hästturism

Sv: hästturism

Man kan visa hänsyn genom att låta bli marken helt och även låta bli att fråga om man vet att man får nej.
Det är bara påfrestande för den som får frågan att omgivningen tjatar.

Hänsyn kallas det.
Vissa människor vill vara i fred, de vill inte hantera framfusiga frågor från grannarna.
Det där måste man lära sig om det skall fungera med grannsämjan i det långa loppet.

Man kan ju låta bli att fråga bara för att man vet att svaret blir nej,,då kan man ju med gott samvete säga att jag har minsan inte blivit ombedd att lämna den marken ifred.

Om jag vill låna ngt av grannen så frågar jag, att bara tränga sig på och använda saken utan lov är rent ut sagt oförskämt!
 
Sv: hästturism

Jo men nu så handlade det inte om det.
Utan om att jag lämnar marken helt i fred och frågar inte ens, därför att redan att frågan kan anses som att tränga sig på för mycket.
Vi får se hur kontakten blir framöver, om den blir bra så kanske att vi frågar.
Att rida där utan att fråga är fullständigt uteslutet.
 
Sv: hästturism

Jo men nu så handlade det inte om det.
Utan om att jag lämnar marken helt i fred och frågar inte ens, därför att redan att frågan kan anses som att tränga sig på för mycket.
Vi får se hur kontakten blir framöver, om den blir bra så kanske att vi frågar.
Att rida där utan att fråga är fullständigt uteslutet.

Hear, hear;)
 
Sv: hästturism

Jag har för inte så länge sen gått utbildning i just hästturism och kan berätta att finns ett ganska stort antal hästturismanläggningar i "världsklass" (om man nu får uttrycka sig så).

Jag ser dock att marknadsföringen är problemet!


Allemansrätten fungerar teoretiskt så att du får korsa annans mark EN gång... I praktiken är det ju inte riktigt så dock....

I Sverige har vi även ett annat problem: En lång kall vinter! Det lockar inte många att ut och rida i -10 och lägre i flera timmar och om man gör en tur på nån timme bara så lär man se till att ha andra aktiviteter på själva anläggningen kanske. Typ grillkåta, badtunna, bastu....

På sommaren har vi både mygg och knott och det kan ta död på en bästa stämningen också... Fjällen är ju väldigt fina att se från hästryggen men där är mycket hårt att få tillstånd att ha hästverksamhet.

Gärna ska du kunna servera mat och alkohol också, något som antagligen har lättare regler utomlands än just i Sverige med alla tillstånd som behövs. Ett sätt att komma undan är att gästen "får laga sin egen mat".
Tex man erbjuder en grillbuffé och lägger upp grillspett och olika kött men att gästen får plocka köttet själv och lägga själv på grillen....

Du ska kunna en del om bokföring, det går att leja bort men då kostar det...

Ska man ha ett hästföretag idag så tror jag man ska marknadsföra sig utomlands. Att försöka fylla upp kvoten på bara svenska gäster tror jag är omöjligt! Vi har för stora krav och förväntar oss underverk av hästarna medan utlänningar tror jag ser helheten mer och gör det till en naturupplevelse.
Å andra sidan förväntar sig utländska turister att när man är tillbaka från en dagstur och är trött och skitig, att man har tex ett eget badrum. Så om man erbjuder boende så behöver det kanske inte vara 5-stjärnigt men ändå en hel del bekvämligheter. Kostnaderna kanske drar iväg...

Men det är bara vad jag tror....

Jag tror även på samarbete. Hästföretag i samarbete med värdshus och ridskola är min dröm! (hästar skulle jobba i ridskoleverksamhet vintertid och sommartid gå med turister som bor och äter gott på värdshuset när dom inte är med på mina hästaktiviteter ;) )


Och inte minst: Service minded people!!! Hur många turridningsstall har man inte varit i där det är självutnämnda världsmästare som snäser åt en så fort man frågar något! Tyvärr är det så ute i Sverige, i de mindre turridningsstallen....
 
Senast ändrad:
Sv: hästturism

I den orten jag bodde i förr fanns turridningstall för alla med främst kallblod :) och så kunde man hyra in sig i en liten stuga och bo i och äta med dom osv :) jag praktisera där ett tag.
 
Sv: hästturism

Och inte minst: Service minded people!!! Hur många turridningsstall har man inte varit i där det är självutnämnda världsmästare som snäser åt en så fort man frågar något! Tyvärr är det så ute i Sverige, i de mindre turridningsstallen....

Jag ställer inte upp på att "är det så". Även om det förekommer, vi har hört ganska hårresande historier från några av våra kunder.

Min teori är att misslyckande i värdskap beror på att man saknar kunskapen och/eller inte alls brinner för att driva ett turismföretag. Många inom vår värld satsar egentligen på tävling, uppfödning och uppstallning och bara för att man har några hästar ska man ha produkten turridning också. Fast man egentligen inte alls tycker att det är så kul. Ett turismföretag handlar till mycket stora delar om bemötande och service.

Då blir det ofta ganska kasst om man inte tar det på allvar.

Och jag känner ett femtal riktigt duktiga hästföretagare inom turism som brinner för sina produkter, att erbjuda sina kunder bästa möjliga upplevelser. Och det bara här i Östergötland som borde tillhöra "ute i Sverige"....
 
Sv: hästturism

I min förra kommun, som faktiskt vill profilera sig som hästkommun, så var Kommunen totalt ointresserad av att hjälpa till.
Jag tog kontakt och frågade om det när jag funderade på att dra igång turridning.
 
Sv: hästturism

Kl

Här där jag bor så finns det en ridled som omfattar över 30 mil, med entreprenörer längs med lederna som har övernattning för både människa och häst, samt rastplatser. Det är ju främst för folk med egen häst och det är många som kommer igen år efter år. Finns även flera som har turridning här omkring, större och mindre verksamheter.

Vi själva har verksamhet inom turism både med häst, andra djur och utan kan man säga, som någon sa; många bäckar små. Det utvecklas under tiden man håller på och ser vad som fungerar, vi känner oss fortfarande i startgroparna och vi får se var det till slut hamnar. :)
Hoppas jag inte gjort nån otillåten reklam nu...

Håller förresten med om att marknadsföringen är en stor grej, det är svårt att hitta rätt målgrupp upplever jag det som. Kanske det blir lättare allteftersom ryttare upptäcker att man faktiskt kan semestra i Sverige med sin egen häst? Men då måste man ju nå ut också, var finns de? Är det islandsryttare, skogsmullar, tävlingsryttare, distansryttare, ridskoleryttare som vill göra en sådan grej? Eller en blandning av alla? Uppenbarligen vet ju inte folk om att det finns...

Angående att ha turistresor som de som finns utomlands så känner jag spontant att en stor grej då är att hinna/orka hålla igång alla hästarna så att de orkar en sån vecka i bra tempo. Som sagt, den sortens turist vill nog inte skritta hela tiden. Här finns möjligheten med ridvägarna dock.
 
Sv: hästturism

Läste i våran lokaltidning för ett par veckor sedan om en granne några km bort som ville starta historiska turridningar i området då vi har ett rikt kulturarv här. Hon ville på nordsvenskar ta turister runt på gamla kyrkstigar i området o besöka div ruiner bl.a.

De kyrkstigarna rider inte ens vi boende i området på för att de är så sumpiga o vi vill inte trampa sönder dom o förstöra för oss själva. Jag promenerar ofta med hundarna på två av dom och de är vackra, men har flera ställen där mossar passerar stigen o man får sig ibland ofrivilligt fotbad...(jag menar alltså riktigt blött! Periodvis går där inte att passera utan attvbli blöt, oavsett gummistövlarj). Att rida där går givetvis men det skulle snabbt bli ren lervälling.

O där vill de ha turridningar på Nordsvenskar? Hästar som väger 7-800kg med dasslock till grävmaskinsfötter? De skulle ju gå fram som jordfräsar i området...

Jag är inte emot turridning i sig, men att ha turridning på samma stigar som är så känsliga fungerar inte. O turridning i lervälling kan väl inte locka någon? Däremot hade det ju varit fantastiskt om kommunen kunde preparerat ridstigar till sevärdheterna!!! Då kunde de både ha sin turridning och kanske vandringar. Idag finns sevärdheterna redan i en busstur med guide som går hela sommaren. Men det är klart att se naturen från hästryggen är ju det bästa sättet!

Har man bra stabila grusvägar, skogsvägar och timmervägar som tål turridning är det toppen men att basera ridningen på skogsstigar i sumpiga marker är som att be om problem med grannar.
 
Sv: hästturism

I min förra kommun, som faktiskt vill profilera sig som hästkommun, så var Kommunen totalt ointresserad av att hjälpa till.
Jag tog kontakt och frågade om det när jag funderade på att dra igång turridning.

det är bra att skapa sysselsättning på landsbygden genom exempelvis turridningar.

Men det ska ske på företagsmässiga vilkor. Det betyder att man bara använder resurser man har själv och/eller införskaffat genom arrende eller andra avtal.
 
Sv: hästturism

det är bra att skapa sysselsättning på landsbygden genom exempelvis turridningar.

Men det ska ske på företagsmässiga vilkor. Det betyder att man bara använder resurser man har själv och/eller införskaffat genom arrende eller andra avtal.

Självklart ska det ske på företagsmässiga villkor, dvs i enlighet med de lagar och regler som är stiftade. För mark man passerar regelbundet, eller av annan orsak därmed kan anse att det förekommer skada, slitage eller störning - måste man avtala med berörd markägare. Är det mark man passerar sällan och det på grund av denna marks beskaffenhet inte förekommer skada, slitage eller störning behöver man vare sig avtal eller överenskommelse med markägare. Det kan fortfarande vara en mycket bra ide att ha en dialog med markägaren om bästa sätt att passera, men man har ingen anledning att lyssna på någon som bara är motvals. Eftersom markägaren inte äger en sådan rättighet, i det fallet.
 
Sv: hästturism

Självklart ska det ske på företagsmässiga villkor, dvs i enlighet med de lagar och regler som är stiftade. För mark man passerar regelbundet, eller av annan orsak därmed kan anse att det förekommer skada, slitage eller störning - måste man avtala med berörd markägare. Är det mark man passerar sällan och det på grund av denna marks beskaffenhet inte förekommer skada, slitage eller störning behöver man vare sig avtal eller överenskommelse med markägare. Det kan fortfarande vara en mycket bra ide att ha en dialog med markägaren om bästa sätt att passera, men man har ingen anledning att lyssna på någon som bara är motvals. Eftersom markägaren inte äger en sådan rättighet, i det fallet.

Det är inte bara en bra ide, jag anser det vara en skyldighet att ha den markägares tillstånd vars mark jag ämnar använda. Annars lär det komma motreaktioner som förstör både grannsämjan och möjligheterna att på sikt bedriva en turridningsverksamhet på den aktuella marken.
 
Sv: hästturism

Förstår du inte det?

Därför att den typen av människor bryr sig inte om det typen av pengar.
Det är kaffepengar för dem.
De flyttar ut så här för att få vara i fred.
En massa främmande ryttare på marken skulle störa deras frid.

Man måste ju veta när det passar och när det inte passar att fråga.
Oerhört ofta så passar det absolut inte.
Utan om man håller på och frågar om en massa som man borde förstå själv att det blir nej på så blir man med tiden en "tjatig djävel" som får ett nej till allt bara den visar trynet.


Säg inte det, det är inte så alla som flyttar ut resonerar. De stadslänningar som flyttar ut som jag har träffat på tycker ofta att ryttare&häst är ett fint pittoreskt inslag. Speciellt om de vet exakt när ryttarna kommer, och det alltid är välskötta ekipage man kan titta på från verandan.

Alla har inte tid och ork att hålla med djur, men kan för det tycka att det är fint med betande hästar, och ryttare. Dock får det då ske på lagom behörigt avstånd, får inte bli hästbajs överallt och under förutsägbara former (dvs man kommer samma tid varje dag, ex.vis om de vill undvika att just då behöva köra förbi hästarna med bil).
 
Sv: hästturism

Säg inte det, det är inte så alla som flyttar ut resonerar. De stadslänningar som flyttar ut som jag har träffat på tycker ofta att ryttare&häst är ett fint pittoreskt inslag. Speciellt om de vet exakt när ryttarna kommer, och det alltid är välskötta ekipage man kan titta på från verandan.

Alla har inte tid och ork att hålla med djur, men kan för det tycka att det är fint med betande hästar, och ryttare. Dock får det då ske på lagom behörigt avstånd, får inte bli hästbajs överallt och under förutsägbara former (dvs man kommer samma tid varje dag, ex.vis om de vill undvika att just då behöva köra förbi hästarna med bil).

Problem uppstår bla mellan olika innehavare av brukningsrätten.
Jakt störs av hästturism. Jakten gör rätt för sig och betalar för sin brukningsrätt..Så länge avtalslöst tillstånd råder mellan en markägare och ett turridningsföretag så går naturligtvis de betalande brukningsrätterna före.

Därför Turridning = avtal med alla drabbade markägare.
 
Sv: hästturism

det är bra att skapa sysselsättning på landsbygden genom exempelvis turridningar.

Men det ska ske på företagsmässiga vilkor. Det betyder att man bara använder resurser man har själv och/eller införskaffat genom arrende eller andra avtal.

Nu är det vad lagen säger som gäller och inte enskilda tyckare.
 
Sv: hästturism

Nu är det vad lagen säger som gäller och inte enskilda tyckare.

Visst men som markägare har man ju laglig rätt att inom de lagliga förutsättningarna agera.
Stör ngn mina betalde jägare exempelvis så lär ju dessa inte vilja komma tillbaka. ergo lär ju jag störa dem som stör så att dennes gäster heller inte vill komma tillbaka.

Det är idag lagligt att skörta upp småungar medélst dirketlån..men knappast moraliskt försvarbart. Samma sak gäller dem som kör över andra resurshållare...:cool:
 
Sv: hästturism

Jag vill säga att jag har rätt bra insikt då jag ingick i ett slags nätverk för hästturism förut. Men jag håller med, det finns många guldkorn där ute som får det att fungera men det skulle fungera ännu bättre med bättre marknadsföring - naturligtvis beroende på vad företagaren vill få ut själv.

Jag är inne på att tjäna pengar och det är INTE lätt att göra på hästturism i sverige. Många turridningsföretag går runt men inte mer. Det är misslyckande enligt mig.

Och även om det finns lika många bra som dåliga företag så är det också misslyckande.

var ska man dra gränsen? varför är klyftorna så stora som dom är?

De som klarar sig bäst idag är de som hållit på länge för att 1. dom har ett fungerande koncept och 2. Dom känner folk.

Det förekommer svågerpolitik på många ställen i sverige.



Jag har varit på ett ställe där tillstånd för verksamhet från länsstyrelsen enbart givits ut till ett företag och det var dens företag var den jobbade själv på länsstyrelsen i den kommunen.

Dvs den godkände sin egen verksamhet men stoppar andras då den inte vill ha konkurrensen. Man tror inte att det är sant men så är det, och denne tjänar grova pengar på detta från utländska turrister

:grin:

(men det är bara ett grovt exempel. det generella är att det är någon som skaffat sig ett gäng hästar och vill ha lite klirr i vardagskassan och ger sig in i turridningsbranshen utan någon som helst kunskap, utbildning eller service minde men är nöjd för att hästarna betalat sitt eget vinterhö tex)
 
Sv: hästturism

Visst men som markägare har man ju laglig rätt att inom de lagliga förutsättningarna agera.
Stör ngn mina betalde jägare exempelvis så lär ju dessa inte vilja komma tillbaka. ergo lär ju jag störa dem som stör så att dennes gäster heller inte vill komma tillbaka.

Det är idag lagligt att skörta upp småungar medélst dirketlån..men knappast moraliskt försvarbart. Samma sak gäller dem som kör över andra resurshållare...:cool:

Jo jag vet att du inte drar dig för att skrämma iväg hästarna oavsett konsekvenserna, kan vi kanske slippa den diskussionen här?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp