Hästskit på landsbygd

Här är vi mycket noga med att skrapa även från bilvägar då det är som du skriver, de kör över och det "försvinner" Dock så försvinner det in i deras garage/på parkering då det ofta sätter sig i bildäcken. Inte så många som vill ha hästskit i garaget.
Jag vill inte ha bilavgaser i lungorna, kan man säga åt bilisterna att samla ihop avgaserna och ta med dem hem?
 
Annars är ett alternativ, om man inte orkar/kan ta sej ner från hästryggen o upp igen, och köra efter o platta till skithögarna efter sej med sin egen bil, förutsatt att man ridit på större vägar då. Har faktiskt tagit till den metoden när jag inte orkat hoppa av o på. O då inte heller orkat ta mej i och ur bilen... :o Min bil står ändå ute så gör inget att det blir hästskit på däcken :)
 
Här är vi mycket noga med att skrapa även från bilvägar då det är som du skriver, de kör över och det "försvinner" Dock så försvinner det in i deras garage/på parkering då det ofta sätter sig i bildäcken. Inte så många som vill ha hästskit i garaget.
Fast, är verkligen folk så petiga med vad det är dom kör i? Märks det verkligen på däcken? Okej om man kanske råkar köra i det precis innan garaget typ. Jag har aldrig märkt av någonting sådant på mina däck, och jag har kört i mycket hästskit och annat som förmodligen är äckligare. Just det argumentet har jag aldrig någonsin hört faktiskt. Så för min del, är det en mera trafikerad bilväg/grusväg så får nog skiten ligga faktiskt. Om det inte som sagt är precis utanför folks uppfarter/trädgårdar.
Det tar 3 min att hoppa av, skrapa och hoppa upp igen. Ser ingen anledning att inte göra det om det inte är på en öde stig/väg i skogen nånstans.
Fast ur säkerhetssynpunkt så är det inte alltid så bara att hoppa av och på hästen för en sådan sak. Om hästen har en tittig dag, är på hugget eller liknande, eller om det händer mycket runt omkring. Då hoppar jag inte av min häst om jag verkligen inte måste.
 
Fast, är verkligen folk så petiga med vad det är dom kör i? Märks det verkligen på däcken? Okej om man kanske råkar köra i det precis innan garaget typ. Jag har aldrig märkt av någonting sådant på mina däck, och jag har kört i mycket hästskit och annat som förmodligen är äckligare. Just det argumentet har jag aldrig någonsin hört faktiskt. Så för min del, är det en mera trafikerad bilväg/grusväg så får nog skiten ligga faktiskt. Om det inte som sagt är precis utanför folks uppfarter/trädgårdar.

Men precis... Hundbajs, döda djur, fimpar/snusprillor, olja/fetter osv. Upplever bilägaren att däcken smutsar ner garaget kanske hn bör skaffa en "garagematta"...

Bilar är då fan så mycket smutsigare än något annat som smutsar ner, fräckt att ta sig rättigheten att gnälla över hur andra smutsar ner ens däck. Däck!!

Jag håller med Linda. Rensa luften först!
 
Fast, är verkligen folk så petiga med vad det är dom kör i? Märks det verkligen på däcken? Okej om man kanske råkar köra i det precis innan garaget typ. Jag har aldrig märkt av någonting sådant på mina däck, och jag har kört i mycket hästskit och annat som förmodligen är äckligare. Just det argumentet har jag aldrig någonsin hört faktiskt. Så för min del, är det en mera trafikerad bilväg/grusväg så får nog skiten ligga faktiskt. Om det inte som sagt är precis utanför folks uppfarter/trädgårdar.

Fast ur säkerhetssynpunkt så är det inte alltid så bara att hoppa av och på hästen för en sådan sak. Om hästen har en tittig dag, är på hugget eller liknande, eller om det händer mycket runt omkring. Då hoppar jag inte av min häst om jag verkligen inte måste.

Ja, jag har hört det argumentet flera gånger.
Oxå att gångtrafikanter får det under skorna trots att skiten ligger på en bred väg och de enkelt hade kunnat gå runt skiten.
Antagligen bottnar det i nått annat än bara hästskiten. Men det är så de får ur sig sitt missnöje.

I vilket fall så ser jag det som en mycket liten uppoffring från min sida till att hålla god ton bland grannar.
Skulle min häst vara så tittig/på tårna så jag inte kan leda honom hade jag iof inte satt mig på honom alls.
Han är van sen grundträning och inridning att kunna stå still och vänta om jag ber honom och att jag hoppar av/sitter upp lite varstans. Så ser inte hur det skulle vara en säkerhetsrisk för mig eller honom om jag hoppar av och skrapar skit.
Men alla tränar/vänjer vi våra hästar vid olika saker. :)
 
Jag tror inte heller att det bara är hästskiten som folk retar sig på, utan hästarna överlag och retar man sig på hästarna så är ju hästskiten en väldigt lätt grej att klaga på.
 
Vi bor i en liten by med grusväg, ca 75 personer i byn långt ute på landet, området är en om jordbruksbygd.
Nu undrar jag? Bör jag ta bort ev hästskit på vägen?
Jag har blivit lärd att hästskit ska tas bort i tätbebyggt område men vad gäller egentligen på landet?

Jag hoppar alltid av och sparkar bort på vintern när bajset fryser och blir hårt pga att inte bilarna ska dundra in i det. Tar även bort precis utanför hus. I skogen låter jag det vara.
 
På landsbygd låter jag det ligga såvida det inte hamnar på olämpligt ställe, tex just vid någons infart.

Jag tänker "hemskt" nog att lite skit på vägen ute på landet kan man få räkna med..Det är bara att titta på hur det ser ut efter vägarna tex på vårkanten när alla bönder kör ut sin skit på åkrarna. Någon hästbajshög som ligger på vägen max 2 dar är inte en så stor sak och där jag rider i alla fall tror jag det är få som skulle klaga iom att varannan gård har stall typ.

Man får väl helt enkelt tänka på i vilken omgivning man rider i och agera efter det och ta bort skiten ifall det är alldeles olämpligt.
 
Vi bor i en liten by med grusväg, ca 75 personer i byn långt ute på landet, området är en jordbruksbygd.
Nu undrar jag? Bör jag ta bort ev hästskit på vägen?
Jag har blivit lärd att hästskit ska tas bort i tätbebyggt område men vad gäller egentligen på landet?

Personligen så avskyr jag all form av skit, oavsett från vilket djur och tycker att allt ska bort!
Enda gången jag lämnat är nog när vi offroadat i skogen, där det inte är särskilt vanligt att människor går, jag bor i en liten by utanför en liite större by, eller ja det finns en affär å en mack å frasses (ligger bredvid e4an)
Skulle dom mot förmodan skita på vägen så har jag tagit spade och sop och tagit bort det.
Det är ett sjukt stort irritationsmoment hos många, att det lämnas.
 
Jag tänkte på det här idag, när jag var ute och tömkörde på grusvägen. På grusvägarna häromkring vill jag faktiskt att folk sparkar bort eller åtminstone sparkar "ut" högarna så att de blir utspridda istället för en stor hög, under de månader då det är minusgrader. Jag tömkör, rider och promenerar min häst längs grusvägen, och klarar mig oftast genom att jag (oftast) ser högarna och kan styra undan. Men det finns åtminstone ett körekipage i samma stall, och vintertid tränas en hel del travhästar (både varm- och kallblod - hästar från två-tre olika stall/gårdar/anläggningar). Stora högar som fryser på vägen blir rätt snabbt till stenhårda klumpar som hästarna kan snubbla på om det vill sig illa.
 
Grusvägar mår dåligt av att få hästskit på sig.
Så det är bra att ta bort det.

Skiten gör att grusvägen blir lerig och hal efter ett tag.
 
Skulle hästen skita på grusvägen där folk bor, ca 5-6m från väg till ytterdörr skulle jag ta mig en promenad med en grep och bära bort högen till ett dike en bit bort.
Om nöden skulle ha sin lag på grusvägen med inga närliggande hus skulle jag nog fräckt nog låta det ligga, om det inte är mitt i då hoppar jag av och sparkar ner från vägen.
Man får räkna med skit på landet.
 
Grusvägar mår dåligt av att få hästskit på sig.
Så det är bra att ta bort det.

Skiten gör att grusvägen blir lerig och hal efter ett tag.
Fast då får det vara bra mycket hästskit om det ska bli lerigt, oftast så regnar det faktiskt bort relativt fort, faktiskt ofa redan dagen efter. Det som sabbar grusvägar är när bilar kör så fort att gruset försvinner på grusvägarna, det blir tillslut hålor osv. Lite hästskit någon enstaka gång förstör dom inte. Om det kanske ev inte redan är en sandig mjuk väg.
 
Skulle min häst vara så tittig/på tårna så jag inte kan leda honom hade jag iof inte satt mig på honom alls.
Han är van sen grundträning och inridning att kunna stå still och vänta om jag ber honom och att jag hoppar av/sitter upp lite varstans. Så ser inte hur det skulle vara en säkerhetsrisk för mig eller honom om jag hoppar av och skrapar skit.
Men alla tränar/vänjer vi våra hästar vid olika saker. :)
Nu är det ju så att hästar är hästar, ingen häst om dom inte är helt innåtvända är konstant stillastående och lugna vart dom än är och vad som än händer. Iallafall inte min häst, han har känslor och får visa dom, dock inte agera genom att sticka osv. Och jo, jag har alltid varit noga med att han ska stå still när jag sitter upp etc men ibland så är hästarna på tårna, det är hästar helt enkelt. Och ja, jag kan sitta av och upp vart som helst, han är inte konstant på tårna men som sagt, han är en häst. En häst som är allt annat än innåtvänd och kan faktiskt reagera på saker och ting ibland.

Alla hästar kan inte bli totalt helt kolugna i alla situationer utan att blinka för något. Dom är inte dåligt tränade för att man inte lyckats få dom som zombier. Vissa har reaktionsförmåga och vissa har det inte, min har det och trots det har han aldrig stuckit eller liknande. Mycket pga att jag inte provocerar och utsätter oss för dumma situationer. Som det tex är om det blåser halv storm och han är på tårna och det händer en del runt omkring. Då föredrar jag att sitta på.
 
Senast ändrad:
Fast då får det vara bra mycket hästskit om det ska bli lerigt, oftast så regnar det faktiskt bort relativt fort, faktiskt ofa redan dagen efter. .
Det blir mycket vid ett stall om man inte tar bort det vart efter.
Och det som ser ut som att det regnar bort regnar ner i bärlagret där man INTE vill ha organiskt material.
 
Jag brukar oftast ha nån med mig när vi är ute och rider, oftast nån som då cyklar eller går bredvid. Vi brukar hjälpas åt att sparka ner hästskiten i diket om nu inte hästen bajsat riktigt på vägkanten. Det känns lite trevligare så, och det brukar alltid ha kommit klagomål över nån som inte gjort det när vi har vår- eller höstmöte för vår ridförening. Så jag vet ju då att jag och mina kompisar åtminstone har skött oss..
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 702
Senast: kolblakkur
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 267
Senast: Liran
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 400
Senast: Ramona
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp