hästturism

Sv: hästturism

I början så har man ju massor av investeringar som måste göras.
Men när de är betalda och avskrivna och kanske t.o.m. så många att man kan sälja av litet, då så är det ju lättare.

o du naive...
det går att leva ett tag på rost o röta (avskrivningar) men även den räkningen måste till slut betalas:rofl:
 
Sv: hästturism

Fördelen med hästar som inventarier är att de går att föröka.
Så mina hästar nu är inte gamla alls, de är ättlingar till de som jag köpte för oerhört många år sedan.
Byggnaderna håller betydligt längre än vad avskrivningarna kostar.
Och betalt är ju betalt även med avskrivningar.
Nu så betalar byggnaderna för både sig själva samtidigt som de ger avkastning.

Att ditt företagande är en kamp med något som går dåligt och en massa rost och röta säger mig mest att du behöver göra något åt ditt företagande.
För mig så är det som faller för rost och röta medräknat i underhållet och småpengar i sammanhanget.
 
Sv: hästturism

Jag är fullt på det klara med vad dels allemansrätten(de få raderna i lagboken) säger dvs i stort sett ingenting och vad lagstiftningen säger.

Självklart är det alltid det bästa om båda parterna kommer överens och bidrar i lika grad till sammarbetet, devs markägaren bidrar med sin resurs ,marken. Och det inkommande företagetr med sin, företrädesvis pengar.

Om sedan någon med hänvisning "allemansrätten" Kräver tillgång till min mark, så hävdar jag min brukningsrätt oberoende om det skrämmer skiten ur turridningsföretagets kunder

Jag drar mig inte för att riktat försvåra och rent av omöjligjöra tillgång till marken. Naturligtvis inom de regler som lagen medger, exempelvis färistar.

Jag har rätt att jaga, övningskjuta, avverka,hägna in, utföra skogsvårdsåtgärder på min mark utan att behöva ta hänsyn till kommersiella aktörers behov av ridvägar. Så länge folk har tillgång till marken....till fots.

Ja du har en privat tolkning av allemansrätten det vet vi allt för väl. Åsikten att man har rätt att riskera liv och lem på folk delas dock inte av de flesta och det alldeles oavsett om folk verkligen gör intrång på någons mark eller inte. Går det att bevisa så är det i värsta fall frågan om mord, visst det kan vara svårt att bevisa men ju mer du orerar om det dess lättare blir det.
 
Sv: hästturism

Ja du har en privat tolkning av allemansrätten det vet vi allt för väl. Åsikten att man har rätt att riskera liv och lem på folk delas dock inte av de flesta och det alldeles oavsett om folk verkligen gör intrång på någons mark eller inte. Går det att bevisa så är det i värsta fall frågan om mord, visst det kan vara svårt att bevisa men ju mer du orerar om det dess lättare blir det.

Hm, hur kan du få en färist till mord?
Eller en stätta vid ett staket?

Livlig fanstasi i all enkelhet men hysteri?

Jag har rätt att jaga på min mark. rätt att övningsskjuta. Så länge jag ser till att ingenting som jag inte vill träffa finns i skottsektorn så uppfyller jag de krav myndigheterna ställer på mig.
Om det sin tur skrämmer skiten ur ngr turryttare bakom ryggen på mig, och de inte har löfte att vara där, på min mark, så rör det mig inte ryggen. Det ansvaret åligger turarangören, det att se till att hans gäster får en trygg o trevlig tur.

:grin:
 
Sv: hästturism

Jag undrar så hur du har kunnat bli så bitter och hätsk mot din omvärld.
Din beskrivning av dig själv som en sur gubbe som sitter i sin håla och önskar att alla andra skall försvinna ur din åsyn är inte så smickrande.
 
Sv: hästturism

Jag undrar så hur du har kunnat bli så bitter och hätsk mot din omvärld.
Din beskrivning av dig själv som en sur gubbe som sitter i sin håla och önskar att alla andra skall försvinna ur din åsyn är inte så smickrande.

Bitter och sur? Far from...
Jag bemöter andra så som jag blir bemött.
Respekterar du mig, så respekterar jag dig.
Försöker du köra över mig så lär du snart få reda på vem som väger mest..

Det har jag levt efter hitils och det har fungerat bra.

Gör mot andra vad de gör mot dig..är ett bra motto eller hur?


För frågan handlar om affärsmoral, inte om hur jag är som människa.
Och naturligtvis är det svårt att argumentera mot affärsmoral, varför jag förstår om du förfaller till att beskriva mig som en sur ogin jäkel, men det säger mer om ditt sätt att argumentera än om själva sakfrågan ;o)


Kommer du till mig med ett seriöst affärsförslag så ska jag ta det under övervägande och ge det den respekt det förtjänar.

Kommer du och vill tvinga dig på så är det du som drar det kortaste strået.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hästturism

Som sagt det kan bli problem med bevisbördan, men din avsikt är solklar när du deklarerar att du vill skrämma bort ryttare. Skrämda hästar med nybörjare på ryggen=risk för allvarliga skador eller tom död. Det skulle jag inte ens riskera med min värsta ovän.
 
Senast ändrad:
Sv: hästturism

men gör då så, skräm de som försöker skrämma dig och vistas under samma premisser på grannens mark om det är det som är problemet.

Jag vistas inte på grannens mark utan att fråga honom innan.
dvs, jag vistas inte där på annat vis än när jag plockar lite svamp eller bär.
Träffar jag grannen då så plockar jag fram thermosen och vi delar på lite kaffe i all gemytlighet.

Skulle jag istället påträffa 4,5 hästar med ryttare på min mark, så skulle jag naturligtvis fråga vad de gjorde där. Och det hela skulle sedan utveckla sig utifrån det.

Men skrämma utan anledning? vem gör ngt sådant? jag vill ju inte störa någon som gör bruk av allemansrätten.

Om ngn däremot blir skrämd av jag gör bruk av min brukningsrätt...de ger jag blanka den i...
 
Sv: hästturism




Gäller inte, utan du riskerar hellre att folk skadas eller i värsta fall dör?

Jag riskerar?

Jag är verksam på min fastighet, utövar brukningsrätten på bara min fastighet.
Risken tar väl istället det turridningsföretag som utan att reka och ta kontakt med markägaren tar med sig folk mot betalning in på annans egendom.

Skulle inte falla mig in att jaga eller övningsskjuta på annans egendom, dels för att det är olagligt utan lov och dels för att jag inte skulle sänka mig till en så låg nivå att jag stjäl eller missbrukar annans egendom.:grin:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hästturism

Ja det är jag och mina krav, jag skrev ju det. Och det är därför jag inte håller på med hästturism själv för jag inser att det inte är någon semesterkänsla, vad du nu fått det ifrån... Jag gillar pengar dessutom.

Jag säger bara att det finns många små kassa hästföretag där ute som tar betalt för usla tjänster och det är synd för det gynnar inte dom som verkligen är bra!
 
Sv: hästturism

Jag riskerar?

Jag är verksam på min fastighet, utövar brukningsrätten på bara min fastighet.
Risken tar väl istället det turridningsföretag som utan att reka och ta kontakt med markägaren tar med sig folk ot betalning in på annans egendom.

Skulle inte falla mig in att jaga eller övningsskjuta på annans egendom, dels för att det är olagligt utan lov och dels för att jag inte skulle sänka mig till en så låg nivå att jag stjäl eller missbrukar annans egendom.:grin:

Nu hittar du på en fråga för att slippa svara på den jag ställer.

Du hävade att du
Gör mot andra vad de gör mot dig..är ett bra motto eller hur?

Då undrar jag varför du säger dig vilja skrämma folk när de enligt dig gör intrång på din mark och inte göra mot dem vad de gör mot dig. Ett intrång av ringa slag alternativt mycket lindrig skadegörelse ska rimligen vedergällas med liknade metoder eller hur? Annars följer du inte ditt motto. Och att skrämma hästar kan leda till döden i värsta fall, det är ganska allvarligt jämfört med att någon rider (enligt dig) olovandes.
 
Sv: hästturism

Men att kalla mig naiv och okunnig samt att tycka att jag skall "vänta bara"?
Det är ett så otroligt trist sätt att bemöta människor på.
Alla dina inlägg går på på samma trista vis, du skall visa dem att du minsann skall vinna.
Över mig, över ryttare eller någon annan som du vill trycka till.

Sådär skall man inre behöva känna det om man mår bra.
 
Sv: hästturism

Men att kalla mig naiv och okunnig samt att tycka att jag skall "vänta bara"?
Det är ett så otroligt trist sätt att bemöta människor på.
Alla dina inlägg går på på samma trista vis, du skall visa dem att du minsann skall vinna.
Över mig, över ryttare eller någon annan som du vill trycka till.

Sådär skall man inre behöva känna det om man mår bra.

Det handlar inte om att vinna!
Det handlar om etik o moral i affärer.
Att på andras bekostnad marknadsföra sig och tjäna pengar på är inte rätt väg att gå.
Det inser nog de flesta här när det gälla alla andra affärer än just hästrelaterade.

Att utan lov leda in ett turridningsäslkap på en främmande fastighet är för mig likvärdigt med at olovandes rida på någons hästar som befinner sig i en hage.

Jag har redan deklarerat mitt motto, gör mot andra vad de gör mot dig.

Det innebär ju defacto att om någon vill köra över mig så bli inte förvånad om man blir överkörd.

Likväl som om någon vill göra affärer så kan denne göra affären, dessa bygger ju på att BÅDA är övereens. Är det inte så det ska vara?
I alla fall i min värld.
 
Sv: hästturism

Nu hittar du på en fråga för att slippa svara på den jag ställer.

Du hävade att du

Då undrar jag varför du säger dig vilja skrämma folk när de enligt dig gör intrång på din mark och inte göra mot dem vad de gör mot dig. Ett intrång av ringa slag alternativt mycket lindrig skadegörelse ska rimligen vedergällas med liknade metoder eller hur? Annars följer du inte ditt motto. Och att skrämma hästar kan leda till döden i värsta fall, det är ganska allvarligt jämfört med att någon rider (enligt dig) olovandes.

Försök att förstå, jag brukar min mark, om det sker inom de lagar o regler som finns och det skulle råka skada en deltagare på turridning så anser jag att ansvaret ligger hos turridningsföretaget, inte hos mig.

Jag jagar idag, övningsskjuter idag, avverkar, röjjer etc etc. skulle det dyka upp ett turridningsföretag utan att ingå ett avtal med mig så står ju det företaget för ansvaret om sina kunder , inte jag. För en sak står 100% klart, jag tänker inte ändra mina aktiviteter bara för att någon annan vill tvinga sig in.

Mottot står naturligtvis kvar, behandlar ngn mig med respekt, och respektar det jag gör, så behandlas denne likvärdigt. Men om någon totalt skiter vad jag gör, struntar i om jag förorsakas ekonomisk förlust, vari skulle incitamentet ligga då, att jag skulle vissa den personen hänsyn.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hästturism

Jag menar här på forumet.
Du går på om allt möjligt som en sur gammal gubbe.
Är du det? En sur gammal gubbe alltså?

Om jag beskriver att jag har det bra, så skall du omedelbart tala om för mig att det bara är tillfälligt för att jag inte begriper bättre.
Det kan inte falla dig in att det i stället är så att jag har lyckats.
Det är att vara bitter.
 
Sv: hästturism

Vad skall du ha dem till?

Seriöst? Dagens roligaste fråga :rofl:

Hade jag haft företag hade jag använt pengarna till att expandera förmodligen då jag sällan är "nöjd med det jag har" en längre tid. Jag vill alltid ha mer oavsett om det har med pengar eller annat att göra.

Sedan gillar jag att spendera pengar på både upplevelser och materiella ting!


Varför är du så mot att jag skriver att om man funderar på att starta eget så bör man tänka efter före vad man vill ha ut och hur ens framtid ska se ut? Och varför skulle din framtid vara bättre än min?

Jag har ett färdigt koncept som skulle generera pengar men jag är för feg för att satsa + att jag trivs väldigt bra på mitt nuvarande jobb också (ej hästrelaterat)
 
Senast ändrad:
Sv: hästturism

Jag menar här på forumet.
Du går på om allt möjligt som en sur gammal gubbe.
Är du det? En sur gammal gubbe alltså?

Om jag beskriver att jag har det bra, så skall du omedelbart tala om för mig att det bara är tillfälligt för att jag inte begriper bättre.
Det kan inte falla dig in att det i stället är så att jag har lyckats.
Det är att vara bitter.

Det är väl bra om du har det bra,
Grattis, det är få förunnat att lyckas i affärer utan att se affärsmässigt på sin verksamhet.
Är du ett undantag så grattis:D

Problemet är att någon annan som läser verkligen tror att det är så enkelt.

Det finns ju ngr som idag är verksamma i branchen, går man in och kollar deras hemsidor så ser man hur mycket jobb där ligger bakom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp