hos turridningsföretaget, inte hos mig.

Jag jagar idag, övningsskjuter idag, avverkar, röjjer etc etc. skulle det dyka upp ett turridningsföretag utan att ingå ett avtal med mig så står ju det företaget för ansvaret om sina kunder , inte jag. För en sak står 100% klart, jag tänker inte ändra mina aktiviteter bara för att någon annan vill tvinga sig in.

Mottot står naturligtvis kvar, behandlar ngn mig med respekt, och respektar det jag gör, så behandlas denne likvärdigt. Men om någon totalt skiter vad jag gör, struntar i om jag förorsakas ekonomisk förlust, vari skulle incitamentet ligga då, att jag skulle vissa den personen hänsyn.

Alltså ditt motto gäller inte. Det är snarare, "får inte jag som jag vill så tar jag till storsläggan och döljer spåren". Du låter snarast som en tjurig femåring.
 
Senast ändrad:
Sv: hästturism

Du har ju tydligt aviserat ditt syfte med aktiviteterna. Kan man bevisa uppsåtet finns det inget som hindrar åtal för vållande till kroppsskada, grovt vållande till annans död och dråp.

Sorry, det är inte bara gärningen som sorteras i laglig och olaglig - uppsåtet är avgörande för om det är ett brott eller inte.

Turridningsföretaget du nämner verkar bara ha syftet att bedriva sitt företag inom de lagar, regler och intentioner som finns (om det är en enstaka passage på mark som inte tar skada).
 
Sv: hästturism

Seriöst? Dagens roligaste fråga :rofl:

Hade jag haft företag hade jag använt pengarna till att expandera förmodligen då jag sällan är "nöjd med det jag har" en längre tid. Jag vill alltid ha mer oavsett om det har med pengar eller annat att göra.

Det är ju inte säkert att det synsättet ger det bästa livet man kan leva. Vi resonerade också så ett tag och har sedan dess skärpt till kraven på vad livet ska erbjuda. Sen menar jag inte att det ena eller andra är rätt. Bara svårt att se det som en "roligaste fråga"....

Varför expandera? Varför inte höja kvaliteten, tjäna mer per timme, fortfarande försörja sig väl och arbeta på ett sätt som gör att man hinner mycket mer än att arbeta? Så gjorde vi och jag anser att det var helt rätt - för oss. Vissa typer av företag, bland annat inom turism, kan inte expandera hur mycket som helst - i avsaknad av bland annat naturresurser som tål belastningen till en rimlig kostnad. Jag förstår inte varför storskalighet i sig ska vara ett mål, men jag förstår också att man tycker olika och vill olika.
 
Sv: hästturism

Som sagt det kan bli problem med bevisbördan, men din avsikt är solklar när du deklarerar att du vill skrämma bort ryttare. Skrämda hästar med nybörjare på ryggen=risk för allvarliga skador eller tom död. Det skulle jag inte ens riskera med min värsta ovän.

Återigen du lägger dina ord i min mun!
Jag säger att jag kommer att fortsätta använda mig av min brukningsrätt vad det gäller min fastighet.
Om det stör eller hindrar en utomstående så är det hans eller hennes problem, inte mitt.

Och jag skulle heller inte utsätta nybörjare för den risken, därför skulle jág inte drömma om att tränga mig in hos en markägare utan att först ha konsulterat och avtalat med honom.

För det är arrangören av en tur som är ansvarig för deltagarna inte lokföraren, lastbilschaffisen ,skotarföraren eller jägaren!!
 
Sv: hästturism

Alltså ditt motto gäller inte. Det är snarare, "får inte jag som jag vill så tar jag till storsläggan och döljer spåren". Du låter snarast som en tjurig femåring.

Inse att brukningsrätten går före. det står ju att du inte får hindra eller störa markägaren i hans bruk av fastigheten
Så???
Sen om du tycker att jag i ena ögonblicket låter som en tjurig femåring och i andra som en tjurig gammal gubbe när jag hela tiden framför samma åsikt...ja vad kan det bero på?:D
 
Sv: hästturism

Du har ju tydligt aviserat ditt syfte med aktiviteterna. Kan man bevisa uppsåtet finns det inget som hindrar åtal för vållande till kroppsskada, grovt vållande till annans död och dråp.

Sorry, det är inte bara gärningen som sorteras i laglig och olaglig - uppsåtet är avgörande för om det är ett brott eller inte.

Turridningsföretaget du nämner verkar bara ha syftet att bedriva sitt företag inom de lagar, regler och intentioner som finns (om det är en enstaka passage på mark som inte tar skada).

Så att en färist förorsakar en kroppsskada?
Ska jag lämna återbud till de danskar som kommer upp för att skjuta bock bara för att hurtiga cimmie har startat turridningar över min mark?

Jakt är en del av bruksrätten och går före turridning.:grin:

Så om jag ger traktens crossåkare löfte att köra på min skogsväg de dagar jag vet att turridning sker är jag elak då?
Sorry
Om inte turarrangören gillar det, så får di väl välja en annan väg då
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hästturism

Så du skrev inte om ditt motto, och du har inte ägnat spaltmeter här på buke om hur man skrämmer ryttare? Nej du, det är helt dina ord även om du inte vill kännas vid dem. När det gäller att potentiellt avsiktligtg skada folk ellermdöda folk så är ditt försvar i det närmaste patetiskt. Det spelar ingen roll om personerna gör intrång på din mark olagligt eller lagligt. Är ditt uppsåt att skrämma hästarna och du lyckas och djur eller människor komer till skada så är du skyldig till i värsta fall mord. Om det sen går att bevisa eller inte är en annan fråga.
 
Sv: hästturism

Så att en färist förorsakar en kroppsskada?
Det är väl bara du som påstått det, vi andra påstår att risken uppstår om du skrämmer hästarna och förmodligen för att avleda, för inte är du så korkad att du tror att någon tror att en färist i sig orsakar skada, eller är du det?
 
Sv: hästturism

Så du skrev inte om ditt motto, och du har inte ägnat spaltmeter här på buke om hur man skrämmer ryttare? Nej du, det är helt dina ord även om du inte vill kännas vid dem. När det gäller att potentiellt avsiktligtg skada folk ellermdöda folk så är ditt försvar i det närmaste patetiskt. Det spelar ingen roll om personerna gör intrång på din mark olagligt eller lagligt. Är ditt uppsåt att skrämma hästarna och du lyckas och djur eller människor komer till skada så är du skyldig till i värsta fall mord. Om det sen går att bevisa eller inte är en annan fråga.

En enkel fråga, är arrangören ansvarig för säkerheten, i sitt vägval, val av hästar till de olika graderna av erfarenhet på sina kunder?
Svar JA!!!

Väljer han att ta en risk för snöd vinnings skull, det är inte mitt ansvar.
Om min skotare råkar skrämma hans kunder så är det inte mitt fel eller ska jag ställa ett ekipage som kostar 1000 spänn i timmen bara för att han ska kunna snika åt sig ngr spänn? no way!

Sedan bör du nog läsa på lite mer om uppsåt. Mord,ja det skulle väl vara om jag skjöt en av dem ute på ett öppet gärde där det var fri sikt.

men de fantasierna får du nog behålla själv.

Mitt motta står kvar,
det folk gör mot mig, gör jag mot dem.
Djävlas ngn med mig så räkna med att jag jävlas tillbaka.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hästturism

Det är väl bara du som påstått det, vi andra påstår att risken uppstår om du skrämmer hästarna och förmodligen för att avleda, för inte är du så korkad att du tror att någon tror att en färist i sig orsakar skada, eller är du det?

Alltså kom du fram till det jag ville, efter 4 rader: Nej en färist kan inte förorsaka skada såvida man inte vill tvinga djuren över....
 
Sv: hästturism

Tur du kommit på det också då det varit så självklart för oss andra att det inte vart värt att nämna. Kan vi kanske lämna ickefrågan nu? Eller tänker du skrämma hästarna över färisten? Var det därför du började tjata om den? I såfall blir det snarare mord än dråp eller vålande till annas död om någon dör och så blir det att ersätta skadorna på hästarna också om det går att bevisas.
 
Senast ändrad:
Sv: hästturism

Tur du kommit på det också då det varit så självklart för oss andra att det inte vart värt att nämna. Kan vi kanske lämna ickefrågan nu? Eller tänker du skrämma hästarna över färisten? Var det därför du började tjata om den? I såfall blir det snarare mord än dråp eller vålande till annas död. Det krävs inte mycket förstånd för att räkna ut det.

Fortsätt du att fantisera om mord o dråp, jag driver min fastighet på samma sätt det här året som det föregående.
Affärsavtal kommer att tecknas , virke kommer att avverkas och det kommer att jagas. Inga turridningsföretag som inte avtalat med mig, kommer att använda min fastighet i år liksom ifjol. Det är realiteter, inte ditt snack om mord, hot o dråp. Du har nog kollat lite för mycket på tvdeckare...:grin:
 
Sv: hästturism

Jag är helt övertygad om att om det händer en hästolycka hos dig så kommer den att kunna kopplas till dina spaltmeter med inlägg i detta forum.
Och då så kommer du att bli dömd för att du har just uppsåt att skrämmas.

Man får inte skrämmas med uppsåt att skada annan oavsett om den så gör intrång eller har för avsikt att stjäla hela ditt hem.
Och turryttare kommer definitivt inte att räknas som så farliga att du måste freda dig så att nödvärnsrätten inträder.

Om det händer en ryttare något hos dig så att den skadas så kommer du att dömas, antagligen för vållande av kroppsskada eller om någon dör för lägst vållande till annan död.
Det är redigt smaklöst som du går på.
Mest för att du verkar sakna de grundläggande spärrar mot att skada andra som empati ger.
Människor utan empati kan vara ruskigt farliga i sin brist på vördnad för andras liv och lem.
 
Sv: hästturism

Om det händer en ryttare ngt på min fastighet så kommer man naturligtvis försöka ta reda på vad som hänt.Så som man gör vid alla allvarliga olyckor, var de än sker.

Och ser man då att ett turridningsföretag knallat igenom en slutavverkning så visst, det var där häsarna skrämdes i sken, men inte av en olaglig verksamhet utan av en en helt naturlig och laglig verksamhet som hör ihop med allt skogsbruk.
Så ...??

Är jag ansvarig om kalle kör igenom isen med sin skoter på min fastighet?
Eller om den grupp vildsvin vi sprängt ur tätningen klyver turridningsgruppen och en av hästarna bryter benet? Nej man har rättsligt fastställt atthundägarnas absoluta ansvar inte gäller då, eftersom viltet väljer den väg de ska fly. det är utom hundar o jägares kontroll.

Därför ligger 100% av ansvaret för hästgruppens säkerhet hos arrangören han/hon väljer den väg han/hon anser säker och passande för sin grupp.

jag som markägare har ingenting med den saken att göra och vad som är ännu viktigare, jag har rätt att även i fortsättningen utöva min brukningsrätt på min fastighet även om det skulle råka hindra kommersiellt icke avtalat bruk av min fastighet.

Mord o dråp hör fortfarande hemma i vissas sjukliga fantasi eller på TV:crazy:
 
Sv: hästturism

Jaha, så du tar tillbaks hotet om att skräma hästar, så bra.

Jag tar inte tillbaka någonting, jag kommer även i fortsättningen att utöva min brukningsrätt på min fastighet. Om det hindrar eller stör kommersiell oavtalad användning av min fastighet..så är det inte mitt problem.

Men tala gärna om hur det skulle kunna bli det:D
 
Sv: hästturism

Jaja, vi kommer inte längre... förskönande omskrivningar på verkligheten hjälper kanske inte dig ett dugg om någon får sätta livet till. Om du inte lyckas ta livet av hela turen så finns det dessutom vittnen.
 
Sv: hästturism

Jaja, vi kommer inte längre... förskönande omskrivningar på verkligheten hjälper kanske inte dig ett dugg om någon får sätta livet till. Om du inte lyckas ta livet av hela turen så finns det dessutom vittnen.

Det är ju en av anledningarna till att jag vill ha en lagstivtning om avtalstvång. För att klargöra ansvarsfrågan.

Skogen är under perioder en arbetsplats.
Andra perioder så jagas det där, en verksamhet som involverar skytte med skarp amunution. Man använder hundar för att driva ut vilt. Med de bestånd av gris som idag börjar finnas på många platser innebär det att grupper om 10, 12 grisar kan stötas ut av ett par, tre hundar. Vad det innebär om detta sällskap spränger en grupp med oerfarna ryttare behöver jag inte förklara för dig, du har ju uppvisat fantasi nog.

Det här är verksamheter som hör ihopmed brukningsrätter intimt sammankopplade till äganderätte. Vilken är skyddad både i svensk och av sverige ratisifierad internationell lagstiftning.

Det är DIREKT oansvarigt av en turridningsarrangör att inte kontakta markägaren, sluta ett avtal så att konflikter undviks.

Sedan kan du gagga om mord o dråp bäst du vill.

Sverige klarar sig inte utan skogsbruk alltså lär vi inte sluta med det.


Med den allt intensivare markanvändingen som i framtiden blir verklighet så kommer även en allt rigorösare lagstiftning om kommersiellt bruk av densamma.
Bärplockning, äventyrsverksamhet, skogsnäring o naturvård måste samsas på reglerade villkor, det är bara en fråga om tid.:cool:
 
Sv: hästturism

Det här handlar inte om avtal eller vem som har rätt, det är totalt ointressant om folk verkligen gör olaga intrång eller om de får vara där. Man får inte försätta folk i fara annat än som nödvärn, du kan skriva spaltmeter efter spaltmeter det gör ingen skillnad. Sätter man folk i fara medvetet oavsett vad för förklaring man har (utom möjligen nödvärn då) då riskerar man påföljd därefter om det går att bevisas. Och om någon dör ja då är det någonstans mellan vållande av död och mord. Du kan skrika dig blå då om intrång det hjälper inte.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp