hästturism

Sv: hästturism

Jo jag vet att du inte drar dig för att skrämma iväg hästarna oavsett konsekvenserna, kan vi kanske slippa den diskussionen här?

Jag konstaterar bara att en grupp brukare har betalt för rätten att bruka en aktuell mark.
Störs detta så blir jag av med kunder.

Finns det då ngn anledning att jag skulle vara hänsynsfull och låta dem som förstör min näring, tjäna pengar på min mark?

Sorry inte i min värld. Jag skulle då göra allt inom lagens råmärken för att störa deras så att de blev av med sina kunder. Färistar, vinkelöppningar i staket ser till att allemansrätten inte stoppas, folk kan promenera som de vill.....

Sedan skulle jag återuppta min verksamhet på min mark.

Det är därför jag, och många med mig, att det är moraliskt fel att med allemansrätten som vapen köra över enskillda resursägare och bruka deras resurser utan vare sig avtal eller ersättning. Vad anser du?
 
Sv: hästturism

Att dra igång ngt liknande MED markägarna skulle på sikt kunna fungera.
Avstängda vägar utan biltrafik för både häst o vagnsekipage. Rastplatser där man både kan övernatta och låta hästarna beta i inhägnade områden, catering etc etc.

Den ena handen tvättar den andra, så har det fungerat i alla tider.

Sammarbete.

Utan det funkar det inte på sikt.
 
Sv: hästturism

Det är därför jag, och många med mig, att det är moraliskt fel att med allemansrätten som vapen köra över enskillda resursägare och bruka deras resurser utan vare sig avtal eller ersättning. Vad anser du?

Grejen är ju
1. Lagen och allemansrätten gäller på det sättet, helt utan inskränkning för kommersiell verksamhet. Oavsett vad du får för dig.
2. I fallet att man passerar sällan och skapar vare sig störning, skada eller slitage så förbrukas ingenting för markägaren. Utom möjligen hans ego och tro på att äganderätten ger envåldsrätt till jorden vi alla lever på.
 
Sv: hästturism

Det råder sedan länge inga tvivel om att du hellre förstör för någon annan som bedriver sin verksamhet helt i enlighet med gällande lagar och intentioner, istället för att leva ditt eget liv och skapa något själv.

Men måste vi upprepa det igen, alla tokigheter du påstår dig vilja göra med risk för liv och hälsa för företagare och deras kunder?
 
Sv: hästturism

Jag är inne på att tjäna pengar och det är INTE lätt att göra på hästturism i sverige. Många turridningsföretag går runt men inte mer. Det är misslyckande enligt mig.

Jag håller med om att det finns en stor outvecklad potential. Det finns ett par parametrar som gör det svårt, bland annat den oseriösa konkurrensen från svartfötter som inte klarar att följa enkla lagar och regler om redovisning och sunda villkor.

Däremot kan jag inte se ett företag som skapar försörjning för en familj och kanske en halvtidsanställd, som ett misslyckande, även om man inte tjänar ihop pengar till BMW, Thailandsresa och guldhalsband. Jag ser det som ett lyckat företagande.

Är alla företag som skapar jobb och försörjer massor av människor misslyckade, bara för att ägarna tjänar en ganska begränsad summa pengar?
 
Sv: hästturism

Grejen är ju
1. Lagen och allemansrätten gäller på det sättet, helt utan inskränkning för kommersiell verksamhet. Oavsett vad du får för dig.
2. I fallet att man passerar sällan och skapar vare sig störning, skada eller slitage så förbrukas ingenting för markägaren. Utom möjligen hans ego och tro på att äganderätten ger envåldsrätt till jorden vi alla lever på.

Om en utövare av allemansrätten bevisligen stör en kommersiell verksamhet som finns på en fastighet, har rätt att stoppa honom då? ex, vid en slutavverkning, kan jag som skogsbrukare stoppa folk att gå in på avverkningen?

Ta exemplet betaljakt. Då har kunder långväga ifrån betalt dyra pengar för att jaga. Vem ersätter dem för att det de betalt för förstörs?
Och varför skulle jag då inte förstöra för dem som tidigare förstört?
Och vidare är det ju fastställt att färistar o vinkelöppningar i staket uppfyller de krav som finns för allemansrättens tillgänglighet.


Jag har sagt det gång på gång, Sammarbete är den enda väg att långsiktigt bruka skog o mark. Det gäller jakt såväl som turism.

Du själv säger ju att du vill sammarbeta eller gör du inte det?:cool:

Sammarbeta betyder i det här fallet att båda parterna tar med sig resurser in i sammarbetet, markägaren sin gård och turridningsföretaget sina pengar..;O)
 
Sv: hästturism

Det råder sedan länge inga tvivel om att du hellre förstör för någon annan som bedriver sin verksamhet helt i enlighet med gällande lagar och intentioner, istället för att leva ditt eget liv och skapa något själv.

Men måste vi upprepa det igen, alla tokigheter du påstår dig vilja göra med risk för liv och hälsa för företagare och deras kunder?

Jag har skapat ngt själv. Vi har en del salujakter, om ngn förstör dessa så kommer jag naturligtvis att agera och bla fråga turridningsarrangören exakt samma ord som du yttrat :"-du hellre förstör för någon annan som bedriver sin verksamhet helt i enlighet med gällande lagar och intentioner, istället för att leva ditt eget liv och skapa något själv."

Att snika in sig utan att göra rätt för sig är lågt, faan så mkt lägre än glocalnet.....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hästturism

Det beror ju på vad man nöjer sig med? Vilken liten småföretagare med ett litet (i min mening max 7-8 hästar) kan plockat ut 50 000 i lön?

jag skulle inte starta ett företag om jag inte räknade med att inom 2 år kunna ta ut MINST 25 000 i lön och gärna över 30'.

Och är man då en familj dvs minst två arbetande så torde det bli det dubbla?


Men vi ser det säkert från olika sidor.
Jag vet ett par företag som där "frun" har hästar och turridning, det går runt och hästarna betalar sig själva. Men hon själv har inte plockat ut en lön på 20 år!
Mat på bordet, kläder, nöjen görs för mannens lön, han driver "också" eget företag men då lite mer lönsamt eftersom han har råd att på sin lön försörja fru och barn.

Men dom är nöjda med det så det är bra! jag skulle dock aldrig vilja ha det så och jag måste ju utgå från mig själv. Jag kan dock inte förstå varför folk inte vill tjäna pengar?



Allmänn KL: Allemannsrätten gäller "Ett ställe En gång". Inte för verksamhet på kontinuerliga stigar!
 
Sv: hästturism

Det beror ju på vad man nöjer sig med? Vilken liten småföretagare med ett litet (i min mening max 7-8 hästar) kan plockat ut 50 000 i lön?

jag skulle inte starta ett företag om jag inte räknade med att inom 2 år kunna ta ut MINST 25 000 i lön och gärna över 30'.

Och är man då en familj dvs minst två arbetande så torde det bli det dubbla?


Men vi ser det säkert från olika sidor.
Jag vet ett par företag som där "frun" har hästar och turridning, det går runt och hästarna betalar sig själva. Men hon själv har inte plockat ut en lön på 20 år!
Mat på bordet, kläder, nöjen görs för mannens lön, han driver "också" eget företag men då lite mer lönsamt eftersom han har råd att på sin lön försörja fru och barn.

Men dom är nöjda med det så det är bra! jag skulle dock aldrig vilja ha det så och jag måste ju utgå från mig själv. Jag kan dock inte förstå varför folk inte vill tjäna pengar?



Allmänn KL: Allemannsrätten gäller "Ett ställe En gång". Inte för verksamhet på kontinuerliga stigar!

Turridningar är nog rätt så kapitalkrävande. Man ska hålla både djur, inventarier, hus o bete. Bör nog hålla ca 70% av möjlig tid uppbokade med fullbetalande gäster för att det inte ska uppvisa röda siffror i bokslutet.

Det är naturligtvis en dröm för många hästtokiga unga tjejjer som inte lyckas få in foten i annan verksamhet att på heltid få hålla på med sin hobby.
Men för det absoluta flertalet är detta en utopi.

Att jobba med betalande gäster kräver ett oerhört engagemang. Att lokaler, djur o utrustning är i "scipschape condition" och att det i omgivningen finns gott om konfliktfria ridvägar.

För att ta ut en lön på 60 000. (ca 20 000 efter avgifter o skatt) så bör man ju ha en årsomsättning på närmare en miljon, eller runt 1000 betalande gäster per år (en tur på ngr timmar)

Eller är jag helt fel ute i min beräkning mellan tumme o pekfinger?
 
Sv: hästturism

Det beror ju på vad man nöjer sig med? Vilken liten småföretagare med ett litet (i min mening max 7-8 hästar) kan plockat ut 50 000 i lön?

jag skulle inte starta ett företag om jag inte räknade med att inom 2 år kunna ta ut MINST 25 000 i lön och gärna över 30'.

Och är man då en familj dvs minst två arbetande så torde det bli det dubbla?


Men vi ser det säkert från olika sidor.
Jag vet ett par företag som där "frun" har hästar och turridning, det går runt och hästarna betalar sig själva. Men hon själv har inte plockat ut en lön på 20 år!
Mat på bordet, kläder, nöjen görs för mannens lön, han driver "också" eget företag men då lite mer lönsamt eftersom han har råd att på sin lön försörja fru och barn.

Men dom är nöjda med det så det är bra! jag skulle dock aldrig vilja ha det så och jag måste ju utgå från mig själv. Jag kan dock inte förstå varför folk inte vill tjäna pengar?

Långt ifrån alla har kravet att ta ut 25-30.000, det finns de som nöjer sig med betydligt mindre 15-20.000 räknar många som okej och många gånger motsvarar det en betydlig högre lön, inga resor till arbetsplatsen ingen avgift att parkera där (vanligt åtminstone i Stockholm och det är inte billigt) och ofta lägre kostnader för lunchen. Har man barn i skolåldern så kan man finnas till hands på eftermiddagarna. Sammantaget kan det motsvara ganska många tusen i lön före skatt.
 
Sv: hästturism

Långt ifrån alla har kravet att ta ut 25-30.000, det finns de som nöjer sig med betydligt mindre 15-20.000 räknar många som okej och många gånger motsvarar det en betydlig högre lön, inga resor till arbetsplatsen ingen avgift att parkera där (vanligt åtminstone i Stockholm och det är inte billigt) och ofta lägre kostnader för lunchen. Har man barn i skolåldern så kan man finnas till hands på eftermiddagarna. Sammantaget kan det motsvara ganska många tusen i lön före skatt.

Jag skulle tro att de flesta har tillgång till en gård, antingen i form av föräldrar/svärföräldrar och/eller make/maka samt att dessa står för merparten av kostnaderna, då går det hela nog runt.

Skulle man sedan tvingas betala för att bruka annans egendom( ridvägar) så skullenog merparten av dessa oseriösa subventionerade verksamheterna rensas bort.
 
Sv: hästturism

jag skulle inte starta ett företag om jag inte räknade med att inom 2 år kunna ta ut MINST 25 000 i lön och gärna över 30'.
Ja men det är ju du det.
Man behöver ju inte mera pengar än man behöver.

Jag kan dock inte förstå varför folk inte vill tjäna pengar?

Det finns andra värden i livet.
Gott om tid.
Bo vackert.
O.s.v.

Ett trevligt och lättsamt arbete som inte tar så mycket tid på en vacker plats ger semesterkänsla alla dagar.
 
Sv: hästturism

Ja men det är ju du det.
Man behöver ju inte mera pengar än man behöver.



Det finns andra värden i livet.
Gott om tid.
Bo vackert.
O.s.v.

Ett trevligt och lättsamt arbete som inte tar så mycket tid på en vacker plats ger semesterkänsla alla dagar.

Det säger ju det mesta..

För till skillnad från vad många tror innebär företagande inte semesterkänsla o gott om tid. Det innebär hårt arbete och risker samt en kamp för att få det hela att gå runt. Men vissa seglar ju på en räkmacka lyckligt omedvetna om livets realiteter.....
 
Sv: hästturism

Självklart är samarbete och hänsyn den allra bästa vägen. Jag har aldrig någonsin påstått något annat. Det jag hävdar är att när den viljan till samarbete saknas hos markägare - måste man gå tillbaka vad som gäller och stå på sig. Sammaledes för markägare. Ingen part ska kunna ta sig en rätt som den inte har.

Rider man ofta över en mark med grupper, eller hästar från ett inackorderingsstall - finns det ingen annan väg. Då kan man i princip aldrig hävda att skada, störning, slitage inte finns. Det jag pratar om är de ställen man behöver passera över, ett par gånger om året. För många turismföretag är det nog en 80/20-regel. 80% av marken brukar man ofta och där har man överenskommelser och avtal. 20% använder man enligt allemansrätten, eftersom man uppfyller kraven på ingen skada, störning eller slitage och det rör sig om en situation med mängder av små markägare, med några få passager om året.

Förutsättningarna för ett samarbete är att båda parter förstår vilket lagrum som finns och intentionerna med allemansrätten, och vilken rätt man har oavsett vad den andra parten säger. Då finns det förutsättningar att komma överens på bra sätt. Om ena eller andra parten helt missförstått vad äganderätt och allemansrätt handlar om, blir det enormt svårt.
 
Sv: hästturism

Så fungerar mitt företagande och jag kan försörja mig på det.
Om man måste slita hund för kaffepengar så har man ju misslyckats på något vis.
Tycker jag då.

Om jag ville kämpa på litet så skulle det ju definitivt trilla in mera pengar.
Jag har jobbat hårt för att komma hit, men nu så är det bra.
 
Sv: hästturism

Jag får hålla med.

Vi slet hund i några år och tjänade ganska bra med pengar på vårt företag.

Nu har vi alldeles medvetet dragit ned på slitandet till en nivå vi tycker är behagligare och intäkterna har gått ned, men inte alls i paritet med neddragandet av arbetsinsats. Vi har prioriterat produkter med bättre lönsamhet och helt tagit bort dem som hade dålig lönsamhet. Nettot per insatt arbetstimme har stigit rejält. Det är snarare en mycket aktiv företagsutveckling, trots att vi inte tjänar multum om man tittar på sista raden. Utan mindre än under de mest inkomstbringande åren.
 
Sv: hästturism

Jag skulle tro att de flesta har tillgång till en gård, antingen i form av föräldrar/svärföräldrar och/eller make/maka samt att dessa står för merparten av kostnaderna, då går det hela nog runt.

Skulle man sedan tvingas betala för att bruka annans egendom( ridvägar) så skullenog merparten av dessa oseriösa subventionerade verksamheterna rensas bort.

Givetvis ska verksamheter betala för ridning som inte sker inom allemansrätten och samtidigt måste vissa markägare lära sig att de inte har exklusiv bestämmanderätt över marken.

Vem som äger gården har dock inget som helst med detta att göra.
 
Sv: hästturism

I början så har man ju massor av investeringar som måste göras.
Men när de är betalda och avskrivna och kanske t.o.m. så många att man kan sälja av litet, då så är det ju lättare.
 
Sv: hästturism

Självklart är samarbete och hänsyn den allra bästa vägen. Jag har aldrig någonsin påstått något annat. Det jag hävdar är att när den viljan till samarbete saknas hos markägare - måste man gå tillbaka vad som gäller och stå på sig. Sammaledes för markägare. Ingen part ska kunna ta sig en rätt som den inte har.

Rider man ofta över en mark med grupper, eller hästar från ett inackorderingsstall - finns det ingen annan väg. Då kan man i princip aldrig hävda att skada, störning, slitage inte finns. Det jag pratar om är de ställen man behöver passera över, ett par gånger om året. För många turismföretag är det nog en 80/20-regel. 80% av marken brukar man ofta och där har man överenskommelser och avtal. 20% använder man enligt allemansrätten, eftersom man uppfyller kraven på ingen skada, störning eller slitage och det rör sig om en situation med mängder av små markägare, med några få passager om året.

Förutsättningarna för ett samarbete är att båda parter förstår vilket lagrum som finns och intentionerna med allemansrätten, och vilken rätt man har oavsett vad den andra parten säger. Då finns det förutsättningar att komma överens på bra sätt. Om ena eller andra parten helt missförstått vad äganderätt och allemansrätt handlar om, blir det enormt svårt.

Jag är fullt på det klara med vad dels allemansrätten(de få raderna i lagboken) säger dvs i stort sett ingenting och vad lagstiftningen säger.

Självklart är det alltid det bästa om båda parterna kommer överens och bidrar i lika grad till sammarbetet, devs markägaren bidrar med sin resurs ,marken. Och det inkommande företagetr med sin, företrädesvis pengar.

Om sedan någon med hänvisning "allemansrätten" Kräver tillgång till min mark, så hävdar jag min brukningsrätt oberoende om det skrämmer skiten ur turridningsföretagets kunder

Jag drar mig inte för att riktat försvåra och rent av omöjligjöra tillgång till marken. Naturligtvis inom de regler som lagen medger, exempelvis färistar.

Jag har rätt att jaga, övningskjuta, avverka,hägna in, utföra skogsvårdsåtgärder på min mark utan att behöva ta hänsyn till kommersiella aktörers behov av ridvägar. Så länge folk har tillgång till marken....till fots.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp